Op zondag 14 April was het opnieuw genieten tijdens het RST rallycross spektakel in Valkenswaard. Ondanks deze gave en zonnige dag pakken zich wel donkere wolken samen boven dit unieke Eurocircuit; binnenkort zal de Valkenswaardse politiek haar standpunt innemen na een rechtelijke uitspraak over de geluidshinder, aantasting van beschermde natuur en verkeersoverlast. Kortom de toekomst van pure autosport in deze gemeente is net zo spannend als de strijd om de RST Junior Cup dit seizoen.
De afgelopen 48 jaar hebben, naast de RST klasse, vele legendarische klassen hun opwachting in Valkenswaard gemaakt. De Nederlandse Rallycross Vereniging (NRV) organiseerde in 1971 haar 1e wedstrijd op het Eurocircuit; het 1e permanente rallycrosscircuit was geboren in Europa.
Tot 1980 werden de wedstrijden zelfs op TV uitgezonden bij de AVRO TROS. Later ook het ‘Achteruitrijden’ en de ‘Caravanraces’. In 1976 ging er het officiële FIA Europees Kampioenschap van start. Vanaf 2003 ploegen jaarlijks de Dakar deelnemers door het mulle zand tijdens de RTL GP Dakar Pre-proloog.
In 1992 is het circuit nog compleet gerenoveerd met rondom een wal met veiligheidshekken en extra vangrail. De laatste grote verandering in 2011 was de toevoeging van de z.g. jokerlap.
Het circuit met een lengte van 1003 meter is slechts 60% geasfalteerd, de rest is leem en gravel. De vermaarde stuurcombinaties als Per Eklund-bocht, Blomqviststraat, Daytona & Tarzanbocht maken het voor elke coureur een ware speeltuin.
Zelfs tijdens een wedstrijddag verandert er al veel qua omstandigheden. Hoewel amper zichtbaar maar wel degelijk voelbaar voor de coureurs verandert de tractie van de wielen voortdurend, zelfs zonder regen. Dit kan al door schommelingen in temperatuur, de invloed van bijvoorbeeld ochtendrijp/douw of tussentijds sproeien van de baan.
Veranderingen aan het dunne laagje stof of vuil op de baan heeft al impact. Gedurende de dag worden ideale rijlijnen schoongeveegd door driftende rallywagens en het vuil verplaatst zich naar de vuile gedeeltes van het circuit. Ofwel waar je een uur geleden vol gas een bocht neemt kan het andere moment betekenen dat ie tevergeefs op zoek bent naar grip. Precies dan worden bokken gescheiden van de schapen en kun je als attente rijder seconden pakken.
Precies dat balanseer spel tussen mens en machine werd ook tijdens deze 2e wedstrijd op het scherpst van de snede uitgevochten. Gelukkig streden onze 11 gladiatoren op een faire wijze waardoor slechts sprake was van wat flauwe “schaafwondjes” aan de RSTrijdwagens.
Door een organisatiefoutje met een ronde te vroeg afvlaggen mochten de rijders van een heat zelfs twee keer aantreden. Die onverwachte extra vlieguren waren geen straf maar werden later de middag ruimschoots gecompenseerd door het volledig skippen van alle semi finales. Dit als gevolg van een incident waarbij een ambulance tijdelijk afwezig was. Een milieuvergunning is afgegeven tot een bepaalde tijd dus dergelijke “bokkesprongen” moeten helaas worden gemaakt door de organisatie.
Vooral het grote aantal vrouwelijke deelnemers dit seizoen maakt deze Junior Cup tot een bijzonder leuk en gevarieerd evenement. Sterker nog: de dames dringen in de finale inmiddels door tot een zeer verdienstelijke top 6 plek (Julie Piret). De progressie die de wat minder ervaren dames al doormaken zorgen ervoor dat de heren hun borst dit seizoen nat kunnen maken; Girl Power komt snel en vaak onverwachts!
Aan kop in de finale ging het wederom nek aan nek tussen twee kemphanen; Kimi trok in de finale met acht deelnemers net aan het kortste eind, ten koste van Jari van Hoof. Groots was een zeer verdienstelijke 3e plek voor Martijn van Ool. Hij liet zien dat de aansluiting nabij is als zijn leercurve zich zo voortzet. Hoewel het uitstapje in de zandbak er spectaculair uitzag was het slachtoffer Jill Chalmet allerminst blij in de finale, want finishen zat er helaas niet meer in. Ook Sjoerd de Visser baalde als een stekker door zijn lekke band maar kon wel nog net de finale uitrijden. Een schrale troost maar zijn basissnelheid geeft goede moed voor de volgende wedstrijd.
Einduitslag RST Junior Cup / NK Rally Cross - 14 April 2019 (N.R.V.)
POSITIE START No. NAAM TEAM RIJDER NATIONALITEIT
1 2 Autostal Atlantic Kimi Vermeulen BEL
2 1 Jari van Hoof Jari van Hoof NLD
3 14 Martijn van Ool Martijn van Ool NLD
4 3 OTRT Seppe Jacobs BEL
5 33 Ralph Donkers Ralph Donkers NLD
6 6 Royale Ecurie Ardennes Julie Piret BEL
7 47 Sjoerd de Visser Sjoerd de Visser NLD
8 (N.F.) 44 Autostal Duindistel vzW Jill Chalmet BEL
9 5 Joep Jonkers Joep Jonkers NLD
10 16 Milou van Hoof Milou van Hoof NLD
11 4 Esmee den Hartigh Esmee den Hartigh NLD
Al met al weer een geslaagde en leerzame dag waar tijdens de rijdersbriefing nog de uitreiking van een canvas foto plaats vond voor de 1e DRIVER OF THE DAY. Deze ging naar Kimi voor zijn sterke optreden op de Duivelsberg. Verder nog een prachtige groepsfoto gemaakt van alle rijders uit de RST familie. Deze zal worden gepubliceerd in het Belgische autosportblad RM Magazine.
Alleen ben je sneller maar samen kom je verder ….. dus op naar onze volgende afspraak 19 Mei op hetzelfde unieke Eurocircuit; hopelijk zonder donkere wolken.