Aanpassing organisatie en kalender Ford Fiesta Sprint Cup BE & NL

Fiësta logoFiesta logo Belgie
Tijdens het openingsweekend van de Supercar Challenge op Circuit Spa-Francorchamps zijn de organisatie van zowel de Nederlandse Cup alsook de Belgische Cup overeengekomen dat Dick van Elk met zijn V-Max Racing Management de sportieve organisatie voor beide Ford Fiesta Sprint Cups in Nederland en België zal overnemen. Van KNAF, RACB Sport en ACL is afgelopen woensdag akkoord ontvangen om onder Benelux Zone regels de beide Cups te organiseren.

Autosport Season Kick Off

RRX 6644
Zaterdag 24 maart op TT Circuit Assen organiseerde de KNAF samen met ACNN de Autosport Season Kick Off. Een dag vol autosport van beginners tot vedettes die op zoek waren naar wellicht een nieuwe auto voor het nieuwe seizoen.

Racing Team Nederland wint FEBO Final 4, kampioenstitel voor tweede maal op rij naar de borst en van riet

Persbericht WEK Final 4 2018 re Essay5
De FEBO Final 4, de finalerace van het Winter Endurance Kampioenschap 2017-2018, is gewonnen door Jan Lammers en Giedo van der Garde. Het duo wist met de door Racing Team Nederland geprepareerde Ligier LMP3 de vier uur durende wedstrijd te winnen. FEBO Racing Team-rijders Dennis de Borst en Pim van Riet pakten voor de tweede maal op rij de kampioenstitel.

De dag startte met de kwalificatietraining op een koud maar droog circuit, waarbij het team van Jan Lammers en Giedo van der Garde al snel liet blijken een van de favorieten voor de dagzege te zijn. Met een sterke tijd van 1:34.996 werd de toon gezet met de gele Racing Team Nederland LMP3 auto. Op de tweede plaats kwalificeerden zich Bob Herber en Daan Meijer (Mercedes SLS GT3). De snelste tijd in Divisie II werd genoteerd door BMW-coureurs Lars Harbeck en Sven Markert. In Divisie III klokten Jan Schouten en Ton Vink (BMW 320D) de beste tijd, terwijl deze eer in Divisie IV naar Frank Poll en Guus de Koster ging (BMW E36).
Persbericht WEK Final 4 2018 re Essay4
Problemen bij de Mercedes SLS GT3 van Herber en Meijer zorgde ervoor dat zij niet aan de opwarmronde konden deelnemen en vanuit de pitlane de race moesten aanvangen. Bij de start van de race kwam de LMP3-bolide van Racing Team Nederland niet goed weg, waardoor de Porsches van de equipes Paul Harkema/Niels Langeveld en Marcel van Berlo/Kay van Berlo de leidende posities konden overnemen. Het duurde echter niet lang voordat de gele Jumbo prototype racer van Lammers en Van der Garde weer de koppositie overnam in de openingsronde. Naarmate de race vorderde, wisten zij hun voorsprong steeds verder uit te bouwen. De leidende positie kwam nauwelijks in gevaar. Na vier uur racen werd de LMP3-bolide van Racing Team Nederland als winnende auto afgevlagd. Marcel van Berlo en Kay van Berlo reden ook een sterke race en werden als tweede geklasseerd, voor Thijs Heezen en Jos Menten (Porsche).

In Divisie II was er volop strijd om de laatste punten. Immers kwamen klassementsleiders Dennis de Borst en Pim van Riet in deze divisie in actie, terwijl ook de andere kampioenschapsleider, Henry Zumbrink, aan de start kwam met een gelijk aantal punten. Tijdens de FEBO Final 4 deelde hij de BMW M4 GTR met Eric van de Munckhof. Voor De Borst en Van Riet was de missie duidelijk: met hun eigen FEBO Racing Team SEAT Leon TCR finishen voor de Munckhof Racing BMW M4 GTR. Makkelijk ging dat niet, want tot in de eerste twee uur van de wedstrijd lag de Munckhof Racing BMW een groot deel van de tijd voor de FEBO SEAT. Toch keerde het tij in de laatste uren in het voordeel van De Borst en Van Riet. Dit resulteerde in een belangrijke overwinning, waarbij het duo een voorsprong van een ronde had op de als tweede gefinishte equipe van Michael Verhagen en Willem Meyer (Bas Koeten Racing Audi RS3 LMS). Henry Zumbrink en Eric van de Munckhof werden uiteindelijk als derde geklasseerd. Dankzij hun klasse-zege, stelden De Borst en Van Riet definitief hun wintertitel veilig. Dat het voor dit duo de tweede wintertitel op rij was, maakte de prestatie extra bijzonder.
Persbericht WEK Final 4 2018 re Essay6
In Divisie III waren Loek Hartog en Peter Altevogt de voornaamste kandidaten om een gooi naar de titel de doen. Daarbij moesten zij wel zien af te rekenen met tegenstanders als Jan Schouten en Ton Vink (BMW) en Lucas Groeneveld en Jaap Van Lagen (Renault Clio Sport). Na vier uur wedstrijd werden Hartog en Altevogt als derde afgevlagd. Voor hen finishten Groeneveld en Van Lagen. De winnaars in Divisie III werden Schouten en Vink. Loek Hartog en Peter Altevogt eindigden in het eindklassement van het winterkampioenschap op de vijfde plaats.

Bij de vorige winterraces waren Frank Poll en Guus de Koster (BMW E36) telkens de winnaar in Divisie IV. Ook bij de FEBO Final 4 wisten zij dit succes voort te zetten en pakten zij de zege. Op het podium werden zij geflankeerd door Harry Verkerk en Martin Huisman (2e plaats, Porsche 944 Cup) en Jean-Paul Hulsebos en Patrick Verkerk (3e plaats, Porsche 944 Cup). Ondanks de drie divisie-zeges op rij, kwamen Poll en De Koster net een aantal punten tekort om de wintertitel te veroveren. Uiteindelijk moest het duo genoegen nemen met de derde plaats in het eindklassement.
Persbericht WEK Final 4 2018 re Essay3
Eindstand Winter Endurance Kampioenschap 2017-2017
1. Dennis de Borst & Pim van Riet 34 ptn
2. Henry Zumbrink 30 ptn
3. Frank Poll & Guus de Koster 28 ptn

Uitslagen van de FEBO Final 4 zijn te raadplegen via:
http://raceresults.nu/Results/organisator/2018?evenement=Circuit+Zandvoort&race=Febo+Final+4+2018

De FEBO Final 4, de finalerace van het Winter Endurance Kampioenschap 2017-2018, is gewonnen door Jan Lammers en Giedo van der Garde. Het duo wist met de door Racing Team Nederland geprepareerde Ligier LMP3 de vier uur durende wedstrijd te winnen. FEBO Racing Team-rijders Dennis de Borst en Pim van Riet pakten voor de tweede maal op rij de kampioenstitel.

De dag startte met de kwalificatietraining op een koud maar droog circuit, waarbij het team van Jan Lammers en Giedo van der Garde al snel liet blijken een van de favorieten voor de dagzege te zijn. Met een sterke tijd van 1:34.996 werd de toon gezet met de gele Racing Team Nederland LMP3 auto. Op de tweede plaats kwalificeerden zich Bob Herber en Daan Meijer (Mercedes SLS GT3). De snelste tijd in Divisie II werd genoteerd door BMW-coureurs Lars Harbeck en Sven Markert. In Divisie III klokten Jan Schouten en Ton Vink (BMW 320D) de beste tijd, terwijl deze eer in Divisie IV naar Frank Poll en Guus de Koster ging (BMW E36).

Problemen bij de Mercedes SLS GT3 van Herber en Meijer zorgde ervoor dat zij niet aan de opwarmronde konden deelnemen en vanuit de pitlane de race moesten aanvangen. Bij de start van de race kwam de LMP3-bolide van Racing Team Nederland niet goed weg, waardoor de Porsches van de equipes Paul Harkema/Niels Langeveld en Marcel van Berlo/Kay van Berlo de leidende posities konden overnemen. Het duurde echter niet lang voordat de gele Jumbo prototype racer van Lammers en Van der Garde weer de koppositie overnam in de openingsronde. Naarmate de race vorderde, wisten zij hun voorsprong steeds verder uit te bouwen. De leidende positie kwam nauwelijks in gevaar. Na vier uur racen werd de LMP3-bolide van Racing Team Nederland als winnende auto afgevlagd. Marcel van Berlo en Kay van Berlo reden ook een sterke race en werden als tweede geklasseerd, voor Thijs Heezen en Jos Menten (Porsche).

In Divisie II was er volop strijd om de laatste punten. Immers kwamen klassementsleiders Dennis de Borst en Pim van Riet in deze divisie in actie, terwijl ook de andere kampioenschapsleider, Henry Zumbrink, aan de start kwam met een gelijk aantal punten. Tijdens de FEBO Final 4 deelde hij de BMW M4 GTR met Eric van de Munckhof. Voor De Borst en Van Riet was de missie duidelijk: met hun eigen FEBO Racing Team SEAT Leon TCR finishen voor de Munckhof Racing BMW M4 GTR. Makkelijk ging dat niet, want tot in de eerste twee uur van de wedstrijd lag de Munckhof Racing BMW een groot deel van de tijd voor de FEBO SEAT. Toch keerde het tij in de laatste uren in het voordeel van De Borst en Van Riet. Dit resulteerde in een belangrijke overwinning, waarbij het duo een voorsprong van een ronde had op de als tweede gefinishte equipe van Michael Verhagen en Willem Meyer (Bas Koeten Racing Audi RS3 LMS). Henry Zumbrink en Eric van de Munckhof werden uiteindelijk als derde geklasseerd. Dankzij hun klasse-zege, stelden De Borst en Van Riet definitief hun wintertitel veilig. Dat het voor dit duo de tweede wintertitel op rij was, maakte de prestatie extra bijzonder.

In Divisie III waren Loek Hartog en Peter Altevogt de voornaamste kandidaten om een gooi naar de titel de doen. Daarbij moesten zij wel zien af te rekenen met tegenstanders als Jan Schouten en Ton Vink (BMW) en Lucas Groeneveld en Jaap Van Lagen (Renault Clio Sport). Na vier uur wedstrijd werden Hartog en Altevogt als derde afgevlagd. Voor hen finishten Groeneveld en Van Lagen. De winnaars in Divisie III werden Schouten en Vink. Loek Hartog en Peter Altevogt eindigden in het eindklassement van het winterkampioenschap op de vijfde plaats.

Bij de vorige winterraces waren Frank Poll en Guus de Koster (BMW E36) telkens de winnaar in Divisie IV. Ook bij de FEBO Final 4 wisten zij dit succes voort te zetten en pakten zij de zege. Op het podium werden zij geflankeerd door Harry Verkerk en Martin Huisman (2e plaats, Porsche 944 Cup) en Jean-Paul Hulsebos en Patrick Verkerk (3e plaats, Porsche 944 Cup). Ondanks de drie divisie-zeges op rij, kwamen Poll en De Koster net een aantal punten tekort om de wintertitel te veroveren. Uiteindelijk moest het duo genoegen nemen met de derde plaats in het eindklassement.

Eindstand Winter Endurance Kampioenschap 2017-2017

  1. Dennis de Borst & Pim van Riet 34 ptn
  2. Henry Zumbrink 30 ptn
  3. Frank Poll & Guus de Koster 28 ptn

Uitslagen van de FEBO Final 4 zijn te raadplegen via:

http://raceresults.nu/Results/organisator/2018?evenement=Circuit+Zandvoort&race=Febo+Final+4+2018

Voorverkoop Jumbo Racedagen, driven by Max Verstappen gestart

Start voorverkoop Jumbo Racedagen Jumbo PR 4
Vandaag is de voorverkoop gestart voor de Jumbo Racedagen, driven by Max Verstappen die op 20 & 21 mei plaatsvinden op Circuit Zandvoort. Tijdens dit familie-evenement kunnen liefhebbers van de Formule 1 en fans van Max Verstappen de Nederlandse F1-held live in actie zien. Verstappen geeft verschillende demonstraties met zijn Aston Martin Red Bull Racing Formule 1-auto, waarbij hij laat zien (en horen) hoe snel en stoer F1 in de Zandvoortse duinen is. Ook staan diverse races op het programma, waaronder die van de spectaculaire FIA WTCR World Touring Car Cup, met de beste toerwagencoureurs ter wereld. De eerste entreetickets zijn vanaf nu verkrijgbaar via www.circuitzandvoort.nl. Net als vorig jaar zullen op een later moment gratis duinkaarten te verkrijgen zijn via Jumbo Supermarkten.

Formule RP1 krijgt langere aanloop richting 2019

formule rp1
Het enthousiasme was groot en de reacties na de testdag op Circuit Zandvoort onverminderd positief, maar de korte opstarttijd breekt de Formule RP1 nu toch op. De betrokken partijen hebben daarom besloten het jaar 2018 te gebruiken om de nieuwe opstapklasse voor de formulewagenracerij verder op de kaart te zetten en te gaan voor een start in 2019. “Veel geïnteresseerde rijders hadden hun plannen voor dit jaar al rond toen de Formule RP1 in beeld kwam. Helaas konden we het project niet eerder opstarten, en dat breekt ons nu op”, aldus Sebastiaan Bleekemolen.