Esmee den Hartigh heeft bij haar tweede optreden in de ADAC Opel Electric Rally Cup een keurige achtste plaats behaald. Genavigeerd door René Bril deed de 21-jarige Nederlandse tijdens de zware Rallye Coeur de France geen stap verkeerd, deed weer waardevolle ervaring op en bracht de KNAF Opel Corsa Electric schadevrij aan de finish. Met de achtste positie algemeen scoorde de Nederlandse equipe een fraaie zesde plaats in het Junior klassement.
De Rallye Coeur de France, die wordt verreden nabij de Franse plaats Vendôme, was de zevende en daarmee voorlaatste ronde van de ADAC Opel Electric Rally Cup. Voor de 21-jarige Esmee den Hartigh, die werd genavigeerd door haar vaste copiloot René Bril, was de Franse rally het tweede optreden in deze eerste en enige rally cup voor volledig elektrisch aangedreven rallyauto’s. De KNAF heeft dit jaar haar inzet in deze cup gekoppeld aan de KNAF Opel Corsa Electric Rally Challenge. Bij dit initiatief van de KNAF en de KNAF Talent Academy, dat wordt gesteund door Opel Nederland en Opel Motorsport Deutschland, krijgen drie Nederlandse rallyequipes de kans om internationale ervaring op te doen en zich in de kijker te rijden. Het rallytalent dat aan het eind van het seizoen het beste heeft gescoord, mag in 2025 een heel seizoen de KNAF vertegenwoordigen in de ADAC Opel Electric Rally Cup. Den Hartigh maakte haar debuut in KNAF Opel Corsa Electric tijdens de ADAC Rallye Stemweder Berg en eindigde daar op een negende positie.
De afgelopen weekend verreden Rallye Coeur de France was dan ook pas het tweede optreden voor Den Hartigh en Bril in de Corsa Electric. De Franse rally is een echte asfaltrally en telde dit jaar voor de ADAC Opel Electric Rally Cup acht klassementsproeven van totaal 100 kilometer. Het 21-jarige rallytalent uit Rockanje stuurde de Corsa Electric vakkundig over de lastige proeven en was daarmee op alle proeven op een achtste of negende plaats te vinden. Na proef vier klom de Nederlandse equipe op naar plek acht in het tussenklassement en wist deze positie ook tot de finish te behouden. Omdat een gastequipe buiten mededinging meereed, kreeg Den Hartigh de punten voor plek zeven toebedeeld. In het Junior klassement legde de Nederlandse zelfs beslag op plek zes.
“Het was een uitdagende rally met mooie klassementsproeven. Bij het verkennen was het nog nat, maar de rally zelf was droog, al waren er nog wel wat listige natte plekken. Na de shakedown gingen we vol vertrouwende de rally in. Het blijft echter lastig om tijdens het seizoen in een andere auto te stappen dan die we gewend zijn. De Corsa vraagt een heel andere rijtechniek. De auto is zwaarder en heeft een totaal andere wegligging. Het was wel fijn dat onze eigen mensen van WDM Motorsport en Arco RallySport er ook waren voor coaching, media en de catering. Dank vooral ook aan Schmack Motorsport voor de technische ondersteuning en de fijne samenwerking. Met een achtste plaats kan ik meer dan tevreden zijn. We hebben de Corsa weer zonder een schrammetje aan de finish gebracht en dat kon niet iedere equipe in deze rally zeggen. Het doel was rijden, ervaring opdoen, progressie boeken en heel eindigen, dat is allemaal gelukt. We kijken dan ook terug op een prachtig rallyweekend en bereiden ons nu voor op het slotstuk van het seizoen”, blikte een tevreden Den Hartigh op de Franse wedstrijd terug.
Den Hartigh en Bril hoeven niet lang te wachten voordat ze de KNAF Opel Corsa Electric opnieuw de sporen mogen geven. Het derde optreden staat gepland voor de achtste en tevens laatste wedstrijd van de ADAC Opel Electric Rally Cup, de van 17 tot en met 20 oktober te verrijden Central European Rally, een rally met als thuisbasis Passau, maar die door zowel Duitsland, Tsjechië als Oostenrijk voert.