Nationale Karting Selectie bekend en bondscoach aangesteld!

Het KNAF Talent First programma heeft zich de afgelopen 10 jaar zowel in de rallysport als op het circuit meer dan bewezen en dat vormt voor de nationale autosportfederatie aanleiding om met steun van NOC*NSF en het Ministerie van VWS de volgende stap te zetten. KNAF voorzitter Arie Ruitenbeek prijst zich dan ook gelukkig met de recente ontwikkelingen: "Sinds kort hebben wij van NOC*NSF voor de karting/autorensport de zogenaamde topsportstatus gekregen en dat geeft recht op ondersteuning om aan talentontwikkeling te doen." De KNAF heeft al enige tijd in Maarten van Wesenbeeck een eigen topsportcoördinator; hij heeft een programma ontwikkeld om (zeer) jonge talenten te vormen tot topsporter. Het gaat dus niet om het betalen van een raceprogramma - de doelstelling ligt veel meer op het vlak van vorming, wat niet wil zeggen dat er geen aandacht wordt besteed aan rijtechnische zaken. Maar budget voor banden, brandstof, etc. moet nog steeds van de rijder zelf komen. Arie Ruitenbeek: "Onlangs hebben we ook succesvol een aanvraag voor subsidie ingediend bij het FIA Fund (waar de mega boete van McLaren betreffende de Ferrari F1 spionagezaak in is gestort), zodat we meer mogelijkheden hebben om een grotere groep talenten te begeleiden. Met de aanstelling van Randolph Bath als Bondscoach kunnen we die talenten nu begeleiden om succesvol in de autorensport te worden."

Nieuwe plannen
Topsportcoördinator Maarten van Wesenbeeck ligt de plannen graag toe. "Sinds enige tijd zijn oud-kampioenen Michael Vacirca, Martijn Koene, Peter de Bruijn en WillemJan Keizer bij nationale en internationale kartingwedstrijden voor de KNAF aan het scouten op jong talent. Op basis van hun bevindingen hebben gesprekken plaats gevonden met zo'n 25 zeer jonge coureurs en is een eerste selectie ('beloftes') gemaakt van 12 rijders en een stagiaire die van ons een Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) zullen krijgen, met daarin aandacht voor facetten als fysiek, mentaal, ambitie, maar ook veiligheid en rijtechniek." Onder begeleiding van de bondscoach zal eind augustus een eerste trainingskamp plaats vinden, waarbij ook een inspanningsfysioloog, een fysieke trainer en een sportpsycholoog van NOC*NSF betrokken zullen zijn. "Uiteindelijk willen we deze jonge talenten helpen te plaatsen op de zogenaamde LOOTscholen, waar sport en opleiding hand-in-hand gaan," aldus Maarten van Wesenbeeck, die benadrukt dat de KNAF vooral wil helpen om autosporters bewust te maken om de schoolopleiding niet uit het oog te verliezen. "We hebben bij NOC*NSF onlangs een lijst ingediend met 82 'beloftes', 28 'nationale talenten' en 23 'internationale talenten' (in de disciplines karting/autorensport en rally), en zij kunnen allen al beschikken over bepaalde topsportfaciliteiten." Als de talenten wat verder zijn hoopt de KNAF in overleg met NOC*NSF ook plaatsing voor autosporters te kunnen bewerkstelligen op één van de 4 Centra voor Topsport en Onderwijs (Papendal, Amsterdam, Eindhoven en Heerenveen).

Bondscoach
De 56-jarige Randolph Bath, tot voor kort voorzitter van de KNAF Sectie Karting is per 1 juli jl. aangesteld als Bondscoach. Bath heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de kartsport en reikte zelf tot de tweede plaats in het NK Senioren (in 1973). Hij rijdt zelf nog in Endurance kartraces (waaronder de 24 uur van Le Mans). De nieuwe bondscoach is enthousiast over de ontwikkeling van het talentprogramma van de KNAF: "Dit is waar we al jaren van dromen; hiermee krijgt de kartsport als bakermat van de autorensport de plaats die het verdient. Nederland staat weliswaar al jaren hoog genoteerd in de internationale autosport, maar met dit meerjarenplan maken we zeker meer kans om in de toekomst wellicht zelfs een Nederlandse wereldkampioen in de Formule 1 te krijgen - ik kijk nu al uit naar de huldiging in de Amsterdamse grachten…"

Nationale kartselectie 'beloftes' 2010/2011
Dit najaar vindt een tweede selectieronde plaats voor de iets 'oudere' nationale en internationale talenten, die op hun resultaten beoordeeld zullen worden. De nationale selectie 'beloftes' (8 - 13 jaar) voor 2010/2011 is nu al bekend en bestaat uit de volgende jonge talenten:

  • Bens, Jordy - 11 - Mini - Max Zeeland
  • Broeders, Richie - 10 - KF 5 - Achthuizen
  • Buys, Dylan - 9 - Micro Max - Ugchelen
  • de Hoop, Patrick - 12 Mini Max - Lopik
  • Koebolt, Max - 12 KF 3 - Heemskerk
  • Kremers, Marijn - 12 Max Junioren - Gemert
  • Kuiper, Michael - 11 Mini Junioren - s Gravenzande
  • Lamborelle, Lars - 12 Mini Max - Waalre
  • Leeuwen, van Martijn - 11 Mini Junioren - Rijkevorsel (België)
  • Opmee,r Jarno - 11 Mini Junioren - s -Gravendeel
  • Pex, Stan 11 - Mini Max - Maasbracht
  • Verkroost, Bard - 9 Micro Max - Vianen
Esmeijer Janneau 13 Mini Max Kedichem

De 10-jarige Joey Alders uit Oudesluis heeft de status van Stagiair; hij rijdt in de Cadet klasse.

KNAF Talent First, een bijzonder initiatief

De Knac Nationale Autosport Federatie maakte de ontwikkeling van autosporttalent onderdeel van haar meerjaren topsportbeleidsplan 2001-2004. In eerste instantie ging het erom het zogenoemde Verstappen-effect te continueren en jonge racers naar pole position te begeleiden. Daartoe koos de KNAF als bakermat logischerwijs de kartsport. Door middel van scouting bracht het jong talent in kaart en vanuit die basis begonnen de selecties aan de hand van strenge criteria: ambitieniveau, fysieke gesteldheid, rijvaardigheid, technisch inzicht, communicatie, sporttijdsbesteding, toewijding, teamspelerkwaliteiten en wedstrijdresultaten. De KNAF meldde de talentbevorderingsplannen aan bij het ministerie van VWS en het NOC*NSF. Deze instanties verleenden evenals een aantal enthousiaste bedrijven steun aan het door de Stichting KNAF Talent First gefinancierde project. Hieruit kwam Ho-Pin Tung in 2001 naar voren als eerste winnaar, in 2002 gevolgd door Ben Jamini en in 2003 door Giedo van der Garde. Tung en Van der Garde zijn inmiddels doorgestoten naar de voedingsklasse van de Formule 1, de GP2. Beiden zetten tevens hun eerste schreden in de Formule 1 in de vorm van testwerk bij BMW en Renault (Tung) en Super Aguri/Spyker (Van der Garde). Na de eerste drie KTF-jaren besloot de KNAF het talent(h)erkenningsprogramma te verleggen naar de rallysport, waarbij een soortgelijke procedure werd gevolgd. Praktisch betekende dit: in de plaats van het seizoen Formule Ford en de Formule 3-test kwamen de rally-racingcompetitie met de Ford RST (Rally Sports Trainer) en het rallyseizoen in de Mitsubishi Colt Cup. Dat de KTF-uitverkorenen van 2005 Hans Weijs Jr. en van 2006 Kevin Abbring terechte winnaars waren, accentueerden zij door allebei ook als eerste te eindigen in de Colt Cup. Inmiddels hebben zowel Weijs als Abbring in het Junior World Rally Championship zeges behaald en staat Kevin Abbring momenteel aan de leiding van dit prestigieuze wereldkampioenschap. KNAF Talent First 2007 winnaar Timo van der Marel is momenteel de te kloppen man in het Nederlands Kampioenschap Groep N. En Stephen van Welij is onlangs aan zijn eerste rallyseizoen met de Colt CZT begonnen.

Tweede plaats Weijs Jr., Abbring alleen aan de leiding in J-WRC

  • KNAF Talent First Team Holland: Kevin Abbring alleen aan de leiding van J-WRC…
  • Hans Weijs jr: Dik tevreden met tweede plaats in zware Rally van Bulgarije…
  • Kevin Abbring: Met problemen toch Renault Clio naar de finish gereden...
Voor het eerst telde de Rally van Bulgarije mee voor het wereldrallykampioenschap (WRC) en tevens voor het J-WRC. Daarmee was deze asfaltrally die rond Borovets werd verreden voor alle deelnemers compleet nieuw en had iedereen dus gelijke kansen. Het KNAF Talent First Team Holland had weer twee ijzers in het vuur. Allereerst een zeer gemotiveerde Kevin Abbring (Renault Clio) die na zijn zege in de Rally van Portugal gedeeld aan de leiding ging van het J-WRC en in Bulgarije zijn eerste plaats wilde verdedigen. En voorts Hans Weijs junior (Citroën C2) die in Portugal door motorpech uitviel en nu op zijn favoriete ondergrond (asfalt) zijn eerste punten van het seizoen wilde scoren. En beiden slaagden in hun missie, waarbij Kevin Abbring ondanks pech voldoende punten scoorde om alleen aan de leiding van het J-WRC te komen; maar zijn 7e plaats was vooral voor hem zelf een teleurstelling. Bij Team Weijs was men zeer gelukkig met de tweede plaats op minder dan een minuut achter de Belg Thierry Neuville, die ook pas zijn eerste punten van het seizoen scoorde. Omdat de Duitser Aaron Burkart (Suzuki) deze rally had genomineerd om niet mee te laten tellen blijft er een flink aantal kandidaten in de race om de felbegeerde titel, waaronder beide KNAF Talent First rijders.

Hans Weijs junior
Voor Hans Weijs junior was de Rally van Bulgarije zeer belangrijk na de deceptie in Portugal. Hij begon de rally verstandig en finishte de eerste dag op de derde plaats. "We hadden alleen wat remproblemen op proef 2 en 3, verder ging het eigenlijk prima," aldus Weijs. Op de tweede dag moest de Nederlands-Belgische equipe Weijs/Degandt aanzienlijk meer problemen overwinnen: "Ik was ziek en verloor mijn stem volledig op KP5," vertelde Bjorn Degandt later. "Daardoor kon hij geen pace notes voorlezen en moest ik volledig op 'zicht' rijden," aldus Hans Weijs. Gelukkig kon de arts van het Citroën team hem met wat medicijnen weer 'aan de praat' krijgen en toen maakte Weijs ook enkele snelste tijden (op proef 8 en 10). "Voor de start van proef 10 sloeg de schrik ons om het hart toen de dynamo kapot ging," vertelde Weijs bij terugkeer in het Service Park. "Maar gelukkig kon ik het zelf reparen." Inmiddels was Hans Weijs opgeklommen naar de tweede plaats (achter Thierry Neuville) en wist hij die op de slotdag knap te verdedigen: "Helemaal super, zonder krasje op de auto en met 18 punten op zak zijn we tevreden en gaan we er in de Deutschland Rallye (20-22 augustus) voor om onze positie in het kampioenschap te verbeteren. Nu is het tijd om te gaan juichen voor Oranje - wij hopen uiteraard op de winst in Johannesburg…."

Kevin Abbring
Voor Kevin Abbring verliep de Rally van Bulgarije niet helemaal zoals gehoopt. Toch maakte hij geen fouten en reed op zich een solide wedstrijd. De eerste dag sloot hij af op de 6e plaats: "Mijn tijden waren iets langzamer dan gehoopt, maar toch was mijn Renault Clio beduidend sneller op asfalt dan tijdens mijn laatste J-WRC wedstrijd op asfalt (Spanje 2009). Dus gaan we er op zaterdag nog maar eens goed voor zitten." Dat leverde Abbring en zijn Belgische navigator Erwin Mombaerts al snel de vierde plaats op, totdat het pechduiveltje ook bij hen toesloeg - en net als bij Hans Weijs ging ook bij hen op weg naar KP10 de dynamo kapot. Helaas konden zij niet verder en moesten zij op de derde dag in het SuperRally systeem starten, waardoor zij op proef 10 zo'n 10 minuten straftijd opliepen. Dat wierp hen terug naar de 8e plaats in het J-WRC. Op zondag reed Abbring weer een paar sterke proeven en uiteindelijk eindigde hij op de zevende plaats: "Zeker niet waarop we gehoopt hadden, maar we pakken in ieder geval weer zes punten en staan nu los van Burkart in de titelstrijd."

Van Welij zet progressie voort in Exotic Green Rally

  • Stephen van Welij: Opnieuw prima prestatie met Mitsubishi Colt CZT in Brabant…
Hoewel de Exotic Green Rally door hevig noodweer in een lichte anticlimax eindigde toen de rally voortijdig stil werd gelegd, kon er wederom worden genoten van mooie rallysport. Ook het KNAF Talent First team was daar onderdeel van: Stephen van Welij was met zijn navigator Hans van Goor opnieuw heer en meester in de klasse waarin de Mitsubishi's Colt uitkomen en het talrijke publiek genoot van zijn stuurmanskunst. De Exotic Green Rally begon vrijdag in Etten-Leur onder stralende weersomstandigheden en ook zaterdag werd het merendeel van de klassementsproeven droog afgewerkt. Totdat 's avonds een hevig noodweer met harde windstoten, onweer en enorme hoeveelheden regen West-Brabant teisterde. De 18e proef was toen al begonnen, maar omwille van de veiligheid van officials, deelnemers en publiek nam de wedstrijdleiding een wijs besluit om de deelnemers geneutraliseerd via een alternatieve route eerst naar de volgende proef te sturen en uiteindelijk terug naar het Parc Ferme, toen bleek dat ook de laatste proef (Borchwerf) niet meer verreden kon worden.

exotic green van welij 2 400x267

Stephen van Welij
Net als in de ELE Rally begon Stephen van Welij heel verstandig in de openingsfase van de Exotic Green Rally: op de eerste proef moest hij Marc van der Heide nog voor zich dulden. Daarna schakelde Van Welij een tandje op en al na de eerste omloop van 3 proeven had hij een halve minuut voorsprong op zijn naaste concurrent. "Met Stephen had ik het goed doorgesproken: eerst in zijn ritme komen en dan vrijdagavond een beslissende voorsprong nemen, om zaterdag dan ons eigen tempo te kunnen rijden en weer veel te leren," wist de ervaren Hans van Goor, die een belangrijke rol speelt als navigator en coach bij de jonge KNAF Talent First rijder. Van Goor kan bogen op veel ervaring en won de rally in West-Brabant zelfs twee keer (aan de zijde van Mark Breijer in een Subaru in 2001 en 2002). Tijdens de verkenning, waarbij Van Welij en Van Goor alle proeven drie keer reden, maakten ze voor het eerst gebruik van een videocamera: "We konden bij het uitschrijven van de pace notes zo nog een paar kritieke punten extra aandacht geven en mede daardoor hadden we echt perfecte notes en dat geeft enorm veel vertrouwen," vertelde Stephen van Welij. Hij stuurde de Mitsubishi Colt in KNAF Talent First kleuren dan ook foutloos over het gevarieerde parcours, had na de 'Hel van Achtmaal' vrijdagavond bijna anderhalve minuut voorsprong op Van der Heide en eindigde uiteindelijk op een goede 24e plaats in het algemeen klassement en eerste in zijn klasse. "Het was wel ontzettend warm (tot ruim 50 graden in de auto) en we moesten veel drinken om uitdroging te voorkomen, maar het was het allemaal waard." Van Welij ziet al weer uit naar de volgende wedstrijd van het Nederlands kampioenschap, de Hellendoorn Rally, op 17/18 september: "We hebben nu een pauze van twee maanden, maar ik verheug me er op daar te starten; het is een prachtige wedstrijd met veel onverhard en een rally met een grote naam in de Nederlandse rallysport!"

exotic green van welij 1 435x290

Van Welij ziet uitstekende ELE Rally beloond worden

  • KNAF Talent First: Mooie rallysport promotie door talenten tijdens ELE Rally….
  • Stephen van Welij: Uitstekende ELE Rally met Mitsubishi Colt CZT beloond…
Aan de finish van de 46e Paradigit-ELE Rally was iedereen het er over eens dat de rallysport in Nederland leeft en dat er spannende wedstrijden zijn met mooie winnaars. Ook het KNAF Talent First team liet zich hierbij niet onbetuigd. Het jonge talent Stephen van Welij liet in zijn derde rally opnieuw zien dat hij veel progressie maakt in zijn nog prille carrière. Met aan zijn zijde de ervaren navigator Hans van Goor begon hij verstandig, maar al snel lag de KNAF Talent First equipe aan de leiding van de klasse waarin de Mitsubishi's Colt uitkomen. En met ruim 3 minuten voorsprong op de nummer 2 reed Van Welij na 18 klassementsproeven als winnaar van die klasse over het finishpodium in Helmond. En KNAF Talent First Team Holland rijder Kevin Abbring, net teruggekeerd vanuit Portugal na zijn eclatante overwinning in het J-WRC, bewees de rallysport ook een goede dienst. Niet alleen won hij afgetekend de Nissan 350Z klasse, met een op bio-methanol rijdende auto van Bas Koeten Racing, hij bezorgde ook D66 partijleider Alexander Pechtold een unieke ervaring: Pechtold mocht bij wijze van uitzondering op de tweede klassementsproef van de rally plaats nemen in de hot seat naast Abbring en zo ervaren hoe 'groene rallysport' voelt! Eric Noort, de bondscoach van de Nederlandse autosportfederatie KNAF toonde zich tevreden in Helmond: "Stephen heeft wederom goed gereden; hij laat zien dat hij goed luistert naar de coaching van de navigator, zijn team en van anderen die hem de fijne kneepjes bijbrengen. En daardoor boekt hij veel vooruitgang!"

ele van welij 1 434x289

Stephen van Welij
Voor Stephen van Welij begon de Paradigit-ELE Rally al meteen goed; op de eerste twee proeven moest hij Marc van der Heide nog voor zich dulden in de klasse van de Mitsubishi's Colt. Maar daarna schroefde Van Welij het tempo op: "Op de eerste keer dat we de proeven reden probeerde ik de rempunten te vinden om vervolgens bij de tweede keer over dezelfde proef flink snelheid te maken." Op de proef bij Wintelre (85% zand) resulteerde dat bij de tweede door-komst in een veel snellere tijd: "Ondanks de diepe sporen waren we bijna een minuut sneller; ik kon daar in de praktijk brengen wat ik begin dit jaar tijdens mijn trainingsstage bij Anders Kullang in de Zweedse sneeuw leerde; gewoon flink gas blijven geven door de sporen en niet te veel sturen!" Ook navigator Hans van Goor was blij met het behaalde resultaat: "We hadden nu wat meer directe competitie en Stephen heeft sterk gereden; een keer op de 'rundkurs' van St. Oedenrode zijn we gespind, maar verder hebben we een vrijwel foutloze rally gereden." Van Welij ziet daarom met extra vertrouwen uit naar de vierde wedstrijd van het Nederlands kampioenschap, de Exotic-Green Rally, op 9/10 juli in en rond Etten-Leur: "Nu waren er 4 Colts aan de start, maar in de Exotic-Green komen er weer 2 bij; dus dat verhoogt de competitie!"

ele van welij 2 426x284

ELE Rally
De 46e Paradigit-ELE Rally werd vrijdag en zaterdag in Noord-Brabant verreden. Start en finish vonden plaats op de High Tech Automotive Campus in Helmond en de rally telde 18 klassementsproeven over een lengte van 172 km. De uitdaging van deze rally lag onder meer in de gevarieerdheid van de ondergrond: zand en verharde wegen wisselden elkaar af, wat een groot aanpassingsvermogen van de rijders vergde. De zege ging naar Mark van Eldik in zijn Mitsubishi Lancer WRC; ondanks een paar foutjes op de laatste proef behield hij een marge van 3,7 seconden op de als tweede geklasseerde Erik van Loon (Ford Focus WRC). Van de op vrijdag 73 gestarte equipes bereikten er zaterdagnacht 51 de finish.

Kevin Abbring wint J-WRC Rally van Portugal!

Abbring podium Portugal 2010Kevin Abbring leverde een geweldige prestatie in de Rally van Portugal door niet alleen het juniorenklassement te winnen, maar tevens aan de leiding te komen van het prestigieuze J-WRC - uniek, want nog nooit stond een Nederlander aan de leiding van een officieel autosport wereldkampioenschap! Voor Hans Weijs Jr. was de Rally van zeer korte duur. Hij viel op vrijdag al uit met een vastgelopen motor.