Loutraki, 25 mei - De tweede dag van de 59e Acropolis Rally had KNAF Talent First rijder Timo van der Marel zich heel anders voorgesteld. Na de wat voorzichtige start donderdagavond wilde Van der Marel zijn ritme herwinnen en minimaal twee plaatsen winst in het WRC Academy klassement boeken. Hoe anders pakte het uit toen al op de vierde proef eerst de draagarm rechtsvoor brak en even later de auto ook nog eens zonder aandrijving kwam te staan. Van der Marel en navigator Erwin Berkhof lieten zich afslepen naar het servicepark, waar de Ford Fiesta werd gerepareerd zodat zij zaterdag toch kunnen herstarten voor de laatste vier klassementsproeven.
Timo van der Marel
"Wat een domme pech," verklaarde de 22-jarige Timo van der Marel uit Leusden bij terugkeer in het Service Park van Loutraki vanavond. "Op de tweede of derde proef moet een steen de draagarm rechtsvoor hebben geraakt, waardoor er een scheur ontstond. Op de vierde proef brak de draagarm en besloten we om voorzichtig door te rijden naar de finish om daarna op de verbindingsroute deze zelf te vervangen." Maar luttele meters voor de stopfinish (maar al na de vliegende finish!) schoot de aandrijfas uit de versnellingsbak en daarmee was het einde verhaal. "Je mag dan niet geholpen worden en dus moesten we wachten op de Griekse sleepwagen, die vervolgens ook nog eens pech kreeg…. Illustratief voor wat we vandaag meemaakten," aldus een teleurgestelde Van der Marel. "Weliswaar reden we op de eerste twee proeven vandaag nog niet snel genoeg naar onze eigen mening, we maakten wel tijd goed op de twee voor ons geklasseerde concurrenten en leken dus goed op weg naar de gewenste vijfde plaats in de WRC Academy." Nu moeten Van der Marel en Berkhof zaterdag vanaf de elfde plaats hopen op veel uitvallers voor hen: "Je weet toch niet hoe het loopt, want de proeven zaterdag zijn nog veel slechter. Wij hebben niets te winnen op snelheid en zijn afhankelijk van de uitvallers, dus zullen we het zeer rustig aan doen," voegde navigator Erwin Berkhof toe aan het relaas van zijn bestuurder.
Rally van Griekenland
Vooraan in de klasse van de WRC's ging de strijd als altijd tussen de fabrieksrijders van Citroën en Ford, waarbij achtvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb het heft weer in handen nam met zijn Citroën DS3 WRC, nadat Ford-rijder Jari-Matti Latvala gisteren brutaal de leiding had genomen. Na 9 klassementsproeven heeft Loeb een voorsprong van slechts 6,5 sec op Latvala; de derde plaats wordt na 2 dagen ingenomen door de Ford-teamgenoot van Latvala, de Noorse ster Petter Solberg, terwijl Loeb's teamgenoot Mikko Hirvonen vierde staat. Zaterdag staan er voor de WRC rijders 8 klassementsproeven op het programma, terwijl de WRC Academy rijders na 4 proeven de rally al beëindigen.