Timo van der Marel: tweede plaats met DMack-Nissan 350Z in Sulingen

Sulingen, 6 mei 2012 - Nadat Timo van der Marel en Rebecca Smart in maart de Tank S Rally op hun naam zetten, togen ze afgelopen weekend naar Duitsland voor de tweede ronde van de Nissan 305Z Challenge: de Rallye Sulingerland.Helaas moest de equipe door een verkeerde bandenkeuze en tijdstraf genoegen nemen met de tweede plaats, wel behouden ze de leiding in de Nissan 350Z Challenge. Een wederom sterk rijdende Kevin Kooijman ging met navigator Hans van Goor met de winst aan de haal. Van der Marel en Smart kijken terug op een fantastische rally, met uitdagende proeven en een felle strijd om snelste tijden.

Met startnummer 32 op de portieren van de DMack-Nissan 350Z stonden Van der Marel en Smart zaterdagochtend 5 mei aan de start van de eerste klassementsproef van de Rallye Sulingerland. Ze reden vanaf de eerste meter met het mes tussen de tanden. Helaas hadden ze de verkeerde banden gekozen voor de eerste twee proeven en schoten ze bovendien op de eerste proef door bij een chicane. "We verremden ons en konden de chicane niet meer halen. De organisatie besloot helaas om dit te beschouwen als doelbewust afsnijden en gaf ons een halve minuut tijdstraf. Ontzettend jammer. Dat was een behoorlijk slecht begin van de wedstrijd," blikt Timo van der Marel terug.

Proef drie werd geannuleerd door een crash van Dennis Kuipers. "We wensen vanaf deze plek zowel Dennis als navigator Kees Hagman enorm veel sterkte toe bij hun herstel," aldus Timo. Op proef vier en vijf pakte Van der Marel 'scratches' en vervolgens begon het stuivertje wisselen met de equipe Kooijman/Van Goor. Op proef zes en zeven was het Kooijman die de snelste tijd noteerde, Van der Marel was het snelst op de proeven 8, 10, 12, 13 en 14 en Kooijman zette proef 9, 11 en 15 weer op zijn naam. Uiteindelijk was het Kevin Kooijman die met zijn navigator Hans van Goor welverdiend met de zege aan de haal ging. Door zijn overwinning in Emmeloord en het uitvallen van Theo van den Berg in Sulingen verstevigt Van der Marel zijn leiding in het tussenklassement van de Nissan 350Z Challenge.

Van der Marel tot slot: "We hebben genoten van het weekend en hebben de DMack banden weer aan een verdere test kunnen onderwerpen. Wel viel het mij op dat er veel verschillen tussen de Nissans 350Z zijn. We rijden in een zeer competitieve cup met aansprekende namen. Dan is het toch jammer dat geen enkele Nissan echt hetzelfde is. Wellicht is daar reglementair nog wat aan te doen."

Mits ze het benodigde budget bijeen krijgen, staan Van der Marel en Smart 1 en 2 juni aan de start van de derde ronde van de Nissan 350Z Challenge: de ELE Rally rondom Helmond.

Uitslag 2de ronde Nissan 350Z Challenge - Rallye Sulingerland, 5 mei 2012
Kooijman/Van Goor
Van der Marel/Smart, op 48,6 sec
Garvelink/Van Gerwen, op 3 min 03,0 sec
Walraven/Alferink, op 4 min 13,9 sec
Klippel/Klippel, op 7 min 33,8 sec
Heijstek/Bouman, op 15 min 05,6 sec
Toprek/Koeten, op 24 min16.8 sec

Niet gefinisht: Theo van den Berg/Dennis Goossens, Antoine Biesheuvel/ Astrid de Geus, Anton van Limpt/Hans van Limpt

Niet gestart: Jur van Ruiten

Tussenstand Nissan 350Z Challenge

1. Van der Marel/Smart 55 punten; 2. Kooijman/Van Goor 51; 3. Garvelink/Van Gerwen 33; 4. Van den Berg/Goossens 25; 5. Walraven/Walraven en Van Ruiten/Koeten, beiden 18; 7. Klippel/Klippel en Biesheuvel/De Geus, beiden 16; 9. Van Limpt/Van Limpt en Heijstek, beiden 14; 11. Toprek, 12.

timo van der marel - rallye sulingerland mei 2012 500x750


Mats van den Brand en Leo van der Eijk winnaars KNAF Talent First rallyselectie 2012

De nationale autosportfederatie KNAF kondigt een nieuwe aanpak aan om de recente Nederlandse successen in de mondiale rallysport een vervolg te kunnen geven. Iedere 'coureur in spé' kon zich aanmelden voor de eerste selectieronde om kans te maken op een plaatsje in het KNAF Talent First Rally programma. Daarna volgden twee regionale selectiedagen en op woensdag 25 april vond in Valkenswaard de finale plaats voor de 10 beste talenten uit de voorselectie. De 20-jarige Leo van der Eijk uit Nieuwerkerk a/d IJssel en de 21-jarige Mats van den Brand uit Nijnsel werden aan het eind van een spannende finale uitgeroepen tot winnaars en zij gaan de komende maand een intensieve rallycursus volgen. De winnaar daarvan krijgt de kans zich te bewijzen achter het stuur van de Chevrolet Kalos, die samen met het Deltion College wordt ingezet in het Short Rallykampioenschap.

Het KNAF Talent First talentenprogramma voor de Sectie Rally staat onder leiding van Bondscoach Eric Noort en KNAF Topsport-coördinator Maarten van Wesenbeeck. Onlangs kregen zij van het bestuur van de Stichting KNAF Talent First groen licht voor de plannen voor 2012, die met steun van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), NOC*NSF en het FIA Institute gerealiseerd worden. Met dit programma hoopt de KNAF in navolging van onder andere Talent First coureur Kevin Abbring, die onlangs een fabriekscontact bij het nieuwe WRC team van Volkswagen tekende, een nieuw Nederlands rallytalent klaar te stomen voor het wereldkampioenschap. Net als bij het succesvolle KNAF Talent First Karting programma kent de rallyopleiding vier niveaus; KNAF Topsportcoördinator Maarten van Wesenbeeck licht deze opzet toe: "We hebben de eerste fase in het programma genoemd 'Learn to Train'. Hierin is plaats voor de winnaar van de rallycursus. De winnaar gaat 5 wedstrijden in Nederland betwisten met een Chevrolet Kalos." De eerste selectieronde stond open voor een ieder die zich inschreef na een oproep via Social Media, AutoWeek en het KNAF ledenbestand. Er vonden twee regionale voorrondes plaats (in Zandvoort en Son), waarbij er een slalom werd gereden met zowel voor- als achterwielaangedreven auto's en een interview werd afgenomen. Dat resulteerde in 10 finalisten die onlangs op het Eurocircuit in Valkenswaard in onder meer een Nissan en een BMW uitmaakten welke twee kandidaten door zouden gaan naar de volgende ronde. Daar werd niet alleen gelet op rijvaardigheid; er werden ook een fysieke test en een theorie examen afgenomen. Ook een zogenaamde 'elevator pitch' maakte deel uit van de finale. Een deskundige jury, bestaande uit WRC coureur Kevin Abbring, KNAF Bondscoach Eric Noort, Gerald Pleizier (Deltion College) en Niek Nijboer (NOC*NSF), beoordeelde de jonge talenten. Nu is het aan winnaars Leo van der Eijk en Mats van den Brand om tijdens de rallycursus onderling te strijden om de felbegeerde hoofdprijs: 5 wedstrijden in de Chevrolet Kalos van het Deltion College. Leo van der Eijk is geen onbekende in de autosport: de 20-jarige student Werktuigbouwkunde aan de TU Delft reed enkele jaren rallycross en is ook op het circuit actief. Mats van den Brand, die een technische opleiding volgde aan het ROC Eindhoven, is al bijna 15 jaar actief op de karts - hij begon bij de Mini's toen hij zes jaar oud was!

Verschillende niveaus - van beginner tot WRC
"Het tweede niveau van het Talent First rallyprogramma is 'Train to Train'," vertelt Maarten van Wesenbeeck. "Hierin zal komend seizoen de 22-jarige Kevin Kooijman samen met navigator Hans van Goor de kans krijgen zich te bewijzen in de Nissan 350Z Cup." Deze Cup wordt verreden binnen het Open Nederlands Rallykampioenschap en wordt betwist in 6 Nederlandse rally's. Niveau 3 is genaamd 'Train to Compete' en niveau 4 'Train to Win' en die zijn bedoeld om rallytalenten klaar te stomen voor deelname aan het wereldkampioenschap rally's (WRC). Dit valt het beste te vergelijken met het KNAF Talent First programma van enkele jaren geleden, waarin Hans Weijs jr. en Kevin Abbring de kans kregen om aan het J-WRC deel te nemen. Het J-WRC is inmiddels vervangen door de WRC Academy en daarin nam vorig jaar Timo van der Marel voor het eerst deel.

Niveau 3 gaat er vanuit dat een talent zich moet weten te handhaven in de top-10, terwijl op Niveau 4 een top-3 klassering wordt verwacht van het aanstormende talent. In 2012 zal Timo van der Marel die kans met beide handen grijpen. Uiteraard is er op elk niveau begeleiding door de bondscoach, krijgen de deelnemers een mediatraining en is er veel aandacht voor de fysieke conditie. Ook op mentaal gebied worden deze talenten begeleid door de KNAF. Bondscoach Eric Noort toont zich verheugd met het nieuwe talentenprogramma: "Met Kevin Abbring en Hans Weijs jr hebben we bewezen dat dit soort talentenprogramma's nut hebben en we gaan met deze nieuwe meerjaren strategie hopelijk opnieuw jonge talenten de kans geven zich te bewijzen in deze mooie tak van de autosport."

Unieke samenwerking met Deltion College
De KNAF is blij dat binnen de eerste twee niveaus van het nieuwe KNAF Talent First programma intensief zal worden samengewerkt met het Deltion College in Zwolle, vooral met de unieke Autosportklas van de vierjarige mbo-opleiding Motorvoertuigentechniek. De Deltion Autosportklas is vorig jaar opgericht met als doel jongeren in een aansprekende omgeving praktijkervaring op te laten doen. Afgelopen schooljaar hebben acht studenten van de opleiding Motorvoertuigentechniek succesvol deelgenomen aan deze klas. Het programma van de Autosportklas bestaat uit theorielessen, praktijklessen, gastcolleges, workshops en excursies gericht op de autosport en het onderhouden van de rallyauto´s en servicevoertuigen van het Deltion Rallyteam. Afgelopen jaar heeft het Deltion Rallyteam met drie rallyauto´s deelgenomen aan het Open Nederlands Rallykampioenschap en het Short Rallykampioenschap. Zie www.deltion.nl/rallyteam.

artikel 2 - knaf talent first rally selectie 2012 120425 500x333

Moeilijke start in de Rally van Portugal

Vandaag stonden 6 klassementsproeven op het programma in de vooraf als zwaar bestempelde WRC Rally van Portugal. Maar de omstandigheden vandaag waren zo slecht dat de organisatie halverwege de dag moest besluiten om de rally te onderbreken. Zaterdag hoopt men op betere weersomstandigheden, zodat de rally kan worden vervolgd.

Door de hevige regenval en mist was het te gevaarlijk geworden en vele toprijders moesten door crashes en technische malheur de strijd staken. De drie Nederlandse equipes hielden knap stand; Peter van Merksteijn jr. (Citroën DS3 WRC) nestelde zich op een knappe zevende plaats, terwijl Dennis Kuipers (Ford Fiesta WRC) op korte afstand de achtste plaats inneemt na de tweede dag. KNAF Talent First rijder Timo van der Marel deed het in de WRC Academy ook goed en staat op de 4e plaats in het tussenklassement. De Fin Mikko Hirvonen leidt de Rally van Portugal.

Timo van der Marel
Niet alleen voor Timo van der Marel was het een lastige start, want alle deelnemers kenden de nodige problemen. Van der Marel en zijn navigator Erwin Berkhof gingen donderdagavond op de drie nachtelijke proeven voorzichtig van start. Met hun Ford Fiesta R2 stonden ze donderdagavond na vier klassementsproeven zesde, maar vrijdag klom de KNAF Talent First rijder al snel op naar de vierde plaats. "Het was niet eenvoudig gisteravond en vandaag; de omstandigheden waren echt erbarmelijk. Ik heb nog nooit zo iets meegemaakt. Het was een grote modderpoel en het was echt lastig rijden. Hopelijk ziet het er morgen beter uit," vertelde Timo van der Marel in het Service Park bij het Algarve Stadion in Faro. Meer dan de helft van de deelnemers wist vandaag niet eens de zevende klassementsproef te bereiken, zo ook Timo van der Marel: "Op de verbindingsetappe van KP6 naar KP7 moesten wij een klein beekje doorkruisen, maar vandaag was het een 70 cm diepe en brede wildstromende rivier. Er stond een rallyauto midden in vast en iedereen die achter deze deelnemer kwam moest onverrichter zake terug. Dat was nog een hele lastige opgave en het kostte ons bijna drie uur!" Voor de WRC Academy rijders staan zaterdag nog slechts 3 klassementsproeven op het programma, waarna de finishvlag al voor hen valt. "We hadden liever nog wat meer gereden, maar zo is nu eenmaal het reglement," licht Erwin Berkhof de situatie toe.

timo portugal 2012 - 1 250x167timo portugal 2012 - 2 250x167

Column Kevin Abbring - Spanning en dromen

Het is weer zover. De KNAF daagt opnieuw jong potentieel (rally) talent uit om mee te doen aan een van de twee selectiedagen om uiteindelijk in een Ford Fiesta R2 deel te mogen nemen aan het WRC !

Ik kan me nog goed herinneren dat ik hoorde dat de KNAF voor het eerst na jaren niet alleen voor de circuitsport maar ook de rallysport jong potentieel talent uitnodigde om mee te doen aan het 'KNAF Talent First' programma. Het programma waar je door middel van voornamelijk de KNAF kennis kunt maken met de rallysport en wellicht ook door te stromen.

Ik had van jongs af aan zeker al een band met de rallysport, zo heeft mijn vader de sport 25 jaar bedreven (als rijder). Helaas was ik het eerste jaar nog te jong om mezelf in te schrijven maar een jaar later (op mijn 17e) schreef ik me, samen met nog 90 enthousiaste jongens en meisjes in. Spannend ? Zeker wel, ik was op dat moment nog helemaal niet overtuigd van mezelf en ik vond sowieso alles al snel spannend. Ik keek dan ook meteen rond naar de concurrentie toen we werden ontvangen en het tevens dus duidelijk werd wie er streden om het zelfde doen als waar jij voor kwam.

Wel ben ik iemand die zich niet snel laat opjagen. Ik mocht dan zenuwachtig zijn maar ik probeerde er aan de andere kant ook gewoon van te genieten en vooral m'n eigen ding te doen. Dit laatste raad ik ook echt iedereen aan. Je kan bijvoorbeeld luisteren naar je mede strijders maar hecht er weinig waarde aan. Geloof mij, 70% van je concurrenten zijn al minimaal 3 keer wereldkampioen geworden !

Genieten betekend ontspannen. Zowel in de auto als tijdens een ondervraging door de (media) jury. Een ontspannen houding oogt en praat altijd prettiger dan het tegenovergestelde. Ook qua rijden betreft is het al meerdere malen gebleken dat een ontspannen/rustige rijstijl 9 van de 10 keer beter werkt dan een enthousiaste/wilde rijstijl. Zeker gezien het feit dat je op die leeftijd waarschijnlijk voor het eerst kennis maakt met de desbetreffende voertuigen waarmee gereden zal worden.

Hoe belangrijk is rijden eigenlijk tegenwoordig? Uiteraard moet je kunnen rijden, dat zal tijdens zo'n eerste selectie event ook echt wel het zwaarst meetellen. Het gaat dan vooral om wagenbeheersing en techniek. Maar ik benader hier 'tegenwoordig,' want anno 2012 word je nooit zomaar meer benaderd vanwege de snelle tijden die je in de toekomst wellicht zal rijden. Het is het totaalplaatje dat telt. De omgang met de media, je talen, je snelheid, je uitstraling (waar ook je website onder valt), je fitness maar ook je houding bijvoorbeeld. Mensen moeten verliefd op je worden zodat ze geen nee kunnen zeggen en je dus al een streepje voor hebt op een ander. Hiermee staat de deur al op een kier. Daarnaast zal je je uiteraard te allen tijden moeten bewijzen. Je bent net zo goed als je laatste wedstrijd zeggen ze weleens…

Tegenslagen verwerken hoort hier ook bij. Mocht het niet lukken dit jaar, dan schrijf je je volgend jaar toch weer in. Het mooie van dit soort selectiedagen is dat je vrij snel achter je sterke en zwakke punten komt en dus weet waar je zelf nog het hardst aan moet werken.

Onlangs heb ik het voorgehad. Je hebt het contract, je wilt laten zien wat je waard bent en vooral verstandig overkomen. Opeens kijken er stiekem zoveel ogen met je mee dat de druk om het altijd maar perfect te doen stijgt. Na twee klasse overwinningen (in Wales en Monte Carlo) en een sterk maar kort durend optreden in de WRC rally van Mexico was het nu tijd voor de WRC rally van Portugal. Voor het eerst een rally met/voor VW Motorsport welke ik al een keer gereden had. Ik behaalde hier zelfs een eerste plaats in het J-WRC in 2010. Je weet dus voor een groot deel al wat je te wachten staat, je hebt een beeld van de proeven en hoe deze er bij kunnen liggen.

Ik begon al met een virus tijdens de verkenningen. Dit had ik blijkbaar in Nederland of in het vliegtuig naar Portugal opgelopen. De verkenning is de belangrijkste voorbereiding voor een evenement. Met slechte 'pacenotes' ben je nergens. Na 7 uur gespendeerd te hebben in het ziekenhuis werd dat al snel beter. Een korte nacht was wel noodzakelijk.

Dan de 'shakedown'. Een 5 kilometer lange proef waar iedere deelnemer een aantal keer gebruik van kan maken om de auto af te stellen indien nodig. Wij hadden niet getest en voor ons was het vooral fijn om weer even in de auto te zitten. Uiteraard was het ook zaak om de auto af te stemmen op de ondergrond al zijn shakedown's nooit heel representatief voor een rally als het over de setup gaat. In mijn 2e passage raak ik een steen die verborgen zat onder een struik. Ik zat iets te veel aan de binnenkant van de bocht. Iets wat wel vaker gebeurd. Toch slinger je de volgende 400 meter wel even aan je stuur om zeker te zijn dat er niks mis is. Zeker gezien het feit dat het nog maar een shakedown was die we reden. Het leek allemaal te kloppen en we reden verder. Toch bij het ingaan van een aantal bochten later brak er een onderdeel van de wielophanging waardoor een van de voorwielen een andere richting koos. Hierdoor werden we binnen een halve seconde naar de buitenkant van de weg getrokken waar we een steen raakte die ons vervolgens liftte en waardoor de auto rolde.

Dan sta je daar aan de kant van de weg met een wiel dat er half onder ligt in een rally die nog niet eens begonnen is ! Noem het pech of noem het stom. Dan gaat er veel door je heen. Zeker gezien de situatie. Dit was een mooi moment om onze speed voort te zetten in een wedstrijd waar ik al eerder goed gepresteerd had. Het mocht niet gebeuren, het team kon de auto vrij makkelijk repareren alleen er was een deukje in de kooi gevonden. Safety first, dan word je niet toegelaten om te starten. Of je nu Sebastiaan Loeb heet of Kevin Abbring. Uiteindelijk moet je je gewoon richten op wat komen gaat, dat is de enige manier. Gelukkig werd het voorval door het team goed ontvangen. 'Loeb ging op dag 1 ook van de baan en beschadigde de rol kooi, moeten we hem dan ook meteen naar huis sturen?' Zei VW Motorsport teambaas Kris Nissen.

Ik wil als laatste nog even kwijt dat ik iedereen die in aanmerking komt ten zeerste wil aanraden om zich in te schrijven voor een van de twee selectiedagen die komende maand plaats gaan nemen. Wellicht zie ik jullie daar en trek me vooral aan de mouw om vragen te stellen! Ik zal ze met plezier beantwoorden.

Ik wil verder iedereen aanbevelen om mijn gloednieuwe website te bekijken www.kevinabbring.com die vanaf komende middag online zal gaan. Heel veel plezier !

Met sportieve groet,

Kevin Abbring

bio 7 500x750

Prima resultaat voor Timo van der Marel in Rally van Portugal

Ondanks een sterk ingekorte rally voor de deelnemers aan de FIA WRC Academy in Portugal was er sprake van een felle strijd om de ereplaatsen. De Nederlandse rallyrijder Timo van der Marel toonde zich zaterdagmiddag aan de finish tevreden over zijn prima vierde plaats. En ook KNAF Bondscoach Eric Noort was te spreken over de prestaties van de jongste Nederlandse rallyrijder in het Wereldkampioenschap Rally's: "Het was een bizarre rally met deze weersomstandigheden, maar Timo van der Marel en zijn navigator Erwin Berkhof hielden hun hoofd koel en reden een berekende wedstrijd, waarbij zij lieten zien over voldoende snelheid te beschikken."

Voor de WRC Academy deelnemers viel zaterdag al na 3 klassementsproeven de finishvlag; de reguliere WRC deelnemers, waaronder Dennis Kuipers (7e na de derde dag) en Peter van Merksteijn jr (9e) reden ook vanmiddag nog drie proeven en moeten zondag ook nog aan de bak voor 6 pittige tests op de door de regen vervaarlijk glad geworden gravelwegen in de Algarve! Na drie dagen gaat de Finse Citroën coureur Mikko Hirvonen nog steeds aan de leiding in de Rally van Portugal.

Timo van der Marel
Op de slotdag voor de WRC Academy rijders liet Timo van der Marel zien dat hij niet alleen snel is, maar ook gecontroleerd kan rijden onder moeilijke omstandigheden: "Het was vandaag veel beter te rijden dan vrijdag," was het commentaar van Van der Marel aan de finish in Faro. "Op de openingsproef van de dag heb ik nog even aangevallen, omdat we maar 10 seconden voorsprong hadden op de snelle Spaanse rijder Jose Suarez. Maar toen we bijna een minuut voorstonden op hem moesten we de zaak gewoon controleren." Timo van der Marel kon weer 100% vertrouwen op de pace notes van Erwin Berkhof: "Dat was vrijdag vrijwel ondoenlijk, omdat de wegen compleet anders waren dan tijdens de verkenning en we samen vooral moesten kijken waar we de meeste grip zouden hebben. Maar vandaag waren alleen de beekdoorwadingen af en toe nog wat kritisch. De rest lag er redelijk goed bij en we konden uit de problemen blijven. Met de vierde plaats zijn we dan ook meer dan tevreden," klonk het aan de finish. De KNAF Talent First rijder scoort zo zijn eerste kostbare punten van dit seizoen in zijn Ford Fiesta R2. De felbevochten en internationaal sterk bezette WRC Academy werd in Portugal een prooi voor de Britse rallyrijder Alastair Fisher, op de tweede plaats gevolgd door de Australiër Brendan Reeves, terwijl de Zweed Pontus Tidemand de derde plaats voor zich opeiste. Timo van der Marel kijkt nu al uit naar de volgende ronde, de befaamde Rally van Griekenland (25 - 27 mei), die ook geheel op onverharde wegen wordt betwist.

timo portugal 2012 - 3 500x333