Timo van der Marel en Hans Weijs junior gestart in Rally van Spanje

Salou,8 november 2012 - Gisteravond gingen in Barcelona twee talentvolle jonge Nederlandse rallyrijders van start in de laatste ronde van het wereldkampioenschap rally's (WRC) van dit seizoen, de Rally van Spanje. De wereldkampioen 2012 is al bekend - wie anders dan Sébastien Loeb behaalde de wereldtitel (zijn negende!) al vorige maand in Frankrijk. Voor de KNAF en voor de Nederlandse rallysport staat de Spaanse rally vooral in het teken van het WRC debuut van Hans Weijs junior - hij krijgt de kans zich te bewijzen in een Citroën DS3 WRC - dezelfde auto waarmee Loeb zo succesvol is. Maar ook Timo van der Marel wil zich deze week in de kijker rijden in en rond Salou. Hij start met zijn Ford Fiesta R2 in de FIA WRC Academy.

Aan de vooravond van de werkelijke actie op de klassementsproeven stond donderdagavond de ceremoniële start van de 48e Rally van Spanje op het programma. Deze vond plaats voor de prachtige historische kathedraal van Barcelona, waar duizenden enthousiaste fans de 74 deelnemende equipes toejuichten. Daarna reden de deelnemers naar Salou, waar vrijdagochtend in alle vroegte de strijd echt losbarst.

timo van der marel  l  erwin berkhof  r  ceremoniele start barcelona 121108 500x333

Eerder vandaag kregen de deelnemers de kans hun auto's aan de tand te voelen op de Qualifying en Shake Down tests. KNAF Talent First rijder Hans Weijs junior en zijn Belgische navigator Bjorn Degandt realiseerden daar een keurige 11e tijd met de voor hen nieuwe Citroën DS3 WRC van het Qatar World Rally Team. Voor de WRC Academy rijders vond de test elders plaats en Timo van der Marel toonde zich tevreden: "Vandaag heb ik voor het eerst sinds Finland weer op gravel gereden met de Ford Fiesta en ik heb een goed gevoel voor morgen (vrijdag) met de 6 gravel proeven." De voorbereiding voor de laatste rally van het seizoen was voor de equipe Van der Marel/Berkhof weer volgens het beproefde recept van de WRC Academy met een lezing op maandag en het verkennen van de klassementsproeven op dinsdag en woensdag. "De proeven zijn best lastig. Vooral de asfaltproeven met veel snel opvolgende bochten. Wel is het asfalt hier vrij voorspelbaar, omdat je overal vrijwel dezelfde grip hebt. Daar kun je dus op anticiperen. Maar de pace notes zijn erg belangrijk en je moet hier zeer secuur rijden - elk foutje wordt meteen afgestraft," wist navigator Erwin Berkhof. "Maar we zijn goed voorbereid en hopen op net dat beetje meer geluk om hier een goed resultaat neer te zetten," voegde Timo van der Marel daar aan toe.

weijs rally van spanje 121108 500x333

Vooral de bandenkeuze en strategie zullen belangrijk zijn voor de KNAF Talent First equipe, want binnen het WRC Academy reglement mogen maximaal 20 banden worden gebruikt in twee dagen. Van der Marel weet dat het belangrijk is om daar rekening mee te houden: "We hebben dus voor vrijdag als we de gravel proeven rijden 10 banden en voor zaterdag als de 6 proeven uitsluitend asfalt zijn ook weer 10 banden. Maar zowel vrijdag als zaterdag is er een proef van zo'n 45 km, die we twee keer op een dag rijden, dus de bandenslijtage moet je goed in de gaten houden!" Van der Marel verheugt zich ook op de korte, maar spectaculaire zesde proef op vrijdag: "We rijden dan vanaf het strand in Salou eerst een stukje onverhard en draaien dan de boulevard op - dat wordt echt gaaf, waarbij het ongetwijfeld talrijke publiek getrakteerd zal worden op mooie rallysport."

Rally van Spanje
De 48e RallyRACC Rally de Espana speelt zich voornamelijk af in de Costa Daurade, de streek rond start- en finishplaats Salou. Voor de WRC coureurs (waaronder Hans Weijs junior) staan er gedurende 3 dagen 18 klassementsproeven op het programma (405 km), waarbij de totale lengte van de rally bijna 1.400 km bedraagt. De WRC Academy rijders (waaronder Timo van der Marel) finishen zaterdag al na 2 dagen en 12 klassementsproeven. De Rally van Spanje is de enige rally van het wereldkampioenschap met een mix van proeven (gravel en asfalt).