De jaarlijks terugkerende praktijkoefendag van de OCA op zondag 10 maart

Voor deze dag hadden de officials zich in grote getale opgegeven. Helaas viel de opkomst van de Rescuemarshals en de Medische Dienst een beetje tegen. In tegenstelling tot voorgaande edities, waarbij in het verleden de instructeurs de taak van Race Control deden, was dit keer Race Control wel bemand. Wat de oefeningen toch levensechter maakte.

Ook waren er weer rijders met hun cupauto's uitgenodigd om de oefeningen nog echter te maken. Zo reden er over de dag verdeeld circa 65 auto's rond. Voor de trainingen waren een viertal oefeningen opgezet verdeeld over het circuit.

Training kleine blusmiddelen:
Voor de juniorofficials had de firma Ajax Chubb Varel een training in kleine blusmiddelen opgezet op het parkeerterrein achter de hoofdtribune. Waarbij de intentie lag in kennismaking met de verschillende blusmiddelen, branden en het ontstaan van een brand. Bij deze training hebben velen ontdekt dat spelen met vuur, maar met name het uitmaken daarvan, best leuk kan zijn.

Veeg en sleeptraining bij baan post 4:
De trainingen die toch jaarlijks blijven terug keren zijn de veeg en sleeptrainingen. Na het uitzetten van de posten, posten 2, 3 en 4, kon de oefening van start gaan. Dit keer hadden Bassie en Adriaan hun auto ter beschikking gesteld en hebben we instructeur Jeroen bereid gevonden om de auto op de onmogelijkste plaatsen neer te zetten en daarbij zo veel mogelijk grind op de baan te deponeren. Met een schep werd daar tussen de sessies door nog wat meer van gemaakt, er moest natuurlijk wel iets te vegen zijn!

oca training  3  500x334

Voor de baancommissarissen was het de bedoeling dat ze probeerden de wagen veilig te stellen. Als dat niet lukte werd de 1-0-5 gevraagd om te gaan slepen. Om het slepen over de baan te kunnen beoordelen mocht de wagen vaak naar de pits worden gesleept.

oca training  1  500x334

Van de feedback van Jeroen werd duidelijk dat daar nog wel wat aandacht aan geschonken mag worden. Iets dat we dit seizoen zullen gaan oppakken. Het veiligstellen ging over het algemeen goed, hoewel de communicatie onderling en naar de coureur nog wel wat beter kan. Vervolgens moest het grind nog van de baan en diende de bezems ter hand te worden genomen. Het wegvegen van het grind verdient nog steeds de nodige aandacht.

Voor veel baancommissarissen is het vegen op lijn nog steeds een lastig iets. Ook werd duidelijk dat het nog steeds moeilijk is de porto achter te laten op post en dat postleiders met de communicatie het vegen gingen coördineren, post 4 zonder porto achterlatend. Wederom dus leerpunten waar we het komende seizoen aan gaan werken.

Voor de realiteit was het 'leuk' dat er ook nog echt een paar wagens stilvielen die niet in de oefening waren opgenomen waarmee bevestigd werd dat het trainen met 'live' deelnemers een goede opzet is. Al deze situaties werden adequaat en naar tevredenheid opgepakt en afgehandeld.

Voor de sessie na de lunch, welke overigens weer uitstekend was verzorgd door de Ab, Nel en Jolanda, zijn de groepen gewisseld van oefenlocatie. Helaas werd de sessie onderbroken door een "NO PLAY" -incident in de Audi-S-bocht. Een rijder met een Alfa 156 vond het nodig om de gepoetste kant aan de onderkant te deponeren. Gelukkig liep dit allemaal goed af en liep de coureur zich schamend weg. Zijn racewagen heeft minder geluk gehad. We wensen hem alle sterkte en hopen dat hij dit seizoen nog aan de start kan verschijnen bij de verschillende evenementen.

Communicatie oefening bij baanpost 12:
Een oefening die de samenwerking en communicatie ter plaatse bij een incident moet bevorderen. De oefening bestond uit een auto in de grindbak bij post 12 waarvan de coureur was weggelopen en een auto die voor post 12 tegen de vangrail was gereden waarvan de coureur gewond was en in de auto bleef zitten. Doel van de oefening was dat zowel vanaf post 11 en 12 officials werden ingezet, de Rescue en de Medical Car ter plaatste kwam en de postleider vooral het overzicht hield en de communicatie onderling regelde.

oca training  2  500x334

Over het algemeen ging het redelijk tot goed. Aandachtspunt was dat de Postleider goed zijn officials uitzette en bleef coördineren en communiceren. En de aankomende hulpdiensten van de juiste informatie voorzag zodat "de problemen" snel en vakkundig werden opgelost.

Dit bleek voor diverse Postleiders wel lastig. Een aantal Postleiders ging zich al snel met de uitvoering bemoeien waardoor ze het totaaloverzicht uit het oog verloren er nauwelijks meer werd gecoördineerd. Ook voor de Rescue was het lastig om bij hun eigen taak te blijven en gingen "andere"dingen doen dan de bedoeling was.

oca training 500x334

Gaandeweg werd de oefening aangepast en zat de gewonde coureur in de auto die in de grindbak stond. Dat maakte het lastiger omdat er dan met brancard door de grindbak gesjouwd moest worden. Ook hier werd er goed samengewerkt en hield de postleider steeds meer controle over de coördinatie met de officials. De oefening kon er soms hectisch uitzien door al die oranje mannetjes en vrouwtjes waardoor je de verschillende functies niet kan onderscheiden!

Oefeningen in de Pitlane:
In de pitstraat zijn twee verschillende oefeningen gedaan.Eén daarvan was met het team van Koeten Racing en Mike Smit. Mike is een gehandicapte coureur die "niet" zelfstandig uit zijn raceauto kan stappen en daar hulp bij nodig heeft. Bij de oefening met Mike was het de bedoeling, dat de marshals Mike assisteerden bij het verlaten van zijn auto. Er waren op dat moment geen teamleden aanwezig om hierbij te assisteren. Bij de eerste groep ervaren officials werd dit door een official in eerste instantie alleen geprobeerd. Al snel bleek dat je hier toch 2 of 3 man bij nodig hebt. Maar toen de benodigde hulp was gearriveerd en met wat hulp van Mike zelf ging de oefening vrij vloeiend.

Na de lunch was het de beurt aan de onervaren marshals, die 's morgens de blustraing hadden gedaan en kwam er wederom niet vanzelf steun van de collega-marshals. In verband met de verslechterde weersomstandigheden hielp Mike wel wat meer mee. Al met al was Mike (ondanks wat blauwe plekken) en wij erg tevreden over de oefening.

De andere oefening was een brand met slachtoffer in een afgesloten pitbox. De ochtendploeg had tijdens de voorbereiding ook gezien dat er geen bransblussers in de pitstraat stonden. In de ochtend ging deze oefening redelijk goed. Niemand ging direct de box in en er werd via de achterkant (voorkant was geblindeerd en had geen deur) voorzichtig naar binnen gekeken. Hierbij werd wel duidelijk dat er een grote brand was met een slachtoffer en direct een melding gemaakt dat er brand was in de pitbox met een gewonde naar RaceControl.

Wat er echter mis ging was dat er niet specifiek werd gevraagd naar de inzet van de Brandweer en een dokter. Alhoewel we in het echt met een dergelijke melding direct alle aandacht krijgen van Race-Control is het wel een aandachtspuntje.

Verder verliep de organisatie in de pitstraat netjes en werd er goed gereageerd. Het team naast de pitbox was gewaarschuwd maar hadden zoveel rook niet verwacht. Ook kwamen er verontrustende telefoontjes van buiten het circuit bij de conciërge dat er grote brand was in de pitboxen en ontstond er een lichte paniek die goed werd opgelost.

Tussen de bovenstaande oefeningen door werden om iedereen scherp te houden, ook nog ondeugende coureurs de baan opgestuurd zonder racehandschoenen, open racekleding, veiligheidsgordels, raamnetten of armbanden. Tot opluchting van de instructeurs werden de meesten er wel uitgepikt.

Tot slot:
Samengevat was het een regenachtige maar leuke en vooral zinvolle dag waarin veel werd geleerd en goed samengewerkt! Natuurlijk zijn er verbeterpunten maar daar gaan we de komende tijd hard aan werken.

Wij bedanken alle rijders die geheel belangeloos hebben meegewerkt aan deze OCA-oefendag! En in het bijzonder het team van Bas Koeten! Ook bedanken wij de CPZ medewerkers voor hun aandeel in de dag.

Als laatste bedanken de Opleidingscommissie en het Instructeurteam van de OCA iedereen die aanwezig was voor haar of zijn positieve bijdrage en wij kijken alweer uit naar de volgende oefendag!