Leo van der Eijk KNAF Talent First 2012 en rijder Deltion Rallyteam

Na een intensieve tweedaagse rallytraining op en om Circuitpark Zandvoort, mag Leo van der Eijk zich KNAF Talent First Rally 2012 noemen én rijder van het Deltion Rallyteam. Hiermee komt er een einde aan een twee maanden durende zoektocht waarbij honderd kandidaten de revue passeerden. Nummer twee Mats van den Brand blijft onderdeel uitmaken van het KNAF Talent First-programma.

Leo van der Eijk
Met de winst in het KNAF Talent First programma breekt er een drukke maand aan voor de 20-jarige Leo van der Eijk uit Nieuwerkerk aan den IJssel. Voordat hij op 7 juli zijn debuut in de rallysport zal maken tijdens de R Sport-Cars Short Rally, staan er nog een aantal belangrijke tentamens op het programma voor zijn studie Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. En niet geheel onbelangrijk zal hij een geschikte navigator moeten vinden. Ondanks de goede klik met navigator Hans van Goor tijdens de rallytraining, zal die op 7 juli gewoon weer naast Kevin Kooijman plaatsnemen in de Nissan 350Z.

20jun12-196 399x257

Rallytraining
Tijdens de rallytraining navigeerde Hans van Goor de twee jonge talenten door de Zandvoortse duinen en leerde hen notes schrijven. Kevin Abbring en Hans Weijs Jr., beide via het KNAF Talent First programma uitgegroeid tot fabriekscoureurs bij Volkswagen Motorsport, lieten Leo en Mats hun grenzen verleggen op gravel en asfalt, maar bovenal heel veel kilometers maken. De eveneens aanwezige bondscoach Eric Noort vertelde hierover: "Het is leuk om te zien dat Kevin en Hans tijdens deze training het maximale uit deze jongens weten te halen. We hadden hoge verwachtingen voorafgaand aan de training, maar Mats en Leo wisten het beide waar te maken."

20jun12-113 400x266

Kevin Abbring concludeerde na afloop: "Mats en Leo hebben laten zien over ontzettend veel kwaliteiten te beschikken en ik denk dat KNAF Talent First weer twee talenten heeft waar ze trots op kan zijn."

Woorden waar Bondscoach Eric Noort zich tijdens de bekendmaking van de einduitslag bij aansloot: "Helaas is er slechts één stoeltje beschikbaar in de Chevrolet Kalos van het Deltion college, want beide rijders verdienen het. Na twee intensieve dagen is de conclusie dat over alle onderdelen samen, Leo net iets beter presteerde dan Mats en daarmee de terecht winnaar is. Het Deltion College krijgt in Leo van der Eijk naast een zeer talentvolle en complete rallyrijder ook een ware ambassadeur voor de school. "

20jun12-148 400x272

Leo van der Eijk zal dit seizoen namens het Deltion College en KNAF Talent First uitkomen in de R Sport-Cars Short Rally, Amsterdam Short Rally, Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally, Land van Altena Rally en de Euregio Rally. Daarnaast zal hij samen met Mats binnen het KNAF Talent First programma diverse fysieke, mentale en mediatrainingen volgen.

20jun12-347 400x268

Winst voor Kooijman/van Goor tijdens ELE Rally

KNAF Talent First rijder Kevin Kooijman heeft zich afgelopen weekend samen met navigator Hans van Goor van zijn beste kant laten zien tijdens de ELE Rally. Tijdens de rally die jaarlijks in en nabij Helmond plaatsvindt zijn Kevin Kooijman en Hans van Goor eerste geworden in de C8-klasse, het klassement van de BIOMCN 350Z Challenge en divisie 3.

Kooijman en Van Goor verschenen aan de start in de door het Ministerie van Defensie beschikbaar gestelde Nissan 350Z en Eric Bolhaar en Arjan Wissink in de door het Ministerie van Defensie beschikbaar gestelde Skoda Fabia World Rally Car (WRC). Beide auto's worden voorafgaand, tijdens en na afloop van iedere rally onderhouden door de studenten uit de Deltion Autosportklas. In deze klas zitten studenten die tijdens en naast hun normale opleiding extra technische kennis en ervaring op willen doen, gericht op de autosport.

De dagen voorafgaand aan de ELE Rally waren erg stressvol voor de studenten uit de autosportklas, die verantwoordelijk waren voor het prepareren van de Nissan. De motor van de Nissan liep namelijk niet zoals gewenst. Imo Hundertmark, coördinator van het Deltion Rallyteam en de autosportklas: "De studenten hebben keihard gewerkt om de auto tip top voor elkaar te maken." De concurrentie was sterk. Vooral Dirk Gravelink en nieuwkomer Mats v/d Brand reden zeer goede tijden. Kevin: "Beide rijders maakten wat foutjes, waardoor wij een goede voorsprong op konden bouwen." Kooijman en Van Goor staan na deze topprestatie op de eerste plek in het klassement van de C8 klasse en vierde in het klassement van het Nationaal Nederlands Rally Kampioenschap.

Het Deltion Rallyteam wordt ondersteund door; het Ministerie van Defensie, Unica Schutte ICT, Salland Olie, KNAF Talent First, Securitas, Aldivèr accent op Werk en Leerbanen, Autoschade Kroes, Broekhuis Verzekeringen, Wevers Sport, De Kleine Reclame, BioMCN, Zomer Motorentechniek en Delta Press. De eerstvolgende rally die op de planning staat is de Exotic Green Rally. Deze rally vindt 6 en 7 juli a.s. in en nabij Etten-Leur plaats. Meer informatie over het Deltion Rallyteam en de Deltion Autosportklas staat op www.deltion.nl/rallyteam. Daarnaast zijn de ontwikkelingen van het team te volgen op Facebook, Twitter en Youtube.

nissan ele rally kooijman 475x317

Domme pech voor Timo van der Marel in de Rally van Griekenland

Loutraki, 25 mei - De tweede dag van de 59e Acropolis Rally had KNAF Talent First rijder Timo van der Marel zich heel anders voorgesteld. Na de wat voorzichtige start donderdagavond wilde Van der Marel zijn ritme herwinnen en minimaal twee plaatsen winst in het WRC Academy klassement boeken. Hoe anders pakte het uit toen al op de vierde proef eerst de draagarm rechtsvoor brak en even later de auto ook nog eens zonder aandrijving kwam te staan. Van der Marel en navigator Erwin Berkhof lieten zich afslepen naar het servicepark, waar de Ford Fiesta werd gerepareerd zodat zij zaterdag toch kunnen herstarten voor de laatste vier klassementsproeven.

Timo van der Marel
"Wat een domme pech," verklaarde de 22-jarige Timo van der Marel uit Leusden bij terugkeer in het Service Park van Loutraki vanavond. "Op de tweede of derde proef moet een steen de draagarm rechtsvoor hebben geraakt, waardoor er een scheur ontstond. Op de vierde proef brak de draagarm en besloten we om voorzichtig door te rijden naar de finish om daarna op de verbindingsroute deze zelf te vervangen." Maar luttele meters voor de stopfinish (maar al na de vliegende finish!) schoot de aandrijfas uit de versnellingsbak en daarmee was het einde verhaal. "Je mag dan niet geholpen worden en dus moesten we wachten op de Griekse sleepwagen, die vervolgens ook nog eens pech kreeg…. Illustratief voor wat we vandaag meemaakten," aldus een teleurgestelde Van der Marel. "Weliswaar reden we op de eerste twee proeven vandaag nog niet snel genoeg naar onze eigen mening, we maakten wel tijd goed op de twee voor ons geklasseerde concurrenten en leken dus goed op weg naar de gewenste vijfde plaats in de WRC Academy." Nu moeten Van der Marel en Berkhof zaterdag vanaf de elfde plaats hopen op veel uitvallers voor hen: "Je weet toch niet hoe het loopt, want de proeven zaterdag zijn nog veel slechter. Wij hebben niets te winnen op snelheid en zijn afhankelijk van de uitvallers, dus zullen we het zeer rustig aan doen," voegde navigator Erwin Berkhof toe aan het relaas van zijn bestuurder.

Rally van Griekenland
Vooraan in de klasse van de WRC's ging de strijd als altijd tussen de fabrieksrijders van Citroën en Ford, waarbij achtvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb het heft weer in handen nam met zijn Citroën DS3 WRC, nadat Ford-rijder Jari-Matti Latvala gisteren brutaal de leiding had genomen. Na 9 klassementsproeven heeft Loeb een voorsprong van slechts 6,5 sec op Latvala; de derde plaats wordt na 2 dagen ingenomen door de Ford-teamgenoot van Latvala, de Noorse ster Petter Solberg, terwijl Loeb's teamgenoot Mikko Hirvonen vierde staat. Zaterdag staan er voor de WRC rijders 8 klassementsproeven op het programma, terwijl de WRC Academy rijders na 4 proeven de rally al beëindigen.

Toch nog punten voor Timo van der Marel in Rally van Griekenland

Loutraki, 26 mei 2012 - Op de slotdag (voor de WRC Academy rijders) van de Acropolis Rally in Griekenland reed een verstandig koersende Timo van der Marel zich alsnog keurig in de punten, waardoor hij na twee evenementen de voorlopige vijfde plaats in het kampioenschap inneemt. Hoewel de KNAF Talent First rijder op meer had gehoopt berustte hij aan de finish en was hij toch nog tevreden met de zevende plaats in het klassement. "Het was een vreselijk zware rally, maar dat was voor iedereen hetzelfde natuurlijk. Maar door domme pech op de tweede dag konden wij geen rol van betekenis meer spelen in het eindklassement," aldus van der Marel aan de finish in Loutraki.

Timo van der Marel
Na de pech op de tweede dag toen een kapotte draagarm resulteerde in het losraken van de aandrijfas kon het Nederlandse WRC Academy duo Timo van der Marel/Erwin Berkhof niet anders dan rustig naar de finish rijden op de laatste dag. "We hadden een te grote achterstand om op pure snelheid nog een plaats winst te boeken, dus we moesten het hebben van de uitvallers om nog wat punten te scoren," wist de KNAF Talent First rijder aan de finish van de loodzware Acropolis Rally. "Deze rally was eigenlijk te zwaar voor onze Ford Fiesta en dat was te merken; niet minder dan vier van onze directe concurrenten vielen op de drie laatste proeven nog uit…," aldus Timo van der Marel. "Het was helaas een rally waar we niet al te veel konden leren op rijtechnisch gebied, maar de ervaring van de wellicht zwaarste rally van het WRC telt natuurlijk altijd mee in deze lastige tak van autosport. In het kader van de WRC Academy hadden we bovendien eerder deze week een lezing van Mikko Hirvonen en dat was zeker een leerzaam onderdeel deze week!"

Na de 12e proef moesten de WRC Academy deelnemers nog bij de officiële FIA benzinetankstop brandstof tanken voor de laatste proef en de verbindingsetappe naar de finish en daar bleek de vulpijp bij de auto van Van der Marel dichtgeknepen te zijn. Gelukkig wist Van der Marel zelf de pijp te 'bevrijden', waardoor de noodzakelijke brandstof kon worden getankt. "Met de zevende plaats in het WRC Academy klassement zijn we toch nog wel tevreden, er had misschien wel een vierde plaats ingezeten als we op de tweede dag geen pech hadden gehad, maar dat verschil is niet zo groot. Ik heb mijn zinnen nu gezet op de Rally van Finland (begin augustus), waar we vorig jaar ons beste resultaat tot nu toe in de WRC Academy behaalden (3e plaats)." In Griekenland ging de zege in de WRC Academy naar de Britse rallyrijder Elfyn Evans, met zijn landgenoot Alastair Fisher op de tweede plaats. De Australiër Brendan Reeves werd derde.

Rally van Griekenland
Achtvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb verdedigde op de derde dag van de WRC Rally van Griekenland met succes zijn leidende positie. Met zijn Citroën DS3 WRC heeft de ongenaakbare Fransman met nog 5 klassementsproeven op zondag te gaan een voorsprong van slechts 10,2 seconden op de Noor Petter Solberg (Ford).

Timo van der Marel voorzichtig van start in de Rally van Griekenland

Athene, 24 mei - Donderdagmiddag ging in Athene de 59e Acropolis Rally - de zesde ronde van het Wereldkampioenschap Rally's - van start. KNAF Talent First rijder Timo van der Marel bevond zich onder de 54 deelnemers die na de drukbezochte ceremoniële start bij het mooie Zappion Palace in Athene al meteen een heel moeilijke klassementsproef stond te wachten. Van der Marel komt uit in de WRC Academy en voor die deelnemers, die allen met een identieke Ford Fiesta R2 rijden, is de Griekse ronde van het WRC na Portugal de tweede wedstrijd dit seizoen. Van der Marel kende een voorzichtige start en was met zijn zevende plaats op de eerste proef niet 100% tevreden.

Timo van der Marel
De 22-jarige Timo van der Marel uit Leusden en zijn navigator Erwin Berkhof hadden een week van intensieve voorbereiding op wat misschien wel de zwaarste rally van het WRC is. In Griekenland voeren de klassementsproeven over moeilijk begaanbare en met grote stenen bezaaide bergweggetjes. "Vooral zaterdag zal het lastig worden," meende Timo van der Marel vlak voor de start van de rally. "Die proeven zijn echt heel zwaar; vrijdag liggen de proeven mij het beste en als we al willen aanvallen zal het die dag moeten gebeuren." Als deelnemer aan de FIA WRC Academy hoeft hij zich geen zorgen te maken over de technische preparatie van zijn auto: dat wordt allemaal centraal geregeld door M-Sport, maar hij weet als geen ander dat het sparen van het materiaal in deze rally van doorslaggevende betekenis kan zijn. "Weliswaar kun je hier niet om de stenen heen rijden, want er liggen er gewoon te veel, toch kun je niet overal gewoon volgas overheen en blijft het uitkijken. Ook de geluksfactor speelt in dit soort wedstrijden een belangrijke rol."

De eerste proef van de rally nabij Kineta, was vanavond met ruim 25 km lengte meteen de langste proef van de rally. Timo van der Marel en Erwin Berkhof begonnen wellicht iets te voorzichtig aan de wedstrijd: "Ik vond het moeilijk om in mijn ritme te komen," aldus de KNAF Talent First rijder bij terugkeer in het Service Park van Loutraki. "Het was gewoon moeilijk, maar we zijn ongeschonden uit de strijd gekomen en dat kunnen niet al onze concurrenten zeggen als je nu ziet wat er al aan schade is gereden." Vrijdag staan er 5 klassementsproeven op het programma. Van der Marel: "We staan nu 7e, maar de teams op plaats 5 en 6 staan vlak voor ons, dus we mikken op een top-5 klassering aan het eind van de tweede dag."

Rally van Griekenland
In het geplaagde Griekenland betekent de Acropolis Rally altijd een hoogtepunt in het sportieve jaar. Veel Griekse supporters bezoeken de fraaie klassementsproeven en ook voor de echte die hard rallyfan van buiten Griekenland is een bezoek aan de Acropolis Rally in meerdere opzichten meer dan de moeite waard. Op de ceremoniële start - traditioneel bij Zappion Palace in de Griekse hoofdstad - waren veel Griekse rallyfans afgekomen en ook op de eerste klassementsproef was veel publiek, dat Ford-coureur Jari-Matti Latvala de snelste tijd zag klokken, voor de beide Citroën-rijders Sébastien Loeb en Mikko Hirvonen. Vrijdag gaat de rally verder en in totaal moeten de coureurs 22 klassementsproeven (409,47 km) afleggen; de finish is zondagmiddag om 15.30 uur. De WRC Academy deelnemers komen op 10 proeven in actie en finishen al op zaterdagmiddag.

timo van der marel acropolis 2012 day 1 500x333