Tweede plaats Hans Weijs Jr. houdt titelkans levend.

  • KNAF Talent First Team Holland: Kansen op wereldtitel blijven levend…
  • Hans Weijs jr.: Opnieuw uitstekend resultaat in het J-WRC…
  • Kevin Abbring: Door crash tot opgave gedwongen...
Voor het oog van vele honderdduizenden fans van de in de Elzas geboren en getogen Franse rallyster Sébastien Loeb maakte het KNAF Talent First Team Holland zich dit weekeinde op voor de Rallye de France - Alsace. Kevin Abbring en Hans Weijs junior waren beiden gebrand op een goed resultaat om hun posities in de strijd om de wereldtitel bij de junioren verder te verbeteren. Hans Weijs deed goede zaken door beslag te leggen op de tweede plaats, terwijl zijn enige belangrijke concurrent in de titelstrijd, de Duitser Aaron Burkart, niet verder reikte dan de vijfde plaats. Helaas viel het doek voor Kevin Abbring al op de eerste dag van de rally, toen hij met zijn Renault Clio van de weg raakte. KNAF Bondscoach Eric Noort kijkt dan ook met gemengde gevoelens terug op de rally in Frankrijk: "Hans Weijs heeft wederom sterk en verstandig gereden en zijn kansen levend gehouden voor de wereldtitel. En voor Kevin Abbring is het heel vervelend dat hij weer niet aan de finish komt. Wij staan voor 100% achter beide talenten en dan voel je mee met de teleurstelling als het dan zo tegenzit. Laten we hopen dat Hans Weijs in Spanje dit rallyseizoen voor KNAF Talent First kan bekronen met een unieke titel!"

Hans Weijs junior
Met nog één asfaltrally (21-24 oktober in Spanje) voor de boeg gaat het nog een spannende eindstrijd worden in het Junior World Rally Championship, het officiële wereldkampioenschap van de FIA. Hans Weijs junior boekte dit weekeinde met zijn snelle Citroën C2 Super1600 in de Elzas een welverdiende en zwaar bevochten tweede plaats, waardoor hij ook oprukt naar de tweede plaats in de titelstrijd, slechts 7 punten achter de Duitser Aaron Burkart (Suzuki). Een lekke band op proef 15 en een (gedwongen) verkeerde bandenkeuze op proef 16 kostte Hans Weijs de eindzege, hoewel hij vanaf de 11e klassementsproef aan de leiding lag. Nu moest hij met lede ogen toezien hoe de Franse rijder Jérémi Ancian (Suzuki) met de eerste plaats aan de haal ging, ondanks een sterk optreden op de laatste dag van de rally, toen Weijs er alsnog in slaagde ruim een halve minuut van zijn achterstand af te snoepen. "De eerste dag was ik nog niet tevreden met de afstelling van de auto en de bandenkeuze, bovendien was ik zelf niet 100% fit," aldus Hans Weijs na de finish op het plein voor het Europese Parlement in Straatsburg. "Maar de dokter van Sébastien Loeb gaf mij vrijdagavond wat onschuldige medicijnen en toen voelde ik mij de volgende dag een stuk beter. En de auto voelde met anders 'opgesneden' Pirelli banden ook beter aan." Met de snelste tijd op de elfde klassementsproef (met ruim 35 km de langste proef van de rally) pakte Weijs de koppositie. "Helaas hadden wij op de 15e proef een lekke voorband en moest ik kiezen voor slicks voor de 16e proef, om dezelfde voorbanden links en rechts te hebben en daardoor verloren we nog meer tijd en de eerste plaats aan Jérémi Ancian." Weijs' Belgische navigator Bjorn Degandt was echter zeer tevreden: "Door de regen en de modder op de proeven was het verschrikkelijk glad en de risico's groot. Hans is daar heel goed mee omgegaan en heeft geen fout gemaakt en verstandig zijn positie verdedigd. Natuurlijk hadden we liever gewonnen, maar wij denken ook nog steeds aan de wereldtitel en Ancian kon vrijuit rijden!"

Kevin Abbring
Hij had zich heel wat anders voorgesteld van zijn laatste J-WRC optreden dit seizoen, maar voor Kevin Abbring eindigde de Rally van Frankrijk in de Elzas al na de eerste dag toen hij met zijn Renault Clio op de achtste proef (Grand Ballon) van de weg raakte en 10 meter lager tegen een boom tot stilstand kwam. "We waren juist lekker op dreef en ondanks de vaak lastige omstandigheden kon ik goed stand houden in de top-3 van het klassement," vertelde Abbring na het onfortuinlijke en vroegtijdige einde.

"Weliswaar had ik wat remproblemen; daardoor vertraagde de auto in deze langzame bocht op de laatste proef van de dag minder dan ik had gehoopt," zo verklaarde de jonge KNAF Talent First rijder het ongeval. "We schoven zo net naar de rand van de weg en met vrijwel geen snelheid er over heen en toen rolden we naar beneden." Abbring en zijn Belgische navigator Erwin Mombaerts wisten uit de zwaar beschadigde auto te komen, waarna bleek dat Mombaerts zich toch niet helemaal lekker voelde. Hij werd voor observatie naar het ziekenhuis van Colmar gebracht, waar hij de nacht doorbracht. De volgende dag mocht hij het ziekenhuis verlaten en voelde hij zich een stuk beter: "Ik herinner mij niets van het ongeval, maar verder gaat het prima met mij," waren zijn geruststellende woorden bij terugkeer in het service park in Straatsburg. Voor Abbring stonden later dit jaar nog een rally in Zwitserland (Valais) en in Frankrijk (Var) op het programma voor de Europese Renault cup, maar deze plannen zijn nu enigszins onzeker: "Eerst maar eens de exacte schade opnemen en kijken wat we dan nog voor elkaar kunnen krijgen. En anders concentreren we ons maar alvast op 2011, hoewel we daar ook nog geen enkele zekerheid over hebben." Met één zege (Portugal) en een derde plaats (Turkije) heeft Abbring dit seizoen opnieuw bewezen bij de echte jonge talenten in de mondiale rallysport te behoren.

Rally van Frankrijk - Elzas
De Rally van Frankrijk vond traditioneel op het eiland Corsica plaats, maar nu vond de FFSA (de Franse autosportfederatie) het tijd om de rally op het vasteland van Frankrijk te organiseren. In de fraaie Elzas werd een prachtige rally uitgezet met fraaie asfaltproeven. De wisselende weersomstandigheden vooraf en gedurende de eerste twee dagen van de rally zorgden er voor dat de snelle proeven zeer listig waren, met soms spiegelgladde situaties, waarop menig rallyteam zich vergaloppeerde. Zo crashte onder andere voormalig wereldkampioen Formule 1 Kimmi Räikkönen (Citroën) uit de rally. De Rally van Frankrijk telde in totaal 20 klassementsproeven (352,88 km) (KP19 werd later geannuleerd) en alle ogen waren gericht op Sébastien Loeb (Citroën), die zijn zevende (!) wereldtitel veilig kon stellen. Dat de laatste proef van de rally in de geboorteplaats (Haguenau) plaats vond maakte het extra speciaal voor de Elzasser toen hij zondagmiddag de rally winnend afsloot en de 2010 titel daarmee veilig stelde. Aan de finish had hij ruim een halve minuut voorsprong op zijn Spaanse teamgenoot Dani Sordo. De derde plaats ging naar ook al een Citroën-rijder, de Noor Petter Solberg.