De jaarwisseling, een moment van bezinning

sfeer.3

Iedere maand besteedt KNAF Fast News aandacht aan het onderwerp 'techniek en reglementen'. In deze editie een persoonlijke terugblik op 2014 van Peter Popeijus, maar ook een opmerkelijke constatering die hij deed op de eerste race-dag van 2015.

De jaarwisseling, een moment van bezinning

Zo aan het begin van het jaar wenst iedereen elkaar een fijn, gezond en veilig jaar.

Voor die tijd, nog in het 'oude' jaar, is daar voor velen het moment om eens terug te kijken op het afgelopen jaar. Uiteraard doe ik dat ook. Wat is mij nu specifiek opgevallen in 2014? Eén ding in ieder geval. Veel autosporters vinden regeltjes vervelend en vooral de KNAF/FIA-veiligheidsreglementen vindt men eigenlijk maar 'lastig en duur'. Het heeft me in 2014 nogal verbaasd dat er autosporters zijn die een helm op "moeten" zetten, of nieuwe gordels hebben "moeten" kopen van de FIA.

Ik blijf het op z'n zachtst gezegd 'vreemd' vinden dat er zoveel mensen zijn die zo denken. Ik race zelf met een BMW E30 in het DNRT. Dat racen kost me ongeveer € 10.000 per jaar. Dat kan ik doen, want ik drink niet, ga niet zo vaak naar een kroeg of restaurant, geef niets om een dure (straat)auto en ik woon niet in een duur huis. Van die € 10.000 per jaar geef ik ongeveer € 500,-- uit aan veiligheid. Iedere twee jaar koop ik wel iets van duizend euro, een stoel, een helm, een overall, gordels, enz. enz. Vanuit deze hoek bekeken zijn de kosten voor mijn eigen veiligheid helemaal niet zo hoog. Het is slechts 5% van mijn budget. Ik doe het ook zonder zeuren, want ik doe het vooral heel erg voor mezelf!

Mijn vriendin doet aan hockey. Niet van dat kinderachtige, nee, ze speelt in het eerste veteranenteam van DMHC, de Dordtse Hocheyvereniging. Ik heb voor de grap eens gevraagd wat zij aan veiligheid doet. Een bitje in haar mond, een paar scheenbeschermers en een masker voor de 'strafcorner'. In haar sport is 'veiligheid' bijna 40% van de totale kosten. Ze doet het al jaren vrijwillig, want het is/was niet eens verplicht. Kennelijk is het grote verschil dat een hockeybal in je gezicht veel meer pijn doet dan een binnenbrand, een frontale botsing met een boom, of een keer lekker rollen........

En al denkend over veiligheid, kwam voor mij als klap op de vuurpijl de Nieuwjaarsrace van afgelopen zaterdag! Jaren heb ik meegereden, maar omdat we aan het sparen zijn voor de DNRT 24 uur van Oschersleben, hebben we deze editie overgeslagen. Als bezoeker tussen 'lotgenoten' was het erg gezellig. Je ziet iedereen weer, handen schudden, bijkletsen en dat alles onder het genot van de in het donker rondrazende bolides. Roken mag uiteraard niet in de pitstraat en al helemaal niet in de pitboxen. Zeer onveilig, want auto's worden bijgetankt en in de pitboxen staan 20-liter cans met benzine. De monteurs staan er met blussers en beschermende kleding, want als het mis gaat......

Roken doen we dus veilig, achter de pitboxen, buiten. Maar daar staan de raceteams de 20-liter cans te vullen uit 200-liter vaten, zonder beschermende kleding en geen brandblusser te bekennen. Daarbij wordt dan ook nog af en toe een half litertje op de grond gemorst. Ik ben maar even gestopt met roken en terug naar binnen gegaan. Moeten ook daar nu nog regeltjes en toezicht voor komen, of zou het gezond verstand wellicht kunnen zegevieren?

Vrienden autosporters, ik wens jullie allen een heel fijn, snel maar bovenal veilig 2015!!!!

Peter Popeijus

Heeft u als lezer een vraag, of wilt u meer weten over een specifiek onderwerp betreffende techniek of reglementen? Stuur dan een email naar Angela Keuper: a.keuper@knaf.nl. Graag vermelden over welke sectie uw vraag gaat. Uw naam zal niet worden vermeld in de nieuwsbrief.