Hans Weijs Jr. boekt J-WRC winst in Rally van Duitsland!

  • KNAF Talent First Team Holland: Hoogte - en dieptepunten in Rally van Duitsland…
  • Hans Weijs jr.: Dominantie met Citroën C2 Super1600 leidt tot eclatante zege…
  • Kevin Abbring: Deceptie: op eerste proef door crash tot opgave gedwongen...
Voor het KNAF Talent First Team Holland stond dit weekeinde de ADAC Rallye Deutschland op het programma, die bijna als thuisrally bestempeld kan worden voor Kevin Abbring en Hans Weijs junior: beiden reden hier al eerder en bovendien trekt de rally jaarlijks niet alleen veel Nederlandse deelnemers, maar ook veel Nederlandse rallyfans! Onder de ruim 200.000 bezoekers vielen de talrijke in oranje geklede supporters en de rood-wit-blauwe vlaggen op. Helaas konden de oranje fans niet lang genieten van Kevin Abbring, die al na 11 km op de eerste klassementsproef zwaar crashte met zijn Renault Clio en onverrichter zake huiswaarts keerde. Gelukkig slaagde Hans Weijs junior er in om met zijn Citroën C2 Super1600 de stemming bij het KNAF Talent First Team Holland alsnog te doen omslaan: vanaf de allereerste meters domineerde hij het J-WRC klassement en uiteindelijk boekte hij zijn tweede zege in dit hoogaangeschreven kampioenschap en houdt hij zijn titelkansen levend.

duitsland 2010 - hans actie 1 445x296

Hans Weijs junior
Direct na de start in Trier begon Hans Weijs junior vrijdagochtend strijdlustig aan de ADAC Rallye Deutschland: "We hebben direct maximaal de aanval ingezet, omdat we op de eerste dag al de concurrentie op achterstand wilden zetten," vertelde Hans Weijs junior. En daarin slaagde hij uitstekend. Na de eerste dag (6 proeven) lag Weijs al comfortabel eerste; gedurende de dag liet hij onder meer de jonge Belg Thierry Neuville (ook Citroën C2 Super1600) gedecideerd achter zich. Op de tweede (zonovergoten en zeer warme) dag wist Weijs zijn tempo goed aan te passen aan de omstandigheden en aan zijn positie in het klassement. "Hoewel ik minder risico's nam dan op dag 1 wonnen we vrijwel alle proeven," aldus Hans Weijs. De auto vertoonde geen enkel probleem en het Nederlands/Belgische duo maakte indruk door op de langste klassementsproef van het WRC, de 48 km lange en beruchte Panzerplatte bij Baumholder de concurrentie op grote achterstand te rijden. Zo'n 86.000 bezoekers waren daar getuige van! En op de slotdag van de rally maakte Weijs geen fouten meer. Ondanks kleine remproblemen was Weijs ook nu het snelste en aan de finish bleek zijn voorsprong op de als tweede geklasseerde Duitse Suzuki-rijder Aaron Burkart ruim vijf minuten te bedragen! Weijs' Belgische navigator Bjorn Degandt was dan ook lovend over het optreden van Weijs: "Hans heeft uitstekend gereden en laten zien dat hij zijn tempo heel goed kan aanpassen aan de omstandigheden. Op Baumholder rijdt hij gewoon foutloos, heel strak en bovendien razendsnel. Ik ben onder de indruk van de vooruitgang die hij dit jaar maakt!" In de titelstrijd klimt Weijs naar de vierde plaats: "Ik ben ontzettend blij met dit resultaat en met nog twee asfaltrally's (Frankrijk en Spanje) voor de boeg gaat het nog een spannende titelstrijd worden, dat beloof ik."

duitsland 2010 - hans podium 441x294

Kevin Abbring
Voor Kevin Abbring verliep de Rally van Duitsland dramatisch. "Halverwege de eerste proef (Ruwertal/Fell) raakten wij een muurtje en toen gingen we vervolgens over de kop," vertelde Kevin Abbring nog enigszins beduusd van het ongeval. "Soms weet je dat je te hard gaat en daardoor van de weg raakt, maar dat was hier absoluut niet het geval. We wilden juist de eerste drie proeven even de kat uit de boom kijken en waren nog helemaal niet aan het pushen - dat is eigenlijk nog het meest frustrerende." Door het ongeval van Kevin Abbring werd de proef geneutraliseerd, omdat de Renault Clio op de weg lag en de erna gestarte equipes de doorgang werd versperd. Een dag later was Abbring met zijn team op de thuisbasis al weer druk in de weer om te kijken of deelname aan de Barum Rally in Tsjechië komend weekeinde nog tot de mogelijkheden behoort: "We willen daar graag rijden, maar er is wel ontzettend veel werk (en geld) nodig om de auto weer op te bouwen," aldus Kevin Abbring, die net als zijn navigator Erwin Mombaerts ongedeerd uit het wrak kon stappen.

Rally van Duitsland
De ADAC Rallye Deutschland telde in totaal 19 klassementsproeven en geldt als een van de lastigste asfalt rally's, vanwege het wisselende karakter van de proeven. Traditiegetrouw kwamen er ook dit jaar weer veel Nederlandse equipes aan de start. Best geklasseerde Nederlander werd Mark van Eldik, die knap 9e werd in het eindklassement. De eindzege ging voor de 8e (!) achtereenvolgende keer naar de Franse regerend wereldkampioen Sébastien Loeb (Citroën) die de concurrentie volledig declasseerde en aan de finish bijna een minuut voorsprong had op zijn Spaanse teamgenoot Dani Sordo. Het Franse talent Sébastien Ogier (ook al Citroën) eindigde op de derde plaats. Loeb leidt met een comfortabele voorsprong van 58 punten het WRC voor Ogier.