Vroegtijdig einde aan dag 1 voor vd Marel

Vanochtend ging in Straatsburg de Rallye de France Alsace al vroeg van start met de eerste van 8 klassementsproeven in de Elzas. Op de 36 km lange derde proef van de rally moest WRC Academy deelnemer Timo van der Marel helaas de strijd staken nadat hij vlak voor de finish van de weg was geraakt met zijn Ford Fiesta.

Zoals verwacht pakte de oppermachtige Sébastien Loeb meteen de leiding in de rally, maar op de derde proef verloor de rally zijn super-held doordat Loeb (geboren en getogen in deze streek) met motorproblemen moest opgeven. KNAF Talent First rijder Timo van der Marel was de rally goed begonnen met een keurige vierde tijd op de openingsproef, maar kon na zijn crash niet anders dan kiezen voor de 'SuperRally' regeling, zodat hij zaterdag in ieder geval weer kan meerijden in de WRC Academy.

france timo van der marel dag 1 110930 500x333

Natuurlijk is dit echt balen!" zegt Timo van der Marel in het Service Park in Straatsburg als hij met zijn auto gewoon rijdend zijn team heeft bereikt. "We hebben vrijwel geen schade, maar we raakten van de weg toen ik iets te laat remde en de auto 'uitbrak'. Daarbij belanden we nogal ongelukkig in een diepe greppel waar we zelfs niet met behulp van het toegeschoten publiek uit konden komen. Dus moesten we wachten op een takelwagen. Daarna was het motor starten en terug rijden…." Het ongeluk gebeurde vlak voor de finish van de 36 km lange proef 'Pays d'Ormont'. "Het was eigenlijk overal lastig om de juiste grip te vinden," licht Van der Marel toe. "Het ene moment was er veel grip en honderd meter verder had je dan opeens helemaal geen grip meer; we waren ook al eerder even naast de weg terecht gekomen, maar dat was op die plekken geen probleem…" Zaterdag gaan Timo van der Marel en Erwin Berkhof proberen om toch nog de nodige ervaring op te doen op de acht fraaie klassementsproeven in de buurt van Colmar en op de afsluitende Super Special Stage in Mulhouse. Voor de WRC Academy rijders zit de rally er dan alweer op; de WRC rijders rijden ook op zondag nog een aantal (korte) klassementsproeven. De Ier Craig Breen gaat na de eerste dag aan de leiding van het WRC Academy klassement.

Rallye de France Alsace
In het WRC klassement van de Rallye de France Alsace was het Franse publiek vooral teleurgesteld door de vroege opgave van torenhoge favoriet Sébastien Loeb, die al na de tweede klassementsproef de strijd moest staken met motorproblemen. Gelukkig heeft het Citroën fabrieksteam nog een naamgenoot van Loeb die het de concurrentie lastig maakt: Sébastien Ogier nam aanvankelijk de leiding over, maar moest na de eerste dag genoegen nemen met de derde plaats, achter de als tweede geklasseerde Petter Solberg (ook Citroën). Verrassende leider is de Spanjaard Dani Sordo in een MINI. FERM Power Tools Ford-rijder Dennis Kuipers rijdt een zeer constante wedstrijd zonder fouten en staat op een zeer verdienstelijke 9e plaats; Peter van Merksteijn junior staat na problemen op de zesde proef 40e en start zaterdag in de 'SuperRally'.

Timo van der Marel: goed voorbereid aan de start voor Franse asfaltwedstrijd…

Timo van der Marel: Goed voorbereid aan de start voor Franse asfaltwedstrijd…

Op donderdagavond gingen de WRC Academy deelnemers als eersten over het podium in het mooie centrum van Straatsburg bij de ceremoniële start van de WRC Rally van Frankrijk. Ook KNAF Talent First rijder Timo van der Marel was uiteraard van de partij.

De vroege startceremonie betekende dat er enorm veel toeschouwers waren, omdat na de jonge garde de grote WRC namen over het podium reden, waaronder natuurlijk de uit deze regio komende Sébastien Loeb, die mateloos populair is bij zijn land- en streekgenoten. Onder de 64 deelnemende equipes bevinden zich de drie reguliere Nederlandse deelnemers: Peter van Merksteijn junior (Citroën DS3) en Dennis Kuipers (Ford Fiesta RS) in het WRC en KNAF Talent First rijder Timo van der Marel in de WRC Academy Ford Fiesta R2. De Rallye de France telt in totaal 23 klassementsproeven over een lengte van bijna 340 km en de finish is voorzien op zondagmiddag; de WRC Academy deelnemers rijden alleen de proeven op vrijdag en zaterdag (17 proeven, totale lengte 297 km). Alle proeven van de 'Rallye de France Alsace' worden verreden op de mooie asfaltwegen rond Straatsburg en Mulhouse in de Elzas.

"Na de deceptie in Duitsland waar we op de slotdag door twee lekke banden kostbare plaatsen verspeelden zijn we nu gebrand op een goede klassering," aldus Timo van der Marel vanavond in Straatsburg. "De voorbereidingen verliepen heel goed; de proeven zijn allemaal heel verschillend en onvoorspelbaar, dus we hebben de verkenning zeer geconcentreerd gedaan om de pace notes goed te krijgen," vertelt navigator Erwin Berkhof. En op de shake down test vanmiddag (zie foto) presteerde de Nederlandse equipe uitstekend met een derde plaats in het 17 deelnemers tellende WRC Academy veld. De weersvooruitzichten zijn goed met zomerse temperaturen: "Maar dat vind ik eigenlijk wel lekker," vertelt Van der Marel, die ook laat weten dat hij zorgvuldig zal moeten omgaan met de auto: "Mede vanwege de hoge temperaturen moeten we in de lange, snelle afdalingen goed opletten dat we niet te veel eisen van de remmen en de banden."
In de voorbereiding op de Rally van Frankrijk kregen de WRC Academy rijders weer interessante 'gastcolleges', onder andere van de Spaanse MINI fabriekscoureur Dani Sordo en van M-Sport baas Malcolm Wilson. "Dat zijn altijd zeer leerzame bijeenkomsten en het werkt heel motiverend," zegt KNAF Talent First rijder Timo van der Marel.

timo van der marel shake down frankrijk 110929 500x324

Kim Oomen imponeert ook buiten kart tijdens Ondernemen = Topsport

Kim Oomen heeft tijdens het evenement Outdoor Brabant 2011 grote indruk gemaakt tijdens het congres Ondernemen = Topsport. Het jonge karttalent uit Sprundel wist de jury te overtuigen van haar ambities en werd hiervoor beloond met een prijzenpakket van Full Management Support. De 13-jarige liet hiermee 9 andere, veelal veel oudere, ambitieuze topsporter achter zich.

KNAF Talenten Bens en Kremers 24e en 13e in CIK-FIA Academy Trophy

KNAF Talent First rijders Jordy Bens en Marijn Kremers hebben dit weekeinde tijdens de tweede ronde van de CIK-FIA Karting Academy op het Franse Circuit du Grand Ouest in Aunay les Bois opnieuw veel ervaring op kunnen doen. Helaas vertaalde zich dat nog niet in goede resultaten: Jordy Bens werd in de finale 24e en Marijn Kremers 13e.

Op het 1.220 meter lange, zo'n 70 km noordelijk van Le Mans gelegen circuit verliep het weekeinde voor de beide KNAF Talenten nog niet naar tevredenheid. KNAF karting coach Willemjan Keijzer daarover: "Bij Jordy is wellicht het gebrek aan voldoende wedstrijdritme de oorzaak; je begint dan het weekeinde eigenlijk al met een achterstand op de jongens die elke week wedstrijden rijden en dat is in een klasse met allemaal gelijkwaardig materiaal niet te compenseren." In de CIK-FIA Karting Academy staan de Parolin karts kant-en-klaar voor elke deelnemer en de organisatie zorgt er ook daadwerkelijk voor dat iedereen competitief kan zijn en dus komt het op het talent en de strategie aan van elke individuele rijder.

Marijn Kremers was ook dit keer weer het hele weekeinde snel: "Hij laat echt zien bij de top te horen, maar mist op beslissende momenten soms net dat beetje geluk om ook daadwerkelijk een topklassering te halen," aldus Willemjan Keijzer. Ondanks zijn jonge leeftijd - Marijn is pas 13 - kan hij zich al goed meten met de iets oudere coureurs; 14- en 15-jarigen zetten de toon voorin het klassement. Zaterdag kampte Marijn met een gaskabel die bleef hangen en daardoor verspeelde hij een aantal plaatsen in de kwalificatieheats, en bij dit hoge niveau maak je dat niet meer goed.

Voor Jordy Bens verliep het weekeinde niet naar wens en met de 24e plaats in race 2 van de finale op zondag mag hij niet tevreden zijn. Toch is het ook voor Jordy al een hele prestatie om zich wel te kwalificeren voor de finaleraces - met iets meer ervaring moet ook hij in staat worden geacht om betere resultaten te boeken.

Op hetzelfde circuit werd ook het WK Under 18 verreden, met twee Top 15 klasseringen voor KNAF talenten: Dave Blom werd net als vorige maand in Ortano 8e in de A-Finale, terwijl Joël Affolter in dezelfde race 15e werd. Dave Blom behoorde het hele weekend bij de snelsten, maar miste door een lekkende radiateur de kans op een hoge klassering. De wedstrijd werd gewonnen door de Franse rijder Hubert. In de finale kwamen 34 jeugdige karters aan de start.


Moeilijke bandenkeuze Van der Marel bij start Deutschland Rally

Toen vrijdagochtend de eerste equipes in Trier van start gingen voor de voor het wereldkampioenschap meetellende ADAC Rallye Deutschland zag de lucht er dreigend uit en vielen er ook nog wat regendruppels. Dat was voldoende voor een aantal teams om onzeker te zijn over de juiste bandenkeuze, ook bij de fabrieksteams! Timo van der Marel dacht het zekere voor het onzekere te nemen door achter met intermediates te gaan rijden en voor met slicks.

Voor KNAF Talent First rijder Timo van der Marel en zij navigator Erwin Berkhof pakte die keuze niet goed uit en daarom verloor hij direct op de eerste proef kostbare tijd. Toch wist hij de rest van de dag uit de problemen te blijven en was hij opgelucht met zijn 6e plaats in de WRC Academy aan het eind van de eerste dag. De andere Nederlandse deelnemers boekten geweldige resultaten achter het onaantastbaar lijkende Franse duo Sébastien Loeb en Sébastien Ogier, beiden rijdend in een Citroën DS3. KNAF Talent First rijder Dennis Kuipers staat op een geweldige 9e plaats na 6 proeven, met Peter van Merksteijn junior niet ver daarachter op de 11e plaats. Verrassing van de dag was toch wel Hans Weijs junior; de KNAF Talent First winnaar van 2005 reed in zijn door Volkswagen Motorsport ingezette Skoda Fabia S2000 vlak achter de top-WRC teams en staat op de 14e plaats in het algemeen klassement en derde in de klasse van de S2000 auto's.

Timo van der Marel "Ja op de eerste proef gokte ik met de banden en dat pakte verkeerd uit. Ik dacht met die intermediates ook banden (slicks) te sparen voor zaterdag, maar de grip was onvoldoende waardoor we veel te veel overstuur (= auto breekt achter uit) hadden. Daardoor raakte ik even de controle kwijt en raakten we een stoeprand, gelukkig zonder lek te rijden, maar de concentratie was even weg," vertelde Timo van der Marel, die er aan toevoegde: "Maar we moeten ook nog veel leren; dit is pas mijn vijfde echt grote rally die ik rij!" De derde proef van de dag werd na een zware crash stilgelegd, waardoor alle WRC Academy deelnemers de proef 'geneutraliseerd' aflegden.

duitsland timo van der marel dag 1 110819

Ook in de tweede ronde van drie proeven hadden Van der Marel en navigator Erwin Berkhof geen goede start, hoewel ze op de 4e proef 15 seconden sneller waren dan vanochtend. Op de volgende proef werd de 7e tijd genoteerd en op de slotproef van de dag (Moselland) zette Timo een uitstekende derde tijd op de klokken: "Dat betekende meteen weer twee plaatsen winst in het klassement; zesde op anderhalve minuut van nummer 1 is met nog 150 proefkilometers te gaan zeker geen kansloze exercitie. We gaan er zaterdag echt goed voor zitten om een podiumplaats te halen," aldus een strijdlustige Timo van der Marel vanavond in het servicepark in Trier. De Spanjaard Yeray Lemes leidt het WRC Academy klassement.

ADAC Rallye Deutschland.
In het algemeen klassement maken de beide Citroën fabrieksteams (Loeb en Ogier) de dienst uit, mede omdat Ford-rijders Hirvonen en Latvala steken lieten vallen. Loeb leidt na 6 proeven en begint zaterdag met een voorsprong van 7,4 seconden op zijn teamgenoot Ogier. Derde staat de Fin Mikko Hirvonen met een achterstand van niet minder dan 1 minuut 18,1 seconden! Zaterdag staan er 8 klassementsproeven op het programma, met twee keer de militaire Panzerplatte bij Baumholder, met ruim 34 km een ware slijtageslag voor mens en machine.