Met een achtste plaats in de ADAC Opel Electric Rally Cup kreeg Hank Melse tijdens de Rallye Vosges Grand-Est niet de beloning voor de in deze Franse rally getoonde snelheid. Genavigeerd door Joep van Heugten noteerde Melse in de KNAF Opel Corsa Electric tijdens de diverse klassementsproeven tijden die in het eindklassement goed zouden zijn geweest voor een derde of vierde positie. Een uitstapje op proef twee resulteerde echter in een straftijd van twintig minuten. “Er had zoveel meer ingezeten. Eén foutje doet je in het eindklassement echter de das om”, blikte Melse terug op de onder uiterst wisselvallige en daarmee listige weersomstandigheden verreden rally.
De Rallye Vosges Grand-Est was de derde wedstrijd van de ADAC Opel Electric Rally Cup, de eerste en enige rally cup voor volledig elektrisch aangedreven rallyauto’s. De KNAF heeft dit jaar haar inzet in deze cup gekoppeld aan de KNAF Opel Corsa Electric Rally Challenge. Bij dit initiatief van de KNAF en de KNAF Talent Academy, dat wordt gesteund door Opel Nederland en Opel Motorsport Deutschland, krijgen drie Nederlandse rallyequipes de kans om internationale ervaring op te doen en zich in de kijker te rijden. De drie jonge Nederlandse rallyrijders nemen elk drie rally’s van de ADAC Opel Electric Rally Cup voor hun rekening. Het rallytalent dat aan het eind van het seizoen het beste heeft gescoord, mag in 2025 een heel seizoen de KNAF vertegenwoordigen in de ADAC Opel Electric Rally Cup.
Na hun debuut, dat Hank Melse en Joep van Heugten in Sulingen hadden bekroond met een mooie achtste positie, was de Rallye Vosges Grand-Est hun tweede optreden in de ADAC Opel Electric Rally Cup. De 24-jarige Melse begon de Franse rally meteen goed met een zesde plaats op klassementsproef één. Op proef twee ging het echter mis, precies in een bocht waar niet alleen dit jaar, maar ook in de jaren daarvoor al vele equipes hun Waterloo vonden. De listige omstandigheden met buien en een soms plotseling natte weg, maakten het daarbij nog eens extra moeilijk. “We schoten van de weg, gelukkig net tussen twee bomen door en stonden vast. Door de klap was de draagarm dubbel geknakt. Met hulp van omstanders kwamen we na acht minuten weer los en konden we na reparatie van een band de proef nog op snelheid uitrijden. Daarna was er echter een lange verbindingsetappe. Daarin brak de draagarm definitief en moesten we wachten op de servicecrew. Helaas bleek ook het tijdschema nog aangepast te zijn waardoor we op de service geen tijd meer hadden om de Corsa te laden. We misten daardoor de volgende proef en liepen twintig minuten straftijd op”, blikte Melse op de hectische eerste dag van de rally terug.
De tweede dag van de Rallye Vosges Grand-Est verliep een stuk beter en daarin konden Melse en Van Heugten hun snelheid laten zien. De sterk wisselende weersomstandigheden maakten het daarbij nog een extra moeilijk waarbij rijdend op regenbanden de weg soms opeens toch droog bleek te zijn. Met klasseringen rond de vijfde plaats deed Melse het meer dan uitstekend, met een derde plaats in de power stage als fraaie uitschieter. “Het was weliswaar een beetje vochtig, maar wij kozen in de power stage voor slicks, achteraf dus de beste keus”, verklaarde Melse het succes.
In het eindklassement legden Melse en Van Heugten uiteindelijk beslag op een negende plaats, maar kregen de punten voor plek acht omdat één equipe buiten mededinging meereed. “Er had zoveel meer ingezeten. Zelfs met dat uitstapje hadden we rond plek vier kunnen eindigen. De straftijd van twintig minuten doet je dan echter de das om, en dat is zonde”, blikte Melse met gemengde gevoelens op zijn tweede optreden in de ADAC Opel Electric Rally Cup terug.