Nederlands Kampioenen Autocross bekend na spannende laatste ronde

2015 2000 01
De laatste zaterdag van de zomer betekende ook de laatste van zes wedstrijden in de strijd om de Nederlandse Autocross titels. De laatste NK wedstrijd stond, met 25 potentiele kandidaten voor de vijf overige klassen, bol van de spanning. In de drie manches die per klasse verreden werden spatte de spanning er aan alle kanten vanaf. Na drie manches werden de oh zo belangrijke punten bij elkaar opgeteld en waren de verrassingen niet van de lucht.

Tekst en foto's: P.R.

In de voorlaatste Eurol/VEKA NK wedstrijd in Haarle prolongeerde Jacob Heeres zijn titel in de Sprint 2000 klasse. Bij de toerwagens was het vaste podiumklant Erwin Breederland die voor het eerst de titel haalde.

2015 Toerwagen 01
In de Sprint 1600 klasse was Rens van der Haas topfavoriet. De prestaties van Van der Haas waren echter dusdanig slecht dat er geen finaleplaats voor hem weggelegd was. Zonder race-overall aan plaatste Van der Haas zich langs de zijlijn om zenuwachtig toe te kijken. Tot aan de laatste ronden bleef het spannend en won Van der Haas alsnog het kampioenschap. In de andere klassen waren de belangrijkste kanshebbers allemaal van de partij in de finales.

2015 1600 01
In de keverklasse was het een Belg die de meeste punten overhield na zes NK wedstrijden minus het schrapresultaat. Peter Timmermans won zo in zijn imposante carrière voor het eerst de Nederlandse titel. Op de vraag of hij deze titel ook gaat verdedigen volgend jaar, is nog geen bevestiging gekomen.

2015 Kever 01
Close was het bij de junioren waar een verwoede maar faire strijd op de baan werd gevoerd. Werner van Rossum en Gijs Kovac hadden evenveel punten na deze wedstrijd. Nadat de rekenmachines overuren gemaakt hadden, was het Van Rossum die de titel verdiend had. Hij won twee wedstrijden en hierdoor nu ook de titel die hij, door zijn te hoge junior leeftijd, niet meer mag verdedigen in 2016.

2015 Junior 01
Een veelgemaakte overstap die de junioren maken is die naar de Divisie V. Hier rijden louter voorwiel aangedreven standaard auto's met maximaal 2000cc als motorinhoud. Van Rossum wil deze overstap graag maken. Kan hij in 2016 meteen meedingen naar de titel? Ook in deze klasse was de strijd enorm. Stephan van Dijk, hij legde zijn basis in 2009 al in de juniorklasse, werd de uiteindelijke kampioen in de grootste klasse die het NK Autocross rijk is.

2015 V 01
In de Superklasse was het misschien nog wel het meest spannend. Erik Pijnenburg wilde graag een vijfde titel. Erik Ankersmit, hij had zich voorgenomen om te stoppen, en wilde graag stoppen op zijn hoogtepunt. En Tim ten Dolle wilde graag zijn eerste Nederlandse titel om hiermee in de voetsporen van zijn vader Bennie te treden, die in dezelfde klasse kampioen werd in 1993. De strijd was fel, met een koprol voor Ankersmit, die er met de herstart weer bij stond. Ankersmit en Pijnenburg waren niet opgewassen tegen de snelheid van Jeremy Nap die won. En Ten Dolle leek ook niet met de titel naar huis te gaan vanwege een lekke band. Zijn doorzettingsvermogen werd toch beloond en zo werd Ten Dolle Nederlands kampioen Superklasse.

2015 Super 01
Het weerbeeld leverde bijzondere wedstrijden op dit jaar. In Pieterzijl leek een enorme hoosbui, halverwege de finales, een vroegtijdig einde aan deze eerste NK wedstrijd te maken. Een half uur later kwam er geen water meer naar beneden en werd met man en macht de baan geprepareerd. De finales kregen een prachtig vervolg en zo konden alle kampioenschapspunten verdeeld worden. In Zuidwolde trokken woeste buien over het Drentse landschap en waren het rijders en officials in een buitenfunctie die het zwaar hadden. Ook hier was het eind goed, al goed. In Holterhoek, tegen de Duitse grens aan, waren er weer enorme plensbuien die het (gl)(r)ijden moeilijk maakten, zo erg zelfs dat de Superklasse rijders er voortijdig mee wilden stoppen. Gelukkig kregen zij ongelijk en werden er schitterende finales gereden. Lochem was een heel ander verhaal, want hier deed de zomer van zich spreken en was er sprake van tropische temperaturen. In Haarle bleef het droog en werd er druk gerekend om zeker te weten dat Heeres en Breederland genoeg punten hadden om niet meer ingehaald te kunnen worden. Bij beide rijders was dit het geval en de officieuze titels die ze daar haalden werden in Baarle Nassau werkelijkheid.