Was het avondje karten op de lokale kartbaan met je vrienden niet alleen leuk, maar bleek je ook nog verrassend snel te zijn? Of reed je langs een lokale rally en wekte het geweld van die auto's je interesse? Nog meer van deze tijd is natuurlijk dat je met racegames steeds je vrienden te snel af bent of het succes van Max Verstappen in de Formule 1. Maar wellicht ben je gewoon altijd al gefascineerd geweest door de autosport en wil je eindelijk de grote stap zetten.

 

Wat de reden ook is, de autosport is voor iedereen toegankelijk. Maar dan komt de onvermijdelijke vraag: hoe begin ik?

Er zijn diverse takken van de kart- en autosport. Van belang is dus eerst, waar je interesse naar uitgaat. Is dat karting, racen op het circuit (autorensport), (historische) rally, rallycross, autocross, ovalracing of terreinsport?

Daarnaast is het van belang hoe hoog je ambities liggen. Ga je voor een carrière in de sport, of is het pure vrijetijdsbesteding en het realiseren van een lang gekoesterde droom?

Minder belangrijk is de leeftijd. Vanaf je zevende verjaardag kun je al in wedstrijdverband karten! Ook alle andere takken van de autosport kennen instapklassen voor de jeugd. En een maximum leeftijd is er niet!

Autosport heeft de naam duur te zijn en natuurlijk kost het geld, maar er zijn veel mogelijkheden en niveaus die goedkoper zijn dan je denkt. Houd echter één ding goed voor ogen; neem nooit een overhaaste beslissing, oriënteer je goed en ga niet verder dan je financiële polsstok reikt!

Raadpleeg in je speurtocht naar informatie ook het KNAF Autosportjaarboek en het door de KNAF per sectie uitgegeven reglementenboek. Deze zijn elders van deze website te downloaden.

Karting

Karting is de kweekvijver van jong autosporttalent. Er kan dan ook al op zeer jeugdige leeftijd mee worden begonnen. Maar ook voor de 'iets oudere jongeren' liggen er in de kartsport vele mogelijkheden. Nederland kent diverse indoor en outdoor kartbanen waar je een kart kunt huren en kijken hoe leuk het is, of hoe snel je bent.

Naast de KNAF erkende kartbanen zijn er zelfs diverse door de KNAF erkende kartscholen. Kinderen vanaf 4 jaar kunnen al lessen volgen en na het met goed gevolg afleggen van een centraal landelijk examen, geeft het kartdiploma recht op korting bij het aanvragen van een KNAF-kartlicentie. Om in wedstrijdverband te kunnen karten, heb je een KNAF-kartlicentie (verkrijgbaar vanaf de zevende verjaardag) nodig en natuurlijk de benodigde uitrusting als een helm en pak. 

Oriënteer je goed in welke klasse je van start wilt gaan, want de kartsport kent vele klassen, van echte instapklassen voor de jeugd tot (semi-)professionele klassen waarin gestreden wordt om een officieel CIK-FIA Europees en Wereldkampioenschap. Ga zeker eerst eens bij een kartwedstrijd kijken en praat met rijders, begeleiders en teams. Dit levert vaak veel nuttige informatie op. Uiteraard kun je zelf je kart verzorgen, onderhouden en naar de circuits vervoeren, maar Nederland kent ook diverse gerenommeerde (commerciële) kartteams die je veel werk uit handen kunnen nemen. Bij de KNAF zijn naast de kartscholen diverse kart-organisaties aangesloten waar je terecht kunt voor informatie over deze leuke tak van sport. Ben je nou benieuwd hoe je jezelf naar de top kan werken binnen de licentiestructuur? Neem dan eens een kijkje op deze pagina

Meer informatie

Autorensport

Autorensport, beter bekend als 'racen op het circuit van Zandvoort of Assen', is de bekendste tak van de autosport. Om in wedstrijdverband mee te kunnen doen, heb je een KNAF-autorensportlicentie nodig. Een rijbewijs is niet vereist. Nederland kent diverse door de KNAF erkende racescholen die hun cursus afsluiten met een KNAF erkend examen. Met dit papier in de hand kan de KNAF-autorensportlicentie worden aangevraagd. Ook in de autorensport zijn de mogelijkheden legio. Niet alleen is er de keuze tussen toerwagens en formulewagens, maar ook in niveau zijn er grote verschillen. 

DNRT en DRDO (beide met name Zandvoort georiënteerd) en ACNN (meer Assen georiënteerd) kennen een klasseindeling waarin voor iedere nieuwe coureur voor een beperkt budget iets te vinden is. Als je wat ervaring hebt opgedaan en je ambities en financiële mogelijkheden liggen hoger, dan is doorgroei naar snellere klassen, zowel binnen als buiten deze organisaties, mogelijk.

Er zijn al klassen waaraan kan worden deelgenomen in het jaar waarin je 16 wordt. Kom je uit de karting en wil je verder in de formulewagens, dan is de Formule Renault 1.6NEC Junior de Nederlandse opstapklasse. Ook hierin kan al worden deelgenomen in het jaar dat je 16 wordt. Naast de KNAF erkende racescholen zijn de bij de KNAF aangesloten organisaties graag bereid je van verdere informatie te voorzien.

Ben je meer geïnteresseerd in deelname aan de steeds populairder wordende historische autorensport, neem dan contact op met de HARC.

Meer informatie

Autocross

Een van de meest laagdrempelige takken van de autosport is ongetwijfeld de autocross. Door veel zelfwerkzaamheid kan al met zeer beperkte middelen aan wedstrijden worden deelgenomen. Omdat autocross door bijna het hele land wordt beoefend, zijn er veel mogelijkheden om bij een wedstrijd eens je licht op te steken. Ook de autocross kent immers diverse klassen, voor de echte starters tot de klassen voor veel meer ervaren coureurs. Naast een officieel Nederlands kampioenschap, zijn er ook club en regionale kampioenschappen waaraan kan worden deelgenomen. 

Ook met autocross kan al op zeer jeugdige leeftijd worden begonnen, namelijk vanaf 6 jaar. Iedere regio in Nederland heeft meerdere bij de KNAF aangesloten clubs. Je lokale club is graag bereid om informatie te verstrekken over alle mogelijkheden in deze leuke tak van autosport. Om aan wedstrijden deel te nemen is een KNAF-autocrosslicentie nodig, ook kun je een KNAF Evenementen Registratiebewijs aanvragen. Hierover kan de club uit je regio informatie geven.

Meer informatie

Rally

Rally is na autorensport de meest bekende tak van autosport. Om in aanmerking te komen voor een KNAF-rally- en/of navigatorlicentie moet een examen met goed gevolg worden afgelegd. Nederland kent meerdere KNAF erkende rallyscholen waar een cursist zowel de theorie als de praktijk van het rallyrijden en navigeren worden bijgebracht. Een rijder dient zowel een praktijk- als theorie-examen met goed gevolg te hebben afgelegd, voor een navigator volstaat het theorie gedeelte. Ben je geslaagd, dan dient eerst aan enkele shortrally's te worden deelgenomen voordat je in aanmerking komt voor een KNAF-rallylicentie. 

Omdat bij rally's over de openbare weg wordt gereden, moet de bestuurder in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Ook de rallysport kent diverse klassen en merkencups waarbij zowel snelheid als benodigd budget sterk verschillen. Bezoek eens een Nederlandse rally, kijk rond op het serviceterrein en neem contact op met een van de bij de KNAF aangesloten clubs of KNAF erkende rallyscholen.

Meer informatie

Rallycross

Rallyracing of rallycross wordt in Nederland alleen op het Eurocircuit in Valkenswaard beoefend. De Nederlandse Rallycross Vereniging (NRV) is de drijvende kracht achter deze tak van autosport, die een combinatie vormt van race en rally. Met zeer beperkte middelen kan al in de 2 CV klasse (inderdaad, de eenden) worden ingestapt, terwijl er voor de jeugdige beginners van 14 jaar de Ford RST klasse in het leven is geroepen. Voor deelname aan wedstrijden hoeft geen examen te worden gedaan, een bij de KNAF aan te vragen rallycrosslicentie is wel een vereiste. Steek je licht op bij een wedstrijd op het Eurocircuit of neem contact op met de NRV.

Meer informatie

Historische Rallysport

De historische rallysport is een specifieke tak van de rallysport die wordt bedreven met ouder type auto's. Snelheid is hierbij van ondergeschikt belang. Gezien het specifieke karakter van deze tak van de rallysport, is er een eigen KNAF-sectie Historische Rally's in het leven geroepen. Voor deelname aan een 'historische rally' is een speciaal licentiereglement van toepassing. Informatie over de historische rallysport is te verkrijgen via een van de bij de KNAF aangesloten organisaties.

Meer informatie

Terreinsport

Terreinsport is veel meer dan Dakar en wordt ook op uitgebreide schaal in Nederland beoefend. Voor wie in het bezit is van een vierwielaangedreven auto, is de drempel om in deze sport in te stappen bijzonder laag. Terreinsport kent een tak waar snelheid van belang is (off-road racing) terwijl het bij de trial uitsluitend gaat om behendigheid. Om in wedstrijdverband deel te kunnen nemen is een KNAF-terreinsportlicentie vereist. Voor alle informatie betreffende deze tak van sport kan contact worden opgenomen met een van de bij de KNAF aangesloten organisaties. Zij voorzien je van de nodige tips en kunnen je alles vertellen over de mogelijkheden binnen de terreinsport.

Meer informatie

Ovalracing

Ovalracing vertoont sterke verwantschap met de Amerikaanse manier van autoracen waarbij gereden wordt op ovale banen. In ons land gebeurt dat in Ysselsteyn op de "Raceway Venray”.

Het ovalracing-circuit in Ysselsteyn is helemaal verhard en is ongeveer 600 meter lang. Per race worden maximaal 20 auto's tegelijk gestart en dit in een aantal verschillende klasses. De diverse klasses bieden voor elk wat wils. Zo zijn er diverse, betaalbare instap-klasses, maar ook klasses waarbij de techneuten zich helemaal uit kunnen leven en de vele pk's dan ook de overhand hebben.

Meer informatie

Virtueel racen

Één van de nieuwste en meest laagdrempelige vormen van autosport, is virtueel racen. De KNAF en eMense lanceerden in 2021 KNAF Digital; een digitaal platform waar simrace- en gaming-fanaten kunnen meespelen in digitale KNAF-Certified race competities. Er wordt gereden met allerlei virtuele auto's, van toerwagens en rally tot formule 1, op virtuele circuits over de gehele wereld. Deze sport in opkomst is een kruising tussen autosport en e-sports en is de voordeligste en groenste manier om aan autosport te doen. De recente ontwikkelingen in de software maken het mogelijk de autosport steeds nauwkeuriger na te bootsen. Top autosportteams maken al veelvoudig gebruik van simrace software om hun coureurs te laten oefenen met de auto's en de circuits. KNAF Digital biedt jou de kans dat ook te doen, zowel casual als in competitieverband, met een zo breed mogelijk scala aan racegames.

Meer informatie

Dragracing

nder de autorensport valt ook het dragracen, de acceleratiesport waarbij in rechte lijn een afstand van ¼ mijl (402 meter) moet worden afgelegd. Ook deze tak van sport, die in Nederland alleen in Drachten (Dragstrip Drachten/Vliegveld Drachten) kan worden beoefend, kent een klasseindeling van gewone straatauto's tot en met extreem snel accelererende voertuigen die snelheden boven de 400 km/u bereiken. Junior Dragsters zijn de karts van de dragrace-sport en in deze klasse kan al op 8-jarige leeftijd in wedstrijdverband worden deelgenomen. Bij de KNAF zijn twee organisaties (DHRA en Stichting Quartermile) aangesloten die zich met deze tak van de autorensport bezighouden.

Voor de klassen Sportsman ET en Super Street Car, waarin wordt gereden met tot de openbare weg toegelaten auto's, is een bij de wedstrijdorganisator te verkrijgen KNAF Evenementen Registratiebewijs (geldig voor één race-evenement) al voldoende. Voor alle hogere klassen is een KNAF-dragrace-licentie vereist. Op een evenement zal een licentiecommissie je eerste runs beoordelen. Beheersing van het voertuig en veilig conform de regels de ¼ mijl afleggen, zijn daarbij de belangrijkste criteria. Als je de licentiecommissie hebt kunnen overtuigen van je kunnen, krijg je de KNAF-dragrace-licentie overhandigd en kan aan wedstrijden worden deelgenomen.

Meer informatie