TCR Benelux: op naar een grid van twintig auto's...

TCR Benelux - Picture TCR International Series
Tijdens de Brusselse Motor Show kondigde Honda Benelux aan dat zij een Honda Civic in zullen zetten in de TCR Benelux en deze onder zullen brengen bij Boutsen Ginion Racing. Kronos Events, de promotor van de TCR Benelux, ziet daarmee de bevestiging van het vierde automerk dat aanwezig zal zijn op de start grid van 2016, na SEAT, VW en recentelijk Alfa Romeo. Met nog vijf maanden te gaan tot de eerste meeting zit TCR Benelux duidelijk in de lift. Het zal niemand verbazen dat andere in de TCR betrokken merken niet kunnen wachten om zich bij het startveld te kunnen voegen.

Tekst en foto's: P.R.

"Als we er vanuit gaan dat er naast de officiële Civic een tweede Japanse bolide wordt ingezet, komen we nu al aan tien bevestigde auto's," stelt Claire Dubbelman, de Nederlandse coördinator van TCR Benelux. "Er zijn tal van teams en coureurs die op het punt staan om mee te gaan doen en dan zouden we al vlug meer dan vijftien auto's moeten tellen. Dat zou een goed signaal zijn, want zoals werd aangekondigd tijdens de Kick-off gaat vanaf 15 auto's het inschrijfgeld fors naar beneden. Mede vanwege deze financiële impuls hopen we nog vijf extra inschrijvingen binnen te kunnen halen. Vanaf 20 auto's is er een verlaagde entry fee van € 15.600 of € 2.600 per meeting, per auto: dat is niet onbelangrijk! Dus, afgaande op het eerste succes van TCR Benelux, hebben wij slechts één advies voor hen die nog twijfelen en dat is inschrijven en zo jezelf en de anderen helpen om de kostprijs naar beneden te halen!"

Dat het voortaan verplicht is om een auto te laten delen door twee rijders – met uitzondering van gentleman drivers -, maakt dat ook het kostenplaatje gesplitst kan worden en uiteraard worden ook de behaalde punten gedeeld. Sportief gezien staat TCR Benelux garant voor de terugkeer van een hoogstaand sprintkampioenschap in de Lage Landen.

"Er is veel te doen over het concept dat de volgorde van de startopstelling voor de Long Race bepaald zal worden via het aantal stemmen op Facebook, " vervolgt Koen Wijckmans, coördinator TCR Benelux. "Er zijn aan de streep punten te verdelen, maar de Long Race is bovenal een Qualifying. Dus, zelfs als je daar door een gebrek aan stemmen achteraan zou starten, kan je dankzij een snelle ronde nog altijd vooraan staan op de grid van de eerste en derde sprintrace. Het zijn immers de snelste ronden in de Long Race die de startopstelling bepalen van de daaropvolgende sprints en het is ook in deze vier sprints dat de rijderstitel en de merkentitel het felste zal worden bevochten. In een wereld waar sociale media steeds een grotere rol spelen, willen we de TCR Benelux absoluut laten meesurfen. Via de link met Facebook organiseren we wedstrijden, zoals het winnen van een co-drive of vrienden op FB uitnodigen om te komen supporteren voor zijn of haar rijder. Op die manier willen we de community van Facebook betrekken tijdens de events en dus een breder publiek warm maken voor de TCR-races in Nederland, België en Luxemburg."

De hoogtepunten van de TCR Benelux blijven dan ook de vier achtereenvolgende sprints, goed voor 80 minuten close racing van het zuiverste soort! Na Race 1 wordt het veld door de leading car terug bij elkaar gebracht en volgt er een vliegende start, en na weer 20' racen in Race 2 is er de geblokte vlag. Na een pauze en repair time, volgt een nieuwe opstelling, met stilstaande start en dit volgens de verkregen rangorde van stint 1. Na Race 3 is er opnieuw neutralisatie door de leading car en is er een laatste vliegende start voor een Race 4.

Als men de vrije training van 45' bijtelt met de Long Race en de vier sprints, komen we voor elk weekend van de TCR Benelux aan 185 minuten stuurwerk per meeting en een totaal van 30 races!

Om dat allemaal live te beleven en de eerste startopstelling van de TCR Benelux te aanschouwen is het nog even geduld hebben. Fans schrijven best nu al de data van 21 en 22 mei in grote letters in de agenda. Dat openingsweekend staat voor de International GT Open op het Circuit van Spa-Francorchamps en vijf weken later strijkt TCR Benelux in het kader van de DTM neer op Circuit Park Zandvoort!