Het KNAF Talent First programma heeft zich de afgelopen 10 jaar zowel in de rallysport als op het circuit meer dan bewezen en dat vormt voor de nationale autosportfederatie aanleiding om met steun van NOC*NSF en het Ministerie van VWS de volgende stap te zetten. KNAF voorzitter Arie Ruitenbeek prijst zich dan ook gelukkig met de recente ontwikkelingen: "Sinds kort hebben wij van NOC*NSF voor de karting/autorensport de zogenaamde topsportstatus gekregen en dat geeft recht op ondersteuning om aan talentontwikkeling te doen." De KNAF heeft al enige tijd in Maarten van Wesenbeeck een eigen topsportcoördinator; hij heeft een programma ontwikkeld om (zeer) jonge talenten te vormen tot topsporter. Het gaat dus niet om het betalen van een raceprogramma - de doelstelling ligt veel meer op het vlak van vorming, wat niet wil zeggen dat er geen aandacht wordt besteed aan rijtechnische zaken. Maar budget voor banden, brandstof, etc. moet nog steeds van de rijder zelf komen. Arie Ruitenbeek: "Onlangs hebben we ook succesvol een aanvraag voor subsidie ingediend bij het FIA Fund (waar de mega boete van McLaren betreffende de Ferrari F1 spionagezaak in is gestort), zodat we meer mogelijkheden hebben om een grotere groep talenten te begeleiden. Met de aanstelling van Randolph Bath als Bondscoach kunnen we die talenten nu begeleiden om succesvol in de autorensport te worden."
Nieuwe plannen
Topsportcoördinator Maarten van Wesenbeeck ligt de plannen graag toe. "Sinds enige tijd zijn oud-kampioenen Michael Vacirca, Martijn Koene, Peter de Bruijn en WillemJan Keizer bij nationale en internationale kartingwedstrijden voor de KNAF aan het scouten op jong talent. Op basis van hun bevindingen hebben gesprekken plaats gevonden met zo'n 25 zeer jonge coureurs en is een eerste selectie ('beloftes') gemaakt van 12 rijders en een stagiaire die van ons een Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) zullen krijgen, met daarin aandacht voor facetten als fysiek, mentaal, ambitie, maar ook veiligheid en rijtechniek." Onder begeleiding van de bondscoach zal eind augustus een eerste trainingskamp plaats vinden, waarbij ook een inspanningsfysioloog, een fysieke trainer en een sportpsycholoog van NOC*NSF betrokken zullen zijn. "Uiteindelijk willen we deze jonge talenten helpen te plaatsen op de zogenaamde LOOTscholen, waar sport en opleiding hand-in-hand gaan," aldus Maarten van Wesenbeeck, die benadrukt dat de KNAF vooral wil helpen om autosporters bewust te maken om de schoolopleiding niet uit het oog te verliezen. "We hebben bij NOC*NSF onlangs een lijst ingediend met 82 'beloftes', 28 'nationale talenten' en 23 'internationale talenten' (in de disciplines karting/autorensport en rally), en zij kunnen allen al beschikken over bepaalde topsportfaciliteiten." Als de talenten wat verder zijn hoopt de KNAF in overleg met NOC*NSF ook plaatsing voor autosporters te kunnen bewerkstelligen op één van de 4 Centra voor Topsport en Onderwijs (Papendal, Amsterdam, Eindhoven en Heerenveen).
Bondscoach
De 56-jarige Randolph Bath, tot voor kort voorzitter van de KNAF Sectie Karting is per 1 juli jl. aangesteld als Bondscoach. Bath heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de kartsport en reikte zelf tot de tweede plaats in het NK Senioren (in 1973). Hij rijdt zelf nog in Endurance kartraces (waaronder de 24 uur van Le Mans). De nieuwe bondscoach is enthousiast over de ontwikkeling van het talentprogramma van de KNAF: "Dit is waar we al jaren van dromen; hiermee krijgt de kartsport als bakermat van de autorensport de plaats die het verdient. Nederland staat weliswaar al jaren hoog genoteerd in de internationale autosport, maar met dit meerjarenplan maken we zeker meer kans om in de toekomst wellicht zelfs een Nederlandse wereldkampioen in de Formule 1 te krijgen - ik kijk nu al uit naar de huldiging in de Amsterdamse grachten…"
Nationale kartselectie 'beloftes' 2010/2011
Dit najaar vindt een tweede selectieronde plaats voor de iets 'oudere' nationale en internationale talenten, die op hun resultaten beoordeeld zullen worden. De nationale selectie 'beloftes' (8 - 13 jaar) voor 2010/2011 is nu al bekend en bestaat uit de volgende jonge talenten:
- Bens, Jordy - 11 - Mini - Max Zeeland
- Broeders, Richie - 10 - KF 5 - Achthuizen
- Buys, Dylan - 9 - Micro Max - Ugchelen
- de Hoop, Patrick - 12 Mini Max - Lopik
- Koebolt, Max - 12 KF 3 - Heemskerk
- Kremers, Marijn - 12 Max Junioren - Gemert
- Kuiper, Michael - 11 Mini Junioren - s Gravenzande
- Lamborelle, Lars - 12 Mini Max - Waalre
- Leeuwen, van Martijn - 11 Mini Junioren - Rijkevorsel (België)
- Opmee,r Jarno - 11 Mini Junioren - s -Gravendeel
- Pex, Stan 11 - Mini Max - Maasbracht
- Verkroost, Bard - 9 Micro Max - Vianen
De 10-jarige Joey Alders uit Oudesluis heeft de status van Stagiair; hij rijdt in de Cadet klasse.
KNAF Talent First, een bijzonder initiatief
De Knac Nationale Autosport Federatie maakte de ontwikkeling van autosporttalent onderdeel van haar meerjaren topsportbeleidsplan 2001-2004. In eerste instantie ging het erom het zogenoemde Verstappen-effect te continueren en jonge racers naar pole position te begeleiden. Daartoe koos de KNAF als bakermat logischerwijs de kartsport. Door middel van scouting bracht het jong talent in kaart en vanuit die basis begonnen de selecties aan de hand van strenge criteria: ambitieniveau, fysieke gesteldheid, rijvaardigheid, technisch inzicht, communicatie, sporttijdsbesteding, toewijding, teamspelerkwaliteiten en wedstrijdresultaten. De KNAF meldde de talentbevorderingsplannen aan bij het ministerie van VWS en het NOC*NSF. Deze instanties verleenden evenals een aantal enthousiaste bedrijven steun aan het door de Stichting KNAF Talent First gefinancierde project. Hieruit kwam Ho-Pin Tung in 2001 naar voren als eerste winnaar, in 2002 gevolgd door Ben Jamini en in 2003 door Giedo van der Garde. Tung en Van der Garde zijn inmiddels doorgestoten naar de voedingsklasse van de Formule 1, de GP2. Beiden zetten tevens hun eerste schreden in de Formule 1 in de vorm van testwerk bij BMW en Renault (Tung) en Super Aguri/Spyker (Van der Garde). Na de eerste drie KTF-jaren besloot de KNAF het talent(h)erkenningsprogramma te verleggen naar de rallysport, waarbij een soortgelijke procedure werd gevolgd. Praktisch betekende dit: in de plaats van het seizoen Formule Ford en de Formule 3-test kwamen de rally-racingcompetitie met de Ford RST (Rally Sports Trainer) en het rallyseizoen in de Mitsubishi Colt Cup. Dat de KTF-uitverkorenen van 2005 Hans Weijs Jr. en van 2006 Kevin Abbring terechte winnaars waren, accentueerden zij door allebei ook als eerste te eindigen in de Colt Cup. Inmiddels hebben zowel Weijs als Abbring in het Junior World Rally Championship zeges behaald en staat Kevin Abbring momenteel aan de leiding van dit prestigieuze wereldkampioenschap. KNAF Talent First 2007 winnaar Timo van der Marel is momenteel de te kloppen man in het Nederlands Kampioenschap Groep N. En Stephen van Welij is onlangs aan zijn eerste rallyseizoen met de Colt CZT begonnen.