Registratie Nederlands Kampioenschap Autocross 2013

Het Eurol/VEKA Nederlands Kampioenschap Autocross 2013 gaat binnenkort weer van start !!

KNAF Talent First opnieuw op zoek naar rally & autorensport talent

De stichting KNAF Talent First gaat in 2013 opnieuw op zoek naar jong kart- en autosporttalent met de droom om professioneel coureur te worden. De inmiddels befaamde KTF selectiedag zal hierbij als scherprechter dienen. Nieuw hierbij is dat de selectiedagen rally en autorensport gecombineerd worden tot één gezamenlijke selectiedag voor beide programma's op dinsdag 26 februari 2013 te Circuit Park Zandvoort.

Rally
Voor het KTF Rallyprogramma gaat de KNAF op zoek naar ambitieuze jongens en meisjes geboren tussen 31 december 1990 en 1 mei 1995 die een rallycarrière ambiëren. Voor 2013 biedt KNAF Talent First het te selecteren talent een stoeltje achter het stuur van de Chevrolet Kalos van het Deltion Rallyteam. Hij of zij volgt Leo van der Eijk op die dit jaar binnen het team door hoopt te stromen naar de Nissan 350Z. Einddoel van het programma blijft KTF opgeleid talent actief in het Junior WRC. 2013 moet dan ook het zesde opeenvolgende jaar worden waarbij een KTF opgeleid talent actief is in het Junior Wereldkampioenschap.

exotic green 3 250x167kevin kooijman 24-09-2012  2  250x167

KNAF licentiehouders die aan de KTF selectiedag Rally deel willen nemen kunnen zich aanmelden bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Graag ontvangen we bij aanmelding je naam, adres, woonplaats, geboortedatum, emailadres en een schriftelijk motivatie waarom jij het nieuwe talent bent, waar KTF naar op zoek is.

Autorensport
Het KTF autorensport programma maakt vanaf 2013 een duidelijke keuze voor de formule racerij. Waar de keuze voor een raceklasse voorheen aan de rijder over werd gelaten, kiest KTF nu specifiek voor de Formule Renault 1.6 als opstart klasse voor haar talenten. Daar het een meerjaren programma betreft, zal de KNAF haar talent vervolgens ook na de Formule Renault 1.6 blijven steunen. Een logische vervolgstap is dan ook de Formule Renault 2.0 en wellicht daarna de Formule Renault 3.5.

De te selecteren talenten voor autorensport komen voort uit de selectiedag die KTF op 26 februari op Circuit Park Zandvoort organiseert. Inschrijvingen voor deze selectie kan via de KNAF erkende racescholen of op uitnodiging van het KTF bestuur. In het laatste geval betreft het karting talenten die vanuit het KTF programma karting doorstromen naar de autorensport.

In een eerder persbericht verzonden door MdH Communications liet de organisatie weten dat de Formule Renault 1.6 aardig vormt begint te krijgen met inschrijvingen vanuit Nederland, België, Duitsland en Engeland.

Het eerste aantal auto's is besteld en dagelijks melden zich nog nieuwe geïnteresseerden uit heel Europa. Een totaal van 15 auto's voor het eerste jaar is realistisch, wat ruimte biedt voor serieuze competitie. Toch is de organisatie blij met de erkenning van KNAF Talent First als beste keus voor beginnend autosporttalent. Mick de Haas (CEO Formule Renault 1.6 NEC Junior): 'Wij als organisatie van de Formule Renault 1.6 NEC Junior vinden het fantastisch dat de KNAF Talent First onze serie heeft uitgekozen om hun jonge coureurs kennis te laten maken met de autosport. Formule Renault bewijst zich in op ieder niveau, van 1.6 tot 3.5, als de beste leerschool voor aanstormend racetalent.

"Huub Dubbelman (Voorzitter KNAF Talent First) legt de keuze voor deze klasse uit als een logische: "KNAF Talent First was al lang op zoek naar een project zoals de Formule Renault 1.6; een toegankelijke formulewagen waarin technische gelijkwaardigheid gewaarborgd wordt en talent een eerlijke kans krijgt. Bovendien biedt de Formule Renault 1.6 KNAF Talent First de mogelijkheid om een meerjarenplan op te zetten, waarbij wij de coureurs de kans kunnen geven om zich optimaal te ontwikkelen, ook na Formule Renault 1.6."

renault 1.6  6  497x305

nec 1.6  1  250x132nec 1.6  2  250x168
nec 1.6  3  250x122nec 1.6  4  250x151

Column Hans Weijs jr.

Volkswagen's debuut in het WRC: wel of geen verrassing ?

Dat Sébastien Ogier vorige maand in de Rallye Monte Carlo de allereerste klassementsproef op zijn naam schreef was voor velen een verrassing. De Fransman, in 2008 nog mijn concurrent in het J-WRC, debuteerde met de Volkswagen Polo WRC en deed dat uitstekend. Voor mij kwam het goede resultaat niet als een echte verrassing, want ik heb van nabij meegemaakt hoe Volkswagen Motorsport zich de afgelopen jaren voorbereidde op deelname aan het WRC.

Om het wereldkampioenschap rally's nu al om te dopen tot VW-RC is misschien wat voorbarig, maar ik geef het debuterende team van Volkswagen Motorsport een goede kans om de wereldtitel dit jaar al op te eisen. Zeker als Sébastien Loeb woord houdt en slechts in 5 van de WK Rally's aan de start verschijnt. Ik verheug me wel op de ongetwijfeld spannende strijd tussen Dani Sordo, de kopman van het Citroën team en Sébastien Ogier. Want het was uitgerekend de komst van Ogier in 2011 bij het fabriekstram van Citroën die Sordo zijn rooskleurige toekomst bij het Franse team om zeep hielp! Sordo ging naar MINI, maar kon daar geen potten breken en toen MINI zich officieel terugtrok was Sordo maar al te blij om weer bij Citroën terug te keren, nadat Ogier was weggekocht door Volkswagen! Die twee hebben dus nog wel een appeltje te schillen met elkaar.

Wat betreft de voorbereidingen van Volkswagen Motorsport heb ik de afgelopen twee jaar van nabij meegemaakt hoe serieus zij zijn geweest in hun aanpak. Natuurlijk helpt het dat ze een mega-budget ter beschikking hebben en daarmee de beste mensen overal vandaan hebben weten te trekken, zoals bijvoorbeeld Jost Capito (van Ford) en Sven Smeets (van Citroën). Ook hebben ze door de afgelopen twee seizoenen met de Skoda Fabia S2000 deel te nemen aan alle rally's van het wereldkampioenschap heel veel ervaring opgedaan over de klassementsproeven, over de logistiek, over de rijders, over de banden, etc. Ik prijs mij ook gelukkig dat ik in 2011 met een Skoda aan de WRC Rally van Duitsland mocht meedoen - een heel bijzondere ervaring.

Ook het rallyprogramma in Zuid-Afrika, waar ik vorig jaar met een VW Polo S2000 mocht rijden, vormde onderdeel van de strategie. Regelmatig kwamen engineers van VW Motorsport in Hannover naar onze rally's om ervaring op te doen en te kijken hoe de Polo zich hield onder extreme omstandigheden. De rally's waar ik aan deelnam waren stuk voor stuk zeer zwaar en vroegen veel van het materiaal. En onze Zuid-Afrikaanse engineers gingen de afgelopen tijd ook regelmatig naar Hannover om daar bij de ontwikkeling van de WRC Polo te helpen. Om te zeggen dat ik een wezenlijke bijdrage heb geleverd aan het vroege succes van VW in het WRC voert wat te ver, maar zeker is dat ons programma vorig seizoen niet toevallig zo groots werd aangepakt.

weijs rally van spanje 121108 500x333

Ik ben benieuwd hoe het seizoen zich verder ontwikkelt - eind deze week staat de WRC Rally van Zweden op het programma, altijd een spectaculaire wedstrijd op de kalender, waar de uitslag niet vooraf valt te voorspellen, behalve dat Ford daar de afgelopen jaren (sinds 2006) niet meer is verslagen. Maar uitgerekend Jari-Matti Latvala - de winnaar met Ford in 2012 - rijdt nu voor Volkswagen! Volg daarom alle actie in het WRC op www.wrc.com

Hans Weijs jr

Giedo van der Garde rijdt het komende seizoen bij het Team van Caterham in de Formule 1

Vandaag werd officieel bekend dat Giedo van der Garde voor het komende seizoen een contract bij het Formule 1 Team van Caterham heeft getekend. Vandaag werd hij dan ook officieel gepresenteerd in Amsterdam. (later meer)

giedo 500x750
Giedo van der Garde rijdt het komende seizoen bij het Team van Caterham in de Formule 1 !

Team Bleekemolen pakt winst in 4 uur van Zandvoort

Team Bleekemolen pakt winst in 4 uur van Zandvoort - Zandvoort, 3 februari 2013

De 4 uur van Zandvoort, de derde wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap 2012-2013, is gewonnen door Team Bleekemolen. Met een Porsche 997 GT3 Cup werden Kees Bouhuys en Michael Bleekemolen, samen met teamgenoten Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen, als winnaars van de vier uur durende wedstrijd afgevlagd.

De wedstrijddag begon met een dertig minuten durende kwalificatie. Hier werd de basis voor de zege al door Team Bleekmolen gelegd. Met een tijd van 1:44,958 was Jeroen Bleekemolen in de Porsche ruim 3,5 seconde sneller dan de als tweede geklasseerde Ginetta G55 van Colin White en Tom Sharp. Op de derde positie kwalificeerden zich Bas van de Ven, Jan Joris Verheul en Tom Coronel met de BMW 320D WTCC. Coronel fungeerde tijdens de 4 uur van Zandvoort als vervanger van de afwezige Sven van Hulst. Ook ontstond er tijdens de kwalificatie een mooie strijd om de poleposition in divisie IV, die uiteindelijk gewonnen werd door Liesette en Max Braams.

Om klokslag 12.00 uur doofden de rode lampen en begon het startveld aan de vier uur durende wedstrijd. Michael Bleekemolen kende daarbij een goede beginfase en kon goed weglopen bij de concurrentie. Mooi was de strijd in Divisie II, waar de BMW van Bas van de Ven tegenstand kreeg van Rob Severs, eveneens rijdend met een BMW 320D WTCC. Ook Eddie den Dekker wist met de BMW 120D Modified de aansluiting te houden. In Divisie IV ontstond ook een mooi gevecht, waar de BMW 123D van Kevin Veltman en Maurice Bol na het eerste uur aan de leiding ging, vlak voor Lev Fridman en Remon Vos.

wek-4uurzandvoort2013  1  500x334

Gedurende de wedstrijd wist Team Bleekemolen de voorsprong uit te bouwen naar meer dan vijf ronden op de Ginetta van White en Sharp. Lange tijd vocht ook de BMW van Van de Ven, Verheul en Coronel mee om de tweede positie, maar een incident bij het uitkomen van het Scheivlak gooide roet in het eten. Van de Ven raakte daarbij de bandenmat en dit leidde dan ook tot de eerste 'code-60'-neutralisatie van de wedstrijd. Uiteindelijk werd de beschadigde bolide nog wel terug gebracht naar de pits, maar de monteurs van het MDM Kenneth Smit raceteam stonden voor de lastige uitdaging om de auto binnen korte tijd weer te herstellen. Enkele minuten nadat de 'code-60'situatie was opgeheven, werd de wedstrijd voor een tweede maal geneutraliseerd. Ditmaal was Rob Severs van de baan geraakt in de S-Bocht en ook hier liep de MDM BMW de nodige averij op.

wek-4uurzandvoort2013  2  500x333

Problemen waren er in ieder geval niet voor Team Bleekemolen. Na vier uur racen stuurde Jeroen Bleekemolen de fraaie Porsche 997 GT3 Cup als eerste over de finish. Colin White en Steve Sharp finisthen met hun Ginetta als tweede, met een ronde voorsprong op de als derde geklasseerde BMW van Eddie den Dekker en Michel Schaap. Deze keurige prestatie leverde het BMW-duo ook de winst op in Divisie II. Op de tweede plaats in diezelfde divisie finishten Harry Hilders en Bas Koeten met de SEAT Leon Supercopa. De laatste podiumplaats in de klasse werd opgeeist door Robert Westerholt en Philip Romijn in een BMW E46 M3.

wek-4uurzandvoort2013 500x334

In Divisie III ging de zege naar Wilbert Groenewoud en Marcel Robijn met de Greenwood Racing BMW Compact. De strijd in Divisie IV bleef spannend tot het einde. Waar de Las Moras Racing BMW van Liesette en Max Braams gedurende het laatste uur de leiding overnam, waren het toch Kevin Veltman en Maurice Bol die tijdens een fantatische laatste stint de zege wisten te pakken. Het verschil na vier uur wedstrijd was slechts 0,5 seconden. Het podium werd gecompleteerd door Lev Fridman op positie drie. In zijn jacht naar het podium werd hij bijgestaan door Veltman en Remon Vos, die ieder ook nog op een tweede bolide stonden ingeschreven.

De deelnemers uit het Winter Endurance Kampioenschap kunnen zich nu opmaken voor de Final 4, de laatste en beslissende race van deze winterserie. Deze vindt plaats op zondag 3 maart op Circuit Park Zandvoort. De toegang is gratis.

Uitslag: 1. Bouhuys / M. Bleekemolen / S. Bleekemolen / J. Bleekemolen, Porsche 997 GT3 Cup, 119 ronden in 4uur03min.12,910 sec (126,43 km/uur); 2. White / Sharp, Ginetta G55 op 5 ronden; 3. Den Dekker / Schaap, BMW 120D Modified op 6 ronden.

Klassenwinnaars: Divisie 1: Bouhuys / M. Bleekemolen / S. Bleekemolen / J. Bleekemolen; Divisie 2: Den Dekker / Schaap, 113 ronden. Divisie 3: Groenewoud / Robijn, BMW Compact, 98 ronden; Divisie 4: Veltman / Bol, BMW 123D, 103 ronden.

Stand kampioenschap:
1. Den Dekker / Schaap, 42 punten
2. Liesette Braams, 40 punten
3. Van Hulst / Verheul / Van de Ven / Bouhuys / M. Bleekemolen, S. Bleekemolen, 38 punten

Foto's:Chris Schotanus, Essay Produkties