Officialcursus Autocross Voorjaar

Ook in het voorjaar hebben de officials van de sectie Autocross mogelijkheid gehad om de Veiligheids- en Reglemententraining te volgen. Op zaterdag 23 februari werd de cursus gehouden in een ijzig koud Oudehaske. Hier hebben 50 officials aan deelgenomen! Afgelopen zaterdag, 2 maart, werd de cursus in Ede gehouden met 30 officials.

Het programma voor beide dagen bestond uit een Veiligheidstraining en Reglemententraining.

De Veiligheidstraining, die in de ochtend werd gegeven, bestond uit 4 workshops en een scenario in de ochtend. Een van de workshops bestond uit het blussen van een autobrand en de rautekgreep. Voor het blussen werd een auto door G4S beschikbaar gesteld. De rautekgreep werd uitgevoerd bij acteurs in een echte autocrossauto, dit lijkt makkelijker dan het is!

Na een goede lunch werd de Reglemententraining gegeven door de Sectie Autocross. Na eerst een presentatie gekregen te hebben konden de officials hun reglementenkennis testen aan de hand van de Official Game, speciaal ontwikkeld door de Sectie Autocross.

Met dank aan de sectie Autocross, Klaas Postma, Wilmer Drenth, Erwin Sukkel en Tino van den Heuvel !

Fotoreportage :

officialcursus voorjaar 2013  1  250x188officialcursus voorjaar 2013  2  250x188officialcursus voorjaar 2013  3  250x188officialcursus voorjaar 2013  4  250x188
officialcursus voorjaar 2013  5  250x188officialcursus voorjaar 2013  6  250x188
officialcursus voorjaar 2013  7  250x333officialcursus voorjaar 2013  8  250x333officialcursus voorjaar 2013  9  500x375
Foto's : Angela Keuper

Homologatie proces CIK-FIA

Within the framework of the CIK-FIA overall homologation process and in compliance with Article 8.11.1.5 of the CIK-FIA Homologation Regulations, we remind you that a mandatory intermediary test shall be carried out in the 3rd year.

8.11.1.5 - Homologations
Overalls may be homologated at any time during the year. The homologation will be official when the information is published on the CIK-FIA website (www.cikfia.com).

The duration of the validity of the homologation will be 5 years but a mandatory intermediary test shall be carried out in the 3rd year. Overalls may only be used for a 5-year period after their manufacturing date.

However, due to the fact that the CIK-FIA Homologation Regulations regarding the overalls are subject to be modified within the next 3 months, the process is suspended temporarily.

Burando Production open klaar voor tweede seizoen

Na een mooi en spannend debuutjaar, maken veel teams zich gereed voor het nieuwe Burando Production Open raceseizoen. Vaste waardes als sportiviteit, competitie, spanning, een 'open reglement' en de hoge fun-factor zullen ook in het tweede seizoen van het Burando Production Open weer vertegenwoordigd zijn. De inschrijving voor de gezelligste Dutch Power Pack-serie is inmiddels geopend.

Hoewel het pas maart is, weten veel coureurs dat de Kruidvat Gillette Paasraces dit jaar vroeg vallen. Immers zal op zaterdag 30 maart het licht op groen gaan voor de eerste sprintrace van het seizoen. Een flink aantal teams en coureurs heeft dan ook al de nodige voorbereidingen getroffen om tijdens het paasweekeinde optimaal uit de startblokken te komen.

Zo kan het nodige verwacht worden van Pethconi Racing dat in ieder geval een Volvo 850 aan de start zal brengen voor Jochen Pethke. In 2012 wist de snelle coureur al eens op het podium te eindigen en ook voor het komende seizoen heeft de 40-jarige rijder het vizier gericht op het eremetaal. Een andere podiumkandidaat uit 2012 is Henk Vuik. Met de imposante Mercedes C200 wist Vuik een sterke indruk te maken. Hoewel de bolide in het begin nog de nodige kinderziektes had, bewees de Mercedes-specialist uit Krimpen aan den Ijssel, met een fantastische seizoensafsluiting, dat hij zeker kan meestrijden om de zeges. Dat belooft veel voor het komende jaar, zeker met de wetenschap dat Vuik zeer waarschijnlijk een tweede bolide zal inschrijven.

bpo 2013 500x333

Een andere terugkerende vaste waarde uit het Burando Production Open is de vader-zoon combinatie van Barry en Dennis van der Dong. De Norman Data Defense System-rijders verruilen de vertrouwde BMW 123D voor de uitdagende BMW 320D, de auto van BPO-kampioen Rob Severs. Op de baan nemen zij het onder andere op tegen Kevin van der Slik met de BMW 120D en Michael van der Heijden in de Toyota Celica T16. Verder zal Liesette Braams zich met haar rappe Burando BMW 123D in de strijd om de kampioensbokaal mengen.

Ook kan er het nodige vuurwerk verwacht worden van Bart den Hartog die met zijn Alfa 155 EVO RMS de BPO-arena zal betreden, evenals Cees de Haan (SEAT Léon) en Pieter van der Wal (BMW Compact). Daarnaast verschijnt ook de machtige Ford Mustang GT van Peter Lettinga op de grid van het Burando Production Open.

De kalender van het Burando Production Open omvat niet alleen wedstrijden op Circuit Park Zandvoort, maar ook races op TT-Circuit Assen en de Belgische omloop van Zolder. Deelnemers en teams zijn vrij om de auto's technisch naar wens aan te passen, mits de richttijd van de divisies niet wordt overschreden en ook de maximale geluidslimiet wordt gerespecteerd. Daarnaast is Toyo de bandenparter van het Burando Production Open en dienen alle auto's te starten op het relatief goedkope en duurzame Toyo 888-schoeisel.

bpo 2013  1  500x349

De serie wordt, net als in 2012, gekenmerkt door zijn krachtige fun-factor en 'open reglement', maar zal wederom op de circuits verschijnen als officieel Nederlands Kampioenschap. Race je graag voor je plezier, maar wil je jouw sponsoren ook eens waar voor hun geld bieden tijdens een A-evenement, inclusief een breed media-platform? Schrijf je dan in voor het Burando Production Open!

Kijk voor meer informatie op www.burandoproductionopen.nl of neem contact op met Ron Boon, Dutch Power Pack Competition Manager, via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Inschrijfformulieren en reglementen zijn te vinden op wwww.dutchpowerpack.nl.

bpo 2013  2  500x333

Foto's: Chris Schotanus, Essay Produkties

Verheul en van de Ven pakken wintertitel op Circuit Park Zandvoort

De Final 4, de finalerace van het Winter Endurance Kampioenschap op Circuit Park Zandvoort, is gewonnen door Kees Bouhuys, Michael Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen en Jeroen Bleekemolen. Met de fraaie Porsche 997 GT3 Cup wist het kwartet de zege naar zich toe te slepen. Het kampioenschap werd gewonnen door Bas van de Ven en Jan Joris Verheul. Mede dankzij de hulp van teamgenoot Tom Coronel, kwamen de winterkampioenen als eerste over de eindstreep in Divisie II.

wek-final4  1  497x330

Het programma begon traditioneel met een dertig minuten durende kwalificatie, waarbij de poleposition al vroeg in de sessie werd veroverd door Team Bleekemolen. Met de Porsche 997 GT3 mochten Kees Bouhuys, Michael Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen en Jeroen Bleekemolen daarmee vanuit de meest ideale startpositie beginnen aan de wedstrijd. Met een verschil van slechts 0,19 seconden trainden Luc en Max Braams zich met de Renault Mégane Trophy naar de tweede startplaats. De derde startpositie werd een prooi voor McGregor-coureurs Jeroen en Pieter Schothorst, eveneens rijdend met een Renault Mégane Trophy. De snelste tijd in Divisie II werd geklokt door Bas van de Ven, Jan Joris Verheul en Tom Coronel in de MDM Kenneth Smit - Metalak BMW 320D WTCC. In Divisie IV werd deze prestatie geleverd door Kevin en Glen Veltman, samen met Lev Fridman in de BMW 123D.

De start van de wedstrijd, op een vochtige, maar opdrogende baan, bleek spectaculair. Na een felle sprint richting de eerste bocht was na enkele meters de eerste uitvaller al een feit. De snelle Tech Repair-BMW M3 GT4 raakte betrokken bij een incident, samen met de SEAT Leon Supercopa van Gijs Bessem en Harry Hilders. Hoewel de SEAT nog de race kon hervatten, bleek de schade bij het Tech Repair-team te groot om nog de strijd te kunnen vervolgen. Beter verliep de openingsfase voor Melroy Heemskerk in de stijlvolle Ligier JS51 Sportscar. Gestart vanaf de vijfde positie wist Heemskerk zich meteen in de strijd om de leiding te mengen.

Na de derde doorkomst voerde de GEVA Racing-coureur het veld aan, op enkele seconden gevolgd door de Bleekemolen Porsche en de beide Méganes. Naarmate de wedstrijd vorderde wist Heemskerk het tempo steeds verder op te voeren, terwijl de concurrentie de nodige bandenproblemen kende. Zo moest Michael Bleekemolen al na twintig minuten een bezoek brengen aan de pits, voor een bandenwissel. Niet veel later volgden ook de Mégane-equipes.

Lange tijd leek de GEVA Racing Ligier van Heemskerk en Roger Hodenius de favoriet voor de zege, maar na 55 ronden wedstrijd moest de leidende positie worden afgestaan, vanwege problemen met de versnellingspook. In de benodigde reparatietijd profiteerde de concurrentie optimaal, waaronder ook de Intrax Radical Sportscar van Henk Thuis en Jeroen van den Heuvel. Toch bleken Bleekemolen Porsche en de McGregor Mégane van Jeroen en Pieter Schothorst de beste kaarten in handen te hebben. Immers werden ook Thuis en Van den Heuvel getroffen door problemen, net als Luc en Max Braams. Ook de sleutelwerkzaamheden aan de Ligier SJ51 mochten niet baten, want na enkele ronden viel de auto definitief uit.

Na vier uur racen kwam de Bleekemolen Porsche 997 GT3 Cup dan ook als winnaar over de streep, gevolgd door vader en zoon Schothorst. Op het Divisie I-podium mochten ook Saker-coureurs Johan Kraan en Luca Bettini plaats nemen. Sterk was daarnaast de prestatie van Bas van de Ven, Jan Joris Verheul en Tom Coronel. Na een solide beginfase van Van de Ven, maakten Verheul en Coronel flinke stappen in de eindefase van de wedstrijd. Het trio kon niet alleen tevreden zijn met de derde plaats algemeen, ook werd de zege gepakt in Divisie II. Met een ronde voorsprong werd gewonnen voor Rob de Laat en Rob Severs, eveneens rijdend met een BMW 320D WTCC. Eddie den Dekker en Michel Schaap finishten als derde in de klasse. De coureurs begonnen de racedag nog als kampioenschapsleiders, maar moesten genoegen nemen met de derde plaats in de divisie.

In Divisie IV, beter bekend als de dieselklasse, kwam de Equipe Verschuur BMW 123D als eerste over de eindstreep. Met Paul, Max en Anouk van Splunteren werd de zege in de divisie dan ook een heus familiefeestje. Liesette Braams en Duncan Huisman finishten in de Burando BMW 123D van Las Moras Racing als tweede. De laatste podiumplaats in de klasse ging naar KK Motorsport-coureurs Remon Vos en Marcel Schoonhoven.

Het grootste feest werd natuurlijk vooral gevierd door Bas van de Ven en Jan Joris Verheul. Naast de overall-podiumplaats en de winst in Divisie II, scoorde het duo ook voldoende punten om het Winter Endurance Kampioenschap 2012-2013 winnend af te sluiten. Kees Bouhuys eindigde samen met Michael en Sebastiaan Bleekemolen als tweede in de eindstand, voor Liesette Braams.

wek-final4 500x334

Uitslag: 1. Bouhuys / M. Bleekemolen / S. Bleekemolen / J. Bleekemolen, Porsche 997 GT3 Cup, 122 ronden in 4 uur03min.43,895sec.(129,35 km/uur). 2. J. Schothorst / P. Schothorst, Renault Mégane Trophy, op 3 ronden. 3. Van de Ven / Verheul / Coronel, BMW 320D WTCC, op 3 ronden.

Klassenwinnaars: Divisie 1: Bouhuys / M. Bleekemolen / S. Bleekemolen / J. Bleekemolen; Divisie 2: Van de Ven / Verheul / Coronel, 119 ronden; Divisie 4: A. van Splunteren / P. van Splunteren / M. van Splunteren, BMW 123D, 109 ronden.

Eindstand kampioenschap:
1. Bas Van de Ven / Jan Joris Verheul, 62 punten
2. Kees Bouhuys / Michael Bleekemolen / Sebastiaan Bleekemolen, 58 punten
3. Liesette Braams, 56 punten

wek-final4  2  500x333

Foto's: Chris Schotanus, Essay Produkties

Bulletin 01-2013 geplaatst.

Het Bestuur Sectie Rally heeft besloten tot het uitgeven van Bulletin 01-13.

Het bevat enige aanvullingen / verduidelingen / wijzigingen in het SRR 2013.
Deze reglementswijzigingen zijn met terugwerkende kracht per 1 januari 2013 van kracht.
Voor het bulletin lees hier