Timo van der Marel goed van start in de Rally van Portugal

Vanmiddag ging in Lissabon de Vodafone Rally van Portugal van start. Helaas moest Kevin Abbring verstek laten gaan. De KNAF Talent First rijder crashte gisteren met zijn Skoda Fabia op de test voorafgaand aan de rally. Daarbij sloeg de auto over de kop en werd de rolkooi beschadigd. De FIA (internationale autosportfederatie) is in die gevallen onverbiddelijk: niet starten! Een deceptie voor de talentvolle coureur in dienst van Volkswagen Motorsport. Dennis Kuipers, Peter van Merksteijn jr en Timo van der Marel startten goed en kwamen zonder problemen aan de finish van de spectaculaire Super Special Stage van Praca do Imperia in Lissabon, waar tienduizenden Portugese rallyliefhebbers de 'matadoren' aanmoedigden.

Timo van der Marel
De 22-jarige Timo van der Marel uit Leusden kende een goede voorbereiding voor zijn eerste WRC rally van het seizoen 2012. Als deelnemer aan de FIA WRC Academy hoefde hij zich geen zorgen te maken over de technische preparatie van zijn auto: dat wordt allemaal centraal geregeld door M-Sport. Wel legde hij samen met Ruben Anders van Trimline de laatste hand aan de decoratie van de Ford Fiesta R2 en reed hij ter voorbereiding een korte test op een gravelproef om de afstelling te optimaliseren: "Dat ging prima, we konden nog wat aan de set-up doen en daarna voelde de auto goed aan," aldus een ontspannen Timo van der Marel. "En vandaag ging het ook lekker op de Super Special; het was wel een beetje glad, maar dat gold net zo goed voor onze concurrenten." Timo van der Marel realiseerde de 5e tijd in het WRC Academy klassement en toonde zich daar tevreden over. Daarna stond een verbindingsetappe van 208 km over de snelweg naar Ourique in de Algarve op het programma, waar Timo van der Marel en zijn navigator Erwin Berkhof tegen de avond arriveerden. "Nu is het wachten geblazen, want wij startten als eersten in Lissabon en nu starten we op de eerste avondproef achter de WRC's," vertelde Timo van de Marel tijdens de regrouping in Ourique. "Vanavond en morgen moeten we goed door zien te komen," aldus Van der Marel. "Degene die het slimst is en van pech verschoond blijft doet goede zaken. Vooral de vrijdagproeven zijn erg slecht; dat merkten we al tijdens de verkenning. Er liggen grote scherpe stenen en het parcours is uitdagend."

Vodafone Rally van Portugal
De Rally van Portugal is dit jaar anders van opzet dan voorheen. Hoewel het zwaartepunt van de rally wederom in de Algarve ligt en het servicepark opnieuw gesitueerd is bij het Algarve Stadion in Faro (waar in 2004 het EK werd gespeeld) krijgen de teams een zwaarder parcours voorgeschoteld. In plaats van 385 km aan klassementsproeven in 2011 telt de rally dit jaar 435 wedstrijdkilometers. De eerste krachtmeting was al op woensdag met de 5 km lange Vale do Judeu proef, vandaag gevolgd door de Super Special van Praca do Imperia in Lissabon. Vervolgens de 208 km lange verbinding van Lissabon naar Ourique, met 's avonds drie nieuwe en lastige proeven. Vrijdag, zaterdag en zondag staan er steeds 2 x 3 proeven in de Algarve te wachten.

timo portugal 2012 500x334

Timo van der Marel klaar voor de start in de Rally van Portugal

Met niet minder dan vier Nederlandse rallytoppers onder de 57 ingeschreven equipes start komende week de Rally van Portugal, de vierde ronde van het WRC. Daarmee heeft Nederland - behalve 'gastland' Portugal - de meeste ijzers in het vuur. En niet de minste. Peter van Merksteijn jr (Citroën DS3 WRC) en Dennis Kuipers (Ford Fiesta RS WRC) rijden met de grote kanonnen mee voorin het veld. En KNAF Talent First rijder Kevin Abbring begint met zijn Skoda Fabia S2000 onder de vlag van Volkswagen Motorsport ook tot de vaste waarden in het WRC te horen. In de WRC Academy, waarin met identieke Ford Fiesta's R2 zal worden gestreden door 13 jonge talenten, gaat Timo van der Marel dit seizoen namens KNAF Talent First voor de hoogste eer! Mede dank zij NOC*NSF kreeg Timo van der Marel de financiën rond en zal hij met navigator Erwin Berkhof opnieuw meedoen in de WRC Academy: "Vorig jaar hadden we wat technische problemen en moesten we nog veel leren; met die ervaring op zak hopen we dit jaar hoge ogen te kunnen gooien, ook al omdat we in vier van de zes rally's dit seizoen ook vorig jaar al zijn gestart," aldus Timo van de Marel vlak voordat hij naar Portugal vertrok om aan de verkenning van de zware gravel rally te beginnen.

Timo van der Marel
De 22-jarige Timo van der Marel uit Leusden, winnaar van de KNAF Talent First selectie 2008, voldoet aan de gestelde criteria om opnieuw deel te nemen aan de FIA WRC Academy, dé opleidingsklasse die de FIA in 2011 in het leven heeft geroepen. De jonge deelnemende coureurs hoeven zich geen zorgen te maken over de preparatie van de auto's, want dat wordt allemaal centraal geregeld. Er wordt gereden met 170 pk sterke Ford Fiesta's R2 (1.600 cc), die voor alle deelnemers gelijkwaardig zijn en worden gerund door M-Sport. Er staan 6 WRC rally's op de kalender in 2012 (Portugal, Griekenland, Finland, Duitsland, Frankrijk en Spanje). Timo van der Marel heeft niet stilgezeten deze winter: "Ik heb best een drukke tijd achter de rug met alle voorbereidingen en afgelopen weekeinde in Emmeloord heb ik bij de start van het Nederlands Rallykampioenschap alvast wedstrijdritme opgedaan in de Nissan 350Z Challenge." En dat ging prima: Timo van der Marel en zijn Australische navigatrice (en vriendin) Rebecca Smart eindigden op de 9e plaats in het algemeen klassement en 1e in de klasse. "Maar nu kijk ik enorm uit naar ons tweede seizoen in de WRC Academy. De Ford Fiesta krijgen we pas in Portugal weer in handen, dus we hebben niet kunnen trainen. Wel ben ik samen met mijn trouwe sponsor Ruben Anders van Trimline bezig geweest om de nieuwe decoratie voor de 2012 auto te ontwerpen." Ruben Anders zal die komende week hoogstpersoonlijk in Portugal aanbrengen op de Ford van Van der Marel/Berkhof. "We hadden richtlijnen van M-Sport over de decoratie, maar uiteindelijk zijn zowel Timo als ik tevreden over ons ontwerp, waar uiteraard voor het KNAF Talent First logo een opvallende plaats is ingeruimd," aldus Ruben Anders. Behalve in de WRC Academy en de Nissan 350Z Challenge neemt de Timo van der Marel ook deel aan de FIA Institute Young Driver Excellence Academy, het hoog aangeschreven opleidingsprogramma waaraan alleen op uitnodiging van de internationale autosportfederatie kan worden deelgenomen.

Vodafone Rally van Portugal
De Rally van Portugal is dit jaar anders van opzet dan voorheen. Hoewel het zwaartepunt van de rally wederom in de Algarve ligt en het servicepark opnieuw gesitueerd is bij het Algarve Stadion in Faro (waar in 2004 het EK werd gespeeld) krijgen de teams een zwaarder parcours voorgeschoteld. In plaats van 385 km aan klassementsproeven in 2011 telt de rally dit jaar 435 wedstrijdkilometers. De eerste krachtmeting is al op woensdag met de 5 km lange Vale do Judeu proef, donderdag gevolgd door de Super Special van Praca do Imperia in Lissabon. Vervolgens volgt de 300 km verbinding van Lissabon naar Faro, met 's avonds drie nieuwe en lastige proeven. Vrijdag, zaterdag en zondag staan er steeds 2 x 3 proeven in de Algarve te wachten.

timo van der marel pre-season 2012 500x333

Inschrijving Selectiedagen KTF Rally geopend !

Na een jaar van afwezigheid is de KNAF weer helemaal klaar voor nieuw Rally talent. Daarom zij wij op zoek naar jou. Jij als potentieel talent maakt kans om opgenomen te worden in het KNAF Talent First programma, het programma waar Hans Weijs Jr. en Kevin Abbring beide succesvol aan hebben deelgenomen.

deltion 500x334

KNAF Talent First Autorensporttalenten

Op het Circuit Park Zandvoort vond onlangs de selectiedag plaats voor het KNAF Talent First Autorensport programma. Na een spannende finale werd de 16-jarige Tommy van Erp (Huizen) tot winnaar uitgeroepen door de jury. Max van Splunteren (16) uit Vught werd tweede, terwijl Zandvoorter Jorn van der Kuil (16) op de derde plaats eindigde. De door de KNAF erkende rensportscholen droegen kandidaten voor die op Zandvoort uitmaakten wie in 2012 mag rekenen op steun van de nationale autosportfederatie.

De winnaar zal deelnemen aan het KNAF Talent First begeleidingstraject: daarbij is veel aandacht voor mentale begeleiding en worden jonge talenten onderworpen aan een fysiek trainingsprogramma. Ook staat er een mediatraining op het programma. Nieuw dit jaar is dat de winnaar veel tijd op een bijzondere race simulator op de TU in Delft zal doorbrengen. Tijdens de selectiedag moesten de talenten zich bewijzen op meerdere vlakken. Na een intakegesprek metErik Weijers(COO van Circuit Park Zandvoort en lid van het Bestuur Sectie Autorensport) en Arie Ruitenbeek (voorzitter van de KNAF) ondergingen de kandidaten een fysieke test onder leiding van KNAF Topsportcoördinator Maarten van Wesenbeeck. Daarna beoordeelden Melroy Heemskerk en Niels Langeveld de rijkwaliteiten van de kandidaten.

De 16-jarige Tommy van Erp is de autosport met de paplepel ingegoten; zijn vader Peter van Erp staat bekend als een kundig preparateur van race auto's (Cavallino Engineering en later Spyker Squadron). Tommy heeft twee jaar kartervaring en kwam deze winter als beste cursist naar voren bij de Rensportschool Zandvoort. Tijdens de KNAF Talent First finaledag op het circuit verbaasde Van Erp bij de zogenaamde Cooper-test: in 12 minuten moesten de kandidaten zo ver mogelijk rennen en Van Erp haalde een nog niet eerder vertoonde 3.150 meter. Maar ook Max van Splunteren (zoon van Porsche coureur Paul van Splunteren) en Jorn van der Kuil deden van zich spreken op dit fysieke onderdeel door niet ver achter Van Erp te finishen.

Tijdens het rijtechnische gedeelte beoordeelden de juryleden Melroy Heemskerk en Niels Langeveld beiden de finalisten en het bleek dat ze niet veel voor elkaar onderdeden. De jonge talenten werden beoordeeld op het rijden van de racelijnen, het remmen, de bochtsnelheid en of ze het maximale wisten te halen uit de auto waar ze mee reden. Maar uit het uiteindelijke juryrapport bleek dat Tommy van Erp iets scherper was en iets meer wilskracht toonde dan zijn concurrenten. Over de plannen voor 2012 kan een dolgelukkige Tommy, scholier VMBO Voertuigtechniek, nog weinig zeggen: "Het is op dit moment nog onduidelijk; maar ik wil graag in de Suzuki Swift Cup uitkomen en ik hoop dat mijn KNAF Talent First selectie zal helpen om een stoeltje te vinden!" In ieder geval zal Van Erp 'kilometers' kunnen maken in de bijzondere racesimulator van voormalig autocoureur Stefan de Groot, die aan de TU van Delft promoveerde met zijn vinding. Ook het gerenommeerde Nederlandse Formule team van Frits van Amersfoort test regelmatig met haar rijders op deze simulator.

tommy van erp 3-3-2012 500x340

Timo van der Marel opnieuw in FIA WRC Academy

Vlak voor de sluiting van de inschrijving bevestigde Timo van der Marel afgelopen week zijn deelname aan het tweede WRC Academy seizoen. Van der Marel zal opnieuw uitkomen onder de vleugels van het KNAF Talent First programma met steun van het NOC*NSF. Mede dank zij hulp van Ipatec kreeg Van der Marel de financiën weer rond: "Ook dit jaar bleek het moeilijk om alles rond te krijgen, maar ik verheug me op mijn tweede seizoen in de WRC Academy en ik ga voor een top-3 klassering."

KNAF Rally Bondscoach Eric Noort toonde zich ook tevreden: "Met Timo van der Marel gaan we ook op lange termijn hoge ogen gooien in de internationale rallysport. Nu Hans Weijs junior en Kevin Abbring beiden door VW Motorsport zijn opgepakt willen we opnieuw een jong talent klaarstomen voor de toekomst. En Timo zit net als Kevin vorig jaar in het fantastische opleidingsprogramma van de internationale autosportfederatie (FIA Institute Young Driver Excellence Academy) en zal daar ook zeker profijt van hebben!"

Timo van der Marel, winnaar van de KNAF Talent First selectie 2008, voldoet aan de gestelde criteria om zich nogmaals in te schrijven voor de FIA WRC Academy, dé opleidingsklasse die de FIA in 2011 in het leven heeft geroepen na het verdwijnen van het J-WRC. Door het wegvallen van NorthOne Sport als promotor van het WRC - vanwege het faillissement veroorzaakt door de arrestatie van voormalig eigenaar Antonov - was het lange tijd onzeker hoe de toekomst van de mondiale rallysport er uit zou zien. Maar de FIA heeft het WRC naar zich toegetrokken en M-Sport aangewezen als promotor van de WRC Academy. Daarmee was ook de weg vrij voor de 22-jarige Timo van der Marel om opnieuw op het hoogste niveau in actie te komen: "We hadden na ons debuut vorig jaar natuurlijk zin in nog een jaar met de Ford Fiesta, maar het was lang onduidelijk wat er zou gaan gebeuren. Toen vorige maand duidelijk werd dat er een vervolg zou komen zijn we meteen in actie gekomen om onze deelname aan de WRC Academy mogelijk te maken," aldus een opgeluchte Van der Marel. "Ook dit jaar kan ik rekenen op mijn trouwe sponsors Abel Pasman Infra en Modiform en zijn ook Ipatec, de KNAF en NOC*NSF bereid mijn deelname aan 6 wedstrijden van het WRC mogelijk te maken." Van der Marel komt opnieuw aan de start met zijn navigator Erwin Berkhof: "Vorig seizoen heeft Erwin mij enorm goed 'de weg gewezen' en we zijn goed op elkaar ingespeeld. Samen pace notes maken gaat ons prima af en ik heb er alle vertrouwen in dat we dit jaar voor een goede klassering kunnen gaan strijden." Vorig seizoen werd gekenmerkt door de nodige technische tegenslag, maar de derde plaats in de Rally van Finland bewees dat Van der Marel/Berkhof een geducht team is in de WRC Academy.

De FIA heeft het J-WRC vorig jaar een vervolg gegeven met de instelling van de WRC Academy. De jonge coureurs hoeven zich geen zorgen te maken over de preparatie van de auto's, want dat is allemaal centraal geregeld. Er wordt gereden met de 170 pk sterke Ford Fiesta R2 (1.600 cc), die voor alle deelnemers gelijkwaardig is en wordt gerund door M-Sport van Malcolm Wilson. Er staan 6 WRC rally's (Portugal, Griekenland, Finland, Duitsland, Frankrijk en Spanje) op het programma, waarbij de WRC Academy deelnemers steeds 2 (van de drie) dagen in actie komen. Zij krijgen bovendien coaching op het gebied van rijtechniek, navigatie, mentaal, fysiek en media. Een unieke kans, die de KNAF en Timo van der Marel met beide handen aangrijpen.

timo van der marel 5-3-2012 500x750