Niels Langeveld en Paul Harkema winnen Final 4, Kampioenstitel voor Henny van Doorn en Jan Evers

Persbericht WEK Final4 2019 re Essay1

De Final 4, de finalerace van het Winter Endurance Kampioenschap 2018-2019, is gewonnen door Niels Langeveld en Paul Harkema. Het duo wist met de door Speedlover geprepareerde Porsche 991 Cup de vier uur durende wedstrijd te winnen. FEBO Racing Team-rijders Dennis de Borst en Lorenzo van Riet kwamen als klassementsleiders naar Zandvoort maar moesten vanwege technische problemen de kampioenstitel laten aan ‘The Dukes’ Henny van Doorn en Jan Evers.

De dag startte met de kwalificatietraining op een fris maar droog circuit, waarbij het Certainty Racing Team met de Porsche van Floris Dullaart en Larry ten Voorde de snelste tijd klokte. Zij waren daarbij slechts een 0,001 seconden sneller dan Bob Herber en Kelvin Snoeks in de Snoexx Motorsport Porsche. De snelste tijd in Divisie II werd genoteerd door FEBO Racing Team-rijders Dennis de Borst en Lorenzo van Riet. In Divisie III klokten Jan Schouten en Ton Vink (BMW 320D) de beste tijd, terwijl deze eer in Divisie IV naar Jacques Groenewegen, Ras Lalmy en Daniel Schonberg ging (BMW Compact).

Persbericht WEK Final4 2019 re Essay2

De start van de wedstrijd leek in de beginfase op een ware sprintrace tussen de Porsches die in de kopgroep reden. In diezelfde beginfase ging het mis bij de Tarzanbocht tussen de Porsches van PG Motorsport (Tjarco Jilesen en Tijn Jilesen) en de auto van Bob Herber en Kelvin Snoeks. Dit betekende een opgave voor Herbert en Snoeks, terwijl Tjarco en Tijn Jilesen aan een inhaalrace moesten beginnen. Vooraan bleef de strijd verder gaan tussen de Speedlover I Porsche van Langeveld en Harkema en de Certainty Porsche van Dullaart en Ten Voorde. Dat duel bleef interessant tot de eerste reeks pitstops. Na de pitstop reeks kon de Speedlover I Porsche van Langeveld en Harkema aan een voorsprong werken, terwijl de auto van Certainty werd getroffen door problemen met de multiriem. Remon Vos en Kevin Veltman (Speedlover II Porsche) en Jos Jansen en Nico Verdonck (JJ Racing Porsche) konden hiervan profiteren en omhoog klimmen in de racestand. Na vier uur racen kwamen Langeveld en Harkema als winnaars over de streep met een voorsprong van 3 ronden op Jansen en Verdonck. Het podium werd compleet gemaakt door Speedlover II met Vos en Veltman. Het is hiermee de tweede maal op rij dat het erepodium in Divisie I volledig door Belgische raceteams bezet werd.

Persbericht WEK Final4 2019 re Essay3

In Divisie II begonnen klassementsleiders Dennis de Borst en Lorenzo van Riet sterk aan de Final 4, maar al na 31 ronden werd het team gedwongen tot opgave vanwege technische problemen. Hierdoor kwamen zij niet meer in de gelegenheid om mee te strijden voor het eindklassement, waarbij Dennis de Borst kans maakte om voor de derde maal op rij de wintertitel te veroveren. Beter verliep de wedstrijd voor Sebastiaan Bleekemolen en Melvin de Groot. Met een stabiele race wist het duo telkens in de top 3 van de divisie te rijden. Uiteindelijk pakten zij zelfs de zege in de klasse, voor de Tischner Motorsport BMW van Michael Tischner en Matthias Tischner. De derde plaats in de klasse werd bezet Johan van Peperzeel en Michael van Peperzeel in de PG Motorsport II Porsche 996 GT3.

In Divisie III waren ‘The Dukes’ Henny van Doorn en Jan Evers (BMW 123D) de voornaamste kandidaten om een gooi naar de titel de doen. Daarbij moesten zij wel rekening houden met tegenstanders als Jan Schouten en Ton Vink (BMW 320D) en de Speedmasters BMW 130i van Sluiter/Van Duivendijk. Dankzij een goede strategie wisten ‘The Dukes’ als tweede te finishen in de klasse, achter de BMW van Ton Vink en Jan Schouten. Hiermee scoorden zij net voldoende punten om de wintertitel veilig te stellen. Het podium in Divisie III werd compleet gemaakt door het Speedmasters BMW team.

Persbericht WEK Final4 2019 re Essay4

Bij Divisie IV werd de overwinning een prooi voor ‘Peppie und Kokkie’-coureurs Frank Poll en Guus de Koster. Bij het vallen van de vlag hadden zij een voorsprong van één ronde op Jacques Groenewegen, Ras Lalmy en Daniel Schonberg (BMW Compact). Het Mercedes SLK koppel-team van Rado Asoud en Theo Peters finishte op de derde plaats in Divisie IV.

Hoewel Niels Langeveld en Paul Harkema in de laatste race de maximale score wisten te noteren in Divisie I, kwamen zij bij het vaststellen van het klassement slechts één punt tekort op Henny van Doorn en Jan Evers. Ton Vink en Jan Schouten maakten de top drie in de kampioenschapsstand compleet.

Eindstand Winter Endurance Kampioenschap 2018-2019
1. Henny van Doorn & Jan Evers 30 ptn
2. Niels Langeveld & Paul Harkema 29 ptn
3. Ton Vink & Jan Schouten 27 ptn

Uitslagen van de Final 4 zijn te raadplegen via:
https://raceresults.nu/Results/organisator/2019?evenement=Circuit+Zandvoort&race=Final+4+2019

Registraties Eurol NK Autocross 2019 bekend

eurol nk autocross logo

Dit jaar geen rokende servers maar een probleemloze registratie periode voor het Eurol NK Autocross 2019. Dankzij de perfect uitgevoerde testperiode verliepen de vele registraties gladjes. En met beide zijn we hartstikke blij, zeker na het commentaar op de aanpassingen die we hebben moeten doorvoeren.


In de Divisie V klasse werden de meeste registraties geteld en moet deze klasse, samen met de Sprint 1600 klasse, selectiewedstrijden rijden. Op zondag 14 april zijn we te gast in Keyenborg bij de HACC, om drie weken later op 5 mei in Langeveen bij de SAL van start te kunnen voor de tweede wedstrijd. In de Divisie V zal door 33 rijders gestreden moeten worden om de 21 beschikbare plaatsen die direct toegang tot het NK Autocross geven. In de Sprint 1600 gaat het om 29 rijders die de laatste 20 plekken kunnen veroveren. In beide klasse mogen na afloop van de selectiewedstrijden vier rijders op de wachtlijst plaats nemen.


In de Toerwagenklasse, Superklasse hebben zich meer dan 30 rijders geregistreerd en in de Juniorbuggy meer dan 24 rijders waardoor er een wachtlijst gehanteerd moet worden. Bij de Toerwagenklasse staan hier 2 rijders op, bij de Superklasse 3 rijders en bij de Juniorbuggy zelfs 4 rijders.


De Sprint 2000 klasse is in aantal afgenomen, we telden na het sluiten van de registratie 28 rijders. Bij de junioren zien we komend seizoen weer minder rijders en rijdsters aan de start, met 22 registraties is dit de kleinste klasse net als vorig seizoen. De keverklasse heeft komend seizoen en rustiger verloop in de manches, met precies 24 registraties staan hun aan de start.


Om precies te kunnen zien wie zich in welke klasse heeft geregistreerd klik je op de onderstaande link:

Voorlopige registratielijst

Spannende titelstrijd verwacht bij Final 4 op Circuit Zandvoort

Persbericht WEK Final4 2019 pre Essay2

Zaterdag 2 maart zal op Circuit Zandvoort de Final 4 worden verreden. De vier uur durende wedstrijd vormt de afsluitende race van het Winter Endurance Kampioenschap 2018-2019. De strijd om het kampioenschap ligt nog geheel open en het aantal titelkandidaten is groot. Bezoekers kunnen zich gereed maken voor een spannende ontknoping in de Zandvoortse duinen. De Podium Celebration in Bernie’s Bar & Kitchen vormt de sfeervolle afsluiting van het evenement. Hier krijgen de podiumfinishers in een warme en gezellige omgeving de bokalen uitgereikt.

Elk punt van belang
Er valt nog een flink aantal kampioenschapspunten te verdelen, waardoor de strijd om de titel, tijdens de Final 4, erg spannend belooft te worden. Bovenaan het klassement staat regerend winterkampioen Dennis de Borst. Zijn teamgenoot op de snelle FEBO Racing Team SEAT Leon TCR is Lorenzo van Riet. Voor Van Riet zou het de eerste wintertitel in zijn carrière kunnen worden, nadat zij vader Pim van Riet de vorige twee wintertitels met De Borst wist te pakken. Makkelijk gaat het niet worden, want ook Jan Evers en Henny van Doorn maken serieus kans op de titel. Met hun BMW 123D rijden zij in Divisie III en het duo heeft slechts twee punten achterstand op klassementsleiders De Borst en Van Riet. Ook Kevin Veltman en Remon Vos hebben zicht op de titel, net als Paul Harkema en Niels Langeveld. Meer dan twintig coureurs maken kans op de wintertitel. Veel equipes zullen dan ook volledig op de zege in hun klasse gefocust zijn.

Persbericht WEK Final4 2019 pre Essay1

Meer dan 30 inschrijvingen
De voorlopige inschrijflijst voor de Final 4 telt al meer dan 30 teams. In het Winter Endurance Kampioenschap wordt gestreden in vier divisies. De snelste raceauto’s strijden in Divisie I. Auto’s als de Porsche 991 GT3 Cup, Dodge Challenger V8 GT en Audi R8 GT3 maken hier hun opwachting.

In Divisie II strijden de BMW M4 GTR, BMW E46 GTR en SEAT Leon TCR om de punten. Ook de snelle Audi RS3 LMS TCR is van de partij in Divisie II. Spannend wordt het ook in Divisie III met auto’s als de Renault Clio Sport, BMW 123D en BMW 330D. Divisie IV is het domein van de clubsport racers, waaronder BMW E30 Cup en BMW 318ti Cup auto’s. Zij nemen het in de klasse op tegen de Mercedes SLK, SEAT Ibiza en Honda Civic.

Persbericht WEK Final4 2019 pre Essay4

Podium Celebration bij Bernie’s Bar & Kitchen
Na afloop van de Final 4 zullen de podiumfinishers uit elke divisie gehuldigd worden bij de Podium Celebration in Bernie’s Bar & Kitchen.

Gratis toegang voor bezoekers, Bernie’s Bar & Kitchen geopend
Voor de Final 4 is de toegang geheel gratis: duinen, hoofdtribune en paddock zijn vrij toegankelijk. Bezoekers die met de auto komen, kunnen hun auto voor € 6,00 op Parking A van het circuitterrein parkeren. Het programma begint om 10.00 uur met de kwalificatie. De Final 4 start om 12.00 uur. Voorafgaand aan de start, omstreeks 11.35 uur, start de Grid Walk, die gratis toegankelijk is voor alle bezoekers. Het restaurant Bernie’s Bar & Kitchen, gelegen boven het pitsgebouw, met uniek zicht op pitlane, is geopend voor alle bezoekers voor lunch, diner, drinks en bites. Reserveringen kunnen ook al vooraf gemaakt worden via www.bernies.nl.

Persbericht WEK Final4 2019 pre Essay3

Meer informatie is te vinden op de website van Circuit Zandvoort (www.circuitzandvoort.nl).

Foto’s met Essay in de bestandsnaam: Chris Schotanus, Essay Produkties

Rinus van Kalmthout in Sepang naar titel in F3 Asian Winter Series

veekay sepang2.01

Sepang, Maleisië, 24 februari 2019 - KNAF Talent First-autorensporttalent Rinus van Kalmthout heeft op Sepang International Circuit de titel voor zich opgeëist in de F3 Asian Winter Series. De 18-jarige Hoofddorper zag zijn voorsprong in de titelstrijd in de eerste twee races van het weekend teruglopen tot twaalf punten, waardoor de afsluitende wedstrijd van het seizoen toch nog spannend werd. Na een fraaie inhaalrace legde de voor HitechGP uitkomende Nederlander in de laatste race beslag op een derde positie en eiste zo met een voorsprong van 29 punten de titel voor zich op. Van de negen wedstrijden in de F3 Asian Winter Series schreef Van Kalmthout er vier op zijn naam en eindigde hij slechts één keer niet op het podium. “Ik ben ontzettend blij met deze titel. Het werd toch nog wel spannend, maar het is gelukt”, aldus een nog nagenietende Van Kalmthout.

De derde en afsluitende ronde van de F3 Asian Championship Certified by FIA Winter Series werd verreden op Sepang International Circuit. Na zijn dominante optreden in de eerste twee weekenden, waarin Rinus van Kalmthout vier van de zes wedstrijden wist te winnen en ook nog een tweede respectievelijk derde plaats scoorde, reisde het KNAF Talent First-autorensporttalent met een op het oog comfortabele voorsprong van 29 punten naar Sepang.

veekay sepang2.03

In de kwalificatie werd echter al duidelijk dat de titelstrijd nog geen gelopen race was. De 18-jarige Hoofddorper bleef namelijk steken op een vijfde respectievelijk derde plaats. Ook in de eerste race moest de voor HitechGP uitkomende Nederlander een tegenvaller incasseren. Met een goede start rukte Van Kalmthout meteen op naar plek drie, maar werd bij een poging om de tweede positie te veroveren in de zijkant geraakt door een tegenstander en viel met schade terug naar plek zes. Omdat aan de rijders die niet aan het gehele kampioenschap deelnemen geen punten worden toegekend, pakte Van Kalmthout toch nog de punten voor plek drie.

veekay sepang2.07

Op basis van zijn rondetijd uit race één mocht Van Kalmthout in race twee van de tweede startpositie vertrekken. Opnieuw was de KTF-rijder goed weg, maar moest in de eerste bochtencombinatie uitwijken voor een te laat remmende tegenstander. Omdat zijn auto niet de snelheid uit de eerste twee ronden van het kampioenschap had, besloot Van Kalmthout geen risico te nemen en passeerde als derde de finish, goed voor de punten van positie twee. Ondertussen stond er echter geen maat op Ye Yifei, achter Van Kalmthout de nummer twee in de titelstrijd. De Chinees was opeens een stuk sneller dan de rest van het veld, reed in de races met speels gemak bij de concurrentie weg en bracht met twee zeges het gat naar de Nederlander terug tot twaalf punten.

veekay sepang2.04

Mocht Ye ook de afsluitende race winnen, dan had Van Kalmthout aan de punten van plek drie voldoende om de titel veilig te stellen. Het werd echter opnieuw spannend toen de als derde gestarte Van Kalmthout in de eerste bocht moest uitwijken om zo een aanrijding te voorkomen met de van poleposition slecht weggekomen Ye en terugviel naar plaats zeven. Terwijl Ye in gevecht was om de leiding werkte Van Kalmthout zich weer op naar plaats vijf, in principe voldoende voor de punten van plek drie. Met nog een paar ronden te gaan was de titelstrijd definitief beslist toen Ye na een aanrijding met schade uitviel. Van Kalmthout passeerde daarmee als derde de finish en eiste met een voorsprong van 29 punten de titel voor zich op.

veekay sepang2.05

“Het was alles bij elkaar een stressvol weekend. Zo’n laatste ronde waarin het kampioenschap wordt beslist is duidelijk anders dan een gewoon raceweekend, dat heb ik nu wel gemerkt. Maar ik ben heel blij met deze titel. Daarbij heb ik ook weer veel ervaring opgedaan en veel geleerd. Ik wil ook HitechGP bedanken voor hun inzet”, blikte een tevreden Van Kalmthout op zijn kampioenschap terug. Na zijn eerste plaats in het Amerikaanse Pro Mazda Championship is het de tweede titel binnen een half jaar tijd voor het jonge Nederlandse racetalent.

Volgende week gaat Van Kalmthout weer verder met de voorbereiding op zijn seizoen in het Indy Lights kampioenschap. Voor deze titelstrijd staat de eerste wedstrijd van 8 tot en met 10 maart op het programma.

veekay sepang2.02

Rinus van Kalmthout wordt dit seizoen gesteund door Jumbo, La Place en het KNAF Talent First programma.

Meer info: www.rinusvankalmthout.com
Facebook: FollowRVK

Eurol R5 Rally Challenge krijgt geen vervolg

Eurol R5 Rally Challenge Eurol Hellendoorn Rally 2018 Hermen Kobus rechts en Erik de Wild met de kampioensschaal

Na twee succesvolle jaren en een goede promotie van de rallysport in het algemeen en de R5 klasse in het bijzonder komt er helaas een eind aan de Eurol R5 Rally Challenge. Dat is enerzijds spijtig en anderzijds een bevestiging dat de R5 klasse inmiddels is uitgegroeid tot de koningsklasse van de Nederlandse rallysport, met bij elke rally tussen de 6 en de 9 deelnemende equipes met een indrukwekkende R5 van Ford, Skoda of Hyundai. De KNAF (overkoepelende autosportfederatie) heeft de reglementen zodanig ingericht dat in de R5 klasse de snelste auto’s van het deelnemersveld rijden en daarom is een aparte challenge niet meer nodig.

Veel dank is de organisatie verschuldigd aan Eurol, de titelsponsor die vanaf het begin inzag dat de R5 klasse een duwtje in de rug nodig had om tot volle wasdom te komen. Ook de KNAF, de organisatoren van de ELE Rally, de GTC Rally en de Eurol Hellendoorn Rally, de rijders en de teams hebben hun steentje bijgedragen om de Eurol R5 Rally Challenge tot een succes te maken. Hermen Kobus (Skoda, foto*) heeft twee keer op rij de titel opgeëist na vaak spannende strijd met de andere deelnemers.