Peter Dorn benoemd tot voorzitter van de KNAF

peter dorn

Peter Dorn is met ingang van 1 januari 2015 de nieuwe voorzitter van de KNAF. Tijdens de in november vorig jaar gehouden Algemene Ledenvergadering werd Dorn unaniem gekozen. Dorn was reeds lid van het Dagelijks Bestuur van de KNAF en ziet in zijn nieuwe functie drie aspecten samenkomen die hem boeien: het juridische, de autosport en het besturen.

De naam Peter Dorn zal niet direct bij iedereen in de kart- en autosport bekend in oren klinken. Positief ingesteld als hij is, ziet de nu 50-jarige inwoner van Geldrop (Noord-Brabant) dit eerder als een voordeel dan nadeel. "Iedereen kan daardoor open en onbevangen tegen mij aankijken en dat doe ik omgekeerd ook. En mensen leren kennen, daar kun je aan werken en dat zie ik ook als een van de eerste taken."

Peter Dorn is sinds 2011 lid van het Dagelijks Bestuur van de KNAF en neemt de voorzittershamer over van Huub Dubbelman. Zijn voordracht werd gesteund door het voltallige Dagelijks Bestuur en Federatie Bestuur en met algemene stemmen in de Algemene Ledenvergadering bekrachtigd. De afgelopen weken heeft de kersverse voorzitter van het Dagelijks en Federatie Bestuur gebruikt om zich verder in te lezen in alle lopende kwesties, om zo goed voorbereid aan zijn uitdagende taak te kunnen beginnen. Dorn heeft in het dagelijks leven een advocatenpraktijk gespecialiseerd in alles wat met vastgoed te maken heeft, waarbij de nadruk naar eigen zeggen ligt op de adviestaken. Dorn is getrouwd en heeft samen met zijn vrouw een tweeling (jongen en meisje) van 15 jaar oud.

Dorn raakte al op jonge leeftijd met het autosportvirus besmet en is niet alleen als toeschouwer, maar ook als actieve beoefenaar regelmatig op het circuit te vinden. "Als kind keek ik al op de televisie naar Formule 1-wedstrijden en later is daar de interesse voor de techniek bijgekomen. Ik mag dan ook graag aan auto's sleutelen. Verder doe ik regelmatig mee aan Trackdays en kart ik zo nu en dan, dit laatste overigens niet in wedstrijdverband." Door zijn betrokkenheid bij de organisatie van een evenement in de buurt van zijn woonplaats Geldrop, kwam Dorn in aanraking met de Historische Auto Ren Club en de Officials Club Automobielsport. Toen dan ook in het Dagelijks Bestuur van de KNAF een vacature ontstond voor een lid met een juridische achtergrond, viel de naam van Dorn en was korte tijd later een officiële functie binnen de KNAF een feit.

Nu, bijna drie jaar later, is daar de volgende stap. Dorn benadrukt echter eens te meer dat hij er als nieuwe voorzitter zeker niet alleen voor staat. "We doen dit met het voltallige bestuur. Ik zie mezelf als de dirigent van het orkest en het gezicht naar de buitenwereld. Zowel binnen het bestuur als daarbuiten merk ik dat iedereen er volledig voor wil gaan en er het volste vertrouwen in heeft dat we gaan slagen." Dorn wacht een drukke, maar ook zeer uitdagende periode. "Ik vergelijk het wel eens met het eten van een pizza. Die probeer je ook niet in één stuk op te eten. Die snijd je in partjes en eet die één-voor-één op. Zo zie ik de zaken die we binnen de KNAF willen aanpakken ook. Niet alles tegelijk maar eerst een onderwerp afronden voordat je aan iets anders begint. Een van de eerste klussen is het hervormen van de structuur van de KNAF. NOC*NSF heeft daar richtlijnen voor opgesteld en als erkende en jezelf respecterende bond moet je daaraan willen voldoen. Daarmee komt er ook meer directe invloed van de verenigingen en sporters waar we voor werken. Een uitdaging zie ik ook in het beter in beeld brengen van de breedtesport, zowel voor wat betreft licentiehouders als betrokken partijen. Maar ook; hoe kun je er meer bekendheid aan geven. Voorts is en blijft veiligheid natuurlijk een speerpunt. Verder wil ik in gesprek komen met partijen die nu niet bij de KNAF zijn aangesloten, maar wel iets in de kart- en autosport doen. We moeten kijken waar onze gemeenschappelijke belangen liggen. Ook moet meer duidelijk worden waar de KNAF voor staat. Ik loop te vaak tegen het feit aan dat je moet vertellen dat de KNAF de KNVB van de kart- en autosport is. Tot slot, maar niet minder belangrijk, wil ik dat KNAF-licentiehouders het niet alleen 'voor zichzelf goed doen', maar vooral ook 'een collega zijn voor anderen'. En met anderen bedoel ik dan collega-rijders, officials maar ook andere clubs. Het elkaar afvallen of zwart maken hoort niet in onze sport." Een omvangrijke lijst, maar Dorn heeft er zin in. "Het leuke is dat ik drie aspecten die me boeien in deze functie zie samenkomen: het juridische, de autosport en het besturen."

Maar los van dat alles kan Dorn als beoefenaar van de sport ook goed meevoelen met een rijder. "Ik kan enorm genieten van de vreugde die ik zie in onze sport, of het nu de nieuwe Formule 1-wereldkampioen is, of een jonge karter die op de lokale baan net een wedstrijd heeft gewonnen. Die vreugde is zo mooi en daar doen we het allemaal voor."