De bouwjaargrens voor historisch racen is van oudsher tenminste 25 jaar. Dat betekent dat er al enige tijd ruimte is voor een nieuw kampioenschap, naast het NK HTGT (tot 1966) en NK GTTC (1966-1981). De periode na 1981 is die van de roemruchte groep A, met iconische auto's als de BMW M3 en Ford Sierra Cosworth.
De Duitse coureur Alexander Schlüchter heeft aan het stuur van een Lotus Elan 26R het Nederlands Kampioenschap voor historische toerwagens en GT's behaald. Hij scoorde een tweetal solide tweede plaatsen in zijn klasse en stelde daarmee tijdens de Saisonfinale op de Nürburgring de titel veilig. Zijn belangrijkste concurrenten Dirk Waaijenberg (Ford Falcon Sprint) en het duo René de Vries/Jonathan Lewis (Mini Cooper S) hadden niet het benodigde geluk.
Een week na de HGP zijn we bijgekomen van alle vermoeienissen en kunnen we tevreden terugkijken op een bijzonder geslaagd weekend. Met 52.500 toeschouwers was het drie dagen lang een vol huis op Circuit Park Zandvoort. Zowel op de baan als ernaast was er heel veel te zien. Onze nationale raceklassen NK HTGT en NK GTTC spanden de kroon met enorme startvelden van 57 auto's. Met zoveel actie op de baan is contact niet altijd te vermijden, maar door efficiënte inzet van de vrijwilligers van de OCA waren alle brokken snel aan kant, zodat de races door konden gaan. De zes races voor historische Grand Prix wagens kenden zes verschillende winnaars en leverden daarmee veel afwisseling, maar het meeste spektakel kwam op de vroege zondagmorgen van het 39 auto's grote veld Historic Sportscars. In de Formule Junior zorgde een afgebroken wiel voor een koprol en angstige momenten, maar de rijder was gelukkig OK. Ook de races in de Formule 2, Historische Monoposto's, Gentlemen Drivers en Pre-'66 Touring Cars waren de moeite waard. De winnaars gingen behalve met een ouderwetse lauwerkrans ook naar huis met een splinternieuw Tudor Heritage Chrono horloge, beschikbaar gesteld door Gassan Diamonds.
De ruim 50.000 toeschouwers van de Historic Grand Prix zagen twee enerverende wedstrijden. Met 57 auto's in de baan was het dringen tijdens de twee races om het NK HTGT powered by Visser Contactlenzen. Op zaterdagmiddag waren het de Chevrolet Corvettes die van zich deden spreken. Alexander van der Lof had weliswaar de beste start in de gele Bizzarrini, maar achterop het circuit ging Michiel Campagne in de bulderende Corvette Grand Sport hem voorbij. Daarna kreeg Van der Lof het aan de stok met de snelste man in de training, Nicky Pastorelli in de Ferrari 250GT. Zodoende kon Campagne probleemloos naar de winst rijden. Smaakmaker van de wedstrijd was de tweede Corvette, bestuurd door Roeland Voerman, die als reserverijder gestart was op plaats 58. Hij wist in 13 ronden tijd op te stomen naar positie 8. Bij de toerwagens was Norbert Gross in de Ford Falcon wederom ongenaakbaar, terwijl de Mini Cooper-klasse na een fel gevecht gewonnen werd door Rob Rappange, op 0,03 seconde voor René de Vries.
De vierde editie van de Historic Grand Prix Zandvoort was op alle gebieden een succes. 52.500 toeschouwers genoten op Circuit Park Zandvoort van het driedaagse historische autosport- en demoprogramma. Het FIA Masters Historic Formula One Championship en twee raceseries met Grand Prix Cars deden de tijden van de Formule 1 Grand Prix van Nederland herleven. Races met formuleauto's, toerwagens en GT's boden de toeschouwers niet alleen veel spektakel, maar ook een prachtig overzicht van tientallen jaren autosportgeschiedenis. De Historic Grand Prix Zandvoort is veel meer dan historische races, met ook dit jaar weer bijzondere demo's en de parade met raceauto's door het centrum van Zandvoort. Op naar volgend jaar, als het eerste lustrum van de Historic Grand Prix Zandvoort wordt gevierd. Het Circuit Park Zandvoort en de Historische Auto Ren Club hebben de eerste contacten al gelegd voor wederom een prachtig spektakel.