14 februari 2023

Grote belangstelling bij KNAF-circuitdag op Circuit Zandvoort

Een overvolle pitstraat van Circuit Zandvoort maakte duidelijk dat de KNAF-circuitdag een schot in de roos was. Teams uit diverse Nederlandse raceorganisaties hadden zich op zondag 12 februari in Zandvoort verzameld om nieuwe rijders kennis te laten maken met de grote verscheidenheid aan raceklassen die ons land rijk is. Naast coureurs die zich aan het oriënteren waren op de overstap naar een andere klasse, was met name het aantal jonge karters dat de sprong naar de autorensport wil maken opvallend groot. Voor een aantal van hen waren het zelfs de eerste meters in een echte raceauto.

Na eerdere edities op TT Circuit Assen was het op 12 februari de eerste keer dat CM.com Circuit Zandvoort gastheer was van de KNAF-circuitdag. Onder andere V-Max Racing Management, DNRT, BMW Racing Cup en de HARC waren met teams en auto’s uit diverse klassen van hun raceprogramma aanwezig om rijders te laten proeven van al het moois dat ze te bieden hebben. Daarmee was de pitstraat en het circuit gevuld met voor elk wat wils, van historische toerwagens en Westfields, tot Mazda’s, BMW’s, Fiesta’s en zelfs een enkele Porsche.

mitchell van dijk.01

Met name bij de klassen van V-Max Racing Management was de interesse van jonge karters opvallend groot. Niet zo gek aangezien de Ford Fiesta Sprint Cup bedoeld is als opstapklasse en de Mazda MX-5 Cup een mooie eerste of volgende stap kan zijn. Er waren dan ook veel gespannen koppies en wat nerveus ronddrentelende ouders te zien in de pitboxen die door de teams uit de klassen van Dick van Elk werden bevolkt. De eerste snelle meters toverden echter al vlot een lach van oor tot oor op de gezichten van de jonge rijders. Bij terugkomst in de pits waren de reacties zonder uitzondering positief.

mitchell van dijk.02

MV Motorsport en Johan Land waren de vertegenwoordigers uit de Ford Fiesta Sprint Cup op Zandvoort. Met diverse auto’s waren beide teams bijna voortdurend op de baan te vinden. Mitchell van Dijk was een van de nieuwkomers die al vroeg een Fiesta de baan op stuurde. De nu 14-jarige rijder kreeg het autosportvirus met de paplepel ingegoten. Zo is zijn vader de drijvende kracht achter Zoet Racing en kwam senior onder andere uit in de Supercar Challenge. “Mitchell rijdt al wat jaren in het NK 2-takt karting en heeft vorig jaar zijn racelicentie gehaald. Ook dit jaar ligt de focus op de karting, maar we bereiden ons wel voor op een overstap naar de autorensport. De Ford Fiesta Sprint Cup is daarbij een serieuze optie. Het aardige is dat Mitchell nog samen met Esmee Kosterman heeft gekart en hij nu in de auto rijdt waarmee Esmee afgelopen seizoen in de Cup uitkwam”, aldus zijn enthousiaste vader. Overigens maakt Mitchell al heel wat meters in een auto. De jonge karter zat in Meppen ook al achter het stuur van een C1 uit de PTC Cup en gaf daar zelfs een Radical de sporen. Dat Mitchell blij was met zijn eerste rondjes in de Fiesta stak hij niet onder stoelen of banken.

maxim van den doel.3

Eveneens pas 14 jaar is Maxim van den Doel en ook hij voelde een Fiesta aan de tand. Als zoon van een Nederlandse vader en een Zuid-Koreaanse moeder is zijn voertaal vooralsnog Engels. Vanwege het werk van zijn vader heeft Maxim al heel wat omzwervingen over de wereld gemaakt. Zo heeft hij onder andere in Hong Kong, Shanghai en Rome gewoond om uiteindelijk nu te zijn aangeland in de regio Haarlem. Van 2014 tot 2019 zat Maxim in Azië op de karts en kwam via het Porsche Young Driver Experience programma in aanraking met Loek Hartog en vervolgens Daan Pijl en Max de Bruijn, waarbij deze laatste hem ook recentelijk nog begeleidde. Met een Peugeot 206 GTi deed Maxim al circuitervaring op terwijl hij ook al in het bezit is van een testlicentie. “Maxim wordt in juni pas 15, de minimum leeftijd om mee te mogen doen in de Fiesta Cup. Dan is het seizoen al begonnen. We kijken dus vooral naar 2024, maar wie weet. Vandaag gaat het om leren, maar voor alles, genieten”, aldus zijn vader. Dat laatste deed Maxim met volle teugen. Het eerste woord toen hij uitstapte sprak wat dat betreft boekdelen: ‘amazing’. Met zijn manier van rijden en geklokte tijden maakte het jonge talent ook indruk op het team.

maxim van den doel.4

Ook de data worden meteen besproken

Over de eveneens in de Fiesta debuterende 16-jarige Cas Boshuis is op de website van autosport.nl een artikel te lezen.

maxime mottard

In de Ford Fiesta Sprint Cup wordt ook gestreden om een Belgische titel. Het was dan ook niet verwonderlijk dat enkele zuiderburen naar Zandvoort waren afgereisd. Zo was daar de 20-jarige Maxime Mottart, die er na diverse jaren karting zelfs al een wedstrijd in de VW Fun Cup op heeft zitten. Eind vorig jaar reed hij daarin met zijn vader en nam daarbij letterlijk het stokje over. Zijn vader hing daar namelijk zijn helm aan de wilgen, terwijl het voor Maxime zijn debuut betekende. “We hebben zeker interesse in de Fiesta. Garage Vanspringel, dat met meerdere auto’s in de Ford Fiesta Sprint Cup actief is, heeft niet ver van waar wij wonen een vestiging”, aldus de vader van Maxime. En wat vond Maxime van zijn eerste meters op Zandvoort en zijn Fiesta-debuut? “Heel gaaf. Ik heb al op Spa, Zolder en Mettet gereden, maar die banking hier is wel heel speciaal.”

lian van der wouwer

De 19-jarige Lian van der Wouwer was de tweede Belgische rijder in Zandvoort. “Ik kart al vanaf mijn zevende, maar eigenlijk alleen huurkarts en daarna met een eigen kart. Aan wedstrijden neem ik echter niet deel. Dit is de eerste keer in een Fiesta en ik wil kijken of dit iets is voor in de toekomst.” De tevreden lach na afloop sprak wat dat betreft boekdelen. “Het was ontzettend leuk en het ging eigenlijk best wel goed.”

dies van berlo

Voor Dies van Berlo was het zijn tweede deelname aan een KNAF-circuitdag. Eind vorig jaar maakte de 16-jarige inwoner van Gemert, die tot dat moment alleen ervaring had in de e-sports, zijn eerste meters op TT Circuit Assen in een BMW en een auto uit de PTC Racing Cup. Nu was de Fiesta aan de beurt. “Dit was de eerste keer op Zandvoort. Het was ontzettend leuk en het ging alweer een stuk beter dan in Assen.” Het behalen van de licentie wordt echter de eerste opdracht voor de enthousiaste debutant.

niels timmermans

Een debutant in de waarste zin van het woord was Niels Timmermans. De 17-jarige inwoner van Deventer is weliswaar een uitstekend SIM-racer (iRacing) maar kwam naar Zandvoort zonder enige kart- of race-ervaring. “SIM-race ervaring helpt wel iets, maar dit is toch heel anders”, aldus Timmermans, die zowel een sessie in de Mazda als de Fiesta afwerkte. “Ik wil dolgraag de overstap naar het echte racen maken en ben me dus aan het oriënteren. Dit jaar wil ik eerst mijn licentie halen en meer gaan testen om dan volgend jaar de overstap te maken. In de Mazda was het eerst even wennen en spannend. Dat ging echter snel over. In de Fiesta voelde ik me snel thuis. De achterkant is was los, maar ik had wel het idee dat ik de auto goed onder controle had.”

julian closmann

Met zijn 14 jaar behoorde Julian Closmann op Zandvoort tot de categorie van de jongste garde. Met al heel wat ervaring en mooie resultaten in de karts op zak is ook hij op zoek naar een overstap. “Dit jaar staat nog in het teken van de karting, maar daarna wil ik richting de autorensport. Daarbij oriënteer ik me op de Fiesta en de Mazda. Het was mijn eerste keer op het circuit, maar ontzettend leuk, al was het in het begin even wennen.”

riemer blonk

Riemer Blonk was al vroeg op de zondag aan de beurt voor zijn test met de Mazda MX-5. De 14-jarige rijder kart al meerdere jaren op hoog niveau en beschikt na een goed afgelegd examen ook al over een testlicentie.

riemer blonk.1

“Riemer heeft al op diverse circuits met BMW’s gereden en dat in combinatie met zijn kartervaring maakte dat het verantwoord was om in de achterwiel aangedreven Mazda te stappen. Hij vond het niet alleen ontzettend leuk, maar reed ook meteen nette tijden. Hij wordt pas in november 15, dus aan wedstrijden deelnemen zit er dit jaar nog niet in. We concentreren ons dan ook nog op de karting en gaan daarnaast veel meters maken op trackday’s en andere dagen waar hij op het circuit kan trainen. Zo komt hij goed voorbereid wellicht in 2024 richting de Mazda’s. De autosport is zelfs meer dan een passie voor hem, hij doet er alles voor”, aldus zijn meegenietende vader.

lucas langeveld

Vader en zoon Arnout en Lucas Langeveld hadden zich op het laatste moment nog aangemeld. “Ik las het in het KNAF Magazine en heb toen nog snel gebeld of we nog konden komen. Ik heb eind 2022 mijn racelicentie gehaald en dan moet je daar ook wat mee gaan doen vind ik. Ik heb zeker interesse in de Mazda Cup”, aldus Arnout na zijn sessie met de Mazda MX-5. De 17-jarige Lucas stapte daarentegen in de Fiesta. “Toen mijn vader zich aanmeldde, vroeg hij of ik mee wilde. Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen. Ik heb nog geen licentie en dit was de eerste keer in een Fiesta. Het was ontzettend leuk en ik hoop uiteraard dat het een vervolg krijgt.”

delano de ketele.1

Bij Team PolyParts van Patrick Mertens was het de hele zondag druk met geïnteresseerde rijders. Veel jongeren die nieuwsgierig waren naar de Mazda MX-5 en onder de indruk zijn van de altijd spannende races die zij op TV gezien hebben. PolyParts is al enkele jaren met veel succes actief voor Filip Wojtowicz en hoopt komend seizoen met meerdere Mazda’s aan de start te verschijnen.

delano de ketele.2

Delano De Ketele, uit Wetteren in Oost-Vlaanderen, is er komend seizoen zeker bij. De 17-jarige Delano heeft drie jaar ervaring in karting en dat ging erg goed. Hij werd in zijn eerste jaar direct kampioen bij de senioren. Ook de jaren daarna behaalde hij vele successen in de schakelkarts en nu is hij klaar om de overstap naar de autosport te maken. Na eerdere testen op Circuit Jules Tacheny in het Belgische Mettet en op Circuit Zolder maakte Delano deze testdag ook kennis met Circuit Zandvoort. In zijn splinternieuwe Sleepworld Mazda MX-5 wil de jonge coureur in zijn eerste jaar veel leren, om zich vervolgens in zijn tweede seizoen in de titelstrijd te kunnen mengen. Zijn resultaten tijdens de testdag waren in elk geval veelbelovend en zijn vader was dan ook tevreden.

remco baan

De 19-jarige Remco Baan uit Rijssen in Overijssel behaalde na vier jaar karting op Circuit Zandvoort zijn racelicentie. Dat was ook zijn enige ervaring in een auto, maar hij wist wel direct dat de autosport en dan met name de Mazda MX-5 Cup als het even kon zijn volgende carrièrestap moest worden. Remco is student Automotive Engineering en als het hem lukt om te gaan racen zal hij zoveel mogelijk zelf willen doen. In zijn studie is hij gericht op Hydromotive auto’s, waarvoor hij zelf een mooie toekomst voorziet. Dit is een elektrisch voertuig, waarin de batterij is vervangen door een waterstoftank en een brandstofcel. Studententeams van diverse Hogescholen organiseren races om met een klein vermogen zo efficiënt mogelijk te rijden.

wesley eEckhardt


Wesley Eckhardt uit Spijkenisse volgt eveneens de studie Automotive Engineering. Hij zit nu op de Hogeschool Rotterdam in zijn tweede van in totaal vier jaar en is zeer geïnteresseerd in design, met name het verbeteren van een chassis. De 20-jarige Wesley heeft twaalf jaar kartervaring, waarvan de laatste vijf jaar outdoor. Hij werd tweemaal kampioen in de klasse GK4 en wil nu de stap naar de autosport maken. Via het KNAF Magazine las hij over deze testdag en samen met zijn vader, die hem altijd vergezelt, kwam hij naar Zandvoort. Deze dag maakte hij zijn eerste meters in de Mazda MX-5 en zoals hijzelf aangaf smaakt dat naar meer.

greaham hofmans

Jeugdige rijders waren er ook te vinden bij de DNRT. Daar voelde de pas 14-jarige Greaham Hofmans een SLK van Biesheuvel aan de tand. Greahem is al in het bezit van een testlicentie en rijdt al vanaf zijn 10de in de karts. Een 25kW elektrische kart welteverstaan, de klasse waarin hij ook dit jaar nog actief blijft. Daarnaast maakte de jonge karter al wat meters op het circuit. Om ervaring op te doen wordt regelmatig gereden met een BMW om dan uiteindelijk de overstap te kunnen maken naar de wedstrijden van de SLK Cup. Greahem moest echter al vroeg weg, want ’s middags stond nog een wedstrijd in de DNRT SIM Cup op zijn programma.

dnrt volvo

porsche

Ook uit diverse andere klassen waren auto’s op Zandvoort te vinden.

de wit injstructeur

De ervaren Laurens de Wit zorgde samen met onder andere Max de Bruijn voor de nodige begeleiding van de jonge rijders.

maxim van den doel.1

Alles bij elkaar heel veel opgetogen rijders en tevreden gezichten op een gelukkig droog Circuit Zandvoort.

businessclub.01

De KNAF maakte van de gelegenheid gebruik om onder andere de leden van de Team NL KNAF Business Club op een leuke dag te trakteren. Zo mochten ze onder begeleiding zelf plaatsnemen achter het stuur van een van de aanwezige BMW’s.

kas daan

Daarna was het tijd om naast Kas Haverkort of Daan Pijl in een heuse BMW M2 uit de BMW M2 CS Racing Cup Benelux een rondje op hoge snelheid mee te maken. Dat men onder de indruk was, mag duidelijk zijn.

kas

Ook Kas Haverkort had het naar zijn zin.