Bestuur Sectie Rally - Bulletin 2017-03

NRSRK logo
Het bestuur Sectie Rally heeft, in samenwerking met haar TC adviseur en een reglementencommissielid alswel in samenwerking met leden van de KNAF commissie Veiligheid technische & persoonlijke uitrusting, het volgende besluit genomen:

Het betreft de volgende 2 wijzigingen:

Veiligheidstank FT3, FT3.5 en FT5;
In afwijking van wat gesteld wordt in de Annexe J van de FIA artikel 253-14 (Brandstof Veiligheidstank) is voor Nederland het volgende van kracht:
Groep R: Een veiligheidstank zoals bedoeld in Annexe J artikel 253-14 is vanaf 1.1.2018 verplicht voor deelnemers in de gehomologeerde FIA GROEP R.
Groep A en N: Een veiligheidstank zoals bedoeld in Annexe J artikel 253-14 is vanaf 1.1.2018 verplicht voor deelnemers in de gehomologeerde FIA GROEP A en N voor wedstrijden, welke zijn opgenomen op de Internationale FIA kalender.
Voor ALLE nationale rally en shortrally wedstrijden wordt de veiligheidstank NIET verplicht gesteld.

Voor alle andere groepen zijn de regels voor Nederlandse rally’s niet veranderd:
- Auto’s uitgehomologeerd in groepen A en N,
- Auto’s nationaal toegelaten in de groep S en C.
- Voor de nieuwe groepen G en P worden regels omtrent tanks in hun nieuwe reglement beschreven, maar vallen eveneens onder de nationaal toegelaten groepen.
Voor deze auto’s geldt dat ze de keuze hebben tussen de standaarduitrusting of een veiligheidstank (aanbevolen), zoals vastgelegd in de Annexe J van de FIA artikel 253-14.

Alle deelnemers met auto’s zonder veiligheidstank (FT3, FT3.5 of FT5) dienen bij deelname aan nationale evenementen in het buitenland op de hoogte te zijn van de regels die in dat evenement van toepassing is.

Sequentiele versnellingsbak;
besloten is, om van de VR4 varianten van de N4 (bijvoorbeeld Mitsubishi Lancer Evo X), de nationaal toegelaten sequentiële versnellingsbak in te trekken.
Dit betreft SRR 2017 Bijlage XI, hoofdstuk 5: het gehele artikel komt integraal te vervallen voor 2018.

Met vriendelijke groet,
Bart Luijbregts
Voorzitter BSR.