Horneland Rally 2019

Na vorig jaar een voor veel deelnemers te zware Horneland Rally te hebben georganiseerd, was het tijd voor enkele veranderingen. Met wijzigingen in lengte, tijdschema, klassen, controles en tijdstraffen is er meer “rust” gepoogd te creëren in de rally-opzet. Hoe deze in de praktijk uit zouden pakken, was vooraf nog afwachten. Achteraf kunnen we concluderen dat er goed aan is gedaan deze wijzigingen door te voeren, met de minste uitvallers sinds tijden en enkel positieve geluiden van de deelnemers als resultaat. Het waren Alexander Leurs & Bart den Hartog die, na jaren van podiumplaatsen, op het hoogste schavot mochten staan aan de finish in Weert als winnaars van de Expertklasse.

 

Vrijdag 15 Maart rond lunchtijd kwamen alle deelnemers aan bij de start bij Buitenplaats Vaeshartelt in Weert nabij Maastricht. Na de technische keuring, waar het uitlaatgeluid en de lampen werden gecontroleerd, en het passeren bij de documentencontrole werd iedereen verwelkomd door de nieuwe voorzitter en uitzetter Peter Rovers. Tijdens de briefing werden de doorgevoerde wijzigingen nogmaals uitgelicht, waarna de deelnemers onder de startboog door konden rijden om hun rally te beginnen.

2

De eerste etappe voerde de deelnemers in de stromende regen door Zuid-Limburg, de Voerstreek, de Ardennen en Luxemburg waarna een kort traject in Duitsland het diner klaarstond. Deelnemers kregen direct een marathonetappe van 5½ uur voorgeschoteld, waarbij de opzet van de uitzetter was om het veld nog niet al te grote uitdagingen voor te schotelen.

Alle deelnemers konden op deze locatie hun buikjes vullen met een lekkere schnitzel, want er waren dan ook nog geen uitvallers. In elke klasse waren er nog equipes zonder strafpunten. In de “nieuwe” Expertklasse stonden er maar liefst 3 equipes aan de leiding, allen zonder strafpunten. Alle drie teams van de gevestigde orde: Van der Palen – Van der Palen, Leurs – den Hartog & Lamberigts – Berkhof. Gevolgd door 6 teams die 1 bordje en een handjevol tijdstrafpunten hadden opgelopen. In de Sportklasse stonden er twee teams bovenaan zonder strafpunten: Westland - Bout & de Boer – Jans. Het team Jongste – Aalders had in hun Ford Capri al een klein kloofje van 20 punten geslagen als leiders in de Tourklasse.

3

De tweede (avond)etappe werd grotendeels in Duitsland verreden. Een rustig gebied met goed berijdbare wegen, waar echter toch de nodige uitdagingen in zaten die ook bepalend zijn geweest voor de einduitslag van de rally. In het laatste deel van de etappe werd Luxemburg doorkruist en is er een pauze gehouden bij een tankstation in het Luxemburgse Pommerloch.

Tijdens deze etappe hebben er helaas enkele teams afscheid moeten nemen door technische schade. De wegen waren door de stromende regen spekglad geworden, waardoor equipe Chermin – van Gent van de weg geraakte en daarbij ongewild contact maakte met een boom. Gelukkig enkel materiële schade, maar wel moesten zij helaas terug huiswaarts keren. Net als team Timmermans – van Rijt, waarbij de ruitenwissers waren afgebroken tijdens de eerste etappe. Ze zijn uiteindelijk wel aan de 1e rustlocatie gekomen, maar moesten hierna helaas de strijd staken aangezien het nog lang bleef regenen. Equipe Griffioen – Doerahman konden nog van het meeste geluk spreken. Zij schoten (op dezelfde weg als Chermin – van Gent) de weg af, maar raakten wonder boven wonder enkel struiken. De auto stond echter wel zo diep in het bos dat deze met dank van behulpzame omwoners en hun tractor eruit moest worden getrokken. Ze hebben hierna een flink stuk route overgeslagen om hun rally weer te vervolgen.

4

In deze 2e etappe pakte ieder team wel enkele strafpunten. Met name TC 15, die in het pikdonker boven op een spoorwegviaduct was geplaatst zorgde bij veel deelnemers voor de nodige hoofdbrekens. In de Expertklasse was er een team dat er ver bovenuit stak: Leurs – den Hartog met enkel 10 strafpunten. Zij hadden in deze etappe al een voorsprong van 49 behaald, mede door lekke banden bij de tegenstanders. Equipe Westland – Bout stond aan de leiding in de Sportklasse, met enkel 1 punt voorsprong op Maatman – Schepens. In de Tourklasse was het nog steeds Jongste – Aalders die vrij comfortabel aan de leiding stonden.

Etappe 3 was een relatief kort nachtelijk traject door België waar in Rendeux rond 04:30 uur bij een bereidwillig restaurant een kop soep en koffie klaarstond.

In deze etappe, waren er weer meerdere teams zonder strafpunten in alle klassen. De leiders in de Expertklasse, hebben hier wel hun eerste tijdstrafpunten behaald. De voorsprong was echter al zo groot, dat dit geen invloed heeft gehad op hun ranking. Team Meulen – van der Werf zetten hun opmars voort door de 3e stek over te nemen. In de andere klassen geen wijzigingen in de bovenste posities.

De laatste etappe zorgde vooral voor strafpunten in de Sport- en Tourklasse. In de Expertklasse veranderde enkel de 3e positie. Waar het equipe Van der Palen – Van der Palen in de 3e etappe waren weggezakt door het missen van enkele bordjes, pakten ze de 3e positie weer terug door er ditmaal geen te missen. Alexander Leurs – Bart den Hartog hebben de hele rally bovenaan gestaan en zijn dan ook de verdiende winnaars van deze Horneland Rally met 12 strafpunten. Gevolgd door Harm Lamberigts – Erwin Berkhof met 62 strafpunten, de tijdstraf die ze hadden opgelopen door de lekke banden in de tweede etappe hadden het verschil echter niet gemaakt in de einduitslag. Met vader en zoon Giel van der Palen – Arjan van der Palen die het podium vervolledigden met 92 strafpunten. Het podium was daarmee in totaal goed voor liefst 10 Horneland zeges!
In de Sportklasse was het verschil tussen de nummer 1 en 2 voor de laatste etappe nog steeds maar 1 punt. In de laatste etappe liepen beide teams een flink aantal strafpunten op. Weliswaar evenveel strafpunten, waardoor ook hier niets veranderde. Robert Westland – Michel Bout waren de winnaars van deze klasse met 93 strafpunten. Stefan Maatman – Bjorn Schepens moesten genoegen nemen met een tweede plek, met 94 strafpunten, gevolgd door Jules Welters – Boy Claessen met 118 strafpunten.

Niels Jongste – Rik Aalders hadden deze etappe ook enkele strafpunten opgelopen, maar hielden door hun ruime voorsprong de leiding. Zij waren de winnaars van de Sportklasse met 29 strafpunten. Equipe Johan Hilverda – Jan Hilverda en René van Bussel – John van Dijken vervolledigden het podium met respectievelijk 75 en 102 strafpunten.
Ondanks de charme van het rijden door de nacht en het 24-uurs aspect ook onze rally typeert, is besloten dat dit de allerlaatste editie van de Horneland Rally was waarin de hele nacht wordt doorgereden. Vanaf 2020 zal er terug een overnachting in de Horneland Rally komen, waarbij er nog altijd zoveel mogelijk uren in het donker verreden zullen worden. Deze editie zal plaatsvinden op vrijdag 13 en zaterdag 14 Maart 2020!

777