Stephen van Welij: Titel in Colt Cup beloning voor goed en leerzaam seizoen

In zijn laatste optreden van dit seizoen in de Mitsubishi Colt CZT in KNAF kleuren behaalde de 22-jarige Stephen van Welij de titel in de Colt Cup. Met zijn navigator Hans van Goor reed Van Welij dit weekeinde in de Hellendoorn Rally, de bekendste rally van ons land.

Van Welij stelt titel veilig in Amsterdam Rallysprint

  • Stephen van Welij: Titel veilig gesteld met Mitsubishi Colt CZT in Amsterdam…
Tijdens de RallyPro Amsterdamsprint kwam onverwacht ook het KNAF Talent First team Stephen van Welij/Hans van Goor in actie met de Mitsubishi Colt CZT, omdat de Nederland Rally (gepland voor 9 oktober) in de omgeving van Barneveld onlangs werd afgeblazen. Daardoor werd voor de Colt Cup de Amsterdamse rallysprint als vervangend evenement aangewezen. Door opnieuw een zege in de Colt Cup kan Stephen van Welij de titel niet meer ontgaan, wat Eric Noort, de KNAF Rally Bondscoach uiteraard tot tevredenheid stemt: "Stephen heeft dit seizoen aangetoond zeer sterk te kunnen rijden op de momenten dat dat nodig is; de titel is weliswaar geen doel op zich - het scholen van talent is dat binnen het KNAF Talent First programma natuurlijk in eerste instantie. Maar Stephen kan zich nu in Hellendoorn (de laatste ronde van het kampioenschap) volledig op het 'leren' concentreren en daar leent die rally met wisselende ondergrond zich uitstekend voor." De rallysprint in Amsterdam werd overschaduwd door een ernstig ongeval, waarbij een vrouwelijke official werd aangereden door een uit de koers geraakte rallywagen. Zij werd met diverse verwondingen overgebracht naar het VUMC in Amsterdam.

2010 van welij 414x276

Stephen van Welij
"Het was best een vermoeiende dag," constateerde Stephen van Welij aan de finish van de RallyPro Amsterdamsprint. "Het was vroeg dag, omdat we op één dag eerst beide proeven twee keer verkenden en daarna in de wedstrijd ze nog eens drie keer op snelheid af moesten leggen." De zege in de Colt Cup kwam niet van zelf wist ook navigator Hans van Goor: "De concurrentie kwam verrassend sterk uit de startblokken; Stephen is niet de snelste starter, heeft altijd even tijd nodig en die is er eigenlijk niet in een sprint als deze." Piet-Hein van der Heijden stond na de openingsproef dan ook aan de leiding en op de volgende proef was het Kevin van Deijne die de snelste tijd van de Colt-rijders op de klokken zette. "Maar ik maakte mij geen zorgen, wist dat ik de tweede en de derde ronde mijn tijden zou kunnen verbeteren," vertelde Stephen van Welij, die vervolgens de daad bij het woord voegde en onbedreigd naar de zege reed. De KNAF Talent First rijder durfde het zelfs aan om te experimenteren met een hardere afstelling en links remmen: "Dat links remmen doe ik vooral om wat minder onderstuur te krijgen en de hardere afstelling besprak ik ook nog met Kevin Abbring, die vlak achter mij startte en natuurlijk ook veel ervaring met de Mitsubishi Colt heeft. Ik heb echt weer veel geleerd vandaag en ook lekker gereden." Met de 23e plaats in het Algemeen Klassement was Van Welij ook tevreden en het was goed om na een lange 'break' nog even wat wedstrijdritme op te doen voor de grote 'finale': de Hellendoorn Rally, op 17/18 september: "De titel in de Colt Cup kan ons niet meer ontgaan, dus verheug ik me er des te meer op daar te starten; het is een prachtige wedstrijd met veel onverhard en een rally met een grote naam in de Nederlandse rallysport! Ik ga er dan ook echt van genieten en hoop er vooral weer veel te leren."

Hans Weijs Jr. boekt J-WRC winst in Rally van Duitsland!

  • KNAF Talent First Team Holland: Hoogte - en dieptepunten in Rally van Duitsland…
  • Hans Weijs jr.: Dominantie met Citroën C2 Super1600 leidt tot eclatante zege…
  • Kevin Abbring: Deceptie: op eerste proef door crash tot opgave gedwongen...
Voor het KNAF Talent First Team Holland stond dit weekeinde de ADAC Rallye Deutschland op het programma, die bijna als thuisrally bestempeld kan worden voor Kevin Abbring en Hans Weijs junior: beiden reden hier al eerder en bovendien trekt de rally jaarlijks niet alleen veel Nederlandse deelnemers, maar ook veel Nederlandse rallyfans! Onder de ruim 200.000 bezoekers vielen de talrijke in oranje geklede supporters en de rood-wit-blauwe vlaggen op. Helaas konden de oranje fans niet lang genieten van Kevin Abbring, die al na 11 km op de eerste klassementsproef zwaar crashte met zijn Renault Clio en onverrichter zake huiswaarts keerde. Gelukkig slaagde Hans Weijs junior er in om met zijn Citroën C2 Super1600 de stemming bij het KNAF Talent First Team Holland alsnog te doen omslaan: vanaf de allereerste meters domineerde hij het J-WRC klassement en uiteindelijk boekte hij zijn tweede zege in dit hoogaangeschreven kampioenschap en houdt hij zijn titelkansen levend.

duitsland 2010 - hans actie 1 445x296

Hans Weijs junior
Direct na de start in Trier begon Hans Weijs junior vrijdagochtend strijdlustig aan de ADAC Rallye Deutschland: "We hebben direct maximaal de aanval ingezet, omdat we op de eerste dag al de concurrentie op achterstand wilden zetten," vertelde Hans Weijs junior. En daarin slaagde hij uitstekend. Na de eerste dag (6 proeven) lag Weijs al comfortabel eerste; gedurende de dag liet hij onder meer de jonge Belg Thierry Neuville (ook Citroën C2 Super1600) gedecideerd achter zich. Op de tweede (zonovergoten en zeer warme) dag wist Weijs zijn tempo goed aan te passen aan de omstandigheden en aan zijn positie in het klassement. "Hoewel ik minder risico's nam dan op dag 1 wonnen we vrijwel alle proeven," aldus Hans Weijs. De auto vertoonde geen enkel probleem en het Nederlands/Belgische duo maakte indruk door op de langste klassementsproef van het WRC, de 48 km lange en beruchte Panzerplatte bij Baumholder de concurrentie op grote achterstand te rijden. Zo'n 86.000 bezoekers waren daar getuige van! En op de slotdag van de rally maakte Weijs geen fouten meer. Ondanks kleine remproblemen was Weijs ook nu het snelste en aan de finish bleek zijn voorsprong op de als tweede geklasseerde Duitse Suzuki-rijder Aaron Burkart ruim vijf minuten te bedragen! Weijs' Belgische navigator Bjorn Degandt was dan ook lovend over het optreden van Weijs: "Hans heeft uitstekend gereden en laten zien dat hij zijn tempo heel goed kan aanpassen aan de omstandigheden. Op Baumholder rijdt hij gewoon foutloos, heel strak en bovendien razendsnel. Ik ben onder de indruk van de vooruitgang die hij dit jaar maakt!" In de titelstrijd klimt Weijs naar de vierde plaats: "Ik ben ontzettend blij met dit resultaat en met nog twee asfaltrally's (Frankrijk en Spanje) voor de boeg gaat het nog een spannende titelstrijd worden, dat beloof ik."

duitsland 2010 - hans podium 441x294

Kevin Abbring
Voor Kevin Abbring verliep de Rally van Duitsland dramatisch. "Halverwege de eerste proef (Ruwertal/Fell) raakten wij een muurtje en toen gingen we vervolgens over de kop," vertelde Kevin Abbring nog enigszins beduusd van het ongeval. "Soms weet je dat je te hard gaat en daardoor van de weg raakt, maar dat was hier absoluut niet het geval. We wilden juist de eerste drie proeven even de kat uit de boom kijken en waren nog helemaal niet aan het pushen - dat is eigenlijk nog het meest frustrerende." Door het ongeval van Kevin Abbring werd de proef geneutraliseerd, omdat de Renault Clio op de weg lag en de erna gestarte equipes de doorgang werd versperd. Een dag later was Abbring met zijn team op de thuisbasis al weer druk in de weer om te kijken of deelname aan de Barum Rally in Tsjechië komend weekeinde nog tot de mogelijkheden behoort: "We willen daar graag rijden, maar er is wel ontzettend veel werk (en geld) nodig om de auto weer op te bouwen," aldus Kevin Abbring, die net als zijn navigator Erwin Mombaerts ongedeerd uit het wrak kon stappen.

Rally van Duitsland
De ADAC Rallye Deutschland telde in totaal 19 klassementsproeven en geldt als een van de lastigste asfalt rally's, vanwege het wisselende karakter van de proeven. Traditiegetrouw kwamen er ook dit jaar weer veel Nederlandse equipes aan de start. Best geklasseerde Nederlander werd Mark van Eldik, die knap 9e werd in het eindklassement. De eindzege ging voor de 8e (!) achtereenvolgende keer naar de Franse regerend wereldkampioen Sébastien Loeb (Citroën) die de concurrentie volledig declasseerde en aan de finish bijna een minuut voorsprong had op zijn Spaanse teamgenoot Dani Sordo. Het Franse talent Sébastien Ogier (ook al Citroën) eindigde op de derde plaats. Loeb leidt met een comfortabele voorsprong van 58 punten het WRC voor Ogier.

Nationale Karting Selectie bekend en bondscoach aangesteld!

Het KNAF Talent First programma heeft zich de afgelopen 10 jaar zowel in de rallysport als op het circuit meer dan bewezen en dat vormt voor de nationale autosportfederatie aanleiding om met steun van NOC*NSF en het Ministerie van VWS de volgende stap te zetten. KNAF voorzitter Arie Ruitenbeek prijst zich dan ook gelukkig met de recente ontwikkelingen: "Sinds kort hebben wij van NOC*NSF voor de karting/autorensport de zogenaamde topsportstatus gekregen en dat geeft recht op ondersteuning om aan talentontwikkeling te doen." De KNAF heeft al enige tijd in Maarten van Wesenbeeck een eigen topsportcoördinator; hij heeft een programma ontwikkeld om (zeer) jonge talenten te vormen tot topsporter. Het gaat dus niet om het betalen van een raceprogramma - de doelstelling ligt veel meer op het vlak van vorming, wat niet wil zeggen dat er geen aandacht wordt besteed aan rijtechnische zaken. Maar budget voor banden, brandstof, etc. moet nog steeds van de rijder zelf komen. Arie Ruitenbeek: "Onlangs hebben we ook succesvol een aanvraag voor subsidie ingediend bij het FIA Fund (waar de mega boete van McLaren betreffende de Ferrari F1 spionagezaak in is gestort), zodat we meer mogelijkheden hebben om een grotere groep talenten te begeleiden. Met de aanstelling van Randolph Bath als Bondscoach kunnen we die talenten nu begeleiden om succesvol in de autorensport te worden."

Nieuwe plannen
Topsportcoördinator Maarten van Wesenbeeck ligt de plannen graag toe. "Sinds enige tijd zijn oud-kampioenen Michael Vacirca, Martijn Koene, Peter de Bruijn en WillemJan Keizer bij nationale en internationale kartingwedstrijden voor de KNAF aan het scouten op jong talent. Op basis van hun bevindingen hebben gesprekken plaats gevonden met zo'n 25 zeer jonge coureurs en is een eerste selectie ('beloftes') gemaakt van 12 rijders en een stagiaire die van ons een Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) zullen krijgen, met daarin aandacht voor facetten als fysiek, mentaal, ambitie, maar ook veiligheid en rijtechniek." Onder begeleiding van de bondscoach zal eind augustus een eerste trainingskamp plaats vinden, waarbij ook een inspanningsfysioloog, een fysieke trainer en een sportpsycholoog van NOC*NSF betrokken zullen zijn. "Uiteindelijk willen we deze jonge talenten helpen te plaatsen op de zogenaamde LOOTscholen, waar sport en opleiding hand-in-hand gaan," aldus Maarten van Wesenbeeck, die benadrukt dat de KNAF vooral wil helpen om autosporters bewust te maken om de schoolopleiding niet uit het oog te verliezen. "We hebben bij NOC*NSF onlangs een lijst ingediend met 82 'beloftes', 28 'nationale talenten' en 23 'internationale talenten' (in de disciplines karting/autorensport en rally), en zij kunnen allen al beschikken over bepaalde topsportfaciliteiten." Als de talenten wat verder zijn hoopt de KNAF in overleg met NOC*NSF ook plaatsing voor autosporters te kunnen bewerkstelligen op één van de 4 Centra voor Topsport en Onderwijs (Papendal, Amsterdam, Eindhoven en Heerenveen).

Bondscoach
De 56-jarige Randolph Bath, tot voor kort voorzitter van de KNAF Sectie Karting is per 1 juli jl. aangesteld als Bondscoach. Bath heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de kartsport en reikte zelf tot de tweede plaats in het NK Senioren (in 1973). Hij rijdt zelf nog in Endurance kartraces (waaronder de 24 uur van Le Mans). De nieuwe bondscoach is enthousiast over de ontwikkeling van het talentprogramma van de KNAF: "Dit is waar we al jaren van dromen; hiermee krijgt de kartsport als bakermat van de autorensport de plaats die het verdient. Nederland staat weliswaar al jaren hoog genoteerd in de internationale autosport, maar met dit meerjarenplan maken we zeker meer kans om in de toekomst wellicht zelfs een Nederlandse wereldkampioen in de Formule 1 te krijgen - ik kijk nu al uit naar de huldiging in de Amsterdamse grachten…"

Nationale kartselectie 'beloftes' 2010/2011
Dit najaar vindt een tweede selectieronde plaats voor de iets 'oudere' nationale en internationale talenten, die op hun resultaten beoordeeld zullen worden. De nationale selectie 'beloftes' (8 - 13 jaar) voor 2010/2011 is nu al bekend en bestaat uit de volgende jonge talenten:

  • Bens, Jordy - 11 - Mini - Max Zeeland
  • Broeders, Richie - 10 - KF 5 - Achthuizen
  • Buys, Dylan - 9 - Micro Max - Ugchelen
  • de Hoop, Patrick - 12 Mini Max - Lopik
  • Koebolt, Max - 12 KF 3 - Heemskerk
  • Kremers, Marijn - 12 Max Junioren - Gemert
  • Kuiper, Michael - 11 Mini Junioren - s Gravenzande
  • Lamborelle, Lars - 12 Mini Max - Waalre
  • Leeuwen, van Martijn - 11 Mini Junioren - Rijkevorsel (België)
  • Opmee,r Jarno - 11 Mini Junioren - s -Gravendeel
  • Pex, Stan 11 - Mini Max - Maasbracht
  • Verkroost, Bard - 9 Micro Max - Vianen
Esmeijer Janneau 13 Mini Max Kedichem

De 10-jarige Joey Alders uit Oudesluis heeft de status van Stagiair; hij rijdt in de Cadet klasse.

KNAF Talent First, een bijzonder initiatief

De Knac Nationale Autosport Federatie maakte de ontwikkeling van autosporttalent onderdeel van haar meerjaren topsportbeleidsplan 2001-2004. In eerste instantie ging het erom het zogenoemde Verstappen-effect te continueren en jonge racers naar pole position te begeleiden. Daartoe koos de KNAF als bakermat logischerwijs de kartsport. Door middel van scouting bracht het jong talent in kaart en vanuit die basis begonnen de selecties aan de hand van strenge criteria: ambitieniveau, fysieke gesteldheid, rijvaardigheid, technisch inzicht, communicatie, sporttijdsbesteding, toewijding, teamspelerkwaliteiten en wedstrijdresultaten. De KNAF meldde de talentbevorderingsplannen aan bij het ministerie van VWS en het NOC*NSF. Deze instanties verleenden evenals een aantal enthousiaste bedrijven steun aan het door de Stichting KNAF Talent First gefinancierde project. Hieruit kwam Ho-Pin Tung in 2001 naar voren als eerste winnaar, in 2002 gevolgd door Ben Jamini en in 2003 door Giedo van der Garde. Tung en Van der Garde zijn inmiddels doorgestoten naar de voedingsklasse van de Formule 1, de GP2. Beiden zetten tevens hun eerste schreden in de Formule 1 in de vorm van testwerk bij BMW en Renault (Tung) en Super Aguri/Spyker (Van der Garde). Na de eerste drie KTF-jaren besloot de KNAF het talent(h)erkenningsprogramma te verleggen naar de rallysport, waarbij een soortgelijke procedure werd gevolgd. Praktisch betekende dit: in de plaats van het seizoen Formule Ford en de Formule 3-test kwamen de rally-racingcompetitie met de Ford RST (Rally Sports Trainer) en het rallyseizoen in de Mitsubishi Colt Cup. Dat de KTF-uitverkorenen van 2005 Hans Weijs Jr. en van 2006 Kevin Abbring terechte winnaars waren, accentueerden zij door allebei ook als eerste te eindigen in de Colt Cup. Inmiddels hebben zowel Weijs als Abbring in het Junior World Rally Championship zeges behaald en staat Kevin Abbring momenteel aan de leiding van dit prestigieuze wereldkampioenschap. KNAF Talent First 2007 winnaar Timo van der Marel is momenteel de te kloppen man in het Nederlands Kampioenschap Groep N. En Stephen van Welij is onlangs aan zijn eerste rallyseizoen met de Colt CZT begonnen.

Tweede plaats Weijs Jr., Abbring alleen aan de leiding in J-WRC

  • KNAF Talent First Team Holland: Kevin Abbring alleen aan de leiding van J-WRC…
  • Hans Weijs jr: Dik tevreden met tweede plaats in zware Rally van Bulgarije…
  • Kevin Abbring: Met problemen toch Renault Clio naar de finish gereden...
Voor het eerst telde de Rally van Bulgarije mee voor het wereldrallykampioenschap (WRC) en tevens voor het J-WRC. Daarmee was deze asfaltrally die rond Borovets werd verreden voor alle deelnemers compleet nieuw en had iedereen dus gelijke kansen. Het KNAF Talent First Team Holland had weer twee ijzers in het vuur. Allereerst een zeer gemotiveerde Kevin Abbring (Renault Clio) die na zijn zege in de Rally van Portugal gedeeld aan de leiding ging van het J-WRC en in Bulgarije zijn eerste plaats wilde verdedigen. En voorts Hans Weijs junior (Citroën C2) die in Portugal door motorpech uitviel en nu op zijn favoriete ondergrond (asfalt) zijn eerste punten van het seizoen wilde scoren. En beiden slaagden in hun missie, waarbij Kevin Abbring ondanks pech voldoende punten scoorde om alleen aan de leiding van het J-WRC te komen; maar zijn 7e plaats was vooral voor hem zelf een teleurstelling. Bij Team Weijs was men zeer gelukkig met de tweede plaats op minder dan een minuut achter de Belg Thierry Neuville, die ook pas zijn eerste punten van het seizoen scoorde. Omdat de Duitser Aaron Burkart (Suzuki) deze rally had genomineerd om niet mee te laten tellen blijft er een flink aantal kandidaten in de race om de felbegeerde titel, waaronder beide KNAF Talent First rijders.

Hans Weijs junior
Voor Hans Weijs junior was de Rally van Bulgarije zeer belangrijk na de deceptie in Portugal. Hij begon de rally verstandig en finishte de eerste dag op de derde plaats. "We hadden alleen wat remproblemen op proef 2 en 3, verder ging het eigenlijk prima," aldus Weijs. Op de tweede dag moest de Nederlands-Belgische equipe Weijs/Degandt aanzienlijk meer problemen overwinnen: "Ik was ziek en verloor mijn stem volledig op KP5," vertelde Bjorn Degandt later. "Daardoor kon hij geen pace notes voorlezen en moest ik volledig op 'zicht' rijden," aldus Hans Weijs. Gelukkig kon de arts van het Citroën team hem met wat medicijnen weer 'aan de praat' krijgen en toen maakte Weijs ook enkele snelste tijden (op proef 8 en 10). "Voor de start van proef 10 sloeg de schrik ons om het hart toen de dynamo kapot ging," vertelde Weijs bij terugkeer in het Service Park. "Maar gelukkig kon ik het zelf reparen." Inmiddels was Hans Weijs opgeklommen naar de tweede plaats (achter Thierry Neuville) en wist hij die op de slotdag knap te verdedigen: "Helemaal super, zonder krasje op de auto en met 18 punten op zak zijn we tevreden en gaan we er in de Deutschland Rallye (20-22 augustus) voor om onze positie in het kampioenschap te verbeteren. Nu is het tijd om te gaan juichen voor Oranje - wij hopen uiteraard op de winst in Johannesburg…."

Kevin Abbring
Voor Kevin Abbring verliep de Rally van Bulgarije niet helemaal zoals gehoopt. Toch maakte hij geen fouten en reed op zich een solide wedstrijd. De eerste dag sloot hij af op de 6e plaats: "Mijn tijden waren iets langzamer dan gehoopt, maar toch was mijn Renault Clio beduidend sneller op asfalt dan tijdens mijn laatste J-WRC wedstrijd op asfalt (Spanje 2009). Dus gaan we er op zaterdag nog maar eens goed voor zitten." Dat leverde Abbring en zijn Belgische navigator Erwin Mombaerts al snel de vierde plaats op, totdat het pechduiveltje ook bij hen toesloeg - en net als bij Hans Weijs ging ook bij hen op weg naar KP10 de dynamo kapot. Helaas konden zij niet verder en moesten zij op de derde dag in het SuperRally systeem starten, waardoor zij op proef 10 zo'n 10 minuten straftijd opliepen. Dat wierp hen terug naar de 8e plaats in het J-WRC. Op zondag reed Abbring weer een paar sterke proeven en uiteindelijk eindigde hij op de zevende plaats: "Zeker niet waarop we gehoopt hadden, maar we pakken in ieder geval weer zes punten en staan nu los van Burkart in de titelstrijd."