Centraal Nederland Rally kent internationaal karakter

Centraal Nederland Rally
Op zaterdag 8 april is het dan zover. Dan beleeft de Centraal Nederland Rally haar première. De wedstrijd telt mee voor de nationale kampioenschappen en mag zich in haar debuutjaar reeds verheugen in een grote internationale belangstelling.

Tekst en Foto: P.R.

Klassementsproef
Het strijdtoneel beperkt zich tot een klassementsproef in de gemeente Putten, bij het buurtschap Huinen en bij Zeumeren, net boven de snelweg A12 en ten zuiden van Voorthuizen. Een klassementsproef in de buurt van Uddel, gemeente Apeldoorn, is op het laatste moment door de gemeente, ondanks een positieve en bereidwillige samenwerking vooraf, geweigerd. Eén ambtenaar had moeite met de veiligheidsplannen, die door twee andere gemeenten met rallyervaring, wél werden goedgekeurd. Kort nadat de burgervader van de gemeente Apeldoorn een negatief oordeel had geveld, werd hem duidelijk om welk een soort evenement het ging; een wedstrijd met nu al internationale allure. Opnieuw was er contact tussen de gemeente en de organisatie. Deze laatste was echter al begonnen aan een alternatief en kon derhalve de proef in Apeldoorn niet alsnog in het programma opnemen. Afgesproken werd om na het evenement nog eens met elkaar aan tafel te gaan om de mogelijkheden voor 2018 te bespreken.

Alternatief
Na het onverwachte 'nee' van Apeldoorn, moest de organisatie in allerijl een alternatief zoeken om de deelnemers toch een volwaardig evenement te kunnen blijven bieden. Dat werd gevonden door op een erg creatieve wijze met de klassementsproeven om te springen. De klassementsproef bij Zeumeren blijft intact, maar de klassementsproef bij Huinen krijgt na de eerste twee doorkomsten een ander karakter. De eerste twee keer zal er 'met de klok mee' worden gereden, terwijl de volgende drie doorgangen 'tegen de klok in' wordt gereden. Hierdoor krijgt deze proef een ander karakter. Het positieve gevolg is dat de rijders voor hetzelfde inschrijfgeld een tiental kilometers extra te verwerken krijgen. De opbouw van de klassementsproef zal zo worden gemaakt dat het publiek kan blijven staan.

Kilometers
Het aantal klassementsproeven is vastgesteld op acht. Het aantal kilometers dat op snelheid zal worden afgelegd bedraagt globaal 110 kilometers. Voor de rijders van de shortrally geldt dat zij zes van de acht klassementsproeven afwerken en daarbij ongeveer 60 kilometer op snelheid zullen rijden. Omstreeks 12:00u zal de eerste deelnemer vertrekken op de klassementsproef bij Zeumeren, met een mooi publiekspunt vlakbij de parkeerplaats van het recreatiegebied. Rond19:30u wordt de eerste deelnemer aan de finish verwacht. De finish is gelegen bij cateringbedrijf De Elstar, waar ook het wedstrijdcentrum is gevestigd.

Word Rally Car
Aan de start staat een grote verscheidenheid aan deelnemende auto's. Vooraan het veld rijden de World Rally Cars. Erik van Loon brengt een Subaru Impreza S14 WRC mee. Hij zal tegenstand krijgen van de uit Finland afkomstige Saku Vierimaa, die een Ford Focus WRC uit 2002 aan de start brengt. Deze Ford Focus WRC kent een rijke geschiedenis in het Wereldkampioenschap Rally, het WRC. Daar is deze wagen gebruikt door tweevoudig wereldkampioen Carlos Sainz, maar ook door Markko Märtin. Tevens staat Bob de Jong aan de start. Hij brengt een Citroën DS3 R5 mee. Hij zal het voornamelijk moeten opnemen tegen de Mitsubishi Lancer Evo X's die in de R4 klasse de strijd aan zullen gaan. Jasper van den Heuvel heeft onlangs nog in Emmeloord laten zien dat hij in zo'n auto de strijd prima aan kan. Aan de start staat ook Steen Andersen, die dit jaar aan het Nederlands Rally Kampioenschap deelneemt. De Deen krijgt gezelschap van zijn zoon Thomas Andersen, die een Peugeot 207 RC meebrengt. Ook uit Groot Brittannië en België hebben zich inmiddels diverse deelnemers ingeschreven. Het belooft daarmee een mooi startveld te worden.

Shortrally
Niet alleen in de rally lijkt zich een spannende strijd te ontwikkelen. Ook de Shortrally, kent een interessant deelnemersveld. Een aantal rijders uit de 206 Rally Cup hebben zich hier ingeschreven en zij strijden vooral onderling om het podium. Ze maken gebruik van identieke Peugeot 206's, die met een toegankelijk budget zijn te bouwen. Hoewel de Shortrally een opstapklasse is naar de rally, blijven veel rijders om tijd technische en/of budgettaire reden in de Shortrally rijden. De wagens zijn er niet minder, die doen niet onder voor de wagens die in de rally worden gebruikt. Ook de strijd om het kampioenschap is minstens net zo groot.

Legends
Ook de Legends zijn van de partij tijdens de Centraal Nederland Rally. De deelnemers in deze klasse strijden met auto's van weleer. Ondanks dat de wagens al op leeftijd zijn, voldoen deze wagens aan de veiligheidsnormen van vandaag. De auto's mogen niet jonger zijn dan 31 december 1989 om voor deze klasse te mogen inschrijven. Zij rijden met een gemiddelde snelheid van maximaal 70 km/u over de klassementsproeven en mogen de maximum snelheid van 110 km/u niet overschrijden. Merken als Lancia, Triumph en Austin zijn in deze klasse vertegenwoordigd.

Veiligheid
Om een (short-)rally te kunnen rijden, zijn niet alleen een organisatie en rijders nodig, maar ook vele vrijwilligers. Zij zijn de drijvende kracht achter het evenement. Zij zijn al maandenlang bezig met de voorbereidingen voor die ene dag, waarop alles bij elkaar moet komen. Vaak zijn deze mensen onzichtbaar bezig, doch van essentieel belang voor het welslagen van het evenement. Meer zichtbaar zijn de officials aan de klassementsproeven. Zij dragen zorg voor de veiligheid van zowel het publiek als de rijders. In de uren voordat de eerste auto van start gaat, zijn zij reeds bezig om de afzetlinten te plaatsen en die gebieden te markeren die voor het publiek toegankelijk zijn. Dit gebeurt volgens van te voren vastgestelde richtlijnen, opgesteld in het Veiligheidshandboek. De organisatie drukt dan ook iedereen op het hart om de aanwijzingen van de officials ter plaatse op te volgen. Immers, het mooiste van een dag rally kijken is dat 's avonds iedereen weer veilig naar huis terug kan keren.

Informatiepakketten
Voor het evenement zijn publieksinformatiepakketten te verkrijgen. Deze zijn op de dag zelf, tegen een geringe vergoeding, te verkrijgen op het serviceterrein of bij het wedstrijdcentrum bij Lunchroom De Elstar, beide op industrieterrein De Harselaar. Daarnaast zullen deze pakketten ook, in de voorverkoop, op andere plaatsen in de regio te verkrijgen zijn. Houd voor de verkoopadressen de website en/of de Facebookpagina in de gaten. In deze pakketten zit onder andere een overzicht van de klassementsproeven en een lijst met de ingeschreven deelnemers.