Gecontroleerde overwinning de Jong en Degandt in GTC Rally

Bob de Jong en Bjorn Degandt hebben op overtuigende wijze de derde ronde van het Twin Oil Open Nederlands Rally Kampioenschap, de GTC Rally, gewonnen. De Jong greep in zijn thuisrally op de eerste proef direct de leiding in zijn Hyundai i20 R5 en stond deze niet meer af. Nadat de chaos toe sloeg op proef drie controleerde hij de rest van de wedstrijd. Met zijn tweede overwinning van het seizoen, en eerste in het open kampioenschap, verstevigt hij bovendien zijn leidende positie in de titelstrijd.

Kevin van Deijne, een van de Jong’s grootste rivalen in de titelstrijd, moest de wedstrijd aan zich voorbij laten gaan. Na een stevige schuiver twee weken eerder in Ieper was het medisch gezien nog niet verantwoord om in de GTC Rally van start te gaan. Dat betekende niet dat de Jong het makkelijk zou krijgen. Er verschenen maar liefst negen R5’s aan de start op Breda International Airport met onder andere achter het stuur de andere titelkandidaat, Jasper van den Heuvel. De familie van den Heuvel was op volle oorlogssterkte naar West Brabant afgereisd want ook jongere broer Jim verscheen met een Fiesta aan de start. Vanuit België mocht van Melissa Debackere in haar Skoda Fabia R5 het nodige verwacht worden na haar sterke optreden eerder dit jaar in de Visual Art Rally en Roald Leemans, die zijn Citroen DS3 R5 steeds beter begint te leren kennen beschouwt de GTC Rally als zijn thuisrally en is gebrand op een goed resultaat.

De wedstrijd werd vorig jaar op één dag verreden en sloot toen af met de beruchte ‘Nacht van Achtmaal’ en de koninginnerit, KP De Hel. Dit jaar werd de wedstrijd weer over twee dagen verreden en stond de proef al op vrijdagavond drie keer op het programma, waaronder twee keer in het donker. Op de tweede doortocht, toen de duisternis was gevallen, kwam de wedstrijd compleet op zijn kop te staan. Wie alleen naar de tijden keek zou wellicht gedacht hebben dat de tijdwaarneming in de war was, maar dat bleek niet het geval. Diverse deelnemers raakten in de problemen en de verschillen liepen plots in de minuten. Een uitgereden kuil naast twee betonplaten bij het publiekspunt nabij Achtmaal was de voornaamste boosdoener en zorgde voor veel lekke banden.

Bob de Jong ontweek de scherpe randen en kwam als een van de weinige ongeschonden terug op het servicepark na de eerste avondproeven. Hij vroeg zich wel af hoe het kwam dat er zoveel concurrenten in de problemen waren gekomen. “Het was de tweede keer dat we deze proef reden, je zou zeggen dat als je die betonrand raakt je dat tijdens de eerste doortocht doet...” reageerde hij verbaasd. Op de slotproef van de openingsdag kwam de Jong zelf nog met de schrik vrij. “We hebben iets geraakt op De Hel, een stoeprandje denk ik maar ik heb het niet gezien. Ik voelde plots een tik op het stuur waarna de stuurbekrachtiging weg viel.” Het euvel bleek slechts een losgeslagen slang te zijn die snel weer vastgezet kon worden. Zo kon de Jong zaterdag met een voorsprong van zo’n twee minuten aan de tweede dag beginnen. Een dergelijk grote voorsprong maakt het overigens niet per se makkelijker, aldus de Jong “De druk was weg, en daarvoor in de plaats kwam een ander soort rare druk om maar geen fouten te maken. Vrijdagavond hadden we een goed ritme en dat hebben we geprobeerd weer te vinden.” Dat lukte heel aardig want de Jong wist zijn voorsprong gedurende de dag keurig te consolideren om de rally uiteindelijk winnend of te sluiten. “We hebben het op vrijdagavond cadeau gekregen, maar toch ben ik erg blij. Op de eerste twee proeven reed iedereen nog gewoon hard en toen bouwden we al een kleine voorsprong op. Ik denk dat we vanaf het begin hebben laten zien dat we de snelste waren” aldus de tevreden Hyundai piloot aan de finish.

Na een moeizame wedstrijd kwam Jasper van den Heuvel uiteindelijk als tweede binnen en haalde zo toch de nodige punten binnen voor zijn kampioenschap. Op vrijdagavond liep hij al de nodige averij op, hoewel hij als een van de weinige ongeschonden door de beruchte chicane kwam, was ook voor hem ‘De Hel’ de scherprechter. “Ik stuurde iets te gretig in en raakte zo’n 200-liter vat. Dat leverde een kromme stuurstang op. Het stuur staat nu recht, maar kijk naar mijn voorwiel, dat staat behoorlijk ingestuurd. Ik wilde eigenlijk Lisette de schuld geven, maar dit was toch echt mijn fout” houdt hij het luchtig. Op de tweede dag houdt hij de druk er op bij de Jong door continu snelle tijden te noteren maar echt dichterbij komt hij niet. Met nog vier proeven te gaan breekt bovendien de krukas pully. “Ik heb geprobeerd hem er eruit te halen, maar ik kreeg hem niet los. Daardoor hebben we de laatste proeven in ‘road mode’ moeten rijden. Er zit dit weekend gewoon niet meer in, dus we moeten blij zijn met het resultaat.” Jim van den Heuvel had een nog slechter weekend. Op vrijdag was hij een van de velen die lek reed en op zaterdag moest hij met een technisch mankement zijn Fiesta aan de kant zetten.

Na een tot op heden ongelukkig seizoen had Roald Leemans eindelijk reden tot lachen. In zijn thuiswedstrijd behaalde hij een prachtige derde plaats. “Chris heeft me in toom gehouden!” lacht hij bij de finish. “Vrijdag bleven we uit de problemen en stonden we plots op een podiumplek, vandaag was het een combinatie van een goed tempo rijden maar vooral ook geen fouten maken. Gelukkig kwam ik snel in een goed ritme dat we vast hebben kunnen houden. Ik had van tevoren direct getekend voor een derde plaats. Dit is ons eerste jaar met de R5 en dan is dit een fantastisch resultaat” glundert hij.

Melissa Debackere raakte ook op vrijdagavond in de problemen maar knokte zich met enkele snelste tijden terug naar een vierde plek en genoot van de ambiance van de rally. “Vandaag was het superleuk en hebben we mooie dingen kunnen doen. Ik kom hier graag en rijd hier graag. Fantastisch dat er zoveel volk komt kijken, het was echt max!” De top vijf wordt vol gemaakt door Jeroen van den Heuvel. De zakenman en circuitrijder maakt een keer per jaar een rallyuitstapje bij de GTC en schakelt daarbij steeds sneller materiaal in. Dit jaar huurde een nieuwe VW Polo GTI R5 bij Hans Weijs Motorsport en na enige gewenning bracht hij deze als vijfde thuis. “Het was aan het begin wel wennen, deze auto is veel sneller dan ik!” lacht hij. Het is een bijzondere auto en een mooi evenement, genieten, mooi dat ik er in heb mogen rijden.”

Misschien wel de verrassing van de wedstrijd was de Belg Gunther Monnens die in zijn BMW M3 E46 vriend en vijand verbaasde door vol mee te doen tussen de R5’s. Op vrijdagavond dook hij plots als vierde op, terwijl hij pas als 54e mocht vertrekken. Wie dacht dat dat alleen kwam door het lekke banden festijn op De Hel had het mis, want Monnens hield op zaterdag heel aardig stand en moest na een mooi gevecht van den Heuvel pas vlak voor de finish voor zich dulden. “We staan heel goed in de M-Cup (een Belgische BMW Cup) dus besloten ons last minute in te schrijven voor deze wedstrijd. Het ging erg goed, we blijven evolueren zullen we maar zeggen” grijnst hij aan de finish.

De zevende plaats was voor Henk Vossen, die daarmee bovendien de leiding pakt in de strijd om het Nationale Nederlandse Rally Kampioenschap. Ondanks dat hij met een vrijwel volledig nieuwe serviceploeg reed, deed Vossen dus goede zaken. “Ze hebben het fantastisch gedaan. Ik rijd al vijftig jaar met vrijwilligers als serviceteam, maar ze doen het erg goed. Professionele amateurs noem ik ons graag.” Over het kampioenschap blijft hij bescheiden. “We moeten eerlijk zijn, Parren was buiten zijn problemen vrijdagavond gewoon sneller dan ons. Maar we hebben nog twee wedstrijden te gaan en staan er goed voor, we gaan het zien.” Lambert Parren verloor op vrijdag zes minuten met een lekke band en een differentieel dat vervolgens bleef hangen. Hij beloofde daarna aan te gaan vallen en dat deed hij, met een negende plek als resultaat. Vossen passeert hem dus in de stand om het kampioenschap maar Parren ziet nog kansen “Er zijn nog twee wedstrijden te gaan, we zullen ons best moet doen om revanche te nemen” klinkt het strijdlustig.

Tussen de rivaliserende Limburgers eindigen Antoine Biesheuvel en Saskia Bleijenberg als achtste in hun eerste grote rally met de Hyundai i20 R5. “Het is super gegaan,” begint Biesheuvel enthousiast, “gedurende de dag leer je de auto steeds beter kennen en naar het einde van de wedstrijd hebben we zelfs top vier tijden neergezet. Dat is natuurlijk super en had ik nooit verwacht, dit smaakt naar meer!” Achter Biesheuvel maken Martijn van Hoek en Timothy Kion de top tien vol in hun Subaru Impreza STi.

Het eerste kampioenschap kon ook al worden gevierd in Breda. Rudy en Joost Schenkeveld mochten de champagne ontkurken als winnaars van de Peugeot 206 Cup. Na de eerste drie wedstrijden te hebben gewonnen kwamen ze ook weer als grote favorieten aan de start van de GTC Rally. Een lekke band (wat anders?) strooide roet in het eten en Dylan Teiwes opende het snelst, hoewel hij op hetzelfde punt goed weg was gekomen “Kijk maar naar deze on-board beelden” zegt hij als hij zijn telefoon tevoorschijn haalt. Op de beelden is te zien hoe de Peugeot strak langs de betonplaten snijdt en vervolgens heftig de lucht in stuitert. “We hebben de carterplaat gepakt, niet een van de wielen” legt hij uit, “en die heeft het gehouden. We hebben later nog wel lek gereden, maar dat was vlak voor de finish dus kostte het ons weinig tijd. Nu liggen we 2,5 minuut voor. We gaan nu gewoon voor uitrijden, als de boel heel blijft winnen we dan in principe. Als we hier winnen en in Hengelo weer, dan maken we denk ik nog wel kans op de titel” klink het strijdlustig.

Helaas voor Teiwes heeft hij het niet meer in eigen hand. Een vierde plaats is genoeg voor de gebroeders Schenkeveld om het kampioenschap veilig te stellen en ondanks dat in hun bewoording ‘de velgen het niet houden’ staan ze na de openingsdag derde en liggen op koers voor het kampioenschap. “Aan het begin van het jaar zeiden we gekscherend dat we voor het kampioenschap zouden gaan, en nu lijkt dat nog te gaan lukken ook” klinkt het tevreden. Ze rijden de wedstrijd uiteindelijk ‘met het koppie’ uit en klimmen zelfs nog een plek naar P2. “We hebben niet stil gezeten vandaag. Het niveau ligt erg hoog in de top, je moet echt trappen om in de top vier te rijden. Maar het ging perfect, we hebben onze eigen wedstrijd gereden en ons niet gek laten maken. Nu is ons doel bereikt, maar we maken het seizoen netjes af hoor, in Hengelo zijn we er weer bij.” Het is duidelijk de charme die rally rijden in cupverband met zich meebrengt. De strijd in gelijkwaardig materiaal en ook het gevoel deel uit te maken van een groter geheel. “We hebben nog een Polo in de schuur staan. Die is eigenlijk veel sneller dan de Peugeot, maar dit is veel leuker met de competitie in cupverband!”

Een soortgelijke verbroedering treffen we bij de Short Rally. Na een seizoen vol pech weten Mark Brands en Roy Vincentie hun opvallende groene Opel Kadett GT/E eindelijk aan de finish te brengen. Dat doen ze in stijl, door direct de overwinning te pakken. Mark Brands was er zelfs enigszins verbaasd over “Ik kwam er pas op de voorlaatste proef achter dat we eerste stonden. Maar de auto is goed gegaan, dus we zijn heel tevreden.” Leider in het kampioenschap Janjur Monshouwer moest voor het eerst dit jaar zijn meerdere erkennen in een tegenstander, maar was niettemin enthousiast bij de finish. “Ik gun het die jongens zo! Ze stoppen er zoveel tijd en energie in, mooi dat dat nu beloond wordt. Voor ons kampioenschap bijt het niet, dus dat maakt niet uit en we hebben vandaag de hele dag om de seconden geknokt, heerlijk!” Wilbert van der Burg en Niek Oude Luttikhuis hadden ook weer een leuke rally en sloten deze als derde af.

In de Historic Rally stond er geen maat op onze zuiderbuur Cristophe de Leeuw. Hij kwam naar de GTC Rally om iets te bewijzen en deed dat, door de concurrentie aan flarden te rijden in zijn Opel Ascona. “In de Vechtdalrally zijn we, bestolen is niet het goede woord, maar we waren in geval snel genoeg om te winnen. Helaas lukte dat niet en ik liet mij toen ontvallen dat ik het in Achtmaal wel even zou doen. Ik was eerlijk gezegd niet echt van plan hier te rijden maar de organisatie nodigde mij uit om daad bij het woord te voegen.” En dat deed de Leeuw. Met een voorsprong van bijna zeven minuten versloeg hij de BMW’s van Wouter Koenderink en Jochem Huijbregts die respectievelijk en derde werden.