Klassenindeling Rally 2015

Afgelopen winter is het BSR overgestapt op de FIA klasse-indeling. Die was behoorlijk anders dan de oude klasse-indeling en dus moesten veel mensen wennen en zoeken naar de juiste klasse. We berichtten daarover al uitgebreid in een eerdere uitgave van KNAF Fast News. Maar amper was deze indeling gepubliceerd, of de FIA paste de indeling opnieuw aan. Hoe zit het nu allemaal?

In het schema hieronder zie je op de linkerhelft de KNAF klasse-indeling van 2014 en op de rechterhelft de nieuwe KNAF indeling voor 2015.
Rally1

rally1 498x340

In het linkerdeel zijn met blauw de tien klassen volgens de FIA-indeling aangegeven, de oranje klassen zijn de nationaal toegevoegde klassen. Nationaal waren dat er in 2014 nog twee, namelijk klasse 11 voor alle groep-S auto's en klasse 12 voor alle cups.

In de rechterhelft zie je met paars de FIA indeling (zoals deze al in 2014 geldig was). Laten we eerst de veranderingen die de FIA doorvoerde eens bekijken.

Feitelijk is een aantal klassen uit de 2013-indeling bij elkaar gevoegd voor 2014:

klasse 2 en 3 worden samen RC-2 (bovenste rode blok),
klassen 6, 7 en 8 worden nu RC-4 (middelste rode blok),
klassen 9 en 10 worden samen RC-5 (onderste blauwe blok).

Bekijken we nu de auto's in die klassen, dan is RC-5 voor "matig geprepareerde" auto's tot 1600 cc.

RC-4 zijn "verder geprepareerde" auto's tot 1600 cc. De N-3 is hierin een beetje een buitenbeentje.
RC-3 zijn "verder geprepareerde" auto's van 1601 tot 2000 cc.
RC-2 zijn "verder geprepareerde" auto's boven 2000 cc (na omrekening met de turbofactor 1,7).
RC-1 is voor de moderne WRC's.

rally2

Het BSR heeft ervoor gekozen om voor 2015 de nationale klassen 11 en 12 verder onder te verdelen en aan bestaande klassen toe te voegen. We zien nu dat S-18 is toegevoegd aan RC-4, wat kijkend naar de inhoud een logische stap is. Vervolgens zijn S-19 en C-5 toegevoegd aan RC-3, eveneens in overeenstemming met hun cylinderinhoud en preparatievrijheden.

De C-8 auto's van de Nissan 350Z Challenge zijn ingedeeld bij de R-GT's. Feitelijk behouden ze daarmee een klasse voor henzelf; er wordt nog niet veel R-GT actie verwacht.

De klassen S20 en S21 zijn ingedeeld in RC-2. Dat S21 in deze klasse is ingedeeld heeft alles te maken met de plannen die het BSR heeft om het motorvermogen in deze klasse verder terug te dringen.

De andere klassen blijven in dezelfde (samengevoegde) klasse waar deze vorig jaar ook al in reden, maar die klassen hebben wel (opnieuw) een andere naam gekregen.

Om het zoeken en inschrijven te vereenvoudigen hebben we een tabel gemaakt (zie rechts) waarbij voor 2015 voor elke klasse is aangegeven waar men in terechtkomt. Deze pagina afdrukken en bij je papieren bewaren en dan komt het helemaal goed met inschrijven in het nieuwe jaar!

Mochten er nog vragen overblijven na deze uitleg dan zien we deze graag terug op het volgende email adres: a.keuper@knaf.nl.