Bob de Jong neemt de punten mee uit Duitsland

Afgelopen weekend werd in Duitsland de eerste van de twee buitenlandse wedstrijden van het Twin Oil Open Nederlands Rallykampioenschap verreden. Rondom Sulingen mochten de Nederlanders zich meten met de Duitse top bij de ADAC Rallye ‘ Rund um die Sulinger Bärenklaue’.

In totaal schreven acht Nederlandse equipes zich in voor de wedstrijd waarvan slechts twee het volledige Twin Oil Open Nederlands Rallykampioenschap (ONRK) rijden. Jasper van den Heuvel en Gert-Jan Kobus verschenen niet aan de start waardoor Bob de Jong en Kevin van Deijne onderling uit mochten maken wie de maximale punten mee naar huis zou nemen.

De rally
Het hart van de ADAC Rallye ‘Rund um die Sulinger Bärenklaue’ bevindt zich op slechts 150 kilometer van de Nederlandse grens en de proeven vertonen qua karakter dan ook veel overeenkomsten met die in Nederland. De rally is zeer snel door vele lange rechte stukken, hoewel Kevin van Deijne toevoegt dat daar ook veel verraderlijk snelle knikken in zitten, gecombineerd met veel haakse bochten. Waar de proeven in Nederland vaak vlak zijn, moeten de deelnemers in Duitsland rekening houden met meer hoogteverschillen waardoor het samenspel tussen rijder en navigator cruciaal wordt om een goed resultaat te behalen.

Dé proef van de wedstrijd, de IVG-Gelände, is waar de wedstrijd zich onderscheidt van alle andere evenementen die de deelnemers van het Twin Oil ONRK dit jaar voorgeschoteld krijgen. Op een voormalig munitiedepot uit de Tweede Wereldoorlog tekent de organisatie elk jaar een vijfentwintig kilometer lange proef waarbij nooit veel meer dan twee of drie rechte stukken zijn te vinden van meer dan 300 meter. De route voert langs genadeloze bunkers, door betonnen geulen en snijdt tussen gebouwen door die letterlijk aan de weg staan gebouwd. Eén foutje hier kan direct het einde van de wedstrijd betekenen, wat diverse deelnemers zouden ondervinden.

Stormachtig begin
De wedstrijd begint letterlijk stormachtig wanneer vlak voor de start een aantal onweersbuien de toch al gladde proeven extra glibberig maken. In figuurlijke zin open Bob de Jong ook stormachtig. Op de eerste proef klokt hij de overall snelste tijd, waarmee hij zijn Duitse rivalen en ook zichzelf toch wel enigszins verrast. “We dachten eerst dat we een seconde langzamer dan Riedemann waren. Daar waren we best tevreden mee, totdat bleek dat we een seconde sneller waren! Toen hebben we eerst een kwartier zitten lachen in de auto.” Dat verrassend sterke begin heeft echter ook een keerzijde. “Na de eerste euforie ging er te veel door mijn hoofd. Je gaat dan ineens over dingen na zitten denken waar je helemaal niet over na moet denken. Ik raakte daardoor uit mijn ritme en verloor op de tweede proef direct tijd” licht de Jong toe. Een foutieve bandenkeuze zorgt ervoor dat de Jong op de resterende twee avondproeven nog wat verder terugvalt en de openingsdag als vijfde afsluit.

Voor Kevin van Deijne stond de openingsdag vooral in het teken van het vinden van ritme. In juni maakte hij met navigator Hein Verschuuren een stevige klapper in de Rally van Ieper waarna ze de GTC Rally aan zich voorbij moesten laten gaan. In Duitsland maakte de equipe haar rentree maar het was dus al even geleden dat ze hun laatste wedstrijd reden en na zo’n schuiver is het altijd even zoeken om weer in het juiste ritme te komen. Het weer hielp niet mee en van Deijne begon dan ook rustig aan, in de tweede helft van de top tien. Zelf had hij wel het gevoel dat het nog veel sneller kon “Ik voel dat er meer grip is dan ik benut en dat ik daardoor tijd verlies. Ik ben nog te voorzichtig met het aanremmen, dat moet je eigenlijk in een keer doen en dan weer door maar ik rem nu te vroeg waardoor ik af en toe moet pompen.” Navigator Verschuuren heeft het strijdplan voor zaterdag in elk geval al klaar “Plank gas, geen genade!”

De Jong vs van Deijne
Op zaterdag zit Bob de Jong al snel op rozen. Hij breidt zijn voorsprong op Kevin van Deijne uit tot 45 seconden en hoeft geen risico’s te nemen. De aansluiting met de Duitse top verlies hij gestaag uit het oog, maar dat heeft geen implicaties voor de punten voor het ONRK en dus is er voor de Jong ook geen reden om risico’s te nemen om toch bij de blijven. Op de IVG Gelände gaat het echter mis. “Ik schoot rechtdoor. Gelukkig raakte ik niks en kon ik snel weer door.” Het tijdsverlies door het uitstapje is in eerste instantie beperkt, maar werkt door in de rest van de lange proef. “Nadat we rechtdoor schoten ben ik iets te voorzichtig geweest op het restant van de proef. Dan laat je 2-3 tienden per bocht liggen, maar als er dan heel veel bochten zijn loopt dat aardig op.” Uiteindelijk laat de Jong ongeveer 45 seconden liggen ten opzicht van van Deijne en staan beide kemphanen plotseling weer binnen een seconde van elkaar.

Tot een echte aanval van van Deijne komt het echter niet meer. Eerst heeft hij pech als hij op proef 10 plotseling in een zware regenbui terecht komt. De Jong is dan al over de proef geweest en heeft hem onder droge omstandigheden kunnen rijden, van Deijne moet van het gas af in de natte omstandigheden en verliest terrein. Een lekke band gooit de wedstrijd vervolgens in het slot. “Dan geef je het wel een beetje op” moet van Deijne aan het eind concluderen. Toch kan hij terugkijken op een goede rally waarin hij na enkele weken stil te hebben gezeten al gauw weer in een snel ritme kwam. Voor het kampioenschap doet de Jong echter de beste zaken. Met zijn tweede opeenvolgende overwinning verstevigt hij zijn greep op de leiding in het kampioenschap. De Jong heeft tot nu toe als enige in alle wedstrijden gescoord waardoor het kampioenschap met nog drie wedstrijden te gaan steeds dichterbij komt. Bovendien kondigde Jasper van den Heuvel aan dat hij het kampioenschap laat lopen en niet meer in alle wedstrijden zal starten, waarmee een sterke concurrent weg valt.

Overige Nederlanders
Naast de Twin Oil ONRK deelnemers verschenen er nog diverse andere Nederlandse equipes aan de start. Veelal zonder kampioenschapsdruk kwamen zij vooral om zichzelf te vermaken of om te leren van de uitdagende buitenlandse wedstrijd.

De teams die voor het vermaak kwamen, keerden veelal met een wat wrange nasmaak terug naar huis. Thom de Jong en Dinant Klumpers hadden op vrijdag direct te kampen met turboproblemen. “Voor de wedstrijd hebben we de klemmen van de turboslang vervangen. Dat hadden we al lang niet gedaan en hoewel we er nooit problemen mee hebben, kozen we er als voorzorgsmaatregel voor om ze preventief te wisselen.” Dat bleek geen handige keuze want de slang schoot op vrijdag tot twee keer toe los. Na op zaterdag de oude klemmen terug te hebben gezet was dat euvel verholpen. Helaas eindigde hun wedstrijd na de tweede doortocht over de IVG-Gelände toen de turbo opnieuw dienst weigerde. Helaas was er dit keer meer aan de hand dan een losgeschoten slang waardoor hun wedstrijd erop zat. De IVG-Gelände claimde ook een tweede Nederlands slachtoffer in de persoon van Niels Kroeze. In zijn afscheidswedstrijd alvorens hij naar de Verenigde Staten vertrekt wilde hij graag nog een keer met zijn BMW M3 over zijn favoriete proef rijden. Die deed hem helaas ook de das om. In zijn enthousiasme ging hij te vroeg en te hard op het gas waardoor de aandrijfas het begaf en er niets anders op zat dan de BMW langs de weg te parkeren. Robert Kleinlugtenbeld en Arjan Reefhuis haalden met hun Mitsubishi Lancer Evo IV de finish wel maar waren ook niet tevreden. “Drama! We hebben de hele wedstrijd problemen gehad, hij liep gewoon niet” was het korte commentaar bij de finish. Ondanks alle problemen werden ze 26e en daarmee de derde Nederlandse equipe.

Drie andere equipes, de Groot/de Groot (BMW 130i), van Beugen/Woolderink (BMW 130i) en Elsinga/Kamphuis (Peugeot 206) kwamen vooral naar Duitsland om te leren. De andersoortige proeven dan die ze in Nederland tegen komen vormt een verrijking voor hun ervaring als rallyrijder. De rijders gaven bovendien unaniem aan dat een wedstrijd als deze ze dwong om naar hun navigator te luisteren en hoe belangrijk het is dat je de sport als team uitoefent en op elkaar vertrouwt. De Groot sloot de wedstrijd als 31e af en hoewel hij volgens eigen zeggen vrij rustig had gereden, was hij toch zeer tevreden. “We zijn hier om te leren en hebben zon, regen en wind gehad, zijn nat asfalt, droog asfalt en onverhard tegengekomen, dus ik denk dat we zo’n beetje alles voor onze kiezen hebben gehad. Om te leren is dat geweldig. We rijden hier voor de BMW Cup, waarvan helaas alleen Jeroen van Beugen hier ook rijdt, dus we misten de strijd, en gezelligheid, met de andere jongens wel. Maar misschien is het ook maar beter, als de anderen er ook zijn dan ga ik toch ‘battlen’, dat houd je niet tegen!” Lacht hij. “Maar in een rally als deze is een kans op een foutje dan ook wel heel groot.”

Wat verderop in het veld vinden we Mathijs Elsinga terug, die zijn Peugeot keurig als 37e thuis bracht. Elsinga en navigator Kamphuis hadden een enerverende wedstrijd achter de rug. “Vrijdagavond in de regen was het enorm glad. Overdag hadden we alle proeven verkend, wat het echt een lange dag maakte. Zaterdag had zijn ‘ups-and-downs’. De eerste keer over de IVG Gelände was zo gaaf! We hadden hem goed op papier staan en de auto doet het daar gewoon goed. Verder hadden we helaas een kapotte stuurbekrachtiging, kapotte velgen en zijn we een paar keer gespind, voldoende meegemaakt dus!” Jeroen van Beugen en Bart Woolderink maakte het rijtje Nederlanders vol op plek 39. Het was voor van Beugen pas zijn eerste rally in de achterwiel aangedreven BMW, wat erg wennen was. “Ik rijd nog niet zo lang en ben eigenlijk direct met een [Mitsubishi Lancer] Evo begonnen. Dan rijd je altijd de top twintig in, ongeacht hoe goed je kunt rijden. Die dingen trekken zo snel weg als je een foutje maakt, daar maak je verloren tijd snel mee goed. Met deze auto is dat anders, als je nu een foutje maakt, dan sta je overdwars! Dat maakt het echt heel uitdagend. Voorlopig blijf ik met deze auto rijden, ik ben er inmiddels achter dat ik nog voldoende te leren heb” lacht hij.