Op 3 Augustus was opnieuw de spanning in Maasmechelen te snijden op Circuit Duivelsberg. Met meeslepende bochten als het Hellegat, de Spinnekop en Limburgia Corner biedt dit circuit voldoende kopzorgen aan de rijders om elkaar het rally-cross leven zuur te maken. Onder de vlag van de BELNED Cup RX streden een vijftal rallycross klassen om de felbegeerde prijzen, waaronder de ultieme opstapklasse voor jeugdig talent: De RST Junior Cup. Daarmee is deze RST Cup een laagdrempelig podium waar meiden en jongens uit België en Nederland ongedwongen kunnen proeven van de autosport.
Tekst: Ivo van Hoek / Foto's: Peter Kramer
Ondanks deze onschuldige opzet gaat het er toch fel aan toe. Alle deelnemers hebben een gezonde Drive om zo snel mogelijk naar de finishvlag te sprinten en liefst zoveel mogelijk anderen hun remlichten te tonen. Om dat geweld in goede banen te leiden zijn er gelukkig regels, samen gevat in een reglement. Naast zaken als hoe je op de baan jezelf moet gedragen staan er richtlijnen over de auto zelf. Kortom iedere deelnemer weet wat er kan en mag op de baan, wat er technisch mag en wat verboden is. Als gevolg hebben alle deelnemers dezelfde kansen want iedereen rijdt in exact dezelfde voertuigen en alleen de puber achter het stuur maakt het verschil; zover de prachtige theorie.
Zoals vaak is ook hier de praktijk weerbarstig en om die reden neemt een technische commissie met regelmaat steekproeven om de auto’s technisch te beoordelen of ze identiek zijn en voldoen aan de regels. Daarmee is een technische (na)keuring onderdeel van elke wedstrijd.
Ondanks dat de Junior Cup in het leven is geroepen om de jeugd een sportieve kans te geven ervaring op te doen komen er bij deze keuringen soms overtredingen (lees: technische onregelmatigheden) naar boven. Jammer want het is juist zo leuk dat je met gelijke wapens samen plezier maakt en van elkaar kunt leren, zonder dat de techniek van een auto de doorslag geeft. Op de Duivelsberg heeft de technische commissie enkele technische zaken geconstateerd die mogelijk niet in overeenstemming zijn met het reglement. Momenteel worden deze gevallen nader onderzocht door de autosportbond. Indien er onregelmatigheden zijn geconstateerd volgen er straffen, zoals in het reglement vastgelegd.
Door vakantieverplichtingen van Joep Jonkers en de polsblessure van Julie Piret slechts twaalf deelnemers aan de start waarvan een als gastrijder; Rick Lubberding was als een kind zo blij dat hij ook een keer die RST gashendel mocht open trekken. Normaal gesproken is deze rallyrijder als RST Cup coördinator het aanspreekpunt tussen rijders en organisatie. Dit keer werd er dus aanspraak gemaakt op zijn rijderskunsten in plaats van zijn organisatie talent. Hij genoot met volle teugen en wist zelfs door te dringen tot de finale.
Ondanks zijn strakke rondetijd kon Seppe Jacobs in de eerste heat slechts aanspraak maken op de 7e plek. In de tweede en derde heat kon hij eea gelukkig rechtzetten en werd zijn ijzersterke optreden wel beloond met een dik verdiende tweede stek. Tot aan de semi finale was ook Ralph Donkers goed op dreef en kon zich hierdoor eenvoudig plaatsen voor de finale heat, waarin het er ECHT op aan kwam.
Celine Wils, die als nieuwkomer heel het seizoen keurig presteert, had een bijzonder lastig weekend waarin het voor geen meter liep. Gelukkig heeft iedereen in de voorgaande wedstrijden gezien dat ze een prima progressie doormaakt. Vertrouwen opbouwen gaat langzaam maar het vertrouwen verliezen is snel gebeurd. Deze kanjer komt sterker terug!
Helaas kwamen de twee duiveltjes Martijn van Ool en Seppe Jacobs in die finale niet uit het doosje. Het tempo van de top drie lag voor hen net te hoog om te volgen. Toch zijn Kimi Vermeulen, Tristan Földesi en Jari van Hoof gewaarschuwd dat deze kapers op de kust liggen om het hen volgende wedstrijd op 8 september knap lastig te maken boven op de Duivelsberg.
Einduitslag RST Junior Cup – 4 Augustus 2019 Maasmechelen (B.R.C.V.)
Alvast van harte welkom op 8 September met opnieuw RST spektakel op de Duivelsberg tijdens ronde 8 (ronde 7 Eurocircuit vervalt) van het Rallycross kampioenschap 2019.