Op een door de vele Nederlandse fans oranje gekleurde Red Bull Ring heeft Richard Verschoor op dominante wijze de feature race van de achtste ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap op zijn naam geschreven. Het 21-jarige TeamNL-talent maakte met zijn team Trident de keuze om op de opdrogende baan op slicks van start te gaan. De als achtste gestarte Verschoor kon daardoor al in de zevende ronde de leiding overnemen en reed vervolgens op indrukwekkende en dominante wijze foutloos naar de overwinning. Een dag eerder had de Trident-piloot met een zesde plaats in de sprintrace ook al punten voor het kampioenschap gescoord. In de tussenstand van het FIA Formule 2 kampioenschap steeg Verschoor naar de vijfde positie.
Een week na de voor Richard Verschoor moeizaam verlopen ronde op Silverstone, mocht het 21-jarige TeamNL-talent de nare smaak wegspoelen op de Red Bull Ring, waar de achtste ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap op het programma stond. Met de door de Nederlandse fans oranje gekleurde tribunes leek het voor de Trident-coureur bij de Oostenrijkse ronde van het kampioenschap bijna op een thuiswedstrijd.
In de vrije training klokte Verschoor de twaalfde tijd waarna een door de minimale onderlinge verschillen op de relatief korte Red Bull Ring uiterst spannende kwalificatie volgde. In zijn laatste ultieme ronde verbeterde Verschoor zijn tijd met maar liefst 0,7 seconden en sprong daarmee van de zeventiende naar een keurige achtste positie. Het verschil met de poleposition bedroeg slechts 0,4 seconden, waarbij niet minder dan 21 rijders binnen één seconde bleven. “In mijn eerste ronde waren de banden nog niet op temperatuur. Met die tweede ronde was ik wel tevreden. Het was ook heel belangrijk want daardoor staan we in de top tien, anders was het heel wat moeilijker geworden”, aldus de Nederlander over de kwalificatie.
Door de omgekeerde top tien uit de kwalificatie mocht Verschoor vanaf de derde startpositie aan de sprintrace beginnen. Bij het op groen springen van de lichten was de Nederlander niet lekker weg, wist nog even zijn positie te verdedigen, maar werd op het daaropvolgende rechte stuk vanuit de slipstream gepasseerd. Daarbij werd de Trident-piloot in de volgende bocht naar buiten gedrongen waardoor nog een rijder hem kon passeren en hij dus terugviel naar plek vijf. Verschoor kreeg daarna niet voldoende tempo in zijn auto, moest lossen bij de top vier en werd in ronde zeven terugverwezen naar de zesde positie. Een tijdje was de Trident-piloot in een vechtend groepje om de vijfde tot en met achtste positie te vinden. Gaandeweg de race kwam Verschoor diverse keren onder druk van de rijders achter hem, maar het TeamNL-talent hield keurig stand en passeerde zo als zesde de finish, goed voor drie punten in het kampioenschap. Daarmee had Verschoor gezien de pace het maximale uit de 28 ronden tellende race gehaald.
In de hoofdrace moest Verschoor vanaf de achtste plek vertrekken. Na de nachtelijke regen was de baan nog vochtig, maar op de racelijn was al wel een droog spoor aan het ontstaan. Terwijl veel rijders ervoor kozen om op regenbanden van start te gaan, maakten Verschoor en zijn team de keuze voor de supersofte slicks. Achteraf de juiste keuze. Bij de start moest de Nederlander een plekje prijsgeven, maar nadat na een korte safetycar-periode in ronde vier het veld weer werd losgelaten, passeerde Verschoor de ene na andere tegenstander om in ronde zeven de leiding over te nemen. Het TeamNL-talent liep vervolgens steeds verder uit, had in ronde elf al een marge van zes seconden en wist daarbij zijn banden zodanig goed te houden dat hij zelfs als laatste van de op slicks gestarte rijders in ronde vijftien de pits opzocht om over te schakelen op de hardere slicks.
Verschoor behield ondanks de pitstop met een voorsprong van een kleine drie seconden de leiding en liep daarna alleen maar verder weg van het veld om na veertig ronden met een voorsprong van maar liefst 13,7 seconden op de nummer twee de finish te passeren.
Na zijn winst in een sprintrace eerder dit jaar was het de eerste overwinning voor Verschoor in een feature race. “We maakten op het allerlaatste moment de keuze voor slicks, een gokje, maar wel een hele goede. De auto was gedurende de race geweldig. In de sprintrace was het lastig om de juiste snelheid te vinden, maar nu was het super”, aldus een stralende Verschoor, die daarna op het podium naar het Wilhelmus mocht luisteren en de champagne kon laten vloeien.
In de tussenstand van het kampioenschap maakte Verschoor met zijn zesde plaats en overwinning een reuzensprong van de twaalfde naar de vijfde positie.
Foto’s: Dutch Photo Agency