Strengere eisen aan brandblussystemen en hoofdstroomschakelaars voor rally-auto's

Dat rally-auto's moeten zijn uitgerust met brandblussers behoeft geen betoog. Ook de invoering van een blussysteem, zo'n 15 jaar geleden, was een logische stap. Vanaf dit jaar zijn er opnieuw een paar belangrijke verbeteringen aan dit systeem van kracht geworden, en die nemen we graag even met u door.

De details vindt u in Annexe J artikel 253-7.2. Daarin staat dat alle auto's moeten zijn uitgerust met een blussysteem dat voldoet aan ofwel de FIA-standaard van 1999 (dat zijn de bestaande systemen) of aan FIA-standaard 8865-2015 (dat zijn nieuwe systemen).

Verder moet het systeem worden gebruikt volgens de aanwijzingen van technieklijst 16 (voor de 1999 systemen) of technieklijst 52 (dat zijn de systemen volgens 8856-2015), en worden gebruikt volgens de aanwijzingen van de fabrikant. Die aanwijzingen vindt u via links in de technieklijsten die u kunt downloaden van de FIA-site (http://www.fia.com/sites/default/files/l52_approved_plumbed-in_extinguisher_system_8865_5.pdf). Let erop dat voor rally's de minimale hoeveelheid blusmiddel voor systemen volgens technieklijst 16, 3 kg is.

Daarnaast zijn er aanvullende eisen voor de montage van de blustanks. Het belangrijkste is dat alle blusleidingen verplicht van metaal zijn. Kunststofleidingen zijn niet meer toegestaan! Ook moeten de tanks met zogenaamde anti-torpedo sluitingen worden vastgezet. Dat zijn sluitingen waarbij een metalen beugel verhindert dat de blustank zijdelings uit de beugels kan schieten. Verder moet het materiaal van het montagesysteem geschikt zijn voor gebruik in temperaturen tussen -15 o en +80 o Celsius. Gelukkig is brand in de rallysport iets wat niet vaak voorkomt; laten we hopen dat dit zo blijft.

Hoofdstroomschakelaar
Ook in de Annexe J onder 253-13 staan de eisen die gesteld worden aan een hoofdstroomschakelaar. Het hebben van een hoofdstroomschakelaar was tot nu toe vrijwillig, maar is per 1 januari voor rally's verplicht geworden. Wie nog geen hoofdstroomschakelaar in zijn auto heeft, doet er goed aan om het systeem zo te maken dat bij bediening een lopende motor wordt afgeschakeld. Alleen de massa-draad vanaf de accu onderbreken, kan dus onvoldoende zijn! Bekijk goed waar u de schakelaar moet plaatsen, en vergeet niet de sticker met bliksemschicht erbij aan te brengen. Bedenk ook dat een kabelbediend systeem goed werkt als het nieuw is, maar na een paar rally's in slecht weer gevoelig is voor vuil en roest.

Heeft u vragen over de uitvoering, stuur dan een email naar techniek@knaf.nl.