Stage Nova Paka EK autocross 2016

Nova Paka 2016
Kun je het gevoel van je vroegere schoolreisjes nog voor de geest halen? Mooi, want met dat spannende gevoel verzamelde het Bestuur Sectie Autocross (BSAC), Stichting Organisatie Nederlands Autocross Kampioenschap (SONAK) en de Technische Commissie (TC) van het NK autocross, op vrijdag 1 juli in de vertrekhal van Schiphol Airport. In nauw overleg met het Federatiekantoor van de KNAF werd een stage naar het Europees Kampioenschap Autocross in het Tsjechische Nova Paka samengesteld.

Tekst: Roel Brussen
Foto's: P.R. / Emile Moorelisse

De vlucht naar Praag was een rustige, waardoor iedereen relaxt uit kon stappen na een klein kwartiertje vertraging. Drukte bij de autohuur leverde ook nog wat extra vertraging op, maar met een hoop andere autocrossfans werd hier de tijd makkelijk gedood. Op naar Nova Paka, waar één van de bekendste autocrosscircuits ligt, sterker nog, het spreekt voor elke rijder tot de verbeelding. Als je ergens in Europa wilt winnen, is het hier wel. De tot de verbeelding sprekende baan (er worden daar al 40 jaar wedstrijden georganiseerd) kwam na 1,5 uur rijden in zicht. Tijd om ons snel aan te melden, want de keuring was al begonnen en de TC mocht direct meekijken. André Slotboom van de KNAF had dit perfect geregeld en we maakten zo al kennis met het FIA hoofd TC, de Noor Tommy Kristiansen. Over zijn schouder werd druk meegekeken en was er ook tijd voor discussie. Op de twee wedstrijddagen was er voldoende tijd voor nacontroles, heeft de Nederlandse TC een mooie bijscholing gehad en waren ze trots dat ze op het hoogste niveau mochten meekijken.

Bartelen EKNovaPaka 640


Naast de TC kreeg ook de SONAK een uitgebreide rondleiding van Milan Tejchman. Er werd ze en blik gegund op de complete administratieve afhandeling van dit EK evenement, waarbij ook de sportcommissarissen van de FIA hun woordje deden. Hierna een toer door de wedstrijdtoren waar de tijdwaarneming en de wedstrijdleider een prominente plaats innemen. Qua tijdwaarneming is er weinig verschil te merken, maar op het gebied van de wedstrijdleiding is er veel meer ondersteuning te zien dan in het NK. Op een permanente baan is het relatief makkelijk om in alle bochten camera's op te hangen. Op evenveel schermen als er bochten zijn, kan de wedstrijdleider alles erg goed volgen en daar waar nodig direct terugkijken. In het NK autocross is hier het gebruik van de drone een geweldige uitkomst. Bij twijfel mag de wedstrijdleider op het EK ook nog eens gebruik maken van de verplichte camera aan boord van elke auto. Toch lijkt het er ondanks al deze hulpmiddelen op dat er minder streng wordt gekeken dan in Nederland.

Op het startveld heeft een select gezelschap ook het valse start systeem van dichtbij mogen bekijken. De voordelen van een verharde start zijn hier duidelijk zichtbaar. Het opstellen van de auto's gebeurt op 12 centimeter voor een startstreep, die op het asfalt aanwezig is. De valse start fotocel staat exact op deze lijn waardoor het onderbreken van dit oog, voordat alle lampen uit zijn, heel makkelijk een valse start laat zien. Helaas is dit door de onverharde banen in Nederland niet, of heel erg lastig, na te bootsen.

Na tweeëneenhalve leerzame dagen en een Nederlandse winnaar, Mike Bartelen, stapte een ieder weer tevreden in het vliegtuig naar Amsterdam. De conclusie die we kunnen trekken is dat het organisatorische niveau van het NK autocross niet heel veel onderdoet voor het EK. Sterker nog, met een startveld wat vaak twee maal zo groot is als op een EK, hoeven we ons niet te schamen!