Divisie 5 keuring data
Limoges/Amsterdam, 11 mei 2013 - Het scenario voor de eerste asfaltrally in de 208 Rally Cup kon geschreven zijn door Alfred Hitchock. De weersomstandigheden, de bandenkeuze en het talent van 15 coureurs bepaalden het verloop van de strijd met onze talentvolle landgenoot Kevin Abbring als uiteindelijke en overtuigende winnaar. De tijden die de diverse Peugeot-coureurs in de R2-klasse op de klokken zetten verbaasden vriend en vijand en toonden het wedstrijdpotentieel van de Peugeot 208 overduidelijk aan.Voor de Rallye de Limousin vormde Kevin Abbring weer een equipe met Lara Vanneste uit België, charmant, jong maar al zeer ervaren. Samen reden ze al enkele rally's voor het WK Rally.
De omschrijving 'gecompliceerd' was volledig van toepassing op de Rallye du Limousin. Het wegdek was afwisselend droog en nat, waardoor de bandenkeuze moeilijk was. Met als gevolg dat diverse deelnemers van de weg raakten.
Kevin en Lara kwamen de eerste dag super uit de startblokken. De eerste drie KP's waren verraderlijk glad geworden door de regen; desondanks draaide de Nederlandse Peugeot-rijder driemaal de snelste tijd. 's Middags schreven Kevin en Lara nog een keer de snelste tijd op hun naam. Kevin: "De samenwerking met Lara ging weer als vanouds. Al met al hadden we een super dag en onze 208 liep als een zonnetje. Wij konden de eerste dag niet alleen als snelste Cup-rijders afsluiten, ook stonden we in het algemeen klassement op de 10e plaats".
Dag 2
De tweede dag verliep voor de Nederlands-Belgische Peugeot-equipe een stuk moeilijker, niet alleen door de constant wisselende omstandigheden, maar ook door een elektronische storing waardoor de motor twee keer afsloeg.
Kevin Abbring: "Het ging top vanmorgen in de regen, en dat op slicks. We waren zelfs een keer sneller dan iedereen in de R3-klasse. We hadden een voorsprong van 44 seconden opgebouwd op onze eerste achtervolger in de Cup, totdat we twee proeven lang die storing hadden. Daardoor verloren we een halve minuut en was onze voorsprong geslonken tot 14 seconden met nog twee KP's te gaan. Maar onze service heeft het probleem snel opgelost en we hebben uiteindelijk afgetekend gewonnen. Met nog eens drie bonuspunten omdat we de meeste snelste tijden hebben genoteerd."
In de einduitslag hadden Kevin en Lara bijna een minuut voorsprong op de nummer twee in de Peugeot Rally Cup.
Veel indruk maakte ook de 5e tijd van Abbring in het algemeen klassement op de 12e klassementsproef. Hij eindigde dan ook in het algemeen klassement van de rally op een imposante 7e plaats.
Uitslag Peugeot 208 Cup: 1. K. Abbring, 2u05'45''4- 2. S. Lefebvre +54''4 - 3. C. Cherain +58''3 - 4. D. Millet + 2'18''4 - 5. V. Dubert +2'48''2 - 6. C. Martin +3'07''1 - 7. J. Abelli + 4'04''1 - 8. L. Bogey à 5'21''1.
Snelste tijden op KP:K. Abbring (6), Cherain (3), Dubert (1), Abelli (1), Consani (1)
Stand Kampioenschap: 1. K. Abbring, 43 pnt- 2. S. Lefebvre, 30 - 3. C. Martin et D. Millet, 18 - 5. C. Cherain, 15 - 6. N. Tron, 10 - 7. V. Dubert, 8 -8. D. Gago, 6 - 9ex. T. Privé et J. Abelli, 4
Volgende rally Terre de Langres: 20 en 30 juni
Links:
Peugeot Sport: www.peugeot-sport.com
Peugeot Store: www.peugeotsport-store.com
Peugeot Sport Media: www.peugeot-media.com
Live timing: www.ffsa.org
Peugeot Sport op Facebook: www.facebook.com/peugeot.sport
Peugeot Sport op Twitter: http://twitter.com/peugeotsport
De Historische Zandvoort Trophy (11 en 12 mei) opent traditioneel het raceseizoen van de HARC. Het programma en de deelnemers worden gepubliceerd op de website van de HARC welke het evenement ook organiseert. Lees verder welke klassen er deelnemen aan het evenement en neem een kijkje op de website van de organisatie. In Nederland is de HARC de oudste organisatie die officiële races voor historische auto's mag organiseren.
Klik hier voor het programma en de website van de HARC
NK Historische Toerwagens & GT's
NK GT´s & Touring Cars
MG Competitions - Triumph Competition FISC 'Legendary Circuits
Formel Vau
http://www.formel-vau.eu/joomla
50cc & 125cc motoren
http://www.golden50ccracingriders.nl
Classic Side Cars
Dat is de belangrijkste klasse van DNRT.
Nou…… het lijkt juist de onbelangrijkste klasse. Klopt, op de schaal van Fiat Panda tot F1 is dat ook zo. Maar heb je die keus, om naar F1 te gaan, doe dat dan vooral wel. Neem dan ook een kleine 15 miljoen mee per jaar en dan mag je misschien wel ergens rijden als je heel goed bent. Kijk, nu zijn er ineens nog maar heel weinig mensen die dat willen of kunnen. Eigenlijk niemand meer.
Als ik zou moeten kiezen, dan zou ik Volvo kiezen. Doe ik andere dingen met die 15M. Het rijden met een Volvo 360 is fantastisch. De bochtsnelheid is hoog, de wegligging/balans is prima. Alleen als je de bocht uit komt dan is het rechte stuk wat langer. Niets mis mee.
De competitie zit natuurlijk bij de mensen met dezelfde auto's. En die competitie is enorm. Jan Lammers, Cor Euser, Ronald Morien, Jaap van Lagen ondergetekende, en vele anderen reden de gastenauto.
Winnen was voor niemand makkelijk, als er al gewonnen werd. Maar het plezier was voor alle gasten enorm. Als het voor deze mensen prima is, voor wie is het dan te min ?
Er is nog iets. Kijk naar de gezichten van die 25 racers. Allemaal breedbek kikkers. Big smile. Ga eens kijken ter vergelijk bij de dure klassen. Er zit geen kikker bij.
Het is veel te serieus, er mag niets mis gaan en al helemaal geen schade gereden worden. De "dure" winnaar heeft na de race natuurlijk wel een glimlachje. De rest minder.
Ga maar kijken. Daar zit het verschil. Geen Modena rijden is top plezier. Wat dat kost? Met wat geluk doe je een heel seizoen met € 5000.-. Dan moet je wel veel zelf doen. Ook niets mis mee.
Praat vooral met de rijders op raceday. Ze zijn allemaal aanspreekbaar. Vraag hoe het werkt.
Racen is (alleen) voor je plezier. Er is verder niets. Hoge ambities? Mooi maar zinloos.
Huub Vermeulen
KTF-rallytalent Leo van der Eijk kan terugkijken op een uitstekend buitenlands rallydebuut. In de zware en afwisselende Rallye Sulinger Land zette Van der Eijk scherpe tijden op de klokken en stuurde zijn Chevrolet Kalos foutloos over de veertien lastige proeven. Twee lekke banden op proef zes zorgden er echter voor dat de KNAF Talent First-rijder zijn sterke optreden niet met een mooie klassering beloond zag. "Het was een supergave rally en een geweldige ervaring waarvan ik weer ontzettend veel heb geleerd", blikte het KTF-talent terug op zijn eerste buitenlandse rally.
Met de Rallye Sulinger Land, de tweede wedstrijd meetellend voor het Nederlands Rallykampioenschap, kreeg KNAF Talent First-rijder Leo van der Eijk in zijn eerste rally-optreden buiten onze landsgrenzen meteen 143 kilometer aan klassementsproeven over bochtige en heuvelachtige Duitse wegen voorgeschoteld. Genavigeerd door Annemieke Hulzebos maakte het 21-jarige KTF-talent geen fouten en liet daarbij in het 138 equipes tellende veld, snelle tijden optekenen. Twee lekke banden op proef zes leverden echter 14 minuten achterstand op. De 86ste plaats algemeen en een vierde plaats in de Divisie 6 deden dan ook geen recht aan het sterke optreden van het KTF-rallytalent, die aan het slot van de rally met de Chevrolet Kalos van het Deltion Rallyteam tijden rond de 58ste plaats liet noteren. "Het was echt geweldig. In het begin hadden we een probleempje met de remmen, maar dat was snel opgelost. Met de Kalos over die gravelproeven rijden en glijden is super. Helaas kregen we juist in een lange proef op die losse steentjes binnen twee kilometer twee lekke banden. Daarna ging het echter weer probleemloos. Ik ben dan ook meer dan tevreden. Ik heb hier meer geleerd dan in vier rally's bij elkaar en daarbij zijn we ook weer gefinisht. Daarmee hebben we aan de doelstellingen voldaan", aldus Van der Eijk.
Gerard Grouve, KNAF Talent First-bondscoach voor de rally, had met veel plezier naar 'zijn' talent gekeken. "Een puike wedstrijd van Leo. Hij reed keurige tijden, was foutloos, heeft zijn opdrachten goed uitgevoerd en luistert ook nog goed naar adviezen. Zo nam hij twee in plaats van één reservewiel mee op die lange proef en dat bleek achteraf hard nodig. Wat mij betreft is hij duidelijk klaar voor de volgende stap, de Nissan 350Z."
In Duitsland kwam nog een tweetal rijders met een KTF-achtergrond aan de start. Kevin Kooijman presteerde in zijn tweede rally met de Mitsubishi Lancer EVO X R4 van het Deltion Rallyteam opnieuw uitstekend en wist in diverse klassementsproeven een top vijf klassering te behalen. Uiteindelijk legde Kooijman, met Hans van Goor aan zijn zijde, beslag op plaats acht algemeen en werd daarmee vierde in de Divisie I. Hans Weijs jr. haalde met de Nissan 350Z van het Deltion Rallyteam, na problemen op proef drie, de finish niet.