Verheul en van de Ven pakken wintertitel op Circuit Park Zandvoort

De Final 4, de finalerace van het Winter Endurance Kampioenschap op Circuit Park Zandvoort, is gewonnen door Kees Bouhuys, Michael Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen en Jeroen Bleekemolen. Met de fraaie Porsche 997 GT3 Cup wist het kwartet de zege naar zich toe te slepen. Het kampioenschap werd gewonnen door Bas van de Ven en Jan Joris Verheul. Mede dankzij de hulp van teamgenoot Tom Coronel, kwamen de winterkampioenen als eerste over de eindstreep in Divisie II.

wek-final4  1  497x330

Het programma begon traditioneel met een dertig minuten durende kwalificatie, waarbij de poleposition al vroeg in de sessie werd veroverd door Team Bleekemolen. Met de Porsche 997 GT3 mochten Kees Bouhuys, Michael Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen en Jeroen Bleekemolen daarmee vanuit de meest ideale startpositie beginnen aan de wedstrijd. Met een verschil van slechts 0,19 seconden trainden Luc en Max Braams zich met de Renault Mégane Trophy naar de tweede startplaats. De derde startpositie werd een prooi voor McGregor-coureurs Jeroen en Pieter Schothorst, eveneens rijdend met een Renault Mégane Trophy. De snelste tijd in Divisie II werd geklokt door Bas van de Ven, Jan Joris Verheul en Tom Coronel in de MDM Kenneth Smit - Metalak BMW 320D WTCC. In Divisie IV werd deze prestatie geleverd door Kevin en Glen Veltman, samen met Lev Fridman in de BMW 123D.

De start van de wedstrijd, op een vochtige, maar opdrogende baan, bleek spectaculair. Na een felle sprint richting de eerste bocht was na enkele meters de eerste uitvaller al een feit. De snelle Tech Repair-BMW M3 GT4 raakte betrokken bij een incident, samen met de SEAT Leon Supercopa van Gijs Bessem en Harry Hilders. Hoewel de SEAT nog de race kon hervatten, bleek de schade bij het Tech Repair-team te groot om nog de strijd te kunnen vervolgen. Beter verliep de openingsfase voor Melroy Heemskerk in de stijlvolle Ligier JS51 Sportscar. Gestart vanaf de vijfde positie wist Heemskerk zich meteen in de strijd om de leiding te mengen.

Na de derde doorkomst voerde de GEVA Racing-coureur het veld aan, op enkele seconden gevolgd door de Bleekemolen Porsche en de beide Méganes. Naarmate de wedstrijd vorderde wist Heemskerk het tempo steeds verder op te voeren, terwijl de concurrentie de nodige bandenproblemen kende. Zo moest Michael Bleekemolen al na twintig minuten een bezoek brengen aan de pits, voor een bandenwissel. Niet veel later volgden ook de Mégane-equipes.

Lange tijd leek de GEVA Racing Ligier van Heemskerk en Roger Hodenius de favoriet voor de zege, maar na 55 ronden wedstrijd moest de leidende positie worden afgestaan, vanwege problemen met de versnellingspook. In de benodigde reparatietijd profiteerde de concurrentie optimaal, waaronder ook de Intrax Radical Sportscar van Henk Thuis en Jeroen van den Heuvel. Toch bleken Bleekemolen Porsche en de McGregor Mégane van Jeroen en Pieter Schothorst de beste kaarten in handen te hebben. Immers werden ook Thuis en Van den Heuvel getroffen door problemen, net als Luc en Max Braams. Ook de sleutelwerkzaamheden aan de Ligier SJ51 mochten niet baten, want na enkele ronden viel de auto definitief uit.

Na vier uur racen kwam de Bleekemolen Porsche 997 GT3 Cup dan ook als winnaar over de streep, gevolgd door vader en zoon Schothorst. Op het Divisie I-podium mochten ook Saker-coureurs Johan Kraan en Luca Bettini plaats nemen. Sterk was daarnaast de prestatie van Bas van de Ven, Jan Joris Verheul en Tom Coronel. Na een solide beginfase van Van de Ven, maakten Verheul en Coronel flinke stappen in de eindefase van de wedstrijd. Het trio kon niet alleen tevreden zijn met de derde plaats algemeen, ook werd de zege gepakt in Divisie II. Met een ronde voorsprong werd gewonnen voor Rob de Laat en Rob Severs, eveneens rijdend met een BMW 320D WTCC. Eddie den Dekker en Michel Schaap finishten als derde in de klasse. De coureurs begonnen de racedag nog als kampioenschapsleiders, maar moesten genoegen nemen met de derde plaats in de divisie.

In Divisie IV, beter bekend als de dieselklasse, kwam de Equipe Verschuur BMW 123D als eerste over de eindstreep. Met Paul, Max en Anouk van Splunteren werd de zege in de divisie dan ook een heus familiefeestje. Liesette Braams en Duncan Huisman finishten in de Burando BMW 123D van Las Moras Racing als tweede. De laatste podiumplaats in de klasse ging naar KK Motorsport-coureurs Remon Vos en Marcel Schoonhoven.

Het grootste feest werd natuurlijk vooral gevierd door Bas van de Ven en Jan Joris Verheul. Naast de overall-podiumplaats en de winst in Divisie II, scoorde het duo ook voldoende punten om het Winter Endurance Kampioenschap 2012-2013 winnend af te sluiten. Kees Bouhuys eindigde samen met Michael en Sebastiaan Bleekemolen als tweede in de eindstand, voor Liesette Braams.

wek-final4 500x334

Uitslag: 1. Bouhuys / M. Bleekemolen / S. Bleekemolen / J. Bleekemolen, Porsche 997 GT3 Cup, 122 ronden in 4 uur03min.43,895sec.(129,35 km/uur). 2. J. Schothorst / P. Schothorst, Renault Mégane Trophy, op 3 ronden. 3. Van de Ven / Verheul / Coronel, BMW 320D WTCC, op 3 ronden.

Klassenwinnaars: Divisie 1: Bouhuys / M. Bleekemolen / S. Bleekemolen / J. Bleekemolen; Divisie 2: Van de Ven / Verheul / Coronel, 119 ronden; Divisie 4: A. van Splunteren / P. van Splunteren / M. van Splunteren, BMW 123D, 109 ronden.

Eindstand kampioenschap:
1. Bas Van de Ven / Jan Joris Verheul, 62 punten
2. Kees Bouhuys / Michael Bleekemolen / Sebastiaan Bleekemolen, 58 punten
3. Liesette Braams, 56 punten

wek-final4  2  500x333

Foto's: Chris Schotanus, Essay Produkties