Registraties Eurol/VEKA NK Autocross 2017 bekend

eurol vk nk autocross logo-01
Bij de SONAK en het Federatiebureau van de KNAF was het de afgelopen weken een gekkenhuis voornamelijk door de registraties voor het Eurol/VEKA NK 2017. De verdeling van dit aantal registraties is alleen heel anders geworden dan wat wij vooraf gedacht hadden. De verwachting dat de Sprint 1600 met kop en schouders boven alle andere klassen uit zou steken is niet zo, sterker nog selectiewedstrijden zijn niet eens aan de orde. De teruggang van de Sprint 2000 klasse is omgezet in een enorme groei. Deze klasse is weer de klasse waarin de meeste registraties binnen zijn gekomen. Met de reglement wijzigingen, waar de DIV V dit jaar mee te maken heeft gekregen, dachten we ook hier ver achter te blijven met de registraties maar dit viel alles mee. Selecties voor deze klasse is ook al niet van toepassing, wat ook geldt voor de juniorklasse. De keverklasse blijft ook nog steeds stabiel met een stijgend aantal deelnemers. Allemaal positieve registraties en met deze wetenschap weten we dat er geen selectiewedstrijden zijn voor de drie klassen waar het in 2016 wel nodig voor was. De verrassingen zitten komend seizoen echter in de Toerwagen- en Superklasse.

Bij de toerwagenklasse zijn er 4 registraties te veel t.o.v. de 30 maximale registraties. In de Superklasse geldt hetzelfde maximum alleen zijn er hier maar liefst 40 registraties geteld. En dit zou, volgens de huidige regels, selectiewedstrijden betekenen.

Toerwagenklasse
Voor de Toerwagenklasse zal er een wachtlijst gehanteerd gaan worden en is de verwachting dat het voor deze klasse geen probleem is om deze rijders te kunnen laten starten. De NK-historie van deze klasse heeft aangetoond dat er een groot verloop qua inschrijvingen op de wedstrijddag is voor deze klasse, al bieden deze statistieken geen garantie voor komend seizoen.

Superklasse
Bij de Superklasse zijn er 10 registraties te veel ten opzichte van de 30 maximale registraties. Ook in deze klasse heeft de NK-historie aangetoond dat er een groot verloop qua inschrijvingen op de wedstrijddag is voor deze klasse, al bieden deze statistieken geen garantie voor komend seizoen. De SONAK heeft dan ook in overleg met het BSAC besloten om alle registraties in de Superklasse te accepteren en geen selectiewedstrijden te organiseren. Met de kanttekening dat er nimmer een kleine finale voor deze klasse gaat komen, en dat deze beslissing alleen voor het seizoen 2017 geldt.

We horen jullie denken? Maar waarom wel alle registraties voor de Superklasse accepteren en niet alle registraties van de Toerwagenklasse? Dit is een weloverwogen beslissing van de SONAK, er is heel goed gekeken naar alle cijfers uit het verleden. We hebben een keuze moeten maken en hebben het aangedurfd om voor slechts één klasse het risico te lopen op extra starts. Onze keuze is in deze dan ook op de Superklasse gevallen die met 10 registraties het maximumaantal overschreed. De Toerwagenklasse slechts met 4 overschrijdingen, blijft dan ook voorzien van een wachtlijst. Nogmaals willen we benadrukken dat de beslissing om alle registraties van de Superklasse te accepteren alleen voor seizoen 2017 geldt.

Klik hier voor de registratielijst:

Wij gaan ervan uit jullie hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,

Met vriendelijke groet,
SONAK