Bij Trial is behendigheid hoofdzaak

In Nederland begon de terreinsport aan zijn opmars in de eerste helft van de jaren tachtig van de vorige eeuw. Op zich niet vreemd, want dat zijn in feite ook de jaren dat de terreinauto, toen nog met een nadrukkelijk utilitair karakter, in ons land langzaam maar zeker aan populariteit begon te winnen. Mobiele voorlopers van terreinauto's zijn ons allen wel bekend; de Jeep en de Land Rover. In eerste instantie werden twee disciplines in de terreinsport opgezet, die je kort en simpel kunt omschrijven als snelheid en behendigheid. De terrein snelheidssport heeft in de loop der jaren verschillende namen gehad en heet tegenwoordig Off-Road Racing. Maar daar gaan we het deze keer nu eens niet over hebben; wie daar meer over wil weten verwijzen we naar de website van de Stichting NTA. Nee, deze keer halen we de even oude offroad behendigheidsport voor het voetlicht, beter bekend onder de naam Trial. Ook daarin wordt, net als in het offroad racen, ieder jaar onderling strijd geleverd in een officieel Nederlandse kampioenschap, kortweg het NK Trial.

nktrial6april2014mab066 500x333

In het NK Trial speelt snelheid geen enkele rol, maar is de behendigheid van het rijden in het terrein de cruciale factor. Met behulp van paaltjes worden acht routes (proeven) in het terrein uitgezet en uiteraard staan deze zo opgesteld, dat het traject over en door de moeilijker stukken van het terrein loopt. Het vergt derhalve kunde en behendigheid van de bestuurder om een proef met goed gevolg uit te rijden. Daarnaast is enige kennis van de ondergrond ook wel handig, alhoewel je daar over het algemeen snel achter komt. Doe je het niet goed, door een paaltje te raken, paaltjes plat te rijden, passages niet te halen, te steken of achteruit te rijden, dan levert dat strafpunten op. Je krijgt vijf keer de kans om een moeilijke passage achter je te laten. Lukt het dan nog niet, dan moet je de proef verlaten (of word je er uit gesleept) en wordt het aantal paaltjes geteld dat nog niet gereden is. Ook dat levert een bepaald aantal strafpunten per paaltje op. Die beperking van vijf pogingen is natuurlijk bewust gedaan. Het is best leuk als je jouw directe tegenstander een uurtje of wat in een proef ziet worstelen, waarbij het aantal strafpunten zich tot exorbitante hoogte opstapelt, maar vergeet niet dat een proef niet rijden ook strafpunten oplevert. En dat 'gebrek aan tijd scenario' doemt natuurlijk op als een deelnemer een halve dag in een proef aan het tobben zou zijn.

nktrial6april2014mab278 500x333

Er wordt gestreden in meerdere klassen, waaronder sinds kort een Quad/ATV Klasse. Die klassen worden bepaald door onder meer de wielbasis en de preparatie, dan wel aanpassingen aan de auto. Dan blijft over dat wie aan het eind van de dag het minste aantal strafpunten heeft, zich (dag)winnaar mag noemen. Daarnaast worden de resultaten van alle wedstrijden bij elkaar opgeteld (met één schrapresultaat) om te bepalen wie de titel 'landskampioen van het jaar' mag opeisen. Omdat snelheid geen enkele rol speelt, een helm is bijvoorbeeld niet verplicht, is het NK Trial vooral ook een gezelligheidssport, waarbij graag van elkaar afgekeken wordt of commentaar geleverd. Daarin verschilt het dus maar weinig van een recreatief evenement! De circa zeven NK Trials worden in Nederland georganiseerd door de Stichting 4x4 Sport. De data en locaties zijn te vinden op de hieronder vermelde site.

nktrial6april2014mab405 500x333

Je kunt in het NK Trial al deelnemen in een standaard terreinauto, zolang deze maar vierwielaandrijving heeft. Daardoor is de trialsport met voorsprong de meest beursvriendelijke discipline binnen de terreinsport. Populair zijn de Daihatsu Taft en de kleine modellen van Suzuki, zoals de LJ 80 en Samurai, met in opkomst de nieuwere Jimny. Door hun formaat hebben deze auto's minder moeite met de opgestelde poortjes. In de loop der jaren hebben veel deelnemers hun auto ook aangepast, door ze bijvoorbeeld korter te maken of uit te rusten met vierwielbesturing. Daarmee komen ze in de Proto Klasse te vallen en dan mag je twee extra, speciale proeven rijden die alleen voor deze klasse bestemd zijn. Een ander sterk punt is dat je mee kunt doen vanaf 14 jaar, onder voorwaarde dat er een volwassene naast je zit met een rijbewijs! En wat is er nu leuker dan met je zoon of dochter samen aan een wedstrijd mee te doen? Bovendien leren ze ongeveer spelenderwijs met een auto om te gaan en deze te beheersen. Bedenk eens wat dat straks scheelt aan (dure) autorijlessen! Mocht het kroost het niet meer zien zitten om 'met die ouwe' samen deel te nemen aan de wedstrijd, de nood is van korte duur, want vanaf 16 jaar mogen ze zelfstandig rijden en meedoen! Meedoen is relatief simpel. De enige vereiste is dat je een (trial)licentie aanschaft bij de KNAF. Vind je die stap ineens te groot, dan kun je op iedere wedstrijd ook een evenementen registratiebewijs aanschaffen. Eigenlijk is er maar één geldige reden die je er van zou kunnen weerhouden om mee te doen aan het NK Trial. Je moet er namelijk tegen kunnen een hoop nieuwe vrienden te krijgen…

Info: www.4x4sport.nl

Tekst & fotografie: Martin Brink.