Download de KNAF app

Historic Grand Prix Zandvoort absolute ‘must’ voor enthousiast NK HTGT

HGP
Het Nederlands kampioenschap voor historische toerwagens en GT’s is sinds de eerste editie van de Historic Grand Prix Zandvoort van de partij met een groot en mooi startveld. Op 1, 2 en 3 september komt de klasse met circa 50 auto’s in actie, op een andere manier dan u gewend bent. Deelname aan de Historic Grand Prix Zandvoort staat bovenaan de bucketlist van veel historische raceklassen in binnen- en buitenland. De organisatie van het evenement maakt elke editie weer enkele ‘nieuwe’ klassen blij, zoals dit jaar de Classic Formula 3 (1971-1984) en de Triumph Competition & British HTGT. Dat betekent voor het NK HTGT dat de klasse voor de eerste keer sinds 2012 niet als zelfstandige klasse op het programma kan staan.

Historic Grand Prix Zandvoort blikt terug op prachtige Formule 3-historie met Classic Formula 3

lammers78 Suyk. Koen Anefo
De Historic Grand Prix Zandvoort (1 -3 september) is dit jaar uitgebreid met races van Classic Formula 3, de klasse voor Formule 3-auto’s uit de periode 1971-1984. De klasse brengt herinneringen boven van de prachtige Formule 3-races op het circuit van Zandvoort in die tijd, met onder meer Jan Lammers in de hoofdrol!

Historic Grand Prix Zandvoort zet mooie traditie voort met 55 auto’s in NK GTTC

hgp
De Historic Grand Prix Zandvoort is erg populair, niet alleen bij de toeschouwers maar ook bij de deelnemers. Een mooi voorbeeld is het NK voor GT’s en Touring Cars uit de jaren 1966 – 1981. Op 1, 2 en 3 september komen er meer dan 50 auto’s in actie. “We waren in februari al volgeboekt!”, laat de klasse weten. Voor de vaste bezoekers van de Historic Grand Prix Zandvoort is de omvang van het startveld geen verrassing. In 2015 en 2016 presenteerde het NK GTTC immers ook al een maximaal gevuld veld. Dit jaar nemen er 57 auto’s deel aan de kwalificatie, waarna er 55 van start gaan tijdens de races. De belangstelling vanuit de rijders is zo groot, dat de klasse al enkele maanden over een wachtlijst beschikt.

NK HTGT powered by Gamma @ Spa-Francorchamps

NK HTGT 2017 Spa 2 credits Senten Images
Maar liefst vijftig auto's meldden zich aan het vertrek voor een race van een uur op zonnig Spa-Francorchamps. Direct na de start was het Andy Newall die een staaltje stuurmanskunt van de bovenste plank liet zien. Hij gooide zijn slingerende Jaguar E-type met het gas vol op de plank door Eau Rouge en wist op die manier Michiel Campagne in de Corvette Grand Sport voor te blijven. Georg Nolte, de man die vanaf de eerste plaats vertrokken was, viel intussen steeds verder terug in zijn Ford GT40. Halverwege was het tijd voor de verplichte pitstops. Daarna ging Campagne aan de leiding, voor Rhea Sautter die het stuur van de E-type had overgenomen. Maar het was Michael Funke die als een raket naar voren kwam in Nolte's GT40 en enkele ronden voor het einde de leiding overnam. Kort achter de kop volgden de kleine Lotus Elans. Omdat snelle mannen Bob Stevens en Sander van Gils pech kregen, pakten Alexander Schlüchter en Jos Stevens de plaatsen 4 en 5. Claus Bjerglund was zesde in de dikke TVR Griffith. De GTS11-klasse werd aanvankelijk geleid door Mark Dols, maar zijn motor hield het niet vol. Zo ging de winst naar de andere Marcos, die van Robert Hamilton. Hij had een flinke voorsprong op Erwin van Lieshout en Theo van Gammeren in hun Porsche 911's. De kleine GT klasse was goed bezet met Ginetta G4's, een Lotus Elite, Alpine A110, Porsche 356 en MGA. Brian Lambert pakte de winst in zijn Ginetta na een mooie strijd met merkgenoot Nigel Winchester, terwijl Michel Lombard derde werd in zijn Alpine. De grote toerwagenklasse werd aanvankelijk aangevoerd door Martin Bijleveld in zijn Ford Falcon, maar na de pitstops leidden Spa specialisten Christian Dumoulin en Christophe van Riet in hun Ford Mustang. Carlo Hamilton (Falcon) pakte de tweede plaats en Jaap van der Ende bracht Bijleveld's auto als derde over de meet. De Lotus Cortina klasse was voor Frank Romo, voor de équipe Du Toy van Hees/van Leenen en Basil Ball, terwijl Bert Mets een mazzeltje had en de Mini klasse won, omdat Rob Rappange op de valreep nog een pitstop moest maken.

Volgende race Gamma Racing Day, Assen (NL), 4-6 augustus.
Volledige uitslag en meer info op www.nkhtgt.nl

Tekst: P.R.
Foto's: Senten Images
NK HTGT 2017 Spa 4 credits Senten ImagesNK HTGT 2017 Spa 4 credits Senten ImagesNK HTGT 2017 Spa 4 credits Senten Images

29/30 april Historic Zandvoort Trophy: eerste kampioenschapsraces NK HTGT!

NK HTGT Barcelona 2017 Senten-Images  1
Op 29 en 30 april 2017 verrijdt het NK HTGT powered by Gamma de eerste kampioenschapsraces van dit seizoen in de Historische Zandvoort Trophy. Het belooft eindelijk mooi weer te worden! Het weekend biedt niet alleen races, maar ook heel veel klassieke auto's. Zie voor meer informatie over het evenement https://harc.nl/calendar/item/20 en vooral www.historiczandvoorttrophy.nl

Het NK HTGT komt op zaterdag 29 april drie keer in actie: de vrije training is om 9:00 uur, de kwalificatie om 11:50 uur en de eerste race start om 15:40 uur. De tweede race start op zondag om 11:20 uur. De prijsuitreiking is om 13:30 bij Skynet.

Voor wie zelf eens op het circuit wil rijden: dat kan op vrijdag 28 april op de HARC Vrij-Rijden-Dag. Meer informatie en aanmelden via https://harc.nl/calendar/item/38