De gedachte dat je met een paar simpele verstevigingen een auto ombouwt tot één waarmee je kunt gaan autocrossen is achterhaald. De enorme vermogens die de fabrikanten voor de normale straatversie aanbieden van je favoriete carrosserie is een factor 2 geworden de laatste 20 jaar. En de hierbij behorende snelheden en accelaratie curves ook.

Veiligheid is dan ook niet meer weg te denken in de autosport en zo ook niet meer in de autocross waar elke auto voorzien is van een rolkooi waardoor de rijder beschermd is voor impact van buitenaf.

De constructie van deze belangrijke veiligheidsvoorziening is dan ook vastgelegd in een technisch reglement en laat duidelijk verschillen zien. Een belangrijk verschil is dan ook een rolkooi welke binnen de carrosserie wordt geplaatst en een waarbij de rolkooi eigenlijk het frame is. Voor de variant binnen de carrosserie is het eigenlijk het normale straatbeeld wat we terugzien op de circuits alleen dan zo aangepast dat de auto’s volledig geschikt zijn voor de autocross. Het verschil in deze klassen wordt bepaald door de cilinderinhoud en de leeftijd van de bestuurder aangezien ook de juniorklasse hiervan deel uitmaakt. Deze rijders mogen deelnemen zonder rijbewijs, er is uiteraard een leeftijd restrictie, in een voorwiel aangedreven auto van maximaal 1300cc. In de standaard Divisie V klasse is 2000cc de maximaal toegestane cilinderinhoud en mogen maximaal 2 wielen de aandrijving verzorgen. Zijn er technische hoogstandjes zoals vierwielaandrijving en/of turbo’s aanwezig daarvoor is de toerwagenklasse in het leven geroepen. Een bijzondere klasse is de keverklasse waar ook de kooi binnen de carrosserie geplaatst is. De gebolde daken van de ouderwetse kever zien we hierin terugkomen, geplaatst op de originele bodemplaat, van deze nostalgische Duitse auto van weleer. De motor is vrij alleen zijn daar de nodige restricties aan zoals een maximale inlaat opening, enkele carburateur en een maximale cilinderinhoud van 1600 cc. De zogenaamde sprinters, waar een belangrijk deel van het frame de rolkooi is, zijn speciaal voor de autocross geproduceerd en onderverdeeld in 3 verschillende klassen. Binnen de Sprint 1600 en de Sprint 2000 klasse is alleen 2 wielaandrijving toegestaan en geeft het getal binnen de klasse de maximale cilinderinhoud aan. Heb je de beschikking over 4 wielaandrijving en andere technische hoogstandjes die in de eerder genoemde sprintklassen niet zijn toegestaan dan is er de Superklasse. In Nederland is er voor deze klassen dan ook een heel scala aan framebouwers te vinden waar je met al je wensen en budget terecht kan om zo een op maat gesneden oplossing te kopen.

Op autocrossgebied is Nederland onderverdeeld in 4 regio’s. Binnen deze regio’s zijn er heel veel clubs actief die voor hun leden bijna elke weekeinde van maart tot en met oktober club wedstrijden organiseren. Aan het einde van het seizoen worden dan per klasse de punten bij elkaar geteld en kunnen de club kampioenen van dat jaar gehuldigd worden. Wil je op nationaal niveau aantreden is er het open Nederlands Kampioenschap Autocross wat onder auspiciën van de KNAF wordt georganiseerd en uit maximaal 6 wedstrijden bestaat. Het open karakter maakt het mogelijk dat ook buitenlandse deelnemers, die in het bezit moeten zijn van een internationale licentie, ook kunnen deelnemen. Ben je als Nederlander ook in het bezit van een internationale licentie bestaat de mogelijkheid om aan het FIA Europees Kampioenschap deelnemen. In 4 EK klassen, onderverdeeld in Touring Autocross, Junior Buggy, Buggy 1600 en Super Buggy, geldt het FIA technisch reglement waarmee je ook in ons land aan de start mag verschijnen. De afgelopen decennia hebben Nederlandse autocrossers laten zien tot de Europese top te behoren en werd er 6 maal een Nederlander gekroond tot Europees kampioen. Toch moeten we terug naar 2009 om Glenn van Rosmalen terug te vinden als de laatste Europees kampioen van Nederlandse bodem. Maar gezien de enorme aanslag op je vrije tijd met wedstrijden in o.a. Frankrijk, Tsjechië, Duitsland en Hongarije is het niet verwonderlijk dat niet iedereen de mogelijkheden heeft om een volledig EK te rijden.

Kort samengevat zijn er binnen de autocross voor elke budget mogelijkheden genoeg om heel veel plezier aan de sport te beleven. Technisch zijn de mogelijkheden bijna onuitputtelijk en zo kun je je eigen ideeën tot uiting laten komen op bijvoorbeeld motorisch gebied of aandrijf technologie mits je binnen de daarvoor opgestelde technische reglementen blijft. Dat ook de veiligheidseisen van zowel rijders als auto’s steeds alle aandacht krijgt zal niemand verbazen want ook binnen de autocross geldt dat de veiligheid in alle opzichten voorop staat.

Ik wil kijken

Autocross staat garant voor spektakel, volle deelnemersvelden en passie voor autosport. Zelf een keer een autocross evenement bij jou in de buurt bijwonen? Kijk dan snel op de kalender hieronder.

Ik wil leren

Wat weinig mensen weten is dat autocross één van de grootste takken van autosport in Nederland is. Wat nog minder mensen waarschijnlijk weten is dat je hier al vanaf 6 jaar mee kunt beginnen in de mini buggy. Lees hier meer over de mini buggy.

Ik wil racen

Sta jij te trappelen om te starten met autocross, maar wil je meer weten hoe ermee te starten? Neem dan contact op met een autocrossclub bij jou in de buurt. Kijk hier voor een overzicht van alle aan KNAF aangesloten clubs.

Kalender

9 mrt
Sectie
Autocross
Datum
9-3-2019 – 9-3-2019
Omschrijving
Organisator
KNAF
E-mail
autocross@knaf.nl
Website
-
Locatie


Inschrijftermijn
27-11-2018 – 1-3-2019
Inschrijfgeld
14 apr
Sectie
Autocross
Datum
14-4-2019 – 14-4-2019
Omschrijving
Organisator
DAC
E-mail
info@drentseautocrossclub.nl
Website
www.drentseautocrossclub.nl
Locatie
Oud Avereest
Hoofdweg 26
7707 RC Oud Avereest
Inschrijftermijn
8-3-2019 – 13-4-2019
Inschrijfgeld
22 apr
Sectie
Autocross
Datum
22-4-2019 – 22-4-2019
Omschrijving
Autocross Baarle Nassau
Organisator
ACC Geffen
E-mail
info@accgeffen.nl
Website
www.accgeffen.nl
Locatie
Baarle Nassau
Eikelenbosch 4 4
xxxxxx Baarle Nassau
Inschrijftermijn
28-2-2019 – 21-4-2019
Inschrijfgeld
11 mei
Sectie
Autocross
Datum
11-5-2019 – 11-5-2019
Omschrijving
Autocross wedstrijd
Organisator
ASN Autosport Noord
E-mail
opgaveautocross@live.nl
Website
-
Locatie
autocross Surhuisterveen
Blauwhuisterweg 48
9231AD Surhuisterveen
Inschrijftermijn
18-1-2019 – 11-5-2019
Inschrijfgeld
26 mei
Autocross Annen
Autocross
Sectie
Autocross
Datum
26-5-2019 – 26-5-2019
Omschrijving
Autocross Annen
Organisator
ASN Autosport Noord
E-mail
opgaveautocross@live.nl
Website
-
Locatie
Wedstrijd terrein Annen
Nije dijk 3
9468 AT Annen
Inschrijftermijn
18-1-2019 – 26-5-2019
Inschrijfgeld
9 jun
Sectie
Autocross
Datum
9-6-2019 – 9-6-2019
Omschrijving
Organisator
DAC
E-mail
info@drentseautocrossclub.nl
Website
-
Locatie
Zuidwolde
Drogterweg 22
7921 RK Zuidwolde
Inschrijftermijn
13-5-2019 – 8-6-2019
Inschrijfgeld
22 jun
23 jun
Rosmalen autocross
Autocross
Sectie
Autocross
Datum
22-6-2019 – 23-6-2019
Omschrijving
Weekend autocross Rosmalen
Organisator
ACC Geffen
E-mail
info@accgeffen.nl
Website
www.accgeffen.nl
Locatie
Rosmalen
Eerste Hoefsteeg 6
5249 PS Rosmalen
Inschrijftermijn
28-2-2019 – 21-6-2019
Inschrijfgeld