20 oktober 2025

Fabian Kamermans ziet podiumpositie door vingers glippen

Fabian Kamermans ziet bij Central European Rally podiumpositie door de vingers glippen

Fabian Kamermans en zijn navigator Stefan Müller waren tijdens de Central European Rally op weg naar een podiumpositie, toen het in de laatste kilometers van de afsluitende klassementsproef misging. De Nederlandse equipe reed een uiterst sterke slotwedstrijd van de ADAC Opel Electric Rally Cup en begon op plek drie aan de laatste proef. Met nog minder dan twee kilometer te gaan, schoot de KNAF Opel Corsa Electric in een spekgladde bocht rechtdoor en kwam vast te staan. Het Nederlandse duo verloor daarmee meer dan vier minuten en duikelde zo van het podium naar de negende positie. In de eindstand van de ADAC Opel Electric Rally Cup legde Kamermans beslag op plek vijf.

 

De ADAC Opel Electric Rally Cup 2025, de eerste en enige Europese rally cup voor volledig elektrisch aangedreven rallyauto’s, werd net als vorig seizoen afgesloten met de Central European Rally. Deze zevende ronde van de titelstrijd is meteen het hoogtepunt van het seizoen. De wedstrijd maakt namelijk onderdeel uit van het FIA World Rally Championship, een garantie voor veel publiek en grote aandacht vanuit de media. Als winnaars van de ‘KNAF Dutch Opel Electric Rally Challenge’ vormen de 20-jarige Fabian Kamermans en de 22-jarige Stefan Müller dit jaar de vaste bezetting van de KNAF Opel Corsa Electric in de ADAC Opel Electric Rally Cup. Het project van de KNAF en de KNAF Talent Academy wordt gesteund door Opel Nederland en Opel Motorsport Deutschland. Door hun veelgeprezen overwinning in de ADAC Rallye Stemweder Berg waren Kamermans en Müller opgeklommen naar een vierde plaats in het tussenklassement van de Cup. De KNAF-equipe hoopte in de door Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk voerende Central European Rally de goede vorm door te trekken en nog een plaatsje in het algemeen klassement te kunnen stijgen.

 

Met een tweede plaats op slechts 0,1 seconde van de snelste rijder, begon Kamermans uitstekend aan zijn missie. Met twee keer een vierde plaats op de daaropvolgende proeven behielden Kamermans en Müller de aansluiting met de kop van het veld. Op klassementsproef vier kostte een foutje Kamermans echter tien seconden, waardoor hij de eerste dag van de rally afsloot op plek vier. Op dag twee stonden er weer vier proeven op het programma en met een tweede plaats op proef zeven steeg de KNAF-equipe naar de derde plaats in het tussenklassement, de positie waarop Kamermans en Müller dag twee ook afsloten. Op zondag moesten er vervolgens nog twee proeven worden afgewerkt. Helaas werd de eerste proef geneutraliseerd, waarna de laatste proef de beslissing moest brengen. Met uitzicht op een derde plaats in de rally en eventueel zelfs nog diezelfde positie in de eindstand van het kampioenschap, ging het echter mis voor Kamermans. In een gladde bocht waar meerdere equipes van de weg raakten, schoot de auto rechtdoor en kwam vast te zitten. Met een oponthoud van meer dan vier minuten konden Kamermans en Müller hun weg vervolgen. Vanaf een zekere podiumpositie duikelde de KNAF-equipe daarmee naar plek negen.

 

 

“Heel zuur”, was de korte samenvatting van Kamermans. “We reden niet meer dan 30 km/u, ik stuurde in, maar er gebeurde niets. We gleden rechtdoor en kwamen met de voorwielen net buiten het asfalt muurvast te zitten. Met hulp van het publiek kwamen we weer los, maar inmiddels waren er vier minuten verloren gegaan. Heel teleurstellend. Toen we daar stonden bleek dat er nog veel meer equipes op diezelfde plek van de weg waren geschoten. Tot dat moment ging het juist heel goed, alleen duurde de rally voor ons twee kilometer te lang. Vanaf het begin zaten we er steeds goed bij en waren de verschillen klein. Op proef vier verloren we tien seconden, maar op zaterdag ging het perfect en waren we alweer terug op plek drie. De voorlaatste proef werd helaas afgelast. Daar hadden we juist willen aanvallen om in ieder geval die derde plek definitief veilig te stellen. En toen kwam dus die laatste proef. Heel erg jammer en een grote teleurstelling na een verder heel goede wedstrijd”, keek Kamermans terug.  

 

 

Door de terugval naar plek negen moest Kamermans in de eindstand van de ADAC Opel Electric Rally Cup een plaatsje prijsgeven en sloot het seizoen af op plek vijf.