22 december 2025

Veel nieuwe gezichten op KNAF Raceday

Veel nieuwe gezichten op KNAF Raceday

 

De KNAF Raceday op Circuit Zandvoort trok op vrijdag 19 december opvallend veel echte circuitdebutanten. Waar in het verleden op de kennismakingsdag jonge rijders nog wel eens voor een tweede keer aantraden, waren er nu vooral veel tieners die zo vanaf de kart de allereerste meters in een raceauto maakten. Een goed teken dat er weer nieuwe talenten aan zitten te komen.

Eén keer per jaar organiseert de KNAF, in samenwerking met V-Max Racing Management, een zogenaamde KNAF Raceday waarop aspirantcoureurs kunnen kennismaken met de diverse opstapklassen die de Nederlandse autosport rijk is. Maar ook biedt het rijders die al enige ervaring hebben de kans om zich te oriënteren op een overstap naar een hogere nationale klasse.

De pitstraat van Circuit Zandvoort bood op vrijdag 19 december dan ook een gevarieerd aanbod van wat de nationale autorensport te bieden heeft. Vanuit de VRM-organisatie was de Mazda MX-5 Cup nadrukkelijk aanwezig en deze opstapklasse mocht zich in een grote belangstelling verheugen. Daarnaast was Dayvtec ruim vertegenwoordigd met diverse BMW’s uit de BMW Racing Cup.

Vanuit de DNRT werden de pitboxen bevolkt door auto’s uit de MaX5 Cup, terwijl ook de Westfield Cup acte de presence gaf, net als de Mercedes SLK Cup en de VAG Sprint Challenge. Interessant was ook de aanwezigheid van een tweetal auto’s uit nieuwe klassen, de Polo Cup en de Formule BRL V6.

Een van de jongste en tevens een van de eerste rijders die het Zandvoortse asfalt opzocht was de 14-jarige Sjoerd de Vries uit het Friese Stiens. De Vries heeft er al een aantal jaren op de kart opzitten en kwam recentelijk uit in de IAME X30 Senioren. “Komend seizoen blijven we nog in de karting, maar dan op Europees niveau. Daarna willen we naar de autorensport en daar oriënteren we ons nu op. We hadden van deze Raceday gehoord via het KNAF Magazine en Instagram”, aldus De Vries, die samen met zijn vader in Zandvoort aanwezig was. Na op circuit Meppen al een keer kennis gemaakt te hebben met de Mazda, stapte De Vries op de Raceday voor het eerst op Circuit Zandvoort in een Mazda uit de DNRT MaX5 Cup. “Het was wel even wennen, maar het ging best goed”, blikte De Vries op zijn eerste Zandvoortse meters terug.

Op een inmiddels droog geworden Circuit Zandvoort stapte De Vries ’s middags ook nog in een van aanzienlijk meer pk’s voorziene Dayvtec BMW en dat leverde uiteraard een lach van oor tot oor op.

Nog zo’n jong karttalent dat zich aan het oriënteren is op een overstap naar de autorensport is de 14-jarige Mats van Rooijen. Van Rooijen stapte op zijn 5de al op de karts, eerst op clubniveau, maar al snel streed het karttalent mee in Nederlandse kampioenschappen. Dat was zeker geen eindstation want de laatste jaren maakt Van Rooijen naam in internationale kampioenschappen, eerst in de klasse OK-J en nu OK. Daarbij was hij actief als fabrieksrijder van CRG maar rijdt hij inmiddels bij MP Motorsport. Van Rooijen maakte meters in de Dutch Race Driver Academy Mazda MX-5, deed bij de DRDA ook al de racecursus en kruipt eind december opnieuw een dag achter het stuur van de DRDA Mazda. “Het doel is om volgend jaar de overstap te maken naar de autorensport en de Mazda MX-5 Cup is daarbij een serieuze optie. Het gaat nu om zoveel mogelijk meters maken en ervaring opdoen”, aldus het karttalent.

Een internationaal karttalent is zeker ook Jorn Helder, die net terugkwam van een paar dagen testen in Valencia. De pas 15-jarige inwoner van Peize begon op 9-jarige leeftijd met op nationaal niveau te karten om als 12-jarige de overstap te maken naar de internationale kampioenschappen. Na in 2024 opgevallen te zijn, werd Helder gevraagd door MP Motorsport, het team waar hij in 2025 voor uitkwam in de OK-klasse in zo ongeveer alle kampioenschappen die maar mogelijk zijn, van WSK en FIA Europees tot het FIA Wereldkampioenschap. “Jorn heeft dit jaar ongeveer 200 dagen op de kart gezeten, maar hij is zo gedreven en vindt het geweldig. Dit is zijn wereld, hij wil alles weten”, aldus zijn vader.

Helder stapte in een BMW van Dayvtec om zich te oriënteren op een overstap naar de autorensport in 2026. “Ik had nog nooit zelf in een auto gereden, maar het ging meteen heel goed. Ik wil uiteindelijk richting de GT’s, daar ligt mijn passie”, aldus de tiener.

Sander Kamphuis stapte in een Mazda uit de DNRT MaX5 Cup. Ook voor de 23-jarige inwoner van Geesteren waren het de eerste circuitmeters in de Mazda. “Ik kom uit de huurkarts en wil de overstap naar de autorensport maken. We zijn al eens kampioen geworden in het NK huurkart endurance. Het doel is om nu eerst mijn racelicentie te halen en dan kijken of het mogelijk is om in de MaX5 Cup aan de start te komen. Dit was de eerste keer, maar het ging eigenlijk meteen heel goed”, blikte de debutant terug.

Ook vanuit België was er interesse voor de KNAF Raceday. Bij TDB Racing stapte namelijk Jack De Cock in. Deze nu 15-jarige Belg komt uit een echte racefamilie waarbij zijn opa in vele klassen actief was, waaronder de Supercar Challenge.

“Ik ben op mijn 11de begonnen met karten, clubwedstrijdjes in Strijen. Afgelopen jaar kwam ik uit in de GK4 en wil nu overstappen naar de autorensport. Ik heb al een keer in Assen in de Mazda gereden, maar dit was de eerste keer Zandvoort. Het was super om te doen en van iemand als Tomas De Backer kan ik ontzettend veel leren.”

Uiteraard werden de debutanten niet zomaar het circuit opgestuurd en werden er eerst de nodige ronden naast een instructeur afgelegd, voordat van positie mocht worden gewisseld.

Bij Van der Heijden Autosport waren bijvoorbeeld Jordi Quinten en Chris Schuttert de hele dag in touw als instructeurs/begeleiders. Quinten reed in 2024 zelf in de Mazda’s, sloeg dit seizoen (op de nodige trackdays na) over, maar hoopt er in 2026 weer bij te zijn. “Ik heb al een stuk of vier karters naast me gehad vandaag en dat ging echt goed. Dit is heel leuk om te doen”, aldus Quinten halverwege de dag.

Kristoff Cox kwam de afgelopen jaren diverse keren uit in de Ford Fiesta Sprint Cup. Met het stoppen van deze competitie probeerde de Belg op Zandvoort een Mazda MX-5 van Nice Racing, dat in de MX-5 Cup samenwerkt met EJ Automotive.

De KNAF Raceday had ook een primeur in de vorm van de Polo uit de nieuw op te starten Polo Cup. De Cup is een initiatief van Niels Molkenboer van Molkenboer Autosport en Marcel Schoonhoven, met name bekend van zijn deelname aan de Supercar Challenge. “We kennen elkaar van de PTC Racing Cup. Niels liet mij deze Polo zien en ook ik werd meteen enthousiast. Het is een initiatief van VW Motorsport South Africa en daar worden de auto’s ook gebouwd. In Duitsland zijn er voor de cup al meer dan 20 verkocht. De auto die we nu hier hebben komt uit Duitsland en is voor de Duitse cup bestemd. Niels en ik hebben er allebei één besteld en die worden momenteel in Zuid Afrika gebouwd. Ergens begin april moeten ze in Nederland aankomen”, aldus Marcel Schoonhoven, die het commerciële deel van de cup voor zijn rekening neemt. Niels Molkenboer zal de technische kant op zich nemen. Eén van de bestelde auto’s zal in de Supercar Challenge worden bestuurd door Fabian Schoonhoven, de zoon van Marcel, en Laurens de Wit, twee rijders die hun sporen al hebben verdiend in deze wedstrijdserie van V-Max. “De andere auto willen we verhuren zodat rijders kennis kunnen maken met de Polo. Het doel is om in 2026 zodanig veel rijders te interesseren dat we in 2027 met genoeg auto’s eigen cupraces kunnen rijden. We zijn geen organisator van evenementen en races dus we willen het onderbrengen in een bestaand programma, waarbij V-Max het meest voor de hand ligt.”

De Polo is in eerste aanblik een TCR-bolide en komt daar ook aardig in de buurt. Wel liggen zowel aanschaf als running costs aanzienlijk gunstiger, vervolgen Molkenboer en Schoonhoven. “De aanschafprijs is rond de 69.000 euro en onderdelen zijn heel goedkoop. Zo is de splitter gewoon van hout, dat scheelt bij het vervangen zo’n tweeduizend euro ten opzichte van kevlar. De motor kan 380pk leveren, maar is in deze versie gelimiteerd op 306 pk. Een enorme reserve dus zodat onderhoud beperkt is. Er zit een sequentiële versnellingsbak in. Ik noem het een mini-TCR, want het komt er heel dicht in de buurt. Het is een echt serieuze raceauto”, aldus Schoonhoven, die de afgelopen jaren regelmatig met een TCR-auto aan de Supercar Challenge deelnam. Op de Raceday maakten Fabian Schoonhoven en Laurens de Wit tot ieders tevredenheid hun eerste meters met de Polo.

In een andere pitbox stond de imposante Formule BRL V6 uit de gelijknamige serie die, na enkele tests in 2025, volgend jaar van start moet gaan. Het betreft een initiatief van Raceway Venray en de auto is afkomstig uit de vroegere Formule Chrysler, maar is op veel punten aangepast en verbeterd. Naast Raceway Venray gaat de serie in 2026 ook op ‘gewone’ circuits races afwerken.

In de middag konden de regenbanden worden ingeruild voor slicks.

De inschrijvingen werden weer verzorgd door V-Max Racing Management

Alles bij elkaar was de inmiddels bijna traditionele KNAF Raceday opnieuw meer dan geslaagd en bleek deze dag weer in een behoefte te voorzien. In het kader van de KNAF Experience Days is er in maart eerst weer een KNAF Rallyday, waarna aan het eind van 2026 de KNAF Raceday ongetwijfeld weer terugkeert op Circuit Zandvoort.