Richard Verschoor zesde in ADAC Formule 4 op circuit Oschersleben

rv af4 osch a
Na zijn deelname aan het SMP NEZ en het Spaanse Formule 4 kampioenschap heeft KNAF Talent First-autorensporttalent en Red Bull Junior Richard Verschoor nu ook zijn debuut gemaakt in de ADAC Formule 4. Op de Motorsport Arena in Oschersleben reed Verschoor drie races, met een zesde positie als beste resultaat. "Voordat ik in de kwalificatie een goede tijd neer had gezet, begon het te regenen. Hierdoor startte ik de eerste race als 17e. Dat maakte het een zwaar weekend. In de laatste race kon ik sterk naar voren komen, wat mij het vertrouwen geeft dat ik ook de volgende keer in de voorhoede kan meestrijden", kijkt het 15-jarige talent op zijn eerste weekend in de ADAC Formule 4 terug.

Voor de ADAC Formule 4-rijders was het na de openingsraces in april het tweede treffen in de Motorsport Arena Oschersleben. KTF-talent Verschoor maakte op dit voor hem nieuwe circuit zijn debuut in de Duitse Formule 4-klasse. Na twee dagen testen op een natte baan begon de 15-jarige Verschoor op vrijdag op een droog circuit aan de kwalificatie. Omdat er in de ADAC Formule 4 maar liefst 33 deelnemers zijn wordt de kwalificatie in twee sessies gereden.

"We kozen ervoor om de eerste ronden nog niet te pushen en pas in de tweede stint met twee nieuwe banden voor de snelle ronde te gaan. Helaas begon het net te regenen voordat ik een snelle ronde kon rijden, waardoor ik slechts de negende tijd in mijn sessie reed", vertelde Verschoor teleurgesteld. In combinatie met de tijden uit de tweede kwalificatiesessie leverde dit Verschoor een 17e startpositie op in de eerste race.

rv af4 osch b

Na een goede start van race één wilde Verschoor in de eerste ronde een tegenstander buitenom inhalen. Net voor hem spinden twee rijders, die daardoor dwars voor hem op de baan stonden. De Red Bull Junior kon geen kant op, probeerde er zo goed mogelijk langs te sturen, maar raakte toch zijn voorvleugel kwijt en liep een lekke band op. De wedstrijdleiding legde de wedstrijd stil en besloot tot een herstart. Zo kreeg de Red Bull-bolide een nieuwe vleugel en werd ook zijn band vervangen. Na de herstart reed Verschoor een sterke race, waarin hij wist op te klimmen naar de 12e positie.

Zijn op één na snelste ronde uit de kwalificatie bepaalde de startpositie van de tweede race, waardoor Verschoor als 18e moest starten. In samenspraak met team Motopark werd besloten de afstelling van de auto te veranderen, maar dat had niet het gewenste resultaat. "De auto was juist langzamer geworden, ik kon niet aanvallen." Verschoor kwam als 24e over de finish.

Het resultaat in race één bepaalt in het ADAC Formule 4 de startpositie voor de afsluitende derde race. Tenminste voor de rijders buiten de top 10. De top 10 uit de eerste race start in omgekeerd volgorde race drie. Verschoor had een prima start, won direct twee posities en kon met een beter afgestelde Formule 4 het tempo goed volgen. Incidenten voor en achter Verschoor zorgden voor safetycarprocedures en oponthoud. Eenmaal los reed Verschoor sterk naar een zesde eindpositie toe.

"De top in de ADAC Formule 4 is breder dan in de andere kampioenschappen waarin ik tot nu toe gereden heb. In het Duits kampioenschap kosten een paar honderdsten van een seconde in de kwalificatie je al een aantal posities op de startgrid. Echt geweldig om in zo'n sterk veld mee te rijden", kijkt Verschoor op zijn eerste kennismaking met de ADAC Formule 4 terug.

Volgende week al komt Richard Verschoor opnieuw in actie. Op het circuit van Motorland Aragón in Spanje staat de tweede ronde van het Spaans Formule 4 op zijn programma.

Fotografie: ADAC Motorsport