Timo van der Marel gebrand op goede prestatie in loodzware gravelwedstrijd

Egon Kaur (Estland) en Craig Breen (Ierland) zullen gaan uitmaken wie de titel en de geldprijs in de WRC Academy in de wacht sleept. Onder de 78 deelnemende equipes bevinden zich nog drie Nederlandse deelnemers: Peter van Merksteijn junior (Citroën DS3) en Dennis Kuipers (Ford Fiesta RS) laten regelmatig in het WRC van zich horen en bij hen voegt zich dit keer KNAF Talent First rijder Kevin Abbring. Abbring rijdt net als Hans Weijs junior eerder dit jaar in de Deutschland Rallye op uitnodiging van Volkswagen Motorsport met een Skoda Fabia S2000. Abbring is mede dank zij zijn optreden bij het FIA Institute voorgedragen om in Wales te rijden - een unieke kans om zijn talenten op het allerhoogste niveau te tonen. De Wales Rally-GB (vroeger bekend onder de naam RAC Rally) telt in totaal 23 klassementsproeven over een lengte van bijna 360 km en de finish is voorzien op zondagmiddag in Cardiff; de WRC Academy deelnemers rijden alleen de proeven op donderdag, vrijdag en zaterdag (17 proeven, totale lengte 272 km). Traditioneel zullen de prachtige uitdagende gravelwegen in Wales een interessante strijd te zien geven.

"Voordat we naar Engeland afreisden had ik het idee om vanaf het eerste moment vol in de aanval te gaan, maar na de verkenning hebben we onze strategie een beetje aangepast," vertelt Timo van der Marel aan de vooravond van de loodzware Rally van Wales. "Wat een prachtige rally wordt dit; maar wel een hele lastige. Voor het seizoen dacht ik dat Finland moeilijk was, maar nu ik dit heb gezien... Het zal moeilijk worden om in een goede 'flow' te komen. Het ene moment is de ondergrond keihard en even later is het zachte klei en modder, zeker met de regen die is voorspeld voor de komende dagen." De rally begint met twee hele korte asfaltproeven van nog geen 5 kilometer en dan een 16 km lange gravelproef in het donker: "Daarna hebben we geen volledige service en moet je de eerste vier proeven van vrijdag nog zien door te komen, dus moet je op donderdag geen schade rijden," licht Van der Marel het strijdplan toe. "Dus gaan we behoudend van start op donderdag; vrijdag willen we in de top 5 belanden en als alles goed gaat hopen we zaterdag (onze slotdag) nog voor een verrassing te zorgen!" Engeland wordt gezien als de bakermat van de rallysport en dat is te zien: de rally is perfect georganiseerd en doet denken aan vroeger met lange 'verplaatsingen' door het prachtige landschap van Wales.