Afgelopen woensdag en donderdag stond Circuit Park Zandvoort in het teken van de Balance of Performance-test. Tijdens de twee testdagen bleek eens te meer wat een veelzijdig assortiment er aan GT4-auto's voor het HDI-Gerling Dutch GT Championship beschikbaar is. Nico Verdonck, testcoureur van de GT4-raceorganisatie, voelde de tien verschillende raceauto's aan de tand. Tussendoor maakten de aanwezige teams van de gelegenheid gebruik om zelf ook testwerk te verrichten.
Las Moras Racing Team werd tijdens de Balance of Performance vertegenwoordigd door Duncan Huisman en Luc Braams, die afgelopen donderdag met de witte, nog onbestickerde Camaro reden. Huisman en Braams zullen volgend seizoen in het HDI-Gerling Dutch GT Championship een duo vormen, zo maakte het raceteam eerder al bekend. Ook Ronald Morien racet volgend jaar weer onder de vlag van Las Moras.
Lotus Evora GT4
Duncan Huisman nam een kijkje bij de concurrentie en reed donderdag ook een aantal ronden met de Lotus Evora van Cor Euser Racing. "Een verrassend leuke auto", zo oordeelde hij. Ook Liesette Braams, Dennis Houweling en Rob Severs maakten kennis met de Britse sportauto. Cor Euser liet weten op zoek te zijn naar een amateur, omdat er vanaf 2013 in het HDI-Gerling Dutch GT op een auto behalve een 'pro' ook een 'am'-rijder moet staan ingeschreven.
Corvette C6
Kelvin Snoeks, vorig jaar rijdend met een BMW M3 GT4, testte met de huidige kampioensauto van het HDI-Gerling Dutch GT. "Ik ben door Day V Tec gevraagd om te helpen met het testen en afstellen van de Corvette C6. Maar het is geheel vrijblijvend, voor volgend seizoen staat nog niets vast", verzekerde hij.
BMW M3's
Ook kwamen er twee BMW M3 GT4's in actie. Zowel de oranje BMW van Racing Team Holland als de M3 van Seal for Life Performance Team werd aan de jaarlijkse BOP-test onderworpen. Ricardo van der Ende was blij weer achter het stuur te zitten: "We hebben de Ekris-BMW afgestoft en in de 2013-spec opgeleverd aan SRO. Ik heb zelf ook gereden, want het racen blijft verslavend. Om de auto's voor aankomend seizoen langzamer te maken, wordt met name de wegligging verslechtert. Daar zie ik voor mijzelf een uitdaging om de wagenbeheersing te perfectioneren."
Grote verrassing
Grootste verrassing van de 'BOP-test' was volgens velen de Ford Mustang FR500C, die een aantal optische aanpassingen heeft ondergaan. Preparateur Maarten Buitenhuis is zelf ook content met de modificaties: "Het probleem in het verleden was om het vermogen van de Mustang goed op het asfalt te krijgen. Met bredere banden, een achtervleugel en een ander aerodynamisch pakket zijn we flink ingelopen." Waarvan akte, want met de snelheid van afgelopen week, had de Amerikaanse raceauto afgelopen seizoen het gevecht om de voorste posities aan kunnen gaan.
Verdonck rijdt snelste tijd Nissan 370z
Ondanks dat Nissan Nederland zich uit het HDI-Gerling Dutch GT heeft teruggetrokken, heeft preparateur Equipe Verschuur de beide Nissans 370z nog in bezit. Nico Verdonck reed met de rood-zwarte raceauto een snelste rondetijd van 1:47,653 minuut. En zodoende ging de Nissan 370z sneller Circuit Park Zandvoort rond, dan vorig seizoen. Behalve Verdonck, kwamen er ook nog twee talenten van de Nissan GT Academy in actie.
Verder reden er tussen de Zandvoortse duinen nog een Porsche 911 GT4, Porsche Cayman, Aston Martin GT4 en Ginetta G50 van over de grenzen, die mogelijk aankomend seizoen tijdens een aantal races aan de start te verwachten zijn. Het HDI-Gerling Dutch GT rijdt namelijk een weekend samen met het Brits GT en drie evenementen gelijktijdig met de European GT4 Trophy. Daarnaast staat ook het internationale Masters of Formula 3-weekend op de compacte kalender van het HDI-Gerling Dutch GT.
Voor meer informatie over aanstaand seizoen en de nieuwe kalender kijkt u op www.dutchgt.nl.