Handboek Officials Terreinsport Online

Dit handboek is geschreven om u, als Terreinsport official, een naslagwerk te geven waarin de voor u van toepassing zijnde regelgeving, situaties en andere handvatten omschreven staan. Tijdens terreinautosportevenementen heeft u als official vele verantwoordelijkheden, de belangrijkste hiervan is en blijft de veiligheid van uzelf, uw collega's en de coureurs, maar ook de omstanders.

handboek officials terreinsport frontpage 500x708

Bernard ten Brinke zet alle kaarten op Dakar 2014

De Dakar Rally 2014 is nog negen maanden weg, maar voor Bernhard ten Brinke is de voorbereiding op de zwaarste rally ter wereld al begonnen.

De coureur uit Zeddam, achtste bij zijn Dakar-debuut in 2012, rijdt dit jaar uitsluitend woestijnrally's om zo optimaal mogelijk voorbereid aan de start van de Dakar Rally te verschijnen. Dit voorbereidingstraject is vergelijkbaar met dat van de fabrieksteams.

Met Nederlandse rallywagen
Bernhard ten Brinke stapt in de HRX Ford V8, de rallywagen die in het Overijsselse Markelo door Wevers Offroad werd ontwikkeld. Hij vormt opnieuw een equipe met de ervaren Franse navigator Matthieu Baumel. "Matthieu en ik willen groeien als duo en tegelijkertijd gebruiken we de wedstrijdkilometers om de auto nog verder te optimaliseren."

De route naar Dakar start 5 april in het Midden-Oosten met de Abu Dhabi Desert Challenge, een ronde uit het FIA WK Cross Country. "Dat is een 8-daagse wedstrijd met alleen maar duinen. In het zand kan ik als Nederlander namelijk nog heel veel leren", stelt Bernhard ten Brinke.

Maximaal presteren in 'Dakar'
Ook de Baja Espana Aragon (19-21 juli) en de Oilibya Rallye du Maroc (13-19 oktober) maken deel uit van het programma dat de ambitieuze coureur heeft uitgestippeld. "Tussen de wedstrijden door gaan we een aantal keer testen. Het is ook goed denkbaar dat we nog een extra wedstrijd inpassen als we dat nodig vinden", aldus Bernhard ten Brinke. "Alles is erop gericht om straks maximaal te kunnen presteren in de Dakar."

ten brinke dakar 2014 499x680

Bulletin 01-2013 Wijziging reglement ORR

ARTIKEL 6: AANDRIJVING EN CARROSSERIE

6.1 Motor

…………

Begrenzer (benzinemotoren met normale luchtaanzuiging)

Alle benzinemotoren met normale luchtaanzuiging moeten zijn uitgerust met een lucht begrenzer. Met uitsluitend als doel de verplichte begrenzer te bevestigen, mag de buis tussen het filter and en de vlinderklep gemodificeerd worden.

Het mag niet mogelijk zijn om de begrenzer te verwijderen zonder gebruik van gereedschap. Voor motoren met meer dan twee kleppen per cilinder moet de luchtinlaat voorzien zijn van een lucht begrenzer van tenminste 3 mm lang en met een maximum interne (d) diameter van:

‐ 32 mm voor voertuigen tot 4000 cm3

‐ 35 mm voor voertuigen tot 6000 cm3

‐ 38 mm voor voertuigen boven 6000 cm3

55 mm.

Voor motoren met twee kleppen per cilinder en roterende zuigermotoren

, pas de volgende formule toe:

Het resultaat moet omhoog afgerond worden naar de

dichtstbijzijnde 0,1 mm.

Het resultaat moet omhoog afgerond worden naar de

dichtstbijzijnde 0,1 mm

70 mm.

De diameter moet aan de afmetingen voldoen ongeacht de temperatuur condities.

Alle lucht die benodigd is om de motor te voeden moet door de luchtbegrenzer worden geleid. De luchtbegrenzer moet vervaardigd zijn van metaal of een metaal legering.

De luchtbegrenzer moet geplaatst zijn tussen het luchtfilter systeem en het inlaatspruitstuk. De

luchtbegrenzer moet vervaardigd zijn uit één enkel stuk materiaal en mag doorboord zijn enkel voor de doelstelling voor monteren en zegelen. Het zegelen dient te gebeuren tussen de montage schroeven. Het zegel moet zichtbaar zijn, eenvoudig te inspecteren zonder het gebruik van gereedschap en eenvoudig aan te brengen.

De leiding tussen de luchtbegrenzer en de motor moet luchtdicht zijn zodanig dat als de luchtbegrenzer

geblokkeerd is de motor zal afslaan.

Het is toegestaan om twee luchtbegrenzers te gebruiken op voorwaarde dat de diameter die normaal gebruikt zou worden voor één luchtbegrenzer gedeeld wordt door 1,4142. De externe diameter van de luchtbegrenzer op het smalste punt moet minder zijn dan (d) + 6 mm en moet gehandhaafd blijven over een lengte van 5 mm aan elke zijde.

Luchtbegrenzer (Dieselmotoren met drukvulling) Alle dieselmotoren met drukvulling moeten zijn uitgerust

met een luchtbegrenzer bevestigd aan de compressorbehuizing. Alle lucht die benodigd is om de

motor te voeden moet door de luchtbegrenzer worden geleid en moet voldoen aan de hieronder staande eisen:

De maximale interne diameter (d) van de luchtbegrenzer is:

‐ 39 mm voor motoren tot en met 5000 cm3

‐ 43 mm voor motoren boven 5000 cm3 en tot en met 6000 cm3

‐ 46 mm voor motoren boven 6000 cm3

42 mm.

Deze diameter moet gehandhaafd blijven over een minimum lengte van 3 mm gemeten stroomafwaarts op het vlak haaks op de roterende as gesitueerd op een maximum van 50 mm stroomopwaarts van een vlak passerend door de meest stroomopwaarts extremiteiten van de wielbladen (zie tekening 254‐4).

…………

De agenda voor de Sectie Terreinsport

Voor het seizoen 2013 heeft de Sectie Terreinsport de agenda bekend gemaakt. Voor de Nederlandse Kampioenschappen Challenge, Off Road Racing en Trial is er weer een uitdagend en gevarieerd programma samengesteld. Alle data en locaties zijn uiteraard onder voorbehoud van het verkrijgen van de benodigde vergunningen. Op de sites van de organiserende verenigingen is altijd de laatste stand van zaken na te lezen.

Het Nederlands Kampioenschap Challenge : www.dutchoffroad.nl

24 maart - NK 1: Axel
8 en 9 juni - NK 2 en NK 3: Bertrix
21 en 22 september - NK 4 en NK 5: Sclayn
26 en 27 oktober - NK 6 en NK 7: Koningsbosch

Het Nederlands Kampioenschap Off Road Racing : www.nkoffroadracing.nl

16 maart - NK 1: ORR IJmuiden
17 maart - NK 2: ORR IJmuiden
20 en 21 april - NK 3: Havelte 500 Mile
8 t/m 12 mei - NK 4: Baja 300 Leipzig
7 en 8 september - NK 5: Maas en Waal
12 oktober - NK 6: Nader te bepalen
13 oktober - NK 7: Nader te bepalen
16 en 17 november - NK 8: Mini Dakar Hardenberg

Het Nederlands Kampioenschap Trial : www.4x4sport.nl

3 maart - NK1: ActionPlanet in Spaarnwoude
7 april - NK 2: Axel
26 mei - NK 3: Landgraaf
16 juni - NK 4: Wamel
1 september - NK 5: Hengelo
6 oktober - NK 6: Zutphen
3 november - NK 7: Valburg

De Nederlandse Kampioenen 2012

NK ORR / Overall Rijder 1: Rick Aarts
NK ORR / Overall Rijder 2: Nienke Aarts

NK ORR 2012 / Promo Rijder 1: Maarten Quintelier
NK ORR 2012 / Promo Rijder 2: Lode van Kerckhove

NK ORR / Super Promo Rijder 1: Rick Aarts
NK ORR / Super Promo Rijder 2: Nienke Aarts

NK Trial 2012 / Klasse 1 Proto: Alex Robijn
NK Trial 2012 / Klasse 3 Proto: Filibert van Otten & Jurgen Slutter

NK Trial 2012 / Klasse 1 Verbeterd : Hans Somer & Marco Leunk
NK Trial 2012 / Klasse 2 Verbeterd: Wilco van Zwienen & Piet van Zwienen

NK Challenge 2012 / Klasse Extreme: Kees Peters & Erwin van Bussel

alex robijn5 250x166filibert otten09 250x167hans somer2 250x166kees peeters 500x334lode van kerckhove 250x167maarten quintelier 250x166nienke aarts - 1 250x166nienke aarts - 2 250x166rick aarts - 1 250x166rick aarts - 2 250x166wilco van zwienen2 250x167