Van Amersfoort Racing kleurt oranje

Van Amersfoort Racing heeft al vele Nederlandse autorensporttalenten opgeleid. Dit jaar wordt daar een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd. Zowel de 16-jarige Max Verstappen als de 18-jarige Jules Szymkowiak kozen voor het gerenommeerde team uit Huizen om dit seizoen hun debuut te maken in het prestigieuze FIA Europees Kampioenschap Formule 3. "Het is een enorme uitdaging, waarbij 'Jantje lacht, Jantje huilt' regelmatig aan de orde zal zijn", blikt teambaas Frits van Amersfoort vooruit.

Goed nieuws voor de vaderlandse autorensport. Naast Dennis van de Laar komen er met Max Verstappen en Jules Szymkowiak dit jaar nog twee Nederlanders aan de start van het FIA Europees Kampioenschap Formule 3. Verstappen en Szymkowiak debuteren in deze opstapklasse richting de Formule 1, waarbij het voor de eerstgenoemde zelfs zijn eerste seizoen in de autorensport wordt. Na zijn ongekende kartsuccessen behoeft de 16-jarige Max Verstappen nauwelijks nog introductie. Zijn testritten in de Formule Renault 2.0, Formule 3 alsmede zijn optreden in de Florida Winter Series, verliepen zo voorspoedig, dat meteen gekozen werd voor een debuut in het FIA EK Formule 3. "Een Formule 3-auto ligt me heel goed, daar voel ik me echt in thuis. De auto heeft veel downforce en grip. Je kunt hard door een bocht en daardoor als coureur echt een verschil maken", aldus de kartwereldkampioen.

De 18-jarige Jules Szymkowiak uit het Limburgse Obbicht is wellicht iets minder bekend, maar deed vier jaar ervaring op in de diverse kartklassen en werkte in 2013 een uitgebreid ontwikkelingsprogramma af in de Formule BMW Talent Cup, waarbij hij acht wedstrijden won. "Ik heb tot nu toe ieder jaar een volgende stap gezet en wist al snel dat Formule 3 de klasse was waar ik naartoe wilde. Het is een forse stap, maar als je je doelen niet hoog stelt, kom je nergens", aldus het ambitieuze talent.

140310 f3 szymkowiak amersfoort

Extra leuk is het feit dat beide tieners voor hun debuut en instap in het FIA EK Formule 3 kozen voor Van Amersfoort Racing. Het team van Frits van Amersfoort heeft met onder andere Huub Rothengatter, Jos Verstappen, Tim en Tom Coronel en Christijan Albers al heel wat Nederlandse talenten op weg geholpen en kan terugkijken op een rijke historie met vele titels in diverse klassen. "Van Amersfoort Racing is heel gedreven om goede resultaten te boeken. Ze willen graag winnen en dat vind ik belangrijk, want dat is ook mijn doel", aldus Max Verstappen, die daarmee in de voetsporen treedt van zijn vader Jos, die in 1992 met Van Amersfoort Racing in de Formule Opel Lotus zijn autorensportdebuut beleefde.

Met twee zo onervaren rookies, die min of meer vanuit de kart overstappen naar de Formule 3, wacht Frits van Amersfoort een zware, maar ook mooie taak. "Een enorme uitdaging en regelmatig zal het 'Jantje lacht, Jantje huilt' worden. Het is een grote stap, maar tussen kart en Formule 3 zitten niet zoveel klassen meer. Daarbij hebben de laatste jaren uitgewezen dat je in de huidige Formule 3 twee tot drie seizoenen nodig hebt om bij de absolute top te komen. Dan kun je er maar beter beginnen, want je leert dan meteen de circuits kennen. In het FIA EK rijd je met Pau, de Norisring en Moskou op circuits waar je niet vooraf kunt testen. Er zitten dit jaar heel veel rookies in het FIA EK en echt talent komt toch wel bovendrijven. Daarbij is ook een Formule 3 uiteindelijk gewoon maar een raceauto", aldus een nuchtere en relativerende Van Amersfoort. "Met Jules hebben we vorig jaar acht testdagen afgewerkt en dat was bijzonder plezierig. Hij is leergierig, ontwikkelt zich goed en is voor de duvel niet bang. Voor hem is het een kwestie van gewoon 'doen', en daar houd ik wel van. Met Max hebben we nog niet gewerkt. Zijn prestaties spreken voor zich, zowel in de kart als met de auto's waarin hij getest heeft. Ik heb al met heel wat talenten gewerkt, maar op het moment dat zo'n jongen tegenover je zit, weet je al genoeg. Die blik in de ogen, de uitstraling. Daarnaast was hij ook op onze simulator erg goed. Al zijn kartmaatjes rijden straks in het FIA EK Formule 3, daar wil hij tegen racen."

2014 max verstappen van amersfoort racing contract 2 500x333

Maar met zo weinig autorensport-ervaring liggen fouten op de loer. "Ze zullen regelmatig snel zijn, maar gaan onvermijdelijk ook fouten maken. Je moet die jongens dan ook geen druk opleggen. Regelmatig in de top tien finishen is het doel. Het wordt met elf raceweekenden van elk drie races en zes gezamenlijke en zes 'eigen' testdagen een druk seizoen. De piek zal voor ons liggen in deel twee. In de eerste weekenden gaan ze fouten maken en moeten ze vooral leren wat ze niet moeten doen. Gelukkig is het kwalificatieschema aangepast van twee aansluitende sessies op vrijdag, naar één op vrijdag en één op zaterdag. Daarmee kun je tussendoor nog aanpassingen doen. Het zijn korte kwalificaties waarin het in twee ronden moet gebeuren. Essentieel wordt het om, met dertig auto's op de baan, uit het verkeer te blijven, op het juiste moment hard te gaan en daardoor voorin te staan. De slimheid van de rijder zal beslissend zijn. De beperkte tracktime ten opzichte van wat ze uit de karting gewend zijn, wordt enorm wennen voor ze", aldus de ervaren teambaas tot besluit.

Op 4 en 5 april staan er op de Hungaroring twee officiële testdagen van het FIA EK Formule 3 op het programma, op 8 en 9 april gevolgd door twee gezamenlijke testdagen op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Het eerste raceweekend, met daarin drie wedstrijden, vindt plaats op 19 en 20 april op het Engelse circuit van Silverstone.