Bulletin 01-2013 geplaatst.

Het Bestuur Sectie Rally heeft besloten tot het uitgeven van Bulletin 01-13.

Het bevat enige aanvullingen / verduidelingen / wijzigingen in het SRR 2013.
Deze reglementswijzigingen zijn met terugwerkende kracht per 1 januari 2013 van kracht.
Voor het bulletin lees hier

Nieuws van het Sectiebestuur - Informatiebulletin 2 /2013

knaf logo fedbur sectie 11-04-26 v1 kl

Informatiebulletin 2 - 2013

KNAF en BFOV zijn het eens

Larry ten Voorde, Joël Affolter, Stéphane Kox, Mike Veldhuisen en David Verzijlbergen winnaars KNAF Talent First selectie

Larry ten Voorde (16 jaar), Joël Affolter (16 jaar) en Stéphane Kox (19 jaar) zijn de winnaars geworden van de KNAF Talent First selectie voor nieuw autorensporttalent, terwijl Mike Veldhuisen (20 jaar) en David Verzijlbergen (21 jaar) de eerste twee plaatsen voor zich opeisten in de KNAF Talent First selectie voor rallytalenten. Na een lange en intensieve dag, waarbij elf autorensport- en zeventien rallytalenten door een deskundige jury op hun fysieke, communicatieve en rij-technische kwaliteiten werden beoordeeld, kwam dit jeugdige vijftal als winnaar uit de bus.

De KNAF Talent First selectie werd gehouden op Circuit Park Zandvoort en moest aan het eind van de dag twee autorensport- en twee rallytalenten opleveren die toetreden tot 'Learn to Train', de eerste fase van het meerjaren talentontwikkelingsprogramma van de Stichting KNAF Talent First. De strijd om de twee beschikbare plaatsen in het KTF Autorensport programma ging tussen elf jonge talenten, die zich op basis van hun prestaties bij de diverse Rensportscholen, dan wel op grond van eerdere resultaten in de karting of autorensport, voor de selectiedag hadden gekwalificeerd. Na een mediapresentatie en een fysieke- en rijvaardigheidstest, gingen de elf talenten het circuit op om daar ten overstaan van een deskundige jury snelle rondetijden op de klokken te krijgen. Nadat alle scores waren opgeteld kwam de 16-jarige Larry ten Voorde (Enschede) als duidelijke winnaar uit de bus. Het verschil in de strijd om plaats twee was zo klein, dat zowel de 16-jarige Joël Affolter (Stompetoren) als de 19-jarige Stéphane Kox (Eindhoven) de uitverkiezing tot KTF-talent in de wacht sleepten.

Larry ten Voorde, Joël Affolter en Stéphane Kox krijgen in het kader van hun KTF-opleiding een trainingsprogramma op de simulator van SIMDelft, begeleiding door de bondscoach autorensport Vincent van der Valk en een fysiek trainingsprogramma onder begeleiding van een professionele trainer. Daarnaast wordt het drietal geacht uit te komen in het kampioenschap Formule Renault 1.6 NEC Junior, de nieuwe opstapklasse voor jong formulewagentalent, waarbij Stichting KNAF Talent First het inschrijfgeld voor haar rekening neemt.

Larry ten Voorde behaalde in de afgelopen zes jaar maar liefst vier keer op rij de Duitse karttitel en was ondanks zijn duidelijke eerste plaats verrast. "Helemaal geweldig. Dit had ik echt niet verwacht. Het rijden was natuurlijk mijn favoriete onderdeel vandaag, maar ook de andere onderdelen waarop beoordeeld werd, gingen goed." Het talent van Joël Affolter was al eerder opgevallen, want vorig jaar was hij opgenomen in de KTF Karting selectie. "Het was pas mijn eerste dag op het circuit en had nog nooit in een raceauto gereden. Formule Renault is iets wat ik heel graag wil." Stéphane Kox komt ook uit de karting en behaalde daarin aansprekende resultaten. "Ik ben echt heel vereerd en had dit zeker niet verwacht", was de eerste reactie van de dochter van de bekende Nederlandse coureur Peter Kox.

Voor het 'Learn to Train' Rally talentontwikkelingsprogramma hadden zich zeventien kandidaten gekwalificeerd. Ook zij moesten eerst een mediapresentatie geven, om vervolgens te worden beoordeeld bij een fysieke- en rijvaardigheidstest. 's Middags kregen de kandidaten een heuse rallyproef voorgeschoteld, waarbij uiteindelijk de top vijf moest strijden om de twee beschikbare plaatsen. Mike Veldhuisen (Grosthuizen) en David Verzijlbergen (Heemstede) hielden onder deze grote druk het hoofd koel en legden beslag op de plaatsen één en twee. Voor dit tweetal is de strijd echter nog niet gestreden, want de twee talenten worden binnenkort uitgenodigd voor een ééndaagse rallycursus. Pas daarna is de definitieve winnaar die wordt opgenomen in het KTF Rally opleidingsprogramma bekend. De winnaar krijgt een plaatsje aangeboden achter het stuur van de Chevrolet Kalos van het Deltion Rallyteam, zal worden begeleid door de bondscoach rally Gerard Grouve en een fysiek trainingsprogramma mogen doorlopen onder begeleiding van een professionele trainer.

Vooral de prestatie van Mike Veldhuisen was indrukwekkend, want met slechts vijf autocrosswedstrijden als ervaring liet hij de concurrentie op alle fronten achter zich. "Vorig jaar werd ik zevende in de selectie en toen ik nu bij de laatste zeven zat, wist ik dat het mogelijk was. Echt super." David Verzijlbergen toonde al eerder zijn talent door bij de selectie van 2012 in de top vijf te eindigen en vervolgens de tweede plaats in de wacht te slepen in de Suzuki Swift Cup op Circuit Park Zandvoort.

Stichting KNAF Talent First is een initiatief van de nationale autosportfederatie KNAF om jong autosporttalent te begeleiden en te ondersteunen op hun weg naar de top en wordt mede mogelijk gemaakt door de steun van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en NOC*NSF. KTF heeft de afgelopen jaren al vele talenten voortgebracht, zoals in de autorensport Giedo van der Garde, die dit jaar zijn debuut in de Formule 1 maakt en Hans Weijs Jr. en Kevin Abbring in de rallysport. Huub Dubbelman, voorzitter van de Stichting KNAF Talent First kon terugkijken op een meer dan geslaagde dag. "Vandaag is weer duidelijk geworden dat Nederland gezegend is met heel veel autorensport- en rallytalent. Ik weet zeker dat we dit jaar, maar ook in de verdere toekomst, nog veel van deze jonge talenten gaan horen. "

ktf selectie 500x334

KTF-talent Leo van der Eijk vormt koppel met Annemieke Hulzebos

KNAF Talent First Rally 2012 Leo van der Eijk zal dit jaar op de rallypaden worden bijgestaan door Annemieke Hulzebos. Deze zeer ervaren navigator heeft de afgelopen tien jaar al diverse grote rallyrijders op nationaal, internationaal en zelfs World Rally Championship niveau bijgestaan.

Leo van der Eijk werd vorig jaar na een uitgebreide selectieprocedure en diverse rallytrainingen gekozen tot KNAF Talent First Rally 2012 en maakte vervolgens zijn debuut in het Nederlands Rallykampioenschap in een Chevrolet Kalos van het Deltion Rallyteam. Ook in 2013 zal het 20-jarige talent uit Nieuwerkerk aan den IJssel onder de vlag van KNAF Talent First meestrijden in het Nederlands Kampioenschap, maar zal dit seizoen voor het eerst worden bijgestaan door Annemieke Hulzebos.

Annemieke Hulzebos behoort tot één van Nederlands meest ervaren navigators en leidde diverse grote rallyrijders op nationaal, internationaal en zelfs World Rally Championship niveau naar successen. "Annemieke heeft veel ervaring die zij graag op mij wil overbrengen. Ze is bovendien enthousiast en gemotiveerd. Ik kijk uit naar onze samenwerking", blikt de KTF-rijder alvast vooruit op het seizoen, dat op 16 maart begint met de Tank S Rally. Ook Annemieke Hulzebos is verheugd over de samenwerking. "Ik ben enorm blij om bij Leo te kunnen navigeren. Hij heeft veel talent en is heel erg gedreven. Beide heb je nodig om verder te kunnen komen."

Als voorbereiding op het seizoen heeft Van der Eijk deelgenomen aan een door KNAF Talent First georganiseerde rallytraining in Zweden. "Ik heb daar enorm veel opgestoken. Niet alleen over het rijden op sneeuw en ijs, ook over bijvoorbeeld concentratie, doseren en consistent rijden," aldus Van der Eijk. Het duo begint het seizoen met de Chevrolet Kalos van het Deltion Rallyteam, waarbij het de bedoeling is om daarna over te stappen in de Nissan 350Z van hetzelfde team.

van der eijk - hulzebos 2013 500x334

Finale Winter Endurance Kampioenschap op Circuit Park Zandvoort

Op zondag 3 maart zal op Circuit Park Zandvoort de Final 4 worden verreden. De vier uur durende wedstrijd is de finalerace van het Winter Endurance Kampioenschap 2012-2013. Eddie den Dekker en Michel Schaap gaan aan de leiding in de stand om het kampioenschap. Zij delen deze leidende positie met Jan Joris Verheul en Bas van de Ven, die evenzoveel punten hebben gescoord. Elk punt zal van belang zijn, want de concurrentie volgt op de voet.

Boeiend deelnemersveld
Bij de Final 4 verwacht de organisatie een boeiend en divers startveld. In het Winter Endurance Kampioenschap wordt gestreden in vier divisies. De snelste raceauto's rijden in Divisie I, de klasse voor auto's met een cilinderinhoud van meer dan 3000cc of turbomotoren. In deze divisie rijden ook Michael Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen, Kees Bouhuys met de fraaie Porsche 997 GT3 Cup. Het trio bezet de derde plaats in het kampioenschap en volgt op slechts vier punten achterstand. Tijdens de Final 4 krijgen de drie coureurs versterking van Jeroen Mul. De categorie wordt verder gekenmerkt door bloedsnelle bolides als de Renault Mégane Trophy, de Saker Sportscar, Ginetta G50 GT4 en de rappe TechRepair.nl BMW M3 GT4.

wek-final4-2013  1  500x333

In Divisie II, de klasse voor auto's van 2000cc tot 3000cc, gaan Jan Joris Verheul, Bas van de Ven en Sven van Hulst vol voor de titel in hun BMW 320D WTCC. In de divisie treffen zij ook de andere kampioenschapsleiders, Eddie den Dekker en Michel Schaap met de BMW 120D Modified. Andere auto's in de klasse zijn de SEAT Léon Supercopa, BMW E36 M3, Porsche 968, BMW Compact en de stijlvolle 'Zilhouette'.

wek-final4-2013 500x333

Divisie III huisvest bolides met een cilinderinhoud tot 2000cc, zoals de Ford Focus Sport en de Renault Clio, terwijl de diesel-aangedreven auto's, die rijden volgens het Burando Production Open-reglement of de DNRT-reglementen, strijden in Divisie IV. Hier heeft Liesette Braams met haar BMW 132D de beste kaarten om voor de titel te gaan. Zij staat op dit moment tweede in het klassement en geeft slechts twee punten toe op de leiders. Bij de Final 4 is de zege in Divisie IV het enige wat voor Braams telt. Duncan Huisman zal tijdens de wedstrijd als teamgenoot fungeren. Andere auto's in Divisie IV zijn de SEAT Ibiza en de Volkswagen Golf.

De tussenstand in het Winter Endurance Kampioenschap.

Gratis toegang
Voor de Final 4 is de toegang geheel gratis: duinen, hoofdtribune en paddock zijn vrij toegankelijk. Bezoekers die met de auto komen, kunnen hun auto voor € 6,00 op Parking A, nabij de hoofdtribune parkeren. Het programma begint om 10.15 uur met de kwalificatie. De Final 4 start om 12.00 uur.

wek-final4-2013  2  500x333


Foto's: Chris Schotanus, Essay Produkties