Volkswagen's debuut in het WRC: wel of geen verrassing ?
Dat Sébastien Ogier vorige maand in de Rallye Monte Carlo de allereerste klassementsproef op zijn naam schreef was voor velen een verrassing. De Fransman, in 2008 nog mijn concurrent in het J-WRC, debuteerde met de Volkswagen Polo WRC en deed dat uitstekend. Voor mij kwam het goede resultaat niet als een echte verrassing, want ik heb van nabij meegemaakt hoe Volkswagen Motorsport zich de afgelopen jaren voorbereidde op deelname aan het WRC.
Om het wereldkampioenschap rally's nu al om te dopen tot VW-RC is misschien wat voorbarig, maar ik geef het debuterende team van Volkswagen Motorsport een goede kans om de wereldtitel dit jaar al op te eisen. Zeker als Sébastien Loeb woord houdt en slechts in 5 van de WK Rally's aan de start verschijnt. Ik verheug me wel op de ongetwijfeld spannende strijd tussen Dani Sordo, de kopman van het Citroën team en Sébastien Ogier. Want het was uitgerekend de komst van Ogier in 2011 bij het fabriekstram van Citroën die Sordo zijn rooskleurige toekomst bij het Franse team om zeep hielp! Sordo ging naar MINI, maar kon daar geen potten breken en toen MINI zich officieel terugtrok was Sordo maar al te blij om weer bij Citroën terug te keren, nadat Ogier was weggekocht door Volkswagen! Die twee hebben dus nog wel een appeltje te schillen met elkaar.
Wat betreft de voorbereidingen van Volkswagen Motorsport heb ik de afgelopen twee jaar van nabij meegemaakt hoe serieus zij zijn geweest in hun aanpak. Natuurlijk helpt het dat ze een mega-budget ter beschikking hebben en daarmee de beste mensen overal vandaan hebben weten te trekken, zoals bijvoorbeeld Jost Capito (van Ford) en Sven Smeets (van Citroën). Ook hebben ze door de afgelopen twee seizoenen met de Skoda Fabia S2000 deel te nemen aan alle rally's van het wereldkampioenschap heel veel ervaring opgedaan over de klassementsproeven, over de logistiek, over de rijders, over de banden, etc. Ik prijs mij ook gelukkig dat ik in 2011 met een Skoda aan de WRC Rally van Duitsland mocht meedoen - een heel bijzondere ervaring.
Ook het rallyprogramma in Zuid-Afrika, waar ik vorig jaar met een VW Polo S2000 mocht rijden, vormde onderdeel van de strategie. Regelmatig kwamen engineers van VW Motorsport in Hannover naar onze rally's om ervaring op te doen en te kijken hoe de Polo zich hield onder extreme omstandigheden. De rally's waar ik aan deelnam waren stuk voor stuk zeer zwaar en vroegen veel van het materiaal. En onze Zuid-Afrikaanse engineers gingen de afgelopen tijd ook regelmatig naar Hannover om daar bij de ontwikkeling van de WRC Polo te helpen. Om te zeggen dat ik een wezenlijke bijdrage heb geleverd aan het vroege succes van VW in het WRC voert wat te ver, maar zeker is dat ons programma vorig seizoen niet toevallig zo groots werd aangepakt.
Ik ben benieuwd hoe het seizoen zich verder ontwikkelt - eind deze week staat de WRC Rally van Zweden op het programma, altijd een spectaculaire wedstrijd op de kalender, waar de uitslag niet vooraf valt te voorspellen, behalve dat Ford daar de afgelopen jaren (sinds 2006) niet meer is verslagen. Maar uitgerekend Jari-Matti Latvala - de winnaar met Ford in 2012 - rijdt nu voor Volkswagen! Volg daarom alle actie in het WRC op www.wrc.com
Hans Weijs jr